paard valt andere paarden aan (wei)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

paard valt andere paarden aan (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:06

Hallo bokkers :P

Ik heb een vraagje:
Als mijn paard een tijdje in de wei staat, Begint hij ineens te rotzooien met andere paarden uiteindelijk lopen ze verwondingen op ,van trappen enzo.. Wat is hierhaan te doen? hij doet het bij alle paarden ?..

Biebabeloeba

Re: paard valt andere paarden aan (wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:07

Mja, die van mij deed dit ook, daarom staat ze nu alleen op de wei...spijtig, maarja

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:28

hoe lang staat ie daar al tussen?

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:38

4 maanden

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:38

hyppolyte schreef:
hoe lang staat ie daar al tussen?

4 maanden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:49

Misschien in een andere groep plaatsen, soms hebben paarden ook geen klik, misschien voelt jou paard zich bedreigt en gaat hij daarom in de verdediging.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:55

midgie schreef:
Misschien in een andere groep plaatsen, soms hebben paarden ook geen klik, misschien voelt jou paard zich bedreigt en gaat hij daarom in de verdediging.

ze hebben daar 4 groepen hij kn in geen 1 groep maar ik denk dat het ditis: toen hij op die sttallinng kwam ging hij bij een fries in de wei die heeft hem toen aangevallen! en ik denk dat hij daarom nu ook andere paarden aanvalt ...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:58

heb je hem direct na zijn castratie tussen de groep gegooid of heb je nog 6/8 weken gewacht zoals het eigenlijk zou moeten(die tijd zijn ze nog vruchtbaar en hebben ook nog een hoog testosterongehalte)
als je paard echt niet met een ander paard kan dan geen risico nemen dat hij binnenkort ene paard een blessure slaat of bijt en je paard voortaan gewoon alleen op de weide zetten

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:16

tamaramt schreef:
heb je hem direct na zijn castratie tussen de groep gegooid of heb je nog 6/8 weken gewacht zoals het eigenlijk zou moeten(die tijd zijn ze nog vruchtbaar en hebben ook nog een hoog testosterongehalte)
als je paard echt niet met een ander paard kan dan geen risico nemen dat hij binnenkort ene paard een blessure slaat of bijt en je paard voortaan gewoon alleen op de weide zetten

ja we hebben 6 weken gewacht..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:31

Maar hij heeft dus in die 4 maanden niet constant in 1 groep gestaan? Ze hebben natuurlijk wel even tijd nodig om aan elkaar te wennen. Wat ook nog een optie is, is om hem samen te zetten met 1 ander paard waar hij het redelijk mee kan vinden. Als dat goed gaat kun je hem later alsnog samen met de rest op het land zetten.

Heeft hij dit altijd al gedaan, of is dit de eerste keer dat hij in een kudde staat? Is er geen dominante merrie of ruin die hem op zijn plek zet?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:49

Je zou hem misschien een tijdje kunnen samen zetten met de leider, als die hem accepteert gaat het vaak wel goed, paarden lager in rang hebben regelmatig ruzie , maar het moet geen moord en doodslag worden natuurlijk.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:35

Wat je kan proberen i om hem met 1 paard naast de groep te zetten waar hij tussen zal komen te staan en dan steeds 1 paard langzaam toevoegen totdat ie met de hele groep staat.
2de optie is hem met een merrie/alleen merrie's te zetten. Mijn paard kan bijvoorbeeld niet met merrie's en ruinnen maar wel met ruinen of merrie's.