Vreemde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gemma2

Vreemde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 10:23

Mijn paard heeft een hele vreemde manier van galoperen. Als ik op haar zit dan vlieg ik zo het zadel uit. Mijn balans is goed, mijn rijervaring is meer dan 20 jaar maar zelfs ik heb gewoon moeite om in het zadel te blijven. Ik val er niet af maar op een gegeven moment ben ik dat schokken zo beu dat ik maar een verlichte zit aanneem.

De afgelopen zaterdag heeft mijn dochter priveles op ons paard gehad en op een gegeven moment mocht ze ook in galop aan de longeerlijn. Ik was blij eens te zien hoe mijn paard galopeert. Het volgende, de voorhand is goed, zelfs mooi om te zien maar haar achterbenen. Het is net een konijn. Ze hupt. Ik weet niet hoe ik het woordelijk uit moet leggen. Met haar achterbenen wisselt ze ook van hand tijdens de galop, links, rechts, links, rechts, korte pasjes waardoor dat konijnengang ontstaat.

Ik ben al begonnen met voltes galoperen maar ook tijdens voltes (hoe klein ook) presteert ze dit.

Hebben jullie nog tips hoe ik haar een normale galop (weer) aan kan leren?
Laatst bijgewerkt door Gemma2 op 10-08-09 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Re: Vreemde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:26

denk zowiezo meer op de achterhand rijden, klinkt alsof ze met voren trekt en het achterdeel er wat bijhangt.
maar een video zou handig zijn...
(ik ga er even vanuit dat het geen kreupelheid ofzo is...)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:35

Ik krijg de indruk dat er iets mis mee is. Een paard hoort in galop niet met 2 achterbenen tegelijk van de grond te springen. doet ze het bij galopperen in vrijheid ook?
Ik zou hier eerst een DA naar laten kijken voordat je verder iets doet.

Is het een jong paard? Misschien heeft ze nog niet genoeg kracht in haar achterhand en wisselt daarom de hele tijd? de voltes kleiner maken zal het dan alleen maar erger maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:42

Wat zei de instructeur\trice ervan ? het lijkt mij idd ook iets van een blokkade ergens,veearts of osteopate kan dit ws beter beoordelen.
En laat het dier als je m wil laten galoperen ruim vooruit lopen en voorwaarts,dus op een hele grote volte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:04

Zo'n "konijnengalopje" zoals ik het altijd noem zie je vaak bij paarden die té veel spanning in de bovenlijn krijgen in de galop. Die zich daardoor vast gaan zetten net achter het zadel (bij de nierpunten zeg maar) en er dan niet meer uit kunnen komen in het achterbeen.

Wat gebeurt er als je 'm wat verder wv-nw uit laat?

Goede manier om hier aan te werken is aan de longe, goed actief houden van achteren en van voren niet te hoog uitbinden.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:48

Ik zou hem inderdaad eerst eens na laten kijken door een fysio of chiropr.
want het kan zijn dat er wervels scheef zitten in de rug.
Het kan ook zo zijn dat de vorige ruiter je paard al te veel in de verzameling wilde rijden en dat hij daardoor in de 4 tact galop is gaan galopperen, veel lange einden lekker door galopperen en niet te veel willen verzamelen.
Veel succes

Evantoolysm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:38

Ben je al naar de Ostiophaat geweest? Kan ook zijn dat er iets met d'r rug is .. ;)
Heeft myn pony ook gehad,, ze stuiterd nu nog een beetje , maar ze is nog niet echt los in d'r rug,,
Veel Suc6 .. :$

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:54

ik herken dit helemaal! zo galopeerde mijn sita ook.
plaatst ze ook haar achterbenen bijna naast mekaar en stoot ze ze tesamen af ipv de normale galopvolgorde? echt konijnenhuppeltjes ? bokt ze ook wel regelmatig of legt ze haar oren plat ofzo? mijn paardje nl. wel; die liet duidelijk merken dat ze dit echt niet leuk vond.

bij ons was dit een probleem van de lendenwervels en de rechter heup. was een heel oude en behoorlijk stevige blokkade, maar na een kraakbeurt en aangepaste oefeningen gaat het al heel veel beter. een lendenblokkade is voor een paard het duidelijkst te voelen in galop zij mijn ostheopaat, omdat ze dan met hun achterbenen vrij ver onder het lichaam moeten gaan en de heupen dus een roterende beweging maken. als daar een blokkade zit, kan dat niet en maakt je paard zijn beweging niet af. ik heb na het kraken heel veel voorwaarts en rechtuit moeten lopen, eerst zonder ruiter (met de fiets dus) en later met. ook werken aan de dubbele longe was heel goed voor haar. probleem was dat zij waarschijnlijk al heel lang zo liep en dus geen andere houding kon aannemen (zeker niet onder de ruiter). eerst moest ze dus leren voelen dat het niet meer pijn deed en dat ze haar beweging wel kon afmaken. dat kan ze intussen wel en ik kan ook al blijven zitten tijdens de galop, maar tis natuurlijk plots weer een groen paard qua galoptraining...

edit: als het een blokkade is, GEEN kleinere voltes gaan galoperen! dan belast je het nog harder en dat zal je paard je zeker niet in dank afnemen!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:28

dit laatste verhaal lijkt heel veel op wat mijn paard ook doet.
ik ga binnenkort haar eens laten nakijken door de veearts.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:56

Ja zou ook zeker even alles na laten kijken.
Zou de galop even achterwegen laten en eerst het paard leren in stap en daarna in draf in balans te laten lopen, zijgangen leren en achterhand sterker maken, galop onder de man vinden heel veel paarden moeilijk om ook nog eens in balans te open, zeker als de ruiter ook nog niet zijn balans heeft gevonden,
Dus heel veel gymmen met het paard en heel veel geduld hebben

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:37

met mijn paard is wel iets meer aan de hand ik mag niet eens meer opstijgen of ze schopt naar me of zze stijgert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:49

marjoleinft schreef:
met mijn paard is wel iets meer aan de hand ik mag niet eens meer opstijgen of ze schopt naar me of zze stijgert.

Dan zou ik als ik jou was maar eens uitzoeken waarom je paard dat doet, het paard geeft op deze manier aan dat er echt iets niet helemaal goed gaat.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:52

marjoleinft schreef:

ja die van mij bokte vanaf dat je wilde aandraven en hapte naar mn rechtervoet! als ze duidelijk wat laten merken, is er ZEKER iets mis hoor! daar steek ik mijn hand voor in het vuur, ze doen het niet voor niets.

over die zijgangen trouwens: in stap kon mijn pony ook netjes sb lopen, sidepass maken enz enz, maar toch ging het mis vanaf de draf hoor. slechte balans is één ding, maar een echt rugprobleem los je daar niet mee op...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:20

Ik zou het paard even na laten kijken door een kraker, het paard zit waarschijnlijk vast in de achterhand. Tot de tijd dat de kraker komt niet meer galoperen de schokken die jij voelt voelt het paard ook en dat kan het allemaal nog erger maken. Een andere optie is dat ie gewoon nooit goed heeft leren galoperen en gewoon overkruist springt, dit komt vaak voor bij paarden die moe worden of moeie benen hebben. Sucses ermee

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:08

Ik zou ook even geen galopjes meer doen, en eerst laten checken of er inderdaad geen wervels vast zitten.
En nadien proberen haar achterhand goed onder te krijgen, dan gaat ze normaal wel soepeler gaan lopen.

Gemma2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:29

Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb vandaag een half uur bij de wei gestaan waar ik mijn paard in had gezet. Ze stond samen met andere paarden en er moest onderling wat recht worden gezet geloof ik. Mijn paard dus in volle galop naar een ruin die verderop stond. Toen had ze wel een normale galop gang. Maar voor de zekerheid laat ik zeker een dierenarts even naar haar kijken. Waarom ik twijfel dat dit iets lichamelijks zou zijn is omdat ze in de stap en draf wel heel soepel rijdt. Zowel voorwaarts als verzameld. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en ga de dierenarts bellen.