problemen met benen stil houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

problemen met benen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:50

ik heb zo super veel moeite met mijn benen stil houden.
onbewust heb ik waggel benen. voor mijn gevoel hou ik ze stil maar als ik fotos/filmpjes zie is dat dus helmaal niet zo. mijn instructeur zegt dat het wel mee valt, maar had voor de 2e keer op de wedstrijd coupon staan ''onrustige beenligging''

nu heb ik al van alles geprobeert:
- touwtjes aan me beugels
- zonder beugels
- beugels langer/korter
- hakken extra uitdrukken

iemand anders nog tips?

Puchje

Re: problemen met benen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:56

Ontspannen...
Onrustige onderbenen komen door aanspanning van je bovenbenen en knieën. Vraag aan je instructeur eens een aantal zitlessen waarbij je je gaat focussen op je ademhaling en de spierspanning in je bovenbenen. Span ze aan, laat ze los enz.

Laat je in draf door je paard opgooien en volg zijn beweging, ga als het ware een beetje passief lichtrijden. Ga dan zelf weer rustig zitten en laat je dan weer opgooien.

Op mijn site staat ook een handig filmpje (onder Klassieke dressuurlessen) waarbij iemand wordt behandeld met wiebelbenen.

Succes!

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:21

Probeer een paar rondjes verlichte zit dan krijg goede druk op je voeten, dan langzaam het lichtrijden weer aannemen let op dat hij dan niet in tempo terug komt dan kan je weer gaan doorzitten. En blijven ontspannen en diep adem halen.

chrisje_83

Re: problemen met benen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:43

Ik sluit me bij Puchje aan. Vaak komen wiebelbenen voort uit te veel spanning in het bovenbeen of de knie. Probeer ontspannen je benen af te laten hangen en concentreer je op de druk in je beugel. Als het ware maak je je been zo lang dat je op de grond komt, denkbeeldig dan, en zo krijg je meer druk op je beugels en kan je ontspannen in je bovenbeen en/of knie.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:49

Behalve de spierspanning in jouw benen heeft ook jouw bekkenhouding invloed op de ligging van jouw benen. Als je bijvoorbeeld te veel op jouw billen zit (het bekken is dan naar achteren gekanteld), kun je de bewegingen van het paard niet goed opvangen doordat jouw bekken blokkeert en zullen er bijbewegingen ontstaan in bijvoorbeeld benen, bovenrug, hoofd en armen. Zorg dat je jouw bekken goed in middenstand hebt tijdens het rijden en vang de bewegingen van het paard op door jouw bekken naar voren en naar achteren te kantelen in het ritme van het paard. Daarnaast is het inderdaad belangrijk dat je jouw bovenbenen laat ontspannen. Zodra je gaat klemmen, kun je opnieuw de beweging van jouw paard niet opvangen en zullen er bijbewegingen ontstaan.