Vraagje over (vrij)springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Vraagje over (vrij)springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 01:01

Ik weet totaal niks van springen. Ik rijd western, maar laat mijn paard wel eens vrij cavaletti lopen. In galop houd ik het bij een enkel balkje. Mijn paard springt die dan.

In de linkergalop gaat dat prima, maar in de rechter galop komt hij na de sprong niet goed uit en moet hij opnieuw aangalopperen. In de linkergalop gaat het 3 van de 4 keer goed, in de rechtergalop gaat het 3 van de 4 keer fout.

Nu vraag ik me af waar dit op wijst. Ik zie het als signaal dat er iets niet goed is aan de rechter galop, maar wat?
Of is het gewoon onhandigheid van mijn paard? Het is een Quarter Horse en die zijn nou niet bepaald gefokt om te springen. Hij heeft er ook weinig ervaring mee en is slecht in het inschatten van sprongetjes.

doei

Re: Vraagje over (vrij)springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 01:12

Misschien kan je een balkje voor de sprong leggen...
Ik meen dat dit 1,5 meter is, maar hou me er niet op vast!!!
Dan komt hij gerichter uit om af te zetten en misschien ook beter neer...
Misschien weet iemand anders hoe groot die afstand het beste kan zijn? Ik heb al jaren niet meer gesprongen...

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 01:38

Volgens mij laat TS het paard gewoon over een balkje galoperen.
Je kunt het paard misschien een beetje trainen/ helpen door meerdere balkjes neer te leggen op 3m afstand van elkaar. Het duid er wel op dat het paard op de ene kant handiger is met zijn afstand schatten als op de andere kant. Maar dat heeft ieder paard eigenlijk wel, dat is hetzelfde dat een paard vaak na een sprong in bijvoorbeeld de linker galop land, als je erop traint kun je dat zelf bepalen.

Als je een kruisje neer wilt zetten met een drafbalk ervoor moet de afstand daartussen 2 meter zijn en komt het paard dus aandraven. Vanuit galop is dit dus 3 meter.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 02:14

handig..1van mn paardjes heeft dit ook!!! ga het zelf ook eens proberen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:38

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben bang dat een extra balkje nu nog te moeilijk is voor mijn paard. Dan zijn er twee dingen waar hij overheen moet in galop, en dat gaat hem echt niet lukken.
De enkele cavaletti waar hij nu overheen gaat ligt op de laagste stand, en is dus eigenlijk gewoon een balkje. En dat vindt hij al zo ingewikkeld dat hij die springt alsof er een hindernis van een meter staat. :D :\

Hij landt inderdaad vaak in de verkeerde galop. Maar dat is dus op zich geen slecht teken?
(Ik snap dat dat niet gewenst is als je serieus wilt springen, maar dat is voor mij niet aan de orde.)

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:47

Hij springt dus boven de hindernis om ?
Waarschijnlijk snapt hij het gewoon - nog - niet.
misschien kun je 'm eens aan de longe (op een grote volte dus)
over een balkje laten springen, dat zou 'm meer kunnen uitnodigen om in de juiste galop te blijven

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:53

Wat gaat er precies niet goed? Land hij in de verkeerde galop? Land hij in draf? Of is het een noodsprong omdat de afstand niet past?
Heb je normaal meer problemen met de rechtergalop? Buigt hij moeilijker aan die kant?
Als hij vaak in de verkeerde galop land duid dat erop dat hij scheef is en dat rechts dus zijn moeilijke kant is.
Wat doe jij precies als je op de balk aanrijd? En wat doe je als hij goed land en wat bij verkeerd landen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:13

Het is wel min of meer een noodsprong, maar dat ligt niet aan de afstand want er ligt maar één balkje. Maar dat vindt hij zo moeilijk dat hij er als een idioot overheen springt. Hij landt dan denk ik in de verkeerde galop, maar omdat hij in een klein bakje (ca 15x15m) loopt, valt hij gelijk terug in draf omdat hij anders in contra de bocht om moet. Maar ik vind het moeilijk om te zien.

Ik heb verder niet speciaal problemen in de rechter galop. Hij is behoorlijk recht voor zover ik weet.

Die cavaletti lopen doe ik niet onder het zadel. Dat durf ik niet omdat hij dus soms zo'n noodsprong maakt en dan heb ik de knop van mijn westernzadel in mijn ribben... Als hij er straks wat vertrouwder mee is dan wil ik het wel gaan doen. Ik doe het al wel in stap en draf.

Als hij nu terugvalt na de sprong laat ik hem gelijk weer aangalopperen. Verder kan ik niet zo veel doen volgens mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:16

15x15 is wel erg klein om te springen.
Ookal is het maar een balk dan kan het nog wel aan de afstand liggen, voor zover ik begrijp doet hij dit alleen rechtsom?

Als je hem los laat springen heb je zelf vrijwel geen controle en daarom denk ik dat het toch wel aan te raden is het eens onder het zadel te proberen. Dan kun je hem meer terugrijden en zorgen dat de afstand iig goed past.
Voor nu kun je proberen om 2 balken te gebruiken, eerst rustig in draf (dat kan hij al begrijp ik) en daarna iets ruimer leggen en proberen in een rustig galopje overheen te laten lopen, door de tweede balk wordt hij wat afgeremd en gedwongen om beter te kijken wat hij doet. Als je een longeerlijn gebruikt heb je mss iets meer controle over het tempo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:17

Ik heb het net even nagemeten en het is 16 x 20m.
Het balkje ligt dan op de lange zijde. Moet makkelijk kunnen lijkt mij, zeker voor een E-pony. Van mij hoeft hij ook niet te springen, liever niet zelfs, maar hij doet het zelf.

Alle oefeningen om hem goed te laten springen gaan mij een beetje te ver. Het zal mij een worst wezen of en hoe hij springt. Ik vroeg me alleen af wat het betekent als hij na het balkje niet goed door kan galopperen in de rechter galop.

Net zoals dat ik net voor het eerst een paar pasjes contra heb gereden met hem (*\o/*). Dat was tot nu toe nog niet gelukt. Het lukte wel in de rechter galop maar in de linker nog niet. Dat beketent volgens mij dat hij rechtsachter minder sterk is dan linksachter, dus ik weet wat me te doen staat.
Ik vroeg me af of je ook zoiets zou kunnen zeggen aan de hand van het cavaletti-verhaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:35

LindyH schreef:
Alle oefeningen om hem goed te laten springen gaan mij een beetje te ver. Het zal mij een worst wezen of en hoe hij springt. Ik vroeg me alleen af wat het betekent als hij na het balkje niet goed door kan galopperen in de rechter galop.

Het zijn niet perse oefeningen om hem goed te laten springen, je hebt daar ook profijt van met dressuur rijden. Wat het betekend heb je al gehoord en hoe je 't op kunt lossen ook. Ik vraag me nu alleen af waarom je hem balken laat galopperen als het je 'worst zal wezen of en hoe hij springt', dan kun je die balk beter helemaal achterwege laten.
LindyH schreef:
Net zoals dat ik net voor het eerst een paar pasjes contra heb gereden met hem (*\o/*). Dat was tot nu toe nog niet gelukt. Het lukte wel in de rechter galop maar in de linker nog niet. Dat beketent volgens mij dat hij rechtsachter minder sterk is dan linksachter, dus ik weet wat me te doen staat.
Ik vroeg me af of je ook zoiets zou kunnen zeggen aan de hand van het cavaletti-verhaal.

Ja dat kun je en heb je in de eerdere reactie's al kunnen lezen, verbaasd me ook niet dat je meer moeite hebt met de rechtergalop, ik snap alleen niet waarom je in je vorige reactie nog zei verder geen problemen te hebben.
Als dit soort oefeningen linksom wel lukken en rechtsom niet dan is dat toch een duidelijk signaal dat je paard scheef is.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:52

Probeer eens een laag kruisje

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:17

Gaat het inmiddels al beter?
Heb je nog wat gedaan met de adviezen die gegeven zijn?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:47

Ik heb niet meer gereden in de tussentijd. Ik ben ziek op het moment. Hopelijk kan ik morgen weer rijden, maar ik ga dan geen cavaletti doen. Ergens volgende week weer denk ik.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:50

Beterschap!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:51

Dankje! :D

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:50

Het landen na een sprong heeft te maken met de fijne kant van het paard. Net als bij mensen hebben paarden ook een kant die ze fijner vinden. Op die hand zal hij landen. Nu is dit onder de man te trainen en kun je je paard helpen met de landing. Met vrijspringen is dit lastiger. Probeer dan de sprong iets dichter naar de hoek toe te zetten, of probeer cavaletti's aan de longeerlijn, in combinatie met stelling en buiging. Dan wordt het voor je paard makkelijker om op dat been te landen waarme hij ook weer naar voren moet, dus in de juiste galop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:39

Beterschap!
Laat je 't horen als je het weer geprobeerd hebt?
En ik vraag me nog steeds af waarom je een balk oefent met hem aangezien je verder geen intresse hebt in springen?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:44

Meestal heeft een paard een moeilijke kant, vaak de rechter, maar ook wel vaak de linker.
Ik denk dat jou paard wat meer moeite heeft met de rechterkant. Misschien is het handig het paard een paar keer te laten springen vanuit een hoek of volte, zodat hij na de sprong makkelijker weer door kan galloperen.
ik snap dat je het begrijpt want ik ben niet zo goed in uitleggen :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:41

anneliesdj schreef:
Beterschap!
Laat je 't horen als je het weer geprobeerd hebt?
En ik vraag me nog steeds af waarom je een balk oefent met hem aangezien je verder geen intresse hebt in springen?

Ik weet niet hoe het zit met dressuur maar bij western wordt het balkjes lopen aangeraden om de verzameling te bevorderen. Het paard moet zijn rug meer gebruiken. Door balkjes te lopen train je de spieren die nodig zijn voor verzameling.

Bovendien wordt het het ook gevraagd in verschillende westernonderdelen. In het onderdeel Trail zijn balkjes heel belangrijk. Die moeten in stap, draf en galop genomen worden in de meest onmogelijke standen. (Wij noemen dat Mikado :D)
Voorbeeldje van Trial (op mega-hoog niveau):
http://www.youtube.com/watch?v=tUviY-GrQcg&feature=related

In het onderdeel Western Riding ligt één balkje dat een keer in draf en een keer in galop genomen moet worden.
Voorbeeldje van Western Riding:
(Ik vind zelf dat het balkje in draf niet goed genomen wordt, maar blijkbaar vond de jury dat niet erg genoeg om deze dame geen Wereldkampioen te maken. Het gaat in dit onderdeel ook meer om de zo vlak mogelijke wissels aan de lange teugel.)
http://www.youtube.com/watch?v=i90uitCdq54

Ik heb geen Trail-ambities. Het balkjes lopen doe ik nu in draf voor de verzameling en in galop gebruik ik dus maar één balkje omdat ik stiekem Western Riding ambities heb :o , maar vooral ook omdat mijn paard dat dus al moeilijk genoeg vindt. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:06

Ok makes sense.
Bij dressuur wil je ook verzameling en dat lijkt me dezelfde verzameling als je met western bedoeld, dus bij dressuur kun je daar ook balken voor gebruiken. Ik had al begrepen dat je western reed maar wanneer ik zeg dressuur bedoel ik in dit geval ook het dressuurmatig werken zoals je bij western doet, ookal is dat dan aan een langere teugel ;)

Ik begrijp dus dat je dit op den duur ook onder het zadel wilt gaan doen, dus het is belangrijk dat hij er netjes overheen leert te galopperen ipv te springen.
De oefeningen die ik eerder al aangaf zijn om hem er netjes overheen te laten galopperen, of je nu springt, dressuur of western rijd, als je een enkele balk gebruikt wil je dat je paard daar gewoon overheen stapt, draaft of galoppeerd ;)

Daarom zou ik het zelf ook onder het zadel proberen, je kunt dan het tempo meer controleren en door je hulpen laten merken dat het niet de bedoeling is dat hij springt. Als je hem vrij laat springen, of in dit geval meer lopen, heb je minder controle over het tempo en is het ook moeilijker om aan te geven dat hij niet hoeft te springen.
Maar als je het niet aandurft om het onder het zadel te doen zou je hem dus beter aan de longeerlijn kunnen nemen of nog beter; dubbele longe. Als je twee balken gebruikt wordt hij meer afgeremd wat hem hopelijk zal aanzetten om gewoon te blijven galopperen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:13

Oke, dankje, dus het is mogelijk dat twee balken toch makkelijker zijn dan één? Dan ga ik dat eens proberen.

Wat is eigenlijk een goede afstand voor balkjes in galop voor een E-pony met niet al te ruime gangen?
(Ik ken wel afstanden uit de Trail, maar die zijn bedoeld om het zo moeilijk mogelijk te maken, en dat is niet mijn bedoeling.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:49

Of 2 makkelijker zijn ligt erg aan je paard, kan ook zijn dat ie ze allebei in één keer wil nemen.

Begin eens met 3 meter, als hij dan erg moeilijk doet of hij neemt ze in één keer kun je er 4 meter van maken, dan moet hij wel rekken om door te kunnen galopperen maar is het wel zo ruim dat hij ze wss niet in één keer zal springen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 00:06

Inderdaad, hij heeft laatst in een gekke bui 3 balkjes op stapafstand in één sprong genomen, maar dat was dus een afstand van totaal ongeveer 2 meter. Ik denk niet dat hij 3 meter gaat redden in één keer, maar misschien denkt hij zelf van wel. :D

Ik ga wel eens even proberen van de week.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 01:51

Vandaag heb ik weer cavaletti gedaan, en nu dus de galop met twee balkjes op ca 3 meter afstand.

Op zich ging het goed, hij kon meestal goed doorgalopperen. Maar.... hij wisselt dus inderdaad boven de balkjes. In de rechter galop springt hij boven het eerste balkje over naar de linker, en dan boven het tweede weer naar de rechter. Uiteindelijk komt het dus goed en kan hij netjes doorgalopperen, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Is het een idee om het balkje in een hoek of op de korte zijde (16 m) te leggen?
Of moet hij gewoon meer ervaring opdoen met balkjes zodat hij er gewoon overheen galoppeert en geen fratsen meer uithaalt als springen of wisselen?
Allebei misschien?

Het blijft natuurlijk een Quarter en wisselen zit hem nu eenmaal in het bloed. Daarom gaat de contragalop onder het zadel ook zo moeilijk. Op een gebroken lijn in contra wisselt meneer doodleuk twee keer. Heel fijn... ;)