allemaal probleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustWendy

allemaal probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:16

Even jullie mening en tips gevraagd.

Ik rijd een paard die in de groeples hartstikke braaf is. Maar zodra ik alleen rijd ziet/hoort ze alles.
Ze doet niet raar oid maar vlucht. Bokt of steigert gelukkig niet. Het begint dan al met opstappen dat ze heeeeel hard onder me stapt en dat echt heel lang volhoud. Merrie kan wel netjes nageeftlijk lopen alleen loopt ze in een houding waar ze zeg maar verstoppertje speelt, net achter de loodlijn. Ik vind het erg lastig om haar hier uit te krijgen. In de lessen lukt dat wel maar als ik haar alleen rijd moeilijker. Ik krijg haar dan niet van achter naar voor, ze blijft hangen zeg maar. Dan heb je niets in je handen. Kan je vertellen dat is heel irritant vooral als ze steeds dingen ziet en schrikt. Kan wel een beetje op een volte blijven rijden dan is het ok maar lange zijden dan is het wiebelen geblazen en constant kijken. Kan haar wel gewoon door laten lopen maar de verbinding blijft los en ze blijft kijken.

Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd gerustellen, juist pittig doorrijden. Aan de lange teugel rijden en zelf verbinding laten zoeken. Veel overgangen maken maar krijg haar aandacht er niet bij.

Misschien dat iemand ervaring heeft met iets dergelijks en mij tips kan geven. Ik wil dus graag tips hoe ik de aandacht van het paard bij mij kan houden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:22

Dit hebben veel paarden en het enige dat werkt is oefenen. Longeer haar anders eens voor het rijden, op die manier is ze in ieder geval wat energie kwijt.Succes ermee

edit: en voor de aandacht kan ik je aanraden veel overgangen en veel figuren rijden.

Air

Re: allemaal probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:24

Wat voor oefeningen doe je allemaal tijdens het rijden?
Als je haar goed aan het werk zet, dus contrastelling, volte's, gebroken lijnen, vierkante volte's, slangenlijnen ed. dan heeft ze toch hopelijk de concentratie meer bij jou dan al die enge dingen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:30

goed vooruit houden (desnoods over tempo als dat helpt om haar "tegen je bit" te laten lopen) en heel veel figuren, tempowissels en overgangen.

als je geen verbinding hebt met de mond, dan loopt je paard niet nageefelijk. Jouw paard kruipt weg voor het bit.
Eventueel wat grondwerk, want je paard heeft misschien te weinig vertrouwen in jou als ruiter en reageert daarom anders in groepslessen dan alleen

succes

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:24

Ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is,
Ik heb er zelf een jaar overgedaan met mijn diertje om zijn vertrouwen compleet te winnen, maar gewoon goed blijven trainen. dan komt het wel goed!
Succes

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:41

thanx allemaal voor de tips! Denk dat ik het longeren voor het rijden maar eens probeer! Figuren rijden we al veel.

Kwestie van vertrouwen is het zeker....