expolsie onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mejanieke

expolsie onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:00

beste bokkers,

Ik heb een Arabiertje en ze is heel lief maar zodra ik ga rijden doen ze het heel goed maar ze schrikt heel snel en van alles en ze kan niet rijden zonder een ander paard in de bak of in de er naast. zodra er iets gebeurt is ze echt een exposie onder het rijden en word ze helemaal gek zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem?

groetjes janieke

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:02

Denk dat je een explosie bedoelt???!!!
Het enige wat ik kan zeggen is les nemen van een goede instructeur/trice!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:03

Ik zou eerst eens kijken naar het voer. Dat bepaalt meestal al een boel.

Wat voer je nu precies? Hoeveel krachtvoer, hoeveel ruwvoer, hoeveel gras/weidegang, en hoeveel snoep/fruit enz?

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:13

MysticTinker schreef:
Ik zou eerst eens kijken naar het voer. Dat bepaalt meestal al een boel.

Wat voer je nu precies? Hoeveel krachtvoer, hoeveel ruwvoer, hoeveel gras/weidegang, en hoeveel snoep/fruit enz?

1,5 kg krachtvoer
3 vollehanden ruw voer
van 7 tot 7 weide gang ( behalve met regen )
snoep alleen als die iets goed heeft gedaan bijvoorbeeld zonder weg lopen als ik opstap enz.

bulck

Re: expolsie onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:24

wat bedoel je met 3 volle handen ruwvoer??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:31

Bedoel je met drie volle handen dat je je armen vol hebt, ik hoop het wel, anders is het veel te weinig, en zoveel krachtvoer zou ik ook vervangen door ruwvoer of ten minste verminderen, en zeker geen haver.
Ook zou ik je schriktraing adviseren, en ook zeker goed les !

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:35

Balou_k schreef:
Bedoel je met drie volle handen dat je je armen vol hebt, ik hoop het wel, anders is het veel te weinig, en zoveel krachtvoer zou ik ook vervangen door ruwvoer of ten minste verminderen, en zeker geen haver.

ik heb me armen vol ja .
haver doe ik zo wie zo niet stond er ook niet in dacht ik of wel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:35

Sluit eerst uit dat er wat lichamelijks is. Zijn de rug, hals, tanden en het zadel van het paard nagekeken?

Als dat het niet is: hou d'r bezig. Maakt niet uit met wat, figuren, (schijn)overgangen, doe niet langer dan een halve hoefslag hetzelfde. Paard moet op jou letten, niet op de omgeving.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:35

mejanieke schreef:
Balou_k schreef:

ik heb me armen vol ja .
haver doe ik zo wie zo niet stond er ook niet in dacht ik of wel

Nee, maar in krachtvoer KAN haver zitten, daarom zei ik het :) geen verwijting.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 06:29

Arabiertjes kun je het beste niet teveel krachtvoer geven, liefst iets met weinig eiwitten en zonder haver. Zou daar eerst mee aan de gang gaan, kan een wereld van verschil maken mbt zijn gedrag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:01

Ja zou ook al het lichamelijke even uitsluiten,
En hoe is jou houding als je rijd, misschien geef j ete veel druk met je teugel, zit , been.
Neem les van iemand die jou kan begeleiden.
Ga ook eens wat grond werk doen om wat meer vertrouwen en leiderschap te krijgen, als je vanaf de rug geen goeie leider kan zijn zal hij je ook niet geloven, zet het dier op een juiste en eerlijke manier aan het werk dan zal hij je geloven en zul je merken dat hij rustiger word,
Dus als het paard niets mankeert zul je de fout toch bij je eigen moeten zoeken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:01

mejanieke schreef:
1,5 kg krachtvoer
3 vollehanden ruw voer
van 7 tot 7 weide gang ( behalve met regen )
snoep alleen als die iets goed heeft gedaan bijvoorbeeld zonder weg lopen als ik opstap enz.

Ik vind het wat veel krachtvoer, en te weinig ruwvoer.
Dat zou ik, naast een lichamelijke controle, eerst even veranderen.
Een paard dat de buik lekker vol hooi heeft zitten is altijd wat slomer en zal dan ook minder snel schrikken. De standaard is dat een paard 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig heeft. Stel jouw paardje weegt 500 kilo, dan zou je dus 5 tot 10 kilo hooi moeten voeren. Als hij op het gras staat dan kun je 5 kilo aanhouden, als hij in de stal blijft dan moet je 10 kilo geven. Even op de weegschaal gaan staan met een baaltje hooi in de handen, dan weet je meteen hoeveel een hele baal weegt, en hoeveel je dus moet voeren.

En verder zorgt teveel suiker voor teveel energie. In het meeste krachtvoer zit meer dan 30% aan suikers, dus ik zou minder krachtvoer gaan geven (geleidelijk aan richting een halve kilo per dag) óf speciale brok zoeken waar minder in zit, zoals brok van dodson&horrell.

Dan zul je zien dat dat al héél veel verschil uitmaakt :)

Als je paard eenmaal rustiger is, dan kun je gaan werken aan het beter opletten en beter luisteren (een paard met teveel energie zal nl niet beter gaan luisteren maar juist dwars gaan doen als je streng bent)
Je kan eens wat grondwerk gaan doen in de bak. Google maar eens op '7 games' van Parelli.. En daarnaast is ook schriktraining leuk en handig om te doen.