Welke manier??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Welke manier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:59

Hee, ik begin een beetje tegen een probleem aan te lopen met mijn paard. :o
Met de nageefelijkheid:
In stap loopt hij super braaf, hoef eigenlijk niks meer te doen, beloon hem hiervoor goed door hem ruimte te geven en af en als die met overgangen zo blijft lopen natuurlijk even aaien en belonen met de stem.

In draf is dit een ander verhaal... Als ik na het instappen aandraaf dan begint: hij gooit zijn hoofd omhoog en gaat heel erg sterrenkijken. Hij wordt dan ook heel sterk. Ook stelling en buiging probeert hij dan doorheen te lopen en daarom ga ik veel voltes halve baan enzo met hem rijden en ook veel andere figuren. Als die zijn dag heeft gaat hij na een tijdje wel naar beneden. Maar daar moet ik dan zoveel moeite voor doen... dan ben ik al best wel moe zeg maar, en aangezien ik niet wil zagen want ik vind dat hij beter sterren kan kijken dan een stenen mond heeft strakjes ;( maar ik heb geen idee wat ik nu nog moet proberen aangezien hij super sterk wordt.

Bij galop ligt eraan hoe moe die is/of die zijn dag heeft. Soms loopt die helemaal met zijn hoofd super mooi (doe ik niet eens wat) en is die heel makkelijk met stelling en buiging en de andere keer zelfde verhaal als draf,maar hierbij gooit hij niet zóver zijn hoofd in de lucht.

Voordat ik mijn eigen paard kreeg reed ik op manege's, toen kreeg ik dus (prive)les met mijn paard toen bleek dat ik een verkeerde methode had (knijpen nageven), toen leerde ik dus om dit niet met 2 handen te doen maar gewoon door elkaar zeg maar door buiten teugel contact en met je binnen teugel spelen, dit spelen moest in de draf dan wel wat harder omdat die dan zo sterk wordt. Toen ging ik met mijn paardje 'op vakantie' en toen kwam daar iemand die internationaal heeft gereden enzo ons tips geven, en die zei dat ik om te beginnen me handen veel te gespannen had dus dat ik ze beter nog laag kon laten hangen en als de aanleuning goed was dan pas je handen omhoog. En dan je binnenarm naar je knie brengen (gewoon op voltes) buitenteugel weer contact en zodra die daar liep binnenteugel normaal houden veel ruimte geven en belonen, hierbij zat een hele uitleg en was het hier wel mee eens :D
Je zag dat hij ontspannen liep enzo en bij de les dinsdag begon hij ook goed ze achterhand te gebruiken (wat eerder het 1 of het ander was). Ik dus helemaal blij, maar iets te vroeg gejuigd.
Gister weer gereden, kwam de staleigenaar naar me toe ja maar als je draaft doe je misschien onderbewust wel je binnenhand heen en weer zodat je gaat zagen. Nouja toen had ik het dus helemaal gehad ;( kijk iedereen bedoelt het goed, en vind alle tips/aanwijzingen goed en super fijn eigenlijk maar ik heb nu geen idee meer wat ik moet doen. hij had een heel verhaal maar was eigenlijk al afgehaakt omdat ik het wordt slofteugel hoorde. Mijn paard is echt super lief, en ik kan hem ook prima aan (hij is eerder te sloom dan te snel) en ik wil mijn paard niet verpesten door hulpteugels, want voor mij is de kunde (hopelijk) nog niet gestopt. Nu wil ik dus graag laten zien dat ik het zonder kan, maar welke manier moet ik dan gebruiken, ik snap er helemaal niks meer van, misschien hebben jullie goede manieren die ik kan proberen, of weten jullie wie 'gelijk'heeft. Ik neig naar de vrouw die internationaal heeft gelopen, mijn instructrice vond trouwens dat ze wel gelijk had maar dat ik voor iets minder ruimte moest geven zodat ik contact houd maar dan rijden op je zit...

geheim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:35

Het kan heel handig zijn om een bijzetteugel te gebruiken. Al is het alleen maar voor het eerste kwartiertje, je pony weet dan even waar hij moet lopen. Als hij dan goed loopt kun je de bijzetteugel eraf halen. Het heeft mij ook geholpen! Soms zijn er dingen die je niet zelf op kunt lossen maar waarbij je hulp nodig hebt zoals van de bijzet. Een paard is toch altijd sterker!

Karenx

Re: Welke manier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:37

oke, vandaag heb ik op aandringen van me moeder eerst kwartiertje gelongeerd met slofteugel en daarna verder gereden met losse slof, het ging al stukken beter, maar ik kan me er zo aan ergeren dat het niet zonder dat ding kan:(
uiteindelijk zou dit namelijk ook moeten kunnen, maar toch bedankt :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:43

Heb je de rug van je paard laten nakijken? Want sterrekijken kan ook door een pijnlijke rug of minder goed passend zadel komen. Je zou idd met longeren een bijzet kunnen gebruiken. Dit zou dan op den duur resultaat op moeten leveren, maar verwacht niet dat dit probleem met 1 week ik opgelost.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:48

Bedankt voor je tip:)
rug kan bijna niks mee zijn, is tijdje geleden gecontroleerd en voor de rest niks veranderd..
maar het kan altijd, ik zal even aan me moeder vragen voor de DA;)
en zadel..
die is ooit op maat gemaakt en pas opgevuld en hij groeit ook niet meer ofzo.. maar misschien kan ik ook wel zadelmaker laten komen, moet even overleggen:$

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:03

Ja zou ook rug en zadel, tanden na laten kijken, en les nemen,
Je paard gooit niet voor niets het hoofd omhoog,
Als je zegt dat hij fijn galoppeert als hij moe is zou ik als ik jou was ook eens leren nadenken waar je mee bezig ben, jij gaat toch ook niet meer de bak rond rennen als je moe ben.
Heb respect voor je paard en zou zeker niet naar een slof,bijzet of wat je ook aan geraden word pakken, dat is alleen voor mensen die zelf de oplossing niet kunnen bedenken, een hulpteugel maakt heel veel kapot in het lichaam van een paard en over tussen de oren maar te zwijgen.
Leer op je zit rijden en niet op je handen , bedenk waarom een bit en een teugel is niet om steun te zoeken wat je waarschijnlijk wel doet, licht contact kan maar geef ook de ruimte, let op de ruimte in de kaak, als je daar geen ruimte geeft geeft dat pijn en dat kan ook een oorzaak zijn om omhoog te komen.
Werk dus aan de basis, dus leer eerst hoe het zelf moet en leer het dan pas aan het paard.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 08:44

midgie schreef:
Ja zou ook rug en zadel, tanden na laten kijken, en les nemen,
Je paard gooit niet voor niets het hoofd omhoog,
Als je zegt dat hij fijn galoppeert als hij moe is zou ik als ik jou was ook eens leren nadenken waar je mee bezig ben, jij gaat toch ook niet meer de bak rond rennen als je moe ben.
Heb respect voor je paard en zou zeker niet naar een slof,bijzet of wat je ook aan geraden word pakken, dat is alleen voor mensen die zelf de oplossing niet kunnen bedenken, een hulpteugel maakt heel veel kapot in het lichaam van een paard en over tussen de oren maar te zwijgen.
Leer op je zit rijden en niet op je handen , bedenk waarom een bit en een teugel is niet om steun te zoeken wat je waarschijnlijk wel doet, licht contact kan maar geef ook de ruimte, let op de ruimte in de kaak, als je daar geen ruimte geeft geeft dat pijn en dat kan ook een oorzaak zijn om omhoog te komen.
Werk dus aan de basis, dus leer eerst hoe het zelf moet en leer het dan pas aan het paard.

bij mij is moe als hij een half uurtje heeft gelopen hoor ;)
en aangezien ik eerst altijd half uur stap/draf doe voor de galop, kom je dan pas ana de galop toe.
les heb ik al;)
maar bedankt voor je tips ;)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:05

longeren met hulpteugels is oke.
rijden in mijn ogen niet. je zet je paard dan snel in een houding die niet rijtechnisch verkregen is, dus daar heb je in feite niets aan. misschien dat je paard daarna in de positie blijft hangen maar dat heeft niks met rijtechnisch goed rijden te maken.

waarschijnlijk doe je onderbewust iets anders met je lichaam in draf en handen. om je evenwischt te kunnen bewaren kan het goed zijn dat je gaat klemmen en meer druk op de teugels neemt.

controleer voor je zelf in stap of je paard ook echt na geeft en je hem in verschillende hals posities kan zetten. ook veel schakkelen in stap om er voor te zorgen dat hij een goede impuls heeft. is dit al niet in orde dan is dat waarschijnlijk het probleem.

leer jezelf voor los te laten en eerst van achter naar voren te werken, daarna nagefelijkheid vragen.
ik ben eerlijk gezecht niet zo van je binnenhand op je knie zetten, je zet je hand dan vast.

ook je paard kan veranderen als hij niet meer groeit. denk aan bespiering e.d
en ook al zeg je dat je paard nagekeken is door de da. een da is geen osteopaat en fisio. dus dat kan zeker nuttig zijn. veel paarden hebben last van hun rug al is het enkel maar alleen puur het verschil tussen een sterkere ene kant dan de andere kant.

en vergeet niet, 9 van de 10 problemen ontstaan door degene die er boven op zit. dat vergeten veel mensen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:39

Eerste vraag: Past het zadel goed? Ik ga er verder vanuit dat je paard geen lichamelijke problemen heeft.

Als hij in stap goed loopt, beloon hem met je stem en houd je hand stil en ontspannen. Zelfde met aandraven, in de overgang kan je hem met je stem de hemel inprijzen. Je hoeft niet, als je paard iets goed doet, heel veel ruimte te geven (dat begrijp ik nu uit je verhaal). Probeer om met een heel licht contact te rijden, geef je een ophouding dan sluit je je hand iets meer, wil je dat hij bijvoorbeeld gaat halstrekken dan open je je hand ietsje (even heel simpel gesteld dit hoor). Probeer dus niet steeds te grote verschillen in druk op je teugels te hebben tijdens het rijden.

Toch ga ik er van uit dat je paard ook in stap eigenlijk niet écht nagevelijk loopt aangezien met aandraven meteen het hoofd omhoog gaat. Nagevelijkheid bereik je door je paard goed voorwaarts te houden en op te vangen in je hand. Veel overgangen rijden (stap draf) kunnen helpen (verander steeds de lengte van het stukje draf en stap om je paard alert te houden) en ook het rijden van voltes, deze sluiten en weer openen. Maar het belangrijkste blijft dat je paard eerst voorwaarts is. Probeer anders eens een halve baan te draven, dan tot de volgende letter te stappen en dan weer een halve baan te draven. Daarbij let je in draf goed op het tempo van zijn passen, dat moet gelijk blijven (tel mee in het gewenste ritme en hou dat ritme aan) en probeer echt op de letters de overgangen te maken, met zoveel mogelijk zithulp en zo weinig mogelijk teugelhulpen.

Het kneden in je binnenteugel en het tempo regelen/opvangen op je buitenteugel (ik begrijp dat dat het eerste was wat je geleerd is?) is opzich niet eens heel verkeerd. Zo lang je maar vóór (en niet tegelijkerijd) iedere ophouding die je maakt een voorwaartse hulp geeft (en die hoeft helemaal niet groot te zijn). Bijvoorbeeld op de volte, binnenbeen gebruiken om omheen te draaien, buitenhand sluiten (je hoeft niet te trekken, alleen je hand te sluiten en soms een ophouding geven) voor tempocontrole en begrenzing, en je binnenhand vraagt dan voorzichtig de stelling naar binnen.
Wat de persoon zei die internationaal heeft gereden, dat is een heel harde methode om je paard met zn hoofd naar beneden te krijgen. Het is een hulp die ik nooit geef of aanraad om te geven aangezien je daarmee een enorme druk in het paard zijn mond geeft. Dan nog liever als het paard echt niet reageert op een teugelhulp je hand tijdens de ophouding iets omhoog brengen en direct mee naar voren bewegen (maar ook dit is iets waar ik zelf niet mee zou gaan rommelen, het is ook niet een bepaald vriendelijke hulp).

Met slofteugel longeren, bevestig hem dan niet tussen zijn benen door, dan geef je het paard de kans om er tegen in te drukken, waarmee hij zijn rug weg gaat drukken en zijn onderhalsspieren teveel aanspant. Ik zou er liever met longeren een bijzet aandoen. Rijden met (losse) slof zou ik niet doen, als het paard al eerder te sloom is dan te snel. Dan krijg je zo makkelijk (onbewust soms ook bij ruiters) het effect van een paard wat in de krul op zijn voorbenen loopt. En dat zou zonde zijn!

Succes!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:48

Oke bedankt voor de goede tips weer:)
ik heb vanmiddag of morgen weer les dus ik kan er zeker wat mee:D

ik had met longeren de slofteugel even strak als met het rijden;)
ik hield de slofteugel dus zelf niet vast.
misschien ben ik een beetje dom maar 2005 hoe moet je hem anders omdoen?:$

In stap loopt die écht écht heel goed, daar kan ik ook heel makkelijk verschil vragen tussen te diep/op de loodlijn/niet diep genoeg, nou kies ik voor die middelste..

en met de tips ga ik zeker wat doen:D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:10

Sorry, maar net de foto in je profiel gezien met de slofteugel, veel ste strak!! Paard wordt echt in de houding gedwongen en gaat er dus tegen in. Gooi die slofteugel in de afvalbak en ga gewoon zelf oefenen. Begin eerst eens met nageeflijk een overgang te maken naar draf, als hij dan zijn hoofd omhoog doet ga je meteen weer terug naar stap rij je hem weer ontspannen en probeer je opnieuw aan te draven en zodra hij dan een keer nageefelijk en nog belangrijker ontspannen blijft tijdens de overgang beloon je hem heel overdreven door gewoon een lange teugel te geven. Mijn paard had dat probleem namelijk ook, die beloonden ik ook steeds met een lange teugel rondje draven en dan weer stappen en opnieuw proberen. De beloning van lange teugel kan je naarmate de overgave korter duurt ook iets minder lang maken. Sucses ermee.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:45

daffie1986 als je het verhaal goed zou lezen is dat dus wat ik doe en wat niet werkt, ik rijd normaal altijd zonder slof en die foto's zijn van de eerste keer dat hij op die nieuwe stal stond bij mij, een hele tijd geleden dus

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:06

Okey, maar ik heb je verhaal wel goed gelezen heb t alleen opgeschreven voor mezelf en om 't duidelijk te houden.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:13

Ik zou gewoon verder gaan zoals tijdens de les van die instructrice. Als het werkt? gewoon blijven doen.
Ok in het begin is het niet makkelijk en zeker als je dan eens zonder les rijdt is het wennen. Maar als je blijft volhouden op die manier dan zal het beteren ( tenzij er natuurlijk lichamelijk iets mis is bij je paard)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:24

aan je eerste post te zien leken de tips die je van die persoon die internationaal gereden had toch goed te helpen. Dus zou ik daar verder proberen op te bouwen.
Met een slof longeren heeft alleen nut als je je paard achteraan voldoende actief kan houden, anders werk je gewoon aan een valse houding, maar werkt je paard nog steeds niet over z'n rug. Beter is met pessoa longeren, maar opletten dat je de boel niet te kort en te hoog insteld, zo kan je veel spierpijn in de hand werken. Dus vraag je instructrice eventueel om hulp/advies.
Als je alle factoren zoals rug, zadel, tanden hebt uitgesloten, dan moet je aan het werk met de tips waar jij je goed bij voelt en waarvan je merkt dat ze effect hebben. Geduld is een mooie deugd. je paard zal niet van de ene dag op de andere beter gaan lopen, maar met enkele passen meer per keer dat je rijdt.

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:28

Mischien is de fysiotherapeut een ideetje,
Mijn paardje wou in draf ook niet laag lopen met zn hoofd, en nou bleek dat hij blokkades in zijn rug en nek had. Sinds die man is geweest is het al een stuk beter!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:58

Vanmiddag gaat instructrice kijken, mijn moeder ook die is mensen fysio maar die weet er heel wat van door boeken enzo dus die gaan eerst kijken of ze wat zien;)
en dan gaat mijn instructrice erop, en als het dan goet gaat dan is het gewoon trainen en anders toch maa reven fysio.

longeren doe ik soms wel met 2 lijnen gewoon voor het idee van pessoa, en hier helpt instructie ook mee.
iedereen alvast bedankt(A)

ik zal ook wat meer recente foto's plaatsen, me moeder gaat vanmiddag filmpje maken zodat ik ook zelf kan zien hoe die loopt