Cascka @ Bokt Debuut

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Cascka @ Bokt Debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:57

Mag ik jullie allemaal voorstellen: Cascka
alle details op een rijtje
Merrie
7 jaar
BWP (Feridoon x Kimball)
Springpaard

Ik probeer Cascka ontspannen te rijden omdat ze heel erg snel haar rug vastzet en op de voorhand gaat huppelen.
Ook probeer ik haar laag en rond te rijden, en voorwaarts neerwaarts, in het begin ging 't moeilijk, maar het begint te gaan.
We hebben ook les en we wouden deze winter dressuur gaan starten, maar ik begin te twijfelen, aangezien ze soms toch nét iets te gespannen is en dat niet bevorderlijk is voor haar, wedstrijden moeten leuk blijven, voor haar en voor mij.
Dan mijn houding, ik heb moeite met RECHT te zitten, maar op deze foto's zie ik mezelf toch wel redelijk recht zitten, ook weet ik dat 'k mijn handen breed houd, maar dit is dus om haar laag en lang te laten lopen (Als ik dit verkeerd doe mag dit gerust gezegt worden!) Ik kijk ook iets teveel naar beneden, ook daar werken we aan. Ik heb les, en mijn instructeur is streng (soms net iets té :D ) maar ik leer ervan bij en iedere keer gaan we vooruit.
In mijn onderschrift vind je ook een link naar de topic's met foto's van Fentum, daar kan je mijn houding ook vergelijken met deze foto's, aan degene die hun echt vervelen, DOEN!! :D
Nounou, dit is wel een heuuul lange tekst geworden. stoppen met zeveren en kijken maar. Commentaar is meer dan ooit welkom!

Afbeelding
We hebben er zin in! instappen :)
Afbeelding
Fijn aan het zakken, alleen m'n houding is om te janken
Afbeelding
Drafje, wat gespannen
Afbeelding
Beter, fijn beeld vind ik persoonlijk
Afbeelding
Te diep, maar ze geeft wel lekker af!
Afbeelding
Iets te weinig contact eigelijk, ik denk dat ze wat op de voorhand valt
Afbeelding
Galopje, stressy, maar mijn houding, daar ben ik wel trots op :+:
Afbeelding
Andere kant, ze wordt soms nogal sterk
Afbeelding
Dat is al beter
Afbeelding
De fotografe op de foto :D
Afbeelding
Toedels (Ja zeer gevaarlijke foto, mijn paard is panisch gestressed en ik heb ook geen tok op ) :+

Nog een filmpje van de galop

Michh

Re: Cascka @ Bokt Debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:01

Ik vind het er nogal onrustig uitzien.
Vooral het filmpje.
Je blijft in de galop maar aan de buitenteugel aan het zagen.
Probeer daar op te letten, handen stil, en met je binnehand zachte ophoudingkjes maken.
Leuk paardje. :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:03

Dat had ik zelf nogniet gezien, maar nu je het zegt, valt het me ook op!
Bedankt !

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:05

Probeer je handen niet op je zadel te leggen maar voor je te zetten ,
het galop filmpje ziet er indd erg onrustig uit , je zit heltijd soort van te zagen ,
op foto 6 valt ze heel erg op de voorhand , probeeer haar van achter naar voor te rijden !

wel leuk paardje !

suc6 nog

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:08

probeer tijdens het rijden toch je handen boven het zadel te houden, nu lijkt het op sommige fotos dat je hem echt naar beneden werkt door veel druk te zetten.
echter op anderen foto's verlies je soms contact op je binnen of buitenteugel, dan moet je de teugels net iets korter pakken.
op het filmpje oogt je buitenhand erg onrustig, probeer deze stil te houden.
je hebt verder wel een mooi beestje onder je kont!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:26

is dat paard zo groot of jij zo klein hihi. probeer idd je handen voor je zadel te houden

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:30

Het is misschien een idee om je teugels iets korter vast te pakken, je hebt je handen nu telkens bijna op je bovenbeen ;)
Verder is wel erg leuk paard! :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:44

Ik dacht dat dat de beste oplossing was om mijn handen breed te houden :D
Nee ik trek haar niet naar onder, zeker niet! werkt niet bij haar, dan krult ze haar op en zijn we verder van huis.
Ja de teugels moeten idd net ietsje korter zodat ik contact blijf behouden, goed werkpunt.
en zij is groot en ik ben klein :D 1m74 en 1m60 geeft speciale effecten he :P
Iedereen bedankt!

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:38

volgens mij mogen je teugels wel wat korter, en je beugels een gaatje langer. in de galop mag je iets meer op je billen blijven zitten..
verder vind ik het een erg mooi paard, leuk hoofdje!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:47

krijg je wel les?

ten eerste is het niet het paard wat 'haar rug vast zet' maar dat zijn problemen die bij de ruiter vandaan komen

trots op je houding bij die ene foto? heb je gezien waar je hand staat?

ik zou eens goed les gaan nemen

je paard volgt je hand totaal niet, zadel ligt te ver naar voren, jij rijd met je handen op je zadel

handen breed houden is alleen maar meer dwingen...

een paard kotm vanzelf in aanleuning als het rechtgericht is, de ruiter ontspannen en onafhankelijk kan zitten en er balans is tussen beiden...

handen gewoon dragen, boven de schoft en gewoon telkens omstellen/buigen, maargoed dat klinkt makkelijker dan gezegd, daarom ook de tip om eens goed les te gaan nemen om goed te leren wat de basis inhoud van het algehele rijden!

succes!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:52

Teugels heb 'k express wat langer :D
Als ik mijn beugels langer doe, ga ik echt enorm zwieberen, dus eerst hier volledige controle en dan zien we wel weer.
Daarbij, als ze TE lang zijn verlies ik ze soms wel, dus we gaan proberen, maar eerst zien dat dit volledig onder controle is :D
bedankt voor de tip!
@Cindy, Ja ik heb les, normaal rij ik niet met zo'n lange teugels, maar ik zou echt proberen haar LAAG te laten lopen, maar dat is blijkbaar niet zichtbaar? ik trek ook niet, in de galop wél, dat is waar, maar als 'k zou trekken zouden mijn teugels toch niet doorhangen? trots op mijn houding was bedoelt op mijn zit, 'k denk dat 'k daar wel goed zit?
Het is niet mijn paard en volgens de ruiter moet dit zadel zo ver naar voren liggen :)
Ik weet dat ik niet goed rij, dar ik gespannen ben, daar ben ik ook eerlijk in, dat geef 'k toe, daar probeer ik aan te werken.
'k vind je wel een klein beetje aanvallend :D maar toch bedankt ;)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:57

ik bedoel het niet aanvallend hoor :D sorry

ik zeg ook niet dat je trekt, maar las hierboven of dat je handen breed zetten juist niet beter was, maar dat is alleen maar meer dwingen het enige wat je moet doen is overdreven je binnenhand van de hals afhalen als je stuurt waardoor je stelling probeert te vragen en vervolgens buiging om je binnenbeen en dan weer de andere kant op stellen, zo maak je haar los en zal ze vanzelf zakken!

jammer dat de ruiter het zadel zo ver naar voren wil hebben, het ligt nu op de schouder, voel maar eens als je opzadelt, waar de schouder stopt daarachter moet je zadel pas komen...

zeg nooit van jezelf dat je niet goed rijd! alleen 'iedereen kan altijd beter' en de beste stuurlui staan aan wal (en daarmee doel ik ook op mezelf!) :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:00

Ik vind het persoonlijk ook hoor! en in het begin zadelde in minder ver naar voren, maar dat moet ik opnieuw opzadelen, maar 'k kan proberen, als 'ie er niet is, het zadel wat meer naar achteren te leggen. Maar dit is dan weer zo'n achter de rug situatie en vind 'k niet zo fijn..
Dankjewel! fijn dat je het eventjes stapje per stapje zegt :D daar kan 'k veel mee!
Echt fijn! :D

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:00

Ik vind het op de foto's een beetje een vertekend beeld geven, in het filmpje kan je goed zien hoe een goede, doorgesprongen galop hij heeft :))
Maar idd, je teugels wat korter pakken :)

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:58

Ziet er op zich wel goed uit.. ;)
Alleen op het filmpje is goed te zien dat je in de galop je binnenhand vastzet en met je buitenhand aan de haal gaat...

Als je dan terug komt in draf, beginnen je handen opeens op en neer te wapperen...

Probeer gewoon contact te houden met de buitenteugel, en met de binnenhand zachtjes vragen OOK IN GALOP ;)

Jullie komen er wel! :D
leuk stel!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:47

zonde dat je constante steun op die binnenteugel hebt handen gelijke hoogte hoe dan ook en boven de schoft. neem de teugels wat korter en dan rijden. Met deze handhouding word ze onrustig in haar hoofd

Frontriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:21

Op de foto waarje op je paard staat lijk je net pippi langkous....

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:39

Leuk dat je ook een filmpje er bij hebt gezet.
Op het filmpje zie ik inderdad ook een onrustige handhouding en ook te lang teugels.
Of het paard moet zo zakken dat je de teugels op deze maat kunt houden, of je moet de teugels een slagje korter pakken want je hebt ze straks bijna op je buik te hangen.
Voor de rest is je binnenteugel rustiger dan je buitenteugel. Kijk af en toe eens naar je buitenteugel en probeer jezelf te corrigeren. Een stille buitenhand met goed contact is ontzettend belangrijk.

Succes nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:15

Zoals Michh al zegt, in het filmpje ben je erg aan het zagen met je buitenhand.
Verder ziet het er goed uit! Leuk paardje! :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 13:46

@ frontriem, uhm dankje? :+

aan al de andere, dankjewel voor de tips, kan 'k weer fijn mee verderwerken!

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:23

Haha, o jee, ik zie juist op het filmpje een binnenhand die vaststaat op je bovenbeen en een buitenhand die meegaat in het ritme van de galop, vind m niet zagen (wel vaak te onrustig). Ook stoor ik me niet aan de lengte van de teugels.
Ik zou dus zeggen: concentreer je op je binnenhand, laat die luchtig en gevoelig worden, en meegaan met de bewegingen van het hoofd van het paard, zodat jij op beide teugels een constant licht contact kan onderhouden. Stel je voor dat je handen eigenlijk bij het paard horen en je armen het tussenstuk zijn die alle bewegingen absorberen.

(Handig hè, van die tegenstrijdige tips van allerlei mensen :D )

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 16:17

Verdorie wat moet 'k nou?
Mijn handen allebij echt STIL houden? en concentreren op rechterhand?of rustig met allebij meegaan, maar dan gecontroleerder?
ik heb ook soms wel ded neiging om mijn rechterhand hoger te houden, als dat helpt de oplossing te bepalen?

*'k ga m'n instructeur gek maken met vragen :') :+ *

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:17

Je moet lichtelijk met je hand meegaan, maar pak de teugels korter, en doe je handen echt een stuk naar voren en bijelkaar! :)

Het filmpje zegt genoeg denk ik, die buitenhand moet echt stil ;)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:45

Als eerste wil ik even zeggen dat je een heel leuk paardje onder je kont hebt!

Probeer alleen dat wanneer je hem lang en laag wil laten lopen, dat hij dan niet op de voorhand valt. Dit kan je o.a verkomen door veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden die ook nog eens handig zijn voor het springen! Probeer ook om lekker veel stelling te vragen, naar binnen, naar buiten, op de lange/korte zijdes of op een volte. Hierdoor wordt hij lekker los en kan hij ook makkelijker bewegen.

Probeer hem dan vooral lekker actief te rijden, zodat hij bezig blijft van achter. Veel voltes draaien (kleine/ grote) en achtjes rijden kunnen ook heel goed helpen.

Maar als je die dingen doet probeer hem dan wel lekker los te houden door te blijven kneden in je handen.

Succes!
Groetjes.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:39

oei die handen daar moet je serieus wat aan doen
dit deed ik voorheen ook maar nu ik er wekelijks op word gewezen ben ik het langzaam aan het afleren
steek af en toe ook eens je hand naar voren om te controleren of je paard dan ook nog nageefelijk is of dat die je volgen wil in je hand

gewoon eens durven los laten en ik denk dat je beter tot je recht komt in een dressuurzadel.

zet je handen voor het zadel boven de manenkam en daar laten
lichte verbinding houden en af toe je binnenhand eens naar voren doen voor controle en voor jezelf zodat je niet gaat vasthouden.