springprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

springprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:48

hoi,

ik heb een tijdje geleden voor het eerst met mijn (verzorg)paard gesprongen. (ik spring zelf wel veel vaker, maar nog niet met dit paard)
naar mijn idee vond ze het wel leuk, oortjes naar voren, goed op de sprong af, maar ze springt steeds veel te vroeg.
ook als ik er een balkje voor leg springt ze wel 2 meter van te voren, waardoor ze dus steeds op de sprong landt.
ik heb haar natuurlijk eerst steeds balkjes laten lopen, wat wel goed ging, en de sprong is nog niet hoger geweest dan 40 centimeter of zoiets.
weten jullie wat ik hier aan kan doen? want het is natuurlijk helemaal niet veilig als ze elke keer maar weer met dr benen op de sprong landt, dan gaat het plezier er ook wel af.

alvast bedankt.

KhivkJe

Re: springprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:56

Hey, ik weet niet of je een heel voorwaarts paard hebt? Maar probeer sowieso als je naar de sprong gaat te wachten. Wacht tot JIJ de afstand ziet hoeveel meter het nog ongeveer is, hoeveel galopssprongen het nog is en probeer dat aan je paard over te geven. Dus als jij ziet dat het nog 3 galopssprongen is en je voelt dat ze erg naar de sprong toe trekt, ophouding maken en zorgen dat zij ook wacht.

Meestal weten paarden als ze net beginnen met springen niet wanneer en hoe ze moeten afspringen, dus heb geduld met haar. Je kunt ook in draf over zo'n laag sprongetje gaan. Dan heb je wat meer controle over haar afsprong.
Ga vooral zelf niet te veel hulpen geven voor de sprong, gewoon met een basistempo ernaartoe en pas de hulpen geven als jij ziet hoe ver het nog is. Als jij de afstand niet ziet, ziet een onervaren paard het ook niet.. dus gewoon voor de sprong wachten tot je het ziet.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:13

oke, bedankt voor de reactie! zal het proberen

alleen als ik voel dat m'n paard zich af begint te zetten, wat dus veel te vroeg is, hoe krijg ik dr dan weer naar beneden?

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:28

Goed voorwaarts rijden en misschien voor het oefenen van balkjes lopen kun je POLEPODS proberen dit zijn een soort verhoginkjes van 10 cm waardoor het paard beter gaat opletten met het lopen van de balkjes.
Probeer haar anders ver van de sprong af in te houden of als je bijna bij de sprong ben opeens de andere kant op( dan natuurlijk wel voorbereiden maar dat snap je zelf ook wel;)) Je kunt haar ook eens vrij laten springen in de bak.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Veel suc6

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 20:03

oh, dat ga ik maar eens proberen, dankjewel!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:43

Ga vlak voor de sprong maar eens 8jes rijden, en zet het paard en dan voor en laat het springen.
Zo weet ie niet dat ie erover moet, en zet ie pas af als ie er vlak voor is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:52

Je moet haar leren wachten door haar goed bij elkaar te rijden voor de sprong. Houd haar in een rustige galop, zelf goed terugzitten en sluit haar op tussen je handen en benen, laat haar merken dat jij de baas bent en niet zij. Ze mag voor de hindernis niet ineens versnellen, houd een constant tempo.
Pas op het laatste moment (dus op de juiste plek voor afzet) ga jij in verlichte zit en geef je meer ruimte met de teugels en evt iets been.
Zo leer je haar dat ze moet wachten tot jij aangeeft dat ze moet afzetten, dat doe je voornamelijk met je zit dus is het belangrijk dat je goed terugzit voor de hindernis.

Als ze echt op de hindernis aan trekt leer je haar wachten door een volte te rijden of halt te houden en evt een stapje achterwaarts te doen. Ook kun je een balk achter de hindernis leggen of in draf aanrijden.

Vrij laten springen is ook een optie maar gebruik dan zeker een balk vóór en achter de hindernis voor de juiste afzet.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:53

Vrij springen lijkt mij niet goed, want het paard moet onder de man goed leren afzetten.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:01

Whoopi1 schreef:
Vrij springen lijkt mij niet goed, want het paard moet onder de man goed leren afzetten.

als het paard zich in vrijheid correct voor de sprong brengt, zal hij dit onder de man ook doen (als jij hem tenminste de kans daartoe geeft)
Je paard kan waarschijnlijk door zijn onervarenheid de afstand niet goed inschatten.
Je kan haar dus laten vrijspringen en haar haar plan laten trekken (idd wel met balkjes werken) of je kan haar onder het zadel rijden en haar een handje helpen.
Dit doe je inderdaad door haar te leren wachten tot ze mag springen van jou. Verder wel opletten dat ze misschien vroeg afzet omdat jij haar vaak groot 'zet'. Dat de afstand voor de sprong dus te groot is om meteen af te gaan en te klein om een galoppasje meer te doen: probeer altij de voet op te zoeken bij het springen (dus niet te ver van de sprong afzetten). Ga niet te hard rijden en probeer de galop naar de sprong constant te houden (niet versnellen). Je kan ook een galopbalk leggen op 3 m voor de sprong ongeveer en haar in draf houden tot aan die balk, haar 1 galoppas laten maken en dan laten springen. deze galopbalk kan je ook op +-7m leggen, dan kan ze nog 2 galoppassen doen voor de sprong.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:05

Of je gaat vrijspringen of juist onder de man aan de slag gaat ligt aan de ervarenheid van de ruiter. Voor zover ik heb begrepen heeft het paard weinig ervaring en persoonlijk heb ik ze dan ook liever onder de man maar dan moet je wel een zeer ervaren ruiter hebben die het paard correct voor de sprong kan brengen. Kan ts dat niet (wat wss het geval is gezien haar vraag in dit topic) dan is het beter om het paard het zelf te laten 'uitzoeken' dmv vrijspringen, dan loop je ook geen risico dat een onkundige ruiter schade aanricht.
Het heeft allebei zijn voor en nadelen en het licht erg aan ruiter en paard wat de juiste aanpak is, zo heeft vrijspringen weer minder zin als je een erg rennerig paard hebt.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:32

anneliesdj schreef:
Of je gaat vrijspringen of juist onder de man aan de slag gaat ligt aan de ervarenheid van de ruiter. Voor zover ik heb begrepen heeft het paard weinig ervaring en persoonlijk heb ik ze dan ook liever onder de man maar dan moet je wel een zeer ervaren ruiter hebben die het paard correct voor de sprong kan brengen. Kan ts dat niet (wat wss het geval is gezien haar vraag in dit topic) dan is het beter om het paard het zelf te laten 'uitzoeken' dmv vrijspringen, dan loop je ook geen risico dat een onkundige ruiter schade aanricht.
Het heeft allebei zijn voor en nadelen en het licht erg aan ruiter en paard wat de juiste aanpak is, zo heeft vrijspringen weer minder zin als je een erg rennerig paard hebt.

Inderdaad zo denk ik er ook over.
Tis moeilijk in te schatten wat jullie het beste kunnen doen ter oplossing, omdat we het probleem niet goed genoeg in detail kennen (waarom gaat het paard telkens van groot).
Vrijspringen kan je eventueel wel eens proberen, om te zien of je paard haar afstand dan wel correct neemt. Doet ze dit niet, help haar dan een handje en spring met haar onder het zadel.
Moest je zelf nog niet zo ervaren zijn in het springen kan je misschien eens aan iemand in je buurt vragen die wel veel ervaring heeft om eens een keertje te komen kijken en je te helpen.
Dat werkt nog altijd beter dan bokt, omdat we hier je situatie niet echt goed kennen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:27

Iemand die ik ken had ook dat probleem,
we hebben er wat op gevonden.
Ze stapte gewoon naar de hindernis toe,
enkele meters ervoor zette ze hem in draf.
(dit kan je natuurlijk niet met hoge hindernissen doen he)

Vroeger kon die pony nog geen 30 cm springen omdat hij veel te vroeg sprong,
nu springt hij zonder problemen 1 meter.

Ik weet niet of het bij jou helpt,
maar je kan het proberen...

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:54

Ik zou ook eerst vrij laten springen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:00

Ik zou in draf op de sprong aanrijden. In galop kunnen ze al snel enthousiast worden. In draf kun je zelf de afstand bepalen (desnoods met een paar drafbalken ervoor). Ook cirkels en achten voor de sprong rijden, helpt om de controle bij jou te houden.
Pas dan zou ik naar galop gaan (omdat ik vind dat mensen al vlug gaan trekken en sjorren in galop om het paard toch maar bij hun te houden)

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:07

heel erg bedankt voor alle tips :D
paard 'snapt' vrijspringen alleen niet echt, met geen moeite er over heen te krijgen, terwijl ze het onder het zadel wel leuk schijnt te vinden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:14

Daar ga je al, als paard al niet weet wat hij met vrijspringen moet doen, dan kan hij dat ook niet weten als jij erop zit. Laat hem lekker een paar keer vrijspringen en gebruik juiste afstanden voor balkjes, asl hij dat snapt, dan kun je er een in-uitje van maken, dan moet hij wel dichter op de sprong gaan springen.

Ik denk nl dat omdat het paard het niet snapt, hij maar gewoon vroeg springt (waarschijnlijk ook in een redelijk voorwaarts tempo) om maar aan de andere kant te komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:37

Als hij er echt niet over wil moet je even zorgen dat ie het leuk gaat vinden, simpele manier;
Maak langs een kant van de bak een 'tunnel' ter breedte van een hindernis, je kunt daarvoor hindernismateriaal gebruik maar ook steekpaaltjes en lint.
Zorg dat je een helper hebt, die laat hem aan de ene kant los en jij wacht hem aan de andere kant op met wat lekkers. Dat doe je een paar keer tot je paard vanzelf in vlot tempo naar jou toe loopt.
Dan leg je een balk midden in de 'tunnel', persoon die hem loslaat met dan zorgen dat hij wat kan drijven met bv een longeerzweep, gaat hij erover dan uiteraard flink belonen.
Zo ga je door tot hij ook een hindernisje wil springen, sommige paarden moeten even door krijgen hoe het werkt, meestal vinden ze het dan vanzelf leuk.