Pony valt naar binnen op de volte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zqw39

Pony valt naar binnen op de volte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:01

De laatste tijd valt mijn pony veel naar binnen op de volte. Ook gooit hij, op gewone rechte stukken, zijn achterhand naar binnen en gaat travers lopen.
Ik probeer het op te lossen door hem wat schoudervoor te laten lopen , maar dat werkt niet echt.
Pony heeft Z gelopen, en kent dus alle 'kunstjes' maar met normaal rechtuit lopen hebben we nu de meeste moeite. Misschien heeft het ook wel met mijn houding te maken? Wie heeft tips? ;)

Elise88

Re: Pony valt naar binnen op de volte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:05

Is het op één hand of beide kanten op?

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:09

het is vooral op de linkerhand. ;) Ik heb al eens eerder zo'n periode gehad dat hij ongevraagd veel travers liep, maar na een tijdje ging het weer over. En nu is het dus terug. Ik heb een paar weken niet gereden en ben nu net weer een paar dagen begonnen, zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:10

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:15

Ik zou even iemand benaderen die jou goed kan begeleiden.
Wellicht heeft het idd met jouw houding te maken.
Als je paardje zo gevoelig is en hij kent de "kunstjes" dan kun jij (onbewust) dingen van hem vragen waar hij wel zijn best voor doet. Als jij dat dan gaat corrigeren omdat je denkt dat hij het niet goed doet, kan hij daar wel van in de war raken.

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:50

Probeer inderdaad begeleiding te vinden.
Dit is een probleem met het rechtrichten.

Het heeft eerder te maken met de manier van rijden dan met het feit dat hij een aantal weken niet bereden is.

Probeer met je binnenbeen zijn achterhand achter zijn voorhand te plaatsen. Dit is in theorie gemakkelijker dan in praktijk. Daarom is persoonlijke begeleiding ook van belang.
Heb je dan ook geen ongelijke druk op je teugels? Is hij aan de ene kant niet sterker dan aan de andere kant?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:52

Ik zou inderdaad ook zeggen dat het de scheefheid van je paard is waardoor
dit gebeurd. Zoek iemand die je kan helpen met rechtrichten. Kijk eens op
www.paardenrecht.org :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:58

OF je pony heeft ergens een "blokkage" (of je die moet laten losmaken of rijtechnisch kan verhelpen kan ik niet vanachter de computer beoordelen) en loopt hierdoor gemakkelijker in travers dan recht
OF jij zit of doet iets "fout"/anders dan voorheen en je pony probeert dit te compenseren.

Dus neem je instructeur onder de arm en laat hem een goed observeren.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 12:52

Pony is redelijk gevoelig, en ik heb ook het gevoel dat ik zelf een deel van de oorzaak ben. Mijn houding is niet een van de alllerbeste, nu is mijn instructrice is nu even op vakantie, maar ik zal het haar zsm vertellen/vragen.

@ katje80; hij is aan de ene kant sterker dan aan de andere kant. Op rechts hangt hij meer.

Ik ga zeker de sites even bekijken, ;)

edit; in dit stukje herken ik mijn verzorgpony helemaal

-Kenmerken rechtsgebogen paard op de linkerhand:
De ruiter heeft veel druk op de binnenteugel (ongelijke aanleuning)
Het paard wil niet naar links buigen op de volte
Het paard valt naar binnen tegen het binnenbeen aan op de volte
Het paard versnelt op de volte

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:04

Ja, maar daar zit het hem waarschijnlijk in.. je aanleuning. (en hulpen, lees: been én gewicht)
Door die factoren hebben jullie waarschijnlijk miscommunicatie.
Vergeet niet dat je van een Z paardje best wel wat kan leren. Maar er moet wel juiste begeleiding zijn om jou te leren je paard goed aan te voelen.
En weten wat je doen en waarom je dat doet.... snap je ?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:09

Je paard is dus duidelijk scheef. Ik zou idd aanraden om hem/haar eens te laten behandelen
door een osteopaat om eventuele blokkades op te heffen en daarna lekker te gaan lessen
bij iemand die je kan helpen je paard weer recht te maken :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:13

Het zal waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn. Het paard is misschien scheef en de ruiter heeft nog niet voldoende beheersing over zijn lichaam om hoger opgeleid paard correct te rijden, laat staan recht te maken. Lekker les nemen. Een paard vergeet niet zomaar wat hem ooit geleerd is, dus zorg dat jij beter gaat rijden, dan geef je geen conflicterende hulpen meer en kun je een paard recht gaan rijden.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:30

Ik heb vanmiddag nog eventjes gereden. Zonder beugels, zonder sporen, met een lange teugel en met een halstertouw om de hals voor extra steun. Als ik ga doorzitten, dan zit ik automatisch iets naar binnen en meer naar achteren. En als ik zo zit, dan gooit hij zijn achterhand naar binnen. Ik moet zelf dus veel rechter gaan zitten. Dan is nog niet het hele probleem verholpen, maar in ieder geval een klein deel. ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:19

Het feit dat jij scheef op je paard zit komt omdat je paard scheef is en jou
scheef laat zitten. Jij kunt dan wel recht op je paard gaan zitten maar omdat je
paard scheef is zul je merken dat je al snel weer scheef op je paard zit.
Mijn advies blijft dus nog steeds laat je paard nakijken op eventuele blokkades
in de rug en zoek iemand die je les kan geven en dan met name het rechtrichten ;)

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:42

Zqw39 schreef:
Ik heb vanmiddag nog eventjes gereden. Zonder beugels, zonder sporen, met een lange teugel en met een halstertouw om de hals voor extra steun.

:n Ben bang dat als dit jouw ideeen zijn van vordering boeken dat je heel lang bezig zult zijn en uiteindelijk teleurgesteld zult worden. :n

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:15

In iedergeval goed je binnenbeen en de buitenteugel er aanhouden. Je zwaarder maken aan de binnnenkant, je probeert hem naar buiten te "drukken" maar begrenst dit dus ook met de buitenteugel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:22

Rijd je volte in rechte stukken. Zoals je weet heb je op een cirker 4 raakpunten. Zet je paard dus mooi tussen je benen en twee handen en rijd van punt 1 naar punt 2. Dus eigenlijk meer een vierkant rijden. Jij bepaald waar je paard moet lopen niet hij. Eens dat goed bevestigd is kan je aan mooie stelling werken, maar daarvoor moet hij van achteruit werken en met zijn hele lichaam rond je been plooien.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:25

Sando schreef:
Zqw39 schreef:
Ik heb vanmiddag nog eventjes gereden. Zonder beugels, zonder sporen, met een lange teugel en met een halstertouw om de hals voor extra steun.

:n Ben bang dat als dit jouw ideeen zijn van vordering boeken dat je heel lang bezig zult zijn en uiteindelijk teleurgesteld zult worden. :n

Wie zegt dat ze zo vordering wil boeken??
Op deze manier kan ze juist goed voelen wat zij doet en hoe het paard erop reageert...
Best even goed om zo even een keer te rijden en te VOELEN.. +:)+

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:33

Als je vraagt om tips dan wil je vordering boeken.
En als je vervolgens zonder zadel gaat hobbelen snap ik niet wat je wil bereiken. Voelen hoe het paard voelt ? Dat weet ze al.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:42

Sando schreef:
Als je vraagt om tips dan wil je vordering boeken.
En als je vervolgens zonder zadel gaat hobbelen snap ik niet wat je wil bereiken. Voelen hoe het paard voelt ? Dat weet ze al.

Haha ;)

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:50

Met je binnebeen aandrukken en naar buiten sturen

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:24

Natuurlijk wil ik vordering maken, anders had ik geen topic aangemaakt .Ik krijg hier ook tips en dat vind ik hartstikke fijn. Ik wil oa het rechtrichten gewoon onder goede begeleiding doen, en mijn lesgeefster is er nu niet. Natuurlijk weet ik wel hoe mijn pony voelt, maar ik vind het persoonlijk fijn om weer terug naar de basis te gaan en weer bewust te gaan voelen. En het is bovendien ook nog goed voor mijn houding. ;)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:03

Als je pony naar binnen valt, dan is hij niet aan je binnenbeen en niet aan je buitenteugel en die 2 horen bij elkaar. Bij een goed getraind paard zou schoudervoor op beide kanten probleemloos moeten gaan, dus ik denk dan dat het probleem ook inderdaad een beetje bij jou zit. Je moet altijd goed op je binnenbeen blijven zitten, knik je niet per ongeluk in zodat je de verkeerde gewichtshulp geeft (dus op de buitenkant gaat zitten ipv op de binnenkant)?

Als hij op rechte stukken zijn kont naar binnen gooit, dan moet jij met je buitenteugel de schouders weer voor de achterhand zetten en je binnenbeen aanleggen.

Geef je ook niet teveel buitenbeen op de volte? Probeer eens een volte te rijden met alleen je binnenbeen op de singel. Buitenbeen iets naar achteren, maar je pony niet aanraken, je buitenhand op de schouder, binnenhand ontspannen.

Het klinkt alsof je zelf niet recht zit, en je wellicht teveel hulpen geeft waardoor er miscommunicatie ontstaat. Z-paarden zijn (als ze goed zijn opgeleid) vaak voor 80% op zit gereden, dus als je niet goed zit zul je dat blijven merken aan de reacties van je pony.