klopt dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anke_anke

klopt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:23

hallo beste bokkers!
ik had even een paar vraagjes, sorry als het hier niet goed staat

klopt het hoe dunner een bit is hoe scherper hij is?

en waar dient een rubberen bit voor?

alvast bedankt :o

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:26

Dat klopt wel. Hoewel een dik bit in een te kleine mond net zo ongemakkelijk kan zijn. Een rubberen bit ben ik zelf niet zo voor omdat het brandblaren kan geven. Sommige mensen denken echter dat dit een zacht bit is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:20

Dat klopt niet. Een dun bit wat goed past in een paardenmond hoeft niet scherp te zijn, een dik bit in een klein mondje kan onaangenaam zijn.
De ruiterhand bepaalt hoe scherp een bit is. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:23

Dat een dunner bit zachter zou zijn is al lang achterhaald.

HubbaBubba

Re: klopt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:39

Een bit moet gewoon goed passen id een paardenmond!
Als het een klein mondje is kun je er moeilijk een dik bit in stoppen omdat ze zeggen dat hoe dikker een bit is hoe vriendelijker hij is.

Mijn ene paard heeft eengebroken bus trens van redelijke dikte en mij andere paard heeft een dunne ongebroken bustrens (met naar voren gebogen mondstuk) ze heeft namelijk een erg klein mondje en aangezien ze littekenweefsel kreeg van een dikker bit, bleek die voor haar niet geschikt.
Een ongebroken bit ligt ook stabieler en in mijn ogen vriendelijker in haar mond dan een gebroken bit.

Ben ergens wel is een filmpje tegen gekoemn op bokt over gebroken en ongebroken bitten, zal is kijken of ik die nog kan vinden ook al gaat je vraag hier niet specifiek over :Y)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:41

hestejente schreef:
Dat een dunner bit zachter zou zijn is al lang achterhaald.

Wat bedoel je ?
er wordt toch net gezegd dat een dun bit scherper zou zijn ...

Maar inderdaad bit is maar zo zacht of scherp als de hand van de ruiter. Heb echter geen enkele ervaring met rubberen bitten. En het is ook van paard tot paard afhankelijk natuurlijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:46

O ja, sorry 8)7 Ik bedoelde natuurlijk dat het achterhaald is dat een dun bit scherper zou zijn ;)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:49

hestejente schreef:
O ja, sorry 8)7 Ik bedoelde natuurlijk dat het achterhaald is dat een dun bit scherper zou zijn ;)

Die had ik wel begrepen, was een typefoutje wat ik al dacht...

Kan het filmpje helaas niet meer vinden, maar je zag daarop de inwerking van een gebroken en een ongebroken bit, en die van het ongebroken bit ligt natuurlijk veel stabieler in de paardenmond, dus in mijn ogen ook vriendelijker!!

Voor mijn andere paard ga ik ook een ongebroken bit aanschaffen, even kijken hoe ze het erop doet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:55

Ik had ook een ongebroken trensje voor mijn paard besteld, maar het is toch te zwaar (van gewicht) voor hem, en ook redelijk dik. Ik denk dat een mylerbitje wel eens wat voor hem zou kunnen zijn, die zijn erg dun, kunnen niet dubbelklappen en je kunt er aan allebei de kanten onafhankelijk mee inwerken terwijl het in de mond redelijk recht, a la ongebroken trens, is :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:56

in principe zou een smaller bit scherper in kunnen werken
maar als je pony niet breder past is dunner juist vriendelijker
dan een te dik bit ..

SamDoelen

Re: klopt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:31

rubeer s echt heel hard voor zijn mond

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:33

En een meroth bit? Helemaal leer zeg maar? Daar heb ik al zoveel verschillende dingen over gehoord...

catharin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:50

volgens mij is de bedoeling van een rubber bit dat het paard uitgenodigd wordt om erop te kauwen en daardoor soepeler wordt in de mond. Maar ik heb wel eens gehoord dat een rubber bit snel hard wordt en daardoor juist pijn gaat doen.