Fjord joop HAW debuut (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Fjord joop HAW debuut (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:31

Hallo bokkers,

Vandaag lekker gereden en mijn moeder gevraagd de camera erbij te pakken.
Hier rijd ik met een mechanische hackamore, die gebruik ik normaal alleen voor mijn ijsje, maar mijn dr.cook-a-like is gescheurd dus dan moet je wat he :+ Deze hack is eigenlijk wat te zwaar voor dit paard, vandaar ook dat hij z'n neusje er zo uit drukt. De volgende keer zorg ik dat mijn andere hoofdstel gemaakt is *D

Dit is dus Joop, een 9 jarige fjorden ruin. We hebben hem als 1 jarige gekregen en zelf ingereden en aan de hulpen gezet ed. Er is een poos niks mee gedaan ivm. tijd tekort en sinds een paar maanden ben ik hem weer aan het werk aan 't zetten. Ik ben me er tevens van bewust dat hij een heel aantal kilootjes ligter mag :+ Daar werken we ook aan!

Punten van kritiek:
*minder geld zoeken
*tenen meer naar voren en soms hakken wat meer uit drukken
*recht boven paard blijven zitten
*soms heb ik nog een beetje piano handjes
*in voltes en bochten meer mijn buiten been eraan
*ik mag ook wat rechter op zitten, maar dat houdt verband met geld zoeken :+

Ik ben wel erg trots op zijn achterbeen gebruik!

Kritiek is welkom, maar houdt het vriendelijk en opbouwend ;)

Beetje instappen
Afbeelding
Afbeelding

En aan 't werk!
Afbeelding

Draven (daar hebben we dat neusje :+ )
Afbeelding

Appuyement oeffenen (moet meer inbuigen, maar ook dit komt deels door de te zware optoming)
Afbeelding

En nog twee galop foto's!
Afbeelding
Afbeelding

En dat was het dan
Afbeelding

Annemeik

Re: Fjord joop HAW debuut (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:49

Ik kan echt helemaal niets met deze foto's, ik zie alleen verzet, en je zegt zelf dat het aan de optoming ligt. Waarom plaats je deze foto's dan?

Er valt niet echt iets over je rijden te zeggen, alleen wat over je houding dan: rechtop zitten, niet op je dashboard kijken, voeten niet te ver in de beugels, en als je chaps aan zou trekken zouden je benen ook mooier op hun plek blijven.

Wel een ontzettend leuke fjord, ik kijk uit naar foto's van hoe het normaal gaat ;)

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:02

Ik ben t met Annemeik eens... :j

Waarom deze foto's plaatsen ??
Appuyement?? Hoezo, hij moet eerst meer door zijn lijf lopen, rond met stelling en buiging.
Probeer ook recht op je paard te blijven zitten, niet met je heup ingeknikt.
Jammer... ik kijk ook uit naar andere foto's !!! *-:)

Wel een leuke Fjord!!!! ;)

Succes +:)+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:05

Nou ja, waarom plaatsen? Daarom, omdat ik hoopte dat iemand er nog iets van kon maken.

Maar je bent niet verplicht te reageren hoor.

Dat van dat recht blijven zitten weet ik alleen dat gaat me veel moeite kosten om dat te corrigeren. Ik zal betere foto's maken zodra mijn hoofdstel weer in the running is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:31

Ik zie dat je met vriendelijk hand rijdt.
Komt hij bij het appuyement inzetten omhoog of was hij daar al met het neusje, want dan kun je geen buiging verwachten.
Een paard kan juist door oefeningen naar beneden komen, maar dan moet je eerder denken aan sterke buigingen als scherpe S-en en 8-en en redelijk kleine voltes. Als je dan bv op een volte het paard lekker hebt kun je een pasje de schouder of de kont opzij zetten op, of vanuit de volte.
Persoonlijk zie ik geen probleem in een hackamore. De handen van de ruiter bepalen de inwerking.
Ik zie liever een lichte hand bij een hackamore dan een stugge hand bij een trens...

Jammer dat je niet meer draffoto's hebt.
Wat opvalt in de foto die je dan hebt, is dat je teugels lang zijn en je hand erg laag gaat. De handen moeten hoger staan en de teugels moeten korter.
Oefen met regelmatig je handen sluiten om hem attent te houden op de hulpen, maar vergeet niet daarbij impuls te behouden door met been en zit erbij te blijven/komen,anders gaat hij er alleen maar van sjokken. Het is juist de bedoeling dat je de balans vindt tussen wat je erin stopt en wat je opvangt.
Concentreer je op ritme en regelmaat en rijd flink figuren en overgangen waarna je dus onmiddelijk weer een nieuw ritme met regelmaat oppakt.
Soms is het handig om bv gewoon een kwartier op een volte te werken en vanuit die volte voltes naar buiten te rijden bv en keertwendingen en op de volte gewoon dus je overgangen rijden, en de volte spiraalsgewijs verkleinen en weer vergroten en een keer kontje of schouder naar binnen of naar buiten zetten een paar pasjes.
Galopaanspringen kun je ook op de volte oefenen en dan gaat het om het aanspringen en niet om het galopperen zelf, dus een paar pasjes galop en dan terug naar stap of draf is prima. En dan gewoon de overgangen zo vloeiend nogelijk te maken.
En dan gewoon even afwisselen met wat galop rechtuit of stappen.

Geconcentreerd met iets specifieks bezig zijn als werk op de volte aan ritme, regelmaat en vloeiende overgangen bv, werkt uiteindelijk vaak ontspannend. Probeer het eens en laat weten of dat beter of slechter voor hem werkt.

De punten in je houding heb je zelf al aangegeven.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:42

Kijk, hier heb ik wat aan!

Zodra ik mijn andere hoofdstel terug heb zal het sowieso een stuk beter gaan maar ik zal zeker wat met je commentaar doen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:11

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW.

Hierbij ook het verzoek om respectvol te reageren.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:51

ik wil alleen tip geven, het rijdt denk ik voor jou ook fijner als je rijdkleren aanhebt, bijv. een rijbroek en schoenen+chaps.. dan zit je beter in het zadel.

voor de rest leuk dier heb je hoor :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:10

Half chaps zijn een redelijk nieuw verschijnsel. Vroeger (voor pakweg 1990) reed men in Nederland gewoon in jodhpur schoenen (die TS ook draagt) zonder chaps en in Engeland doet men dat nog. Je hebt daar rijbroeken voor met meestal een omslag van onder. jodhpurschoenen en broek
Dus het is maar wat je gewend bent...
Ze heeft aan de veiligheid gedacht, want het zijn wel degelijk rijschoenen, en ze draagt een cap.

Ik kan in haar tekst niks vinden over ergens last van hebben wat verholpen zou kunnen worden met bepaalde attributen of kleding.

Nog even en dan komt er commentaar op het feit dat er geen setje is?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:57

Persoonlijk had ik er voor gekozen om niet te rijden met deze hackamore. Ik heb hem zelf ook, voor als ik buiten rijd. Het is een hackamore die ontzettend scherp en zwaar inwerkt door de lange scharen. Ik vind hem zelf daarvoor niet geschikt voor trainingen. Dat je Fjord er tegenin komt is niet zo gek, zodra jij lichte (!) druk erop neemt, werkt die druk flink door door middel van de hefboomwerking.
Wanneer je met zo'n optoming rijdt, zorg er dan voor dat je met een 'los-vast' systeem rijdt. Dus pas druk op de teugels zetten als je paard wat 'moet'. Volgt hij jouw aanwijzing, dan direct weer druk los. Je paard wordt hier heel snel en heel los van, omdat hij direct beloont wordt door 'los', als hij je aanwijzing volgt.
Op de derde foto zie je dat hij niet in protest komt, hier is dan ook geen druk op de teugel.
Ik zie dat je je handen op je benen hebt, breed en dicht bij je lichaam. Houdt ze netjes voor je, dragend en dicht bij elkaar. Op de galopfoto's is het al beter.

Ik zou zelf er dus niet voor kiezen om hiermee te trainen. Mocht je wel door willen trainen tot je Cook-look-a-like weer heel is, dan kan ik je echt aanraden om met een druk/geen druk systeem te gaan rijden. Je doet je paard namelijk echt geen plezier om constante druk op zo'n zware optoming te hebben :)

Succes! :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:06

ik ben het met bovenstaande eens!

ook zie ik dat 1 van de strijklappen te hoog zit op sommige foto`s.

je hebt wel een lekkere fjord onder je kont! maar die hack is echt niet goed voor hem.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:13

Ik zou als eerste je teugels wat langer laten, dan zal ze denk ik ook wat meer ontspannen. Teugels oppakken kan altijd nog, ik zou eerst zorgen dat ze lekker ontspand en haar hals en rug meer strekt. Ik zou je beugels ook iets langer maken, je kan ook een tijdje met bbp of zonder beugels gaan rijden, dan kun je je benen langer maken.
Wat je ook kan doen zolang je hoofdstel kapot is gewoon met een halster rijden, werkt ook prima.

Wat anderen zeggen over rijkleding, dat is eigen keuze lijkt mij.

Succes nog je hebt een leuke pony! :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:00

Wat mijn rijkleding betreft, ik heb hier een jodphur rijbroek aan (met kunstleren zitvlak) en jodphur rijschoenen. Dat zit wel goed dus. Ik heb ook wel minichaps, maar die vind ik persoonlijk niet zo fijn.

Stravero, als je niks nuttigs hebt toe te voegen, reageer dan niet.

Verder...bedankt voor de tips :)

EDIT: dat van die strijklap zag ik ook gisteren pas op de foto's :o toen ik m om deed zat hij wel goed, moet dus tijdens t rijden gebeurt zijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:40

Moderatoropmerking:
En opnieuw enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:17

Ik zou proberen je pony meer onspannen over zijn rug te krijgen, ik weet niet of dat ook gaat met bitloos(ik ben niet zo voor het bitloos rijden omdat er veel druk gezet word door de hefboom werking)

Gewoon lang en laag, op de volte en dan handen wat breder en dan proberen hem een beetje naar beneden te rijden waarbij je wel goed denk aan het ontspannen van je handen als hij ook ontspant en zakt en hem voorwaarts aan de kuit houden! Maar niet gaan jagen lekker voorwaarts op een regelmatig tempo.

Als je hem goed over de rug traint, train je ook goed zijn bovenlijn spieren en niet alleen de onder spieren waardoor hij alleen maar sterker word als je hem naar beneden wilt rijden..

Misschien kan je ook les gaan nemen, zodat je zeker weet dat je op de juiste manier van trainen bezig bent!

Verder zou ik pas aan de moeilijk oefeningen beginnen als hij fijner over de rug en nageeft en begin dan is met schoudervoor zodat je hem ook helemaal recht krijgt.

Succes ermee:D