Tibo @ (dressuur) Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine_Tibo

Tibo @ (dressuur) Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:38

Hallo!

Vandaag was het lekker weer en ik dacht laat ik maar eens wat foto's nemen!
Wat info over Tibo.

Ik heb hem pas sinds kort (ruim een maand.)
Hij vind het heel moeilijk om zijn achterhand er goed onder te zetten (hij valt ook snel op de voorhand in galop!). Hij houd er van om je voor de gek te houden!
Ik vind het hoofd niet erg belanrijk, dat komt vanzelf wel.
Ik vind het veel belanrijker dat hij zijn achterhand eronder heeft en dan komt de rest ;)

Naam; Tibo
Ras; New-forest x KWPN x nog wat.
Geslacht; Ruin
Leeftijd; 12
Lengte; 1.57

Hier de foto's !
Ze staan allemaal kriskras doorelkaar en heb weinig foto's van stappen.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7. ik weet ook niet wat hier de bedoeling van was :+
Afbeelding
8. ;(
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Gas derop!!!
Afbeelding
12. Smileee :D
Afbeelding
13.
Afbeelding
14. Dit was de bedoeling ! :D
Afbeelding
15. En dit niet ..
Afbeelding
16.
Afbeelding

Chantal_34

Re: Tibo @ (dressuur) Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:41

jammer dat de foto's wat wazig zijn,
je hebt een leuke pony, je zit alleen wat voorover,

:)

succes nog :D

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:45

Het ziet er wat rommelig uit je hebt je handen veel te dicht bij je lichaam waardoor je niet goed je hulpen kunt geven of sturen.
verder ook op je houding letten je zit voorover en ook op je hielen letten.mooie onderlegger trouwens ;)

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:59

Het is inderdaad wat rommelig en wazig maar waar ik mij echt aan stoor zijn je hakken je trekt ze heel erg op probeer meer met je kuiten te drijven dan met je hakken. Probeer ook je armen meer te ontspannen je heb ze nu vrij vast zitten ook op foto 14 waar je zegt dit is de bedoelind ik vind dat geen fijn beel je armen staan helemaal strak.
Meer ontspannen op je paard gaan zitten dan komen de hulpen ook veel beter door. Succes!

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:27

Oke bedankt!
Ja nu ik er echt goed naar kijk heb je (jullie) helemaal gelijk!
Ik ga hier zeker aan werken!!!

En die hakken, ik heb 2 jaar op een welsh c pony gereden waar ik met mijn benen onderuit kwam, dus het aansporen wou niet echt. Dus ben al druk bezig met mijn hakken. ;)

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:41

Zoals hier al eerder aangehaald zit je voorover op je pony. Ga eens rechtop zitten en op je kont, op die manier kan je de achterhand meer aan het werk zetten.

Verder merk op een aantal foto's op dat je terugwerkt met je handen. Je zit met je handen tegen je buik. Zo kan je deze niet correct gebruiken. Misschien moet je de teugels toch een beetje korter nemen?
Ik begrijp dat je hem niet in de krul wil rijden, maar je moet toch een beetje werken aan je teugelgebruik. Bv op foto 5 neem je een wending of een volte, dan moet je zorgen dat hij niet over de schouder valt en dus de buitenteugel er iets meer aanhouden.

Verder zou ik de achterhand goed activeren, en dan komt die aanleuning, mits een goede teugelvoering, wel vanzelf.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:55

het helpt ook als je gewoon voor je kijkt het valt me op dat je kijkt wat je paard doet, als je recht voor je kijkt ga je vanzelf al wat rechterop zitten.

maurice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:47

ik vind het er niet echt goed uitzien. Ontspan je armen gewoon en houd ze in 1 lijn met het bit. ga rechtop zitten en niet als een oude oma. goed je hakken uitdrukken en je handen mogen wel iets hoger. Verder lijkt het erop dat je pony heel sloom is en totaal niet actief vanuit het achterbeen. Je moet nog veel oefenen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:48

ik ga helemaal met het commentaar hierboven mee.

je hebt nog een lange weg te gaan veel les nemen.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:51

je leunt te ver naar voren naar mijn mening

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:03

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)

Jullie moeten nog erg aan elkaar wennen, zoals al eerder aangegeven: recht op zitten, benen lang maken en hakken uitdrukken :j Het is verstandig als je gaat lessen, je zult dan zien dat jullie snel vooruit gaan. Veel plezier en succes met Tibo.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:04

rechtop zitten, ontspannen in je schouders en handen dragen (ellebogen in een 'knik')
en ik zou liever zien dat je eerst in een bak gaat loswerken dan, want het geheel geeft nog niet zo'n fijn beeld en dat is echt iets waar je eerst bij jezeld mee aan het werk moet

lekker veel voltetjes rijden, sturen, sturen, sturen, linksom, rechtsom hand mee van de hals afhalen ipv naar je toe en goed aan je eigen houding en zit gaan werken! lekker ontspannen (zet eens muziek op) en voor je gevoel achterover!

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:47

LouiseB schreef:
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)

Jullie moeten nog erg aan elkaar wennen, zoals al eerder aangegeven: recht op zitten, benen lang maken en hakken uitdrukken :j Het is verstandig als je gaat lessen, je zult dan zien dat jullie snel vooruit gaan. Veel plezier en succes met Tibo.

Dankjewel, ik heb al 1x in de week les. En we moeten inderdaad nog erg aan elkaar wennen en dat heeft gewoon even tijd nodig.

En ben al druk bezig met jullie tips! En het wil al een stuk beter.

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:48

CindyUniek schreef:
rechtop zitten, ontspannen in je schouders en handen dragen (ellebogen in een 'knik')
en ik zou liever zien dat je eerst in een bak gaat loswerken dan, want het geheel geeft nog niet zo'n fijn beeld en dat is echt iets waar je eerst bij jezeld mee aan het werk moet

lekker veel voltetjes rijden, sturen, sturen, sturen, linksom, rechtsom hand mee van de hals afhalen ipv naar je toe en goed aan je eigen houding en zit gaan werken! lekker ontspannen (zet eens muziek op) en voor je gevoel achterover!

een bak gaat neit echt lukken. ik heb gewoon mn paardje bij huis staan met een stalletje maar geen bak.
En met muziek op ga ik eens proberen ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:51

Ik vind jullie een leuk stel ! maar je duikelt ietwat naar voren op zowat iedere foto.
en je voeten.. je tenen steken wat naar buiten en je trekt je hak soms ietsjes op.
probeer hier wel op te letten! :) succes verder!

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:50

leuk stel,
let op je houding!

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:12

Een maandje bezig... dus nog 11 maanden te gaan om elkaar te begrijpen en een goede combinatie te vormen ;)
Jullie kennen elkaar nog maar net en zijn aan het aanvoelen, aftasten en uitproberen.

Maar... dat is geen excuus voor je houding.
Foto 5 zie ik teugels in boogjes en volgens mij is dat de buitenteugel.
Je paard loopt over de schouder weg.
Verder je handen, je hakken en je zit wat scheef en naar voren.

Je vindt de voorkant niet belangrijk maar wil dat het paard de achterhand onder gaat zetten. In principe lukt dit pas echt lekker als je hem ook aan de voorkant aan het werk zet. Nu stroomt alles wat je er achter in pompt er gelijk van voren weer uit.

Let dus lekker op je houding en zit, probeer hem met een lekkere lichte teugel aan het werk te krijgen. Veel overgangen, tempowisselingen zodat je hem achter aan het werk zet. Verlang directe reactie, maak hem goed wakker voor het been, licht aan de teugel en zo kom je een heel eind.

Succes met aftasten!

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:12

Het lijkt idd nog nergens op, maar je hebt hem nog maar een maand ;)
En als je straks lassen krijgt zul j zien dat het vanzelf allemaal beter gaat ;-)

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:56

Evelieveling schreef:
Een maandje bezig... dus nog 11 maanden te gaan om elkaar te begrijpen en een goede combinatie te vormen ;)
Jullie kennen elkaar nog maar net en zijn aan het aanvoelen, aftasten en uitproberen.

Maar... dat is geen excuus voor je houding.
Foto 5 zie ik teugels in boogjes en volgens mij is dat de buitenteugel.
Je paard loopt over de schouder weg.
Verder je handen, je hakken en je zit wat scheef en naar voren.

Je vindt de voorkant niet belangrijk maar wil dat het paard de achterhand onder gaat zetten. In principe lukt dit pas echt lekker als je hem ook aan de voorkant aan het werk zet. Nu stroomt alles wat je er achter in pompt er gelijk van voren weer uit.

Let dus lekker op je houding en zit, probeer hem met een lekkere lichte teugel aan het werk te krijgen. Veel overgangen, tempowisselingen zodat je hem achter aan het werk zet. Verlang directe reactie, maak hem goed wakker voor het been, licht aan de teugel en zo kom je een heel eind.

Succes met aftasten!

Ik ben het zelf helemaal met je eens!
Alleen het probleem is als ik hem van voor veel loslaat gaat hij hangen.
het is ook niet zo dat ik hem alleen met strakke teugel moet rijden maar het lukt beter als ik hem gewoon opmaat houd en als hij van voor ontspant ik me handen ook ontspan.

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:55

Hangen... hij kan alleen echt hangen als hij iets heeft om op te hangen. Steun... jouw handen dus.
Rij hem dan dus van het bit af. Dus... voorwaarts.
Lekker laten lopen. En iedere keer als hij weer aan die teugel wil komen, los en been. Hop lopen met dat paard en daarna ga je pas een keer aan die teugels rommelen ;)

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 19:41

Evelieveling schreef:
Hangen... hij kan alleen echt hangen als hij iets heeft om op te hangen. Steun... jouw handen dus.
Rij hem dan dus van het bit af. Dus... voorwaarts.
Lekker laten lopen. En iedere keer als hij weer aan die teugel wil komen, los en been. Hop lopen met dat paard en daarna ga je pas een keer aan die teugels rommelen ;)

Oke ik zal het eens een keer proberen ;)
Maar krijg van iedereen hulp en tips en de 1 zegt dit de ander zegt dat en zo raak ik soms nog wel eens door de war snapje :P

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:46

Hoi
Zo te zien heeft je beestje een behoorlijke onderhals (kan niet van een maand rijden zijn lijkt me, dat is al van langer). Hij heeft een houding aangeleerd en daar blijft ie in lopen. Maar in deze houding is het voor jou heel moeilijk om hem goed aan het werk te krijgen denk ik.
Je hebt helemaal gelijk hoor, dat je van achteren begint en je nog niet druk maakt over het hoofd! Maar in dit geval zit die onderhals en aangeleerde houding jullie in de weg. Wil hij in stap wel met zijn neus naar de grond gaan?
Ik denk dat je hem dat eerst moet leren, hoofd naar de grond toe laten zakken en daarmee zijn bovenlijn een beetje oprekken. Ik zou beginnen hem te leren zijn hoofd naar de grond te brengen terwijl jij gewoon naast hem staat, dus eerst in stilstand aan de hand. Beetje druk geven richting beneden (kan eerst gewoon aan het halster) en als hij toegeeft op die druk, de druk wegnemen en hem belonen. Hoeft ook niet direct met de neus op de grond :) neus ter hoogte van de voorknie is prima. Geduld is belangrijk (je wilt hem immers iets leren) en goed nadenken over welke hulpen je geeft. Zo werk je rustig naar het voorwaarts-neerwaarts gaan, ook als je erop zit.
Hangen zou ik ook oplossen door niets te hangen te geven en de achterhand te activeren.

Aan je houding valt me vooral op de eerste foto's op dat je met een holle rug zit. Op de laatste foto mag alleen je hoofd nog wat omhoog maar voor de rest zit je daar keurig!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:29

Ik denk dat je veel aandacht moet besteden aan laag en rond rijden (lees, halsstrekken), want dit beestje zit aardig vast in de bovenlijn. Hij houdt zijn rug vast en drukt zijn hals omlaag. Hij moet leren ontspannen. Maar doe dit rustig aan, want anders krijgt hij teveel spierpijn en krijgt hij negatieve associaties door rijden en pijn in combinatie mee te maken. Steeds met kleine beetjes beginnen. Je houding moet ook nog verbeteren, maar daar is ook al het een en ander over gezegd. Het is een leuke stoere pony, maar hij lijkt dus heel stijf in zijn lijf. NB van foto's is het wat lastig te beoordelen, maar doordat je zoveel foto's geplaatst hebt, denk ik wel een goed beeld gekregen te hebben. Het wonderwoord is wederom; lesnemen!

Succes! :-)

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:28

katje80 schreef:
Zoals hier al eerder aangehaald zit je voorover op je pony. Ga eens rechtop zitten en op je kont, op die manier kan je de achterhand meer aan het werk zetten.

Verder merk op een aantal foto's op dat je terugwerkt met je handen. Je zit met je handen tegen je buik. Zo kan je deze niet correct gebruiken. Misschien moet je de teugels toch een beetje korter nemen?
Ik begrijp dat je hem niet in de krul wil rijden, maar je moet toch een beetje werken aan je teugelgebruik. Bv op foto 5 neem je een wending of een volte, dan moet je zorgen dat hij niet over de schouder valt en dus de buitenteugel er iets meer aanhouden.

Verder zou ik de achterhand goed activeren, en dan komt die aanleuning, mits een goede teugelvoering, wel vanzelf.

Mee eens!