manegepaard Levi @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cmatthijssen

manegepaard Levi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:32

hoi allemaal,

het leek mij leuk om ook eens een topic te openen om mijn houding te veranderen.
ik rijd op een manege en Levi is het paars waar ik het liefst op rijd.
hij is heeeeel eigenwijs en liever lui dan moe, gisteren was hij wel actief vergeleken met andere keren.
de fotos zijn van 5 juli toen we onderlinge wedstrijd hadden en ik L1 met hem reed.
nageeflijk loopt hij niet, dat kost een uur voordat hij iets of wat gaat zakken.
aan mijn houding is heeeel veel te verbeteren waar ik dan ook elke week mee bezig ben, en dit gaat steeds beter vooruit.
ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben op mijn houding.

tenen naar binnen en been bij het paard houden
Afbeelding

Afbeelding

deze foto vind ik zelf heel mooi
Afbeelding

Afbeelding

nou mijn houding is vreselijk!!!!!!!!!!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nou brand maar los:D alle tips zijn welkom zodat ik mijn houding weer een stuk kan verbeteren.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:18

Het enige wat ik denk als ik de foto's zie is:
Ontspan is!
Het ziet er heel gespannen uit, en probeer vooral in het zadel te blijven zitten.
Verder ziet het er leuk uit hoor! :)

Anoniem

Re: manegepaard Levi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:19

Zo te zien heb je aardig wat spanning in je schouders. Maar ik weet niet of dat te maken heeft met evt. wedstrijdzenuwen?

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:22

ik ben het met Mellanii eens dat je wat meer moet ontspannen..
En verder zou ik ook je beugels wat langer doen ( 1 of 2 gaatjes)
En je hakken goed uitdrukken en schouders ontspannen :)

En idd verder ziet het er leuk uit :)

Nienlars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:26

Probeer ook geen piano handjes te hebben

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:30

bedankt voor de reacties!!

zal hier volgende keer extra goed op gaan letten. en zal mijn beugels eens wat langer doen, misschien dat ik dan automatisch wat rechter ga zitten.

van heel veel dingen ben ik me bewust dat ik het doe maar da ben ik zo bezig om mijn paard vooruit te rijden dat ik heel mijn houdig vergeet.

gister eens op mijn houding gelet het hele uur en toen ging het super!! buiten regelmatig pianohandjes:P

volgende wedstrijd zal ik nieuwe fotos plaatsen kijken of er verschil is:D

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:49

het helpt ook al als je je ellebogen wat meer buigt, verder ziet het er leuk uit!

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:53

Zoals je zelf al zij moet je proberen je benen om je paard heen te houden, verder ziet het er super leuk dus kan je lekker arogant erop gaan zitten hoor:P!

(p.s je cap zit scheef op je hoofd;))

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:56

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:57

bij sommige foto's moet je je hakken wat meer uitdrukken

Verder wel goed, maar je ziet er wel wat gespannen uit.
Geniet er meer van.
En als je het niet fijn vind, doe het dan niet

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:50

probeer meer een knik in je ellebogen te houden, en je schouders te laten zakken.
veel succes ngo

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:21

idd veel spanning
een paard is uit zichzelf niet liever lui dan moe, dat komt omdat de meeste manegepaarden zich helemaal vastzetten in een bepaalde houding om zo altijd maar de lessen te kunnen blijven lopen...

net als wat je over aanleuning zegt, daar hoor je geen uur voor te moeten rijden, aanleuning komt wanneer ruiter en paard balans, ontspanning en rechtgericht rijden

maargoed dat blijft helaas iets wat je vrijwel niet met een manegepaard voor elkaar kan krijgen...

probeer inderdaad de lol van het proefje er van in te zien en glimlachend door de proef te gaan, dan zal je merken dat je vanzelf meer ontspant :D

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:40

@CindyUniek: je hebt helemaal gelijk! er rijden altijd veel beginners op hem omdat hij niet snel iets verkeerds zal doen.
hij heeft vroeger wedstrijden gelopen om M niveau dus hij kan het wel. maar ik denk doordat hij zo vaak door beginners is gereden eigenlijk verziekt is. en natuurlijk meerdere lessen per dag al worden ze bij ons niet meer gereden als 2 keer een uur dressuur of 1 uur springen.
hij zet zich inderdaad helemaal vast en dat vind ik zo jammer. want als ik hem eindelijk los heb rijd hij heerlijk. al blijft hij vreselijk eigenwijs:P

het is me 1 keer gelukt hem nageeflijk te krijgen dit waren de laatste 10 minuten van de les en dat was geweldig!!
hier blijf ik ook naar toe werken met hem tot hij doorheeft dat hij bij mij wel normaal kan en mag lopen.

ja ik heb er ook altijd heel veel lol in hoor maar die zenuwen he die overwinnen toch alles haha. daar nog een tip voor?

hoe denken jullie dat ik dat paard het snelste echt lekker los heb gereden? doe nu heel veel verschillende overgangen en veel voltes, groot en klein, gebroken lijn etc.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:53

doe gewoon in je hoofd een liedje zingen :))

sneller los = recht is veel van stelling wisselen, contra-stelling vragen, etc je paard blijven verrassen en stellen en buigen

maaaaaaar weer het grootste euvel, dat is alleen mogelijk als je je niet teveel fixeert, ontspannen rijd en in je achterhoofd houden dat paardrijden leuk is en dus geen pijn op mag leveren...

heel mensen zijn zo druk met het 'aan de teugel rijden' (waar ze fout nummer 1 al maken) en veel last van armen/schouders hebben dus door het 'trekken' wat absoluut niet de bedoeling is van een los paard!

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:57

dat is wel een goede tip ja bedankt. voortaan ga ik zingend in mn hoofd de proef in als ik dan nog maar hoef wat ze zeggen.

ja met het vele stelling vragen en buigen ben ik bezig dit ging gisteren erg goed en hij was vrij snel los en was voorwaarts!!!

ja het gaat mij zeker om de lol in het paardrijden. ik wil er bij hem wel graag uit halen wat er in zit maar ik weet dat dit heel lang kan gaan duren aangezien ik er maar 1 keer per week op rijd en ondertussen hij door andere bereden wordt. ik wou dat het mijn eigen paardje was dan waren we stukken sneller vooruit gegaan.

hij moet van mij niet aan de teugel. ik vraag wel altijd omdat ik weet dat hij het kan. maar hij moet eerst voorwaarts zijn en los voordat ik uberhaupt ga vragen bij hem, hij gaat gelijk in protest anders.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:00

super! en ook erg fijn dat hij zelf ook aangeeft dat dat niet de bedoeling is :D

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:03

ja klopt dat is heel goed van hem. je moet het alleen wel herkennen:P
bij beginners loopt hij altijd meer achteruit al vooruit omdat hij het gewoon echt niet leuk vind. ik ben dan ook vrijwel de enigste die hem leuk vindt. ik vind altijd het paard leuk wat niemand leuk vind echt apart.

maar bedankt voor de tips!!!! ik kan er zeker wat mee en ga er volgende keer gelijk mee aan de slag.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:27

Op die ene foto zit je helemaal niet vreselijk je paard zit gewoon in de verkeerde galop en als je niet helemaal ontspannen bent kan je dan niet goed zitten. Op de andere foto's vind ik dat je best goed zit.
Het is belangrijk aandacht te besteden aan ontspanning in de bovenbenen. Ook in de buik. Ik was na een val met opstijgen een tijdje heel gespannen en dan moest ik gaan praten (of zingen, in het echt CindyUniek haha) zodat je vanzelf door je buik gaat ademen en de spanning uit je lijf vloeit.

ziet er verder super uit hoor ga zo door!!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:38

opzich valt het wel mee,
het is inderdaad dat je je lang moet maken in je zit,
je zit inelkaar gekropt,
boven lichaam en been moeten lang zijn,
alsof er een touw aan je voeten trekt en bij je hoofd,
hoort zich raar aan maar werkt,
heb ik van instructeur gehoort.
succes met het rijden.

Barrym

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:27

Voorgaande tips ga ik niet geven, ik weet hoe moeilijk een manegepaard kan zijn wat betref van achter naar voren rijden. Je rijd er nameljk niet alleen op en dat is vervelend. Ik zou toch gaan oefenen er op dan word hij niet zo lang en uit elkaar. En dat is zeker niet op alle fotos te zien hoor alleen somge stukken.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:50

heeel erg bedankt allemaal! ja hij zat inderdaad in de verkeerder galop, dat doet hij bijna altijd rechts. en met inrijden deed hij het wel goed en met de proef weer fout:(

ik ben ook zeker aan het oefenen om hem wel lekker en ontspannen te laten lopen en nu ik er vaker op rijd merk ik zeker wel vooruit gang! op het moment dat ik erop ga zitten is hij heel anders dan bij andere. en na een half uurtje wordt hij alweer losser en voorwaarts en zakt heel soms al een beetje met zijn hals:D dat is voor het teken dat hij lekker ontspannen loopt en dat ik het goed doe. ik heb op de manege ook aangegegeven dat ik elke week op hem wil rijden, dan blijven we een beetje in hetzelfde ritme en kunnen we goed oefenen. als ik er een paar weken niet op heb gereden kan ik dat gelijk merken aan hem zo zonde:( want hij kan het wel en het is echt een heerlijk paard

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:00

Zo heb even alles gelezen en je hebt al veel goede tips gekregen. Ik rij zelf ook op een manege en rij met regelmaat ook op een paardje dat moeilijk na geeft dus niet ontspant en hij vind het moeilijk om met zn achterhand eronder te lopen. Hiervoor rij ik veel tempo wisselingen en voltes. Als ik op de volte rij dan plaats ik soms mijn buitenhand iets naar beneden en mijn binnenhand iets meer omhoog en naar voren en zodra hij nageeft hou ik mijn handen weer gelijk en dit wissel ik af met linksom rechtsom enz. Als je hier aan begint is het wel heel belangrijk dat je paard recht is en natuurlijk ontspannen, maar ook voorwaards in tempo. Sommige paarden moet je soms eerst iets over zn tempo heen rijden voordat hij nagevelijk wordt, maar geeft hij na probeer dan het tempo weer wat langzamer te maken maar de activiteit te behouden! Zo dat was een heel verhaal hoop dat je dr wat aan hebt.
Tip voor het aanspringen in de galop vraag op dat moment iets contrastelling en springt hij goed aan maak je hem weer recht op twee teugels.
Wel fijn dat je nu elke week op hem rijdt dan kun je meer bereiken. Je voelt hem dan beter aan en hij jou. Paarden hebben heel goed in de gaten wie erop zit!!!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:22

je hebt genoeg tips hierzo, heb er ook niks nieuws aan toe te voegen, denk namelijk dat als je ontspannen bent het al een heel ander plaatje is.
verder vind ik je houding echt wel meevallen hoor, je moet jezelf niet zo de grond in stampen, das echt niet nodig!!
en (zoals iedereen weet) manege paarden zijn niet makkelijk!!!
wel braaf vaak maar makkelijk is wat anders. zelf een heel erg gevorderde ruiter heeft vaak even moeite met een manege paard.
verder zou ik zeggen: lekker genieten!!!

ps ook de combinatie van jou en t paard vind ik erg leuk!

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:23

bedankt weer voor de reacties!!
tips heb ik zeker genoeg gehad:D maar meer is altijd welkom.
moet toch even kijken wat bij ons beide het fijnste en beste werkt. ik heb gemerkt dat wanneer ik ontspan hij meer voorwaarts is.
de combinatie vind ik zelf ook erg leuk, het is een wat groter paard lekker goed gebouwd en eigenwijs:P
en aangezien ik dat ook kan zijn, win ik ook altijd van hem hihi.

en wat er inderdaad gezegd wordt, manegepaarden zijn niet makkelijk. meestal zijn ze wel lief maar ze worden door zoveel mensen bereden dat is lastig.

@lucky84: over dat aanspringen in galop. hij heeft het alleen in de rechtse galop, hij springt bijna altijd in de linkse galop. heeft dit een oorzaak of vind hij dat gewoon leuk/fijner?
en als ik contrastelling vraag springt hijj toch juist verkeerd aan???? ik rijd hem nu heeeel ver de hoek in en dan kort de bocht door en in de bocht galoppeer ik aan, want dan heeft hij veel stelling. en ik moet heeel streng zijn met mijn hulp, hij moet gelijk reageren anders kan ik het vergeten.

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:01

het ziet er uit als een lief paard, let wel op je benen en je handen! verder ga ik mee in het commentaar dat al gegeven is.