Paard last van rug, bijzet de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiekikker

Paard last van rug, bijzet de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:31

Hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn verzorgpaard lijkt wat last van zijn rug te hebben, daarom hebben we besloten om even niet te rijden, maar vooral veel te longeren. Daarna wil de eigenaresse dat ik hem met een bijzet ga rijden. Nou vraag ik me af of dat zin heeft, naar mijn idee wordt hij dan namelijk alleen vastgezet, en daar wordt zijn rug niet soepeler van. Iemand hier ideeën over? (Wat het antwoord op mijn vraag ook is, het zal waarschijnlijk weinig uitmaken, eigenaresse is heel heel heel eigenwijs.) Waarschijnlijk zijn er mensen die nu denken laat er een keer een dierenarts of fysio naar kijken, dat heb ik ook al geopperd, maar de eigenaresse wil er het geld niet aan uitgeven, en ik kan het simpelweg niet betalen. Ook heb ik het idee dat het zadel niet meer 100% goed ligt, maar hier wil de eigenaresse ook niet naar laten kijken.

Ik hoop dat iemand dit voor me kan verhelderen!

AdnerB

Re: Paard last van rug, bijzet de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:36

ik zou toch nog maar eens een keer met de eigenaar gaan praten om een fysio of osteopaat erbij te halen en een goede zadelmaker om het zadel na te laten kijken..niet zomaar met hulpteugels lopen rommelen..daar kan je het alleen maar erger mee maken..persoonlijk zal ik het voorstel om met bijzet te gaan rijden weigeren..sterkte

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:37

Bijzet helpt idd niet. Jammer dat de eigenaresse nergens naar wilt laten kijken, dit los je nu niet op natuurlijk.

Overigens krijg je goed ruggebruik dmv goed actief laten lopen, veel overgangen, dan gaan ze hun rug & achterhand gebruiken, maar als het zadel in de weg ligt of iets is er een kleine kans dat dat zal helpen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:37

De enige oplossing is om toch eens naar de rug te laten kijken
en als het zadel niet past een ander zadel
Als de eigenaresse dat persé niet wil, zou ik persoonlijk niet meer op het paard willen rijden

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:38

Lang laag longeren aan touwtjes, HEEL veel schakelen vanaf trage draf na galop,zodat die er echt in springt en niet dr in valt. 3 passen galop en dan na draf voorwaarts neerwaarts zo komen de rug spieren los, en word alles wat opgerekt veel longeren veel overgangen. Evt een gelpad of bontje onder het zadel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:52

Bijzet lost niets op aan pijn in de rug, je zult het toch in eerste instantie echt naar een oorzaak zoeken, zonder oorzaak kun je ook niets oplossen. Je kunt die bijzet er wel aan hangen, maar dan heeft het beestje nog steeds last van zijn rug....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:29

hyppolyte schreef:
Bijzet lost niets op aan pijn in de rug, je zult het toch in eerste instantie echt naar een oorzaak zoeken, zonder oorzaak kun je ook niets oplossen. Je kunt die bijzet er wel aan hangen, maar dan heeft het beestje nog steeds last van zijn rug....

Helemaal mee eens!

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:18

Laag en rond longeren wil nog wel eens helpen om soepeler te worden in de rug..... Anders toch maar fysio/ostheopaat erbij halen....

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:45

ik zou de fysio er eerst bij halen, en hem dan advies vragen wat je het beste kan gaan doen om dat goed los te krijgen.
fysio's hebben meestal wel goede oefeningen:)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:48

Hier meldt zich nog iemand die vindt dat bijzet niet helpt. Hulpteugels vind ik geen oplossing, en gewoon onzin. Je helpt het paard er niet mee, je kunt beter naar de oorzaak zoeken door een DA te laten komen. Fysio is erg duur.. Kraker kan misschien helpen? Ik durf het niet en het is bij die van mij ook niet nodig, dus heb zelf geen ervaring maar wel veel goede dingen over gehoord. De meeste krakers kunnen ook zien of het zadel verkeerd ligt of niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:41

Weet je, als je een paard van een ander rijdt, en die eigenaar heeft niet het beste voor met het paard, waar het hier op lijkt, dan weet ik niet of je wel door moet gaan met het paard. Klinkt hard, maar je zult op een gegeven moment toch teleurgesteld worden. Kies dan nu zelf, en ga op zoek naar een ander verzorgpaard.
Ik heb zelf ook iets dergelijks meegemaakt. Paard zat enorm vast op links, maar eigenaresse had er geen last van zei ze. Paard was niet normaal te rijden zonder scherp spoor en harde hand. Daar ben ik toen ook mee gestopt, hoe jammer ook.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:21

Ik zou ook echt met haar er over gaan praten voor een fysio of iets dergelijks dat doet wonderen!! Met een bijzet heeft denk ik ook idd weinig nut. veel voorwaard neerwaard rijden wil miss een beetje helpen om het een beetje los te maken.

Succes!

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:10

Bijzetten helpt in dit geval alleen als jij weet hoe je er mee om moet gaan en als je zeker weet dat het een rijtechnisch probleem is en dus niet aan het zadel e.d. ligt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:17

kleinvosje schreef:
Weet je, als je een paard van een ander rijdt, en die eigenaar heeft niet het beste voor met het paard, waar het hier op lijkt, dan weet ik niet of je wel door moet gaan met het paard. Klinkt hard, maar je zult op een gegeven moment toch teleurgesteld worden. Kies dan nu zelf, en ga op zoek naar een ander verzorgpaard.
Ik heb zelf ook iets dergelijks meegemaakt. Paard zat enorm vast op links, maar eigenaresse had er geen last van zei ze. Paard was niet normaal te rijden zonder scherp spoor en harde hand. Daar ben ik toen ook mee gestopt, hoe jammer ook.

Yup :j,

Als ze er niets ander aan wil doen dan zou ik toch ook duidelijk maken dat je op die manier geen paard wilt rijden. Ik heb het ook wel eens zo moeten doen, je vindt uiteindelijk wel weer een ander VP, hoe moeilijk het ook lijkt. Ik heb trouwens vanwege dit soort dingen maar besloten om mijn eigen paard te kopen, kan hier slecht tegen namelijk.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:25

probeer eerst de eigenaar over te halen tot anders acties probeer anders om met d hulpteugels veel voltes te rijden zodat je veel buiging krijgt waardoor zijn rug weer erg soepel word