Te veel bewegen met benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lornaaa

Te veel bewegen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:27

Ik heb het al te vaak op mijn protocollen zien staan en omstanders merken het ook op: ik beweeg tijdens het rijden te veel met mijn benen.
Aangezien ik binnenkort met mijn eigen merrie wil gaan starten vind ik het toch wat fijner hier wat tegen te doen; tijdens het rijden irriteert het me mateloos.

Het bewegen doet zich vooral voor tijdens de draf, en heel af en toe in galop. In stap niet. Ik heb mijn hakken netjes laag en zit ook netjes recht, volgens mijn instructrice. Ik wil nog wel eens wat naar voren zitten, maar dat valt wel mee. Alleen als ik ga aandraven gaan mijn benen gewoon telkens 10 cm naar voren, naar achteren, naar voren, naar achteren. Als ik ze probeer stil te houden maak ik me stijf en word ik te gespannen, en ik heb een nogal zenuwachtig paardje dus dat is niet echt handig. We gaan namelijk voor de ontspanning. Maar nu zoek ik dus een oplossing voor dit probleem.

Ik zal kijken of ik foto's heb, anders maak ik ze z.s.m. :)

Alvast bedankt,
Groetjes.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:28

ik kijk mee heb het zelfde

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:55

Zitles nemen en kilometers maken.
Dat is mss wel een beetje kort door de bocht, maar ongetwijfeld de oplossing van je probleem. Je zit te gespannen wrs vanuit je bekken. Houdt je je been wel lang of trek je ze op en klem je? Heb je korte beugels?

Ik herken je probleem hoor. Ben ook geen Anky. In het begin dat ik op m'n eigen paard reed had ik altijd van die wiebelbenen in draf nadat ik gegaloppeerd had. Ze zwabberde alle kanten op. Dat kwam simpelweg omdat ik zo gespannen had gezeten. Bij mij ging het over toen ik goed kon zitten; been lang, druk op de beugels zonder spanning, goed op m'n kont zitten met een gekanteld bekken dat de beweging kan volgen en schouders en armen ontspannen. Vanaf dat moment kon ik ook goed op m'n paard (ruime krachtige beweging) doorzitten, ook een uitgestrekte draf. Als jij goed zit en je paard niet hindert, laat die jou ook goed zitten. Het klinkt zo simpel, maar het is zo lastig. Succes. Het gaat je vast ook lukken.

Elsie_

Re: Te veel bewegen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:39

Stukjes zonder beugels gaan rijden, en er zelf op blijven letten dat je je been mooi lang af laat hangen.

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:50

ik ben het eens met elsie_

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:39

Ik heb hier ook veel moeite mee. vooral galopperen gaat lastig. Trek snel mn beneden op en raak daardoor totaal uit balans... Met als gevolg dat ik steeds meer tegen galop op zie en het haast eng ga vinden terwijl een galop zo heerlijk kan zijn! ;(

Doe nu veel oefeningen zonder beugels, voornamelijk in draf. Moet je je benen goed lang laten hangen en je hak uitdrukken. Hierdoor zak je goed in je zadel en zit je stevig, wel een kwestie van heel veel doen... Daarnaast wat oefeningen met mn armen (draaien etc.) waardoor je ook onbewust je benen lang en stil houdt! B-)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:40

Volgens mij zijn hier al verschillende topics over :)

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:49

ik heb het zelfde probleem gehad, heb nu een steviger zadel met meer kniewrong, daardoor zit je vaster hielp bij mij al een stukje, maar je moet er ook voor zorgen dat je je benen zolang mogelijk probeert te maken en ontspannen te zitten,

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:44

Over dat ontspannen zitten heb ik al veel oefeningen en zitles helpt niet. Ik ga geen ander zadel kopen deze is net nieuw :P Maar bedankt voor de tips.

En idd hier zijn veel topics over maar elk probleem is weer anders :)