4 jarige shadi @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

4 jarige shadi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:47

na enige tijd durf ik eindelijk weer een topic te plaatsen (ik had vorige keer niet echt vriendelijke reacties gekregen)
ik vind als ik de foto's van vorige maand erbij leg dat het er al beter uitziet!
shadi is een 4 jarige ruin en hij is sinds mei onder het zadel.
het is een arabier.
dit was de eerste keer met dit zadel om te kijken of het paste maar hij schoof een beetje naar voren...:(
dat stiek zit eraan om te kijken of hij dan meer gaat zakken maar hij snapte er niet heel veel van :+
we zijn nu vooral bezig om hem actief voorwaarts te laten lopen en veel figuren rijden.
ik krijg 3 x per week les en voorderest is er altijd iemand bij die me begeleiding geeft.
ik heb al een x een onderling wedstrijdje met hem gereden en dat ging best aardig. de 13e gaan we weer starten in steenbergen.
hier de foto's

de foto's staan niet op volgorde
commentaar wel een beetje lief houden:o

GEEN COMMENTAAR OVER DE STIEK, DIT WAS OM TE KIJKEN HOE HIJ ZOU REAGEREN!!!
Laatst bijgewerkt door lindake op 11-10-09 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:50

Ik denk dat je veel reacties zal krijgen van het stiek, Ik vind het er niet zo fijn uitzien,, maar dat is mijn mening. Verder leuk paardje hor!

Nog even snel een wijziging :o Het ziet er in ieder geval beter uit dan eerst
Laatst bijgewerkt door Love_Nola_xx op 09-08-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:50

ik vind het er best lief uitzien allen tja iedereen heeft puntjes om te verbeteren
veel plezier met je paardje verder

mang

Re: 4 jarige shadi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:52

het is gewoon een stiek

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:53

Ik vind het er al netjes uitzien, Het stiek zit ook niet erg strak.
En als hij ook maar ietsjes zakt hangt hij los.
Vind dat je op de goede weg bent hoor :) Veel plezier met je pony.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:56

Waarom een elastiek bij een 4 jarig paard ? :S

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:57

Love_Nola_xx schreef:
Ik denk dat je veel reacties zal krijgen van het stiek, Ik vind het er niet zo fijn uitzien,, maar dat is mijn mening. Verder leuk paardje hor!

Nog even snel een wijziging :o Het ziet er in ieder geval beter uit dan eerst

als hij helemaal met zijn hoofd omhoog loopt staat het stiek pas een beetje strak, hij hoeft maar een beetje te zakken en het stiek hangt helemaal los

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:58

DNIEZE schreef:

volgens mij staat er heel duidelijk dat ik geen commentaar wil op de stiek!

sanniekeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:58

leuk paardje vind het er af en toe een beetje slordig uitzien probeer wel op je handen te letten vind ze op sommige foto's een beetje te hoog

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:59

als je er geen comentaar op wilt moet je ook geen foto's plaatsen met een elastiek, dat kan je zulke reactie's verwachten op bokt. ;)
Laatst bijgewerkt door DeniesRos op 09-08-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:59

ellesjee schreef:
DNIEZE schreef:

volgens mij staat er heel duidelijk dat ik geen commentaar wil op de stiek!

Een stiek is niet leeftijdgebonden lijkt mij, En het kan een handige tijdelijke oplossing zijn en in mijn ogen nog altijd vriendelijker dan de slof.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:00

Leuk paardje. Denk ook alleen dat je veel commetaar krijgt op de elastiek, ikzelf denk niet dat je er veel aan hebt. Misschien kun je beter zelf wat meer contact houden met de teugel, je hoeft hem niet in de mond of in de krul te trekken maar wel gewoon contact houden. Door het elastiek valt hij heel erg op de voorhand, wat erg jammer is.
Ik zou zeggen haal het elastiek eraf en probeer hem wat meer voorwaartser te rijden waardoor hij de achterhand meer gaat gebruiken, eventueel meer overgangen gaan rijden ( weet niet hoelang hij al onder het zadel is ? ) dat helpt ook mee om hem meer op de achterhand te krijgen. Succes ermee!

Ik wil nog even reageren om de persoon voor mij. Een elastiek is niet leeftijdsgebonden dat klopt, maar mij lijkt het wel nog akeliger om het met een jong paard te gebruiken omdat je deze niet zomaar kunt loslaten. Als ze gaan steigeren met elastiek heb je grote kans dat ze achterover slaan door de druk die er dan op komt, de slofteugel kun je op dat moment loslaten of eigenlijk al op moment dat het verzet er is zodat je voorwaarts kunt ipv omhoog. Dat is natuurlijk bij elke leeftijd zo maar een jong paard heeft vaak toch wat minder evenwicht en de kans dat die valt op zo'n moment is toch weer een stuk groter..
Laatst bijgewerkt door twinducklin op 09-08-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:01

"Geen comentaar op stiek" ?! Dan moet je het ook niet plaatsen..

Waarom wil je weten hoe je 4jarige reageerd op een stiek?
Welke gedachten zit daar achter?

K ben van mening dat je eerste moet zorgen dat je paard eerst op zn eigen benen loopt, je hand opzoekt en niet tegen je hand in komt, je eigen houdeing goed is voordat je met zulke ongein gebegint.

Begin eens met veel overgangen maken, je paard is heel zoekende , je moet hem helpen.
Je helpt hem niet door een stiek dr om heen te gooien, je help hem wel als je voorlopig rustig aan gaat doen. Als je in de bak rijd ga in stap voltes maken, tempo wisselingen maken, en ook als je een overgang terug rijd kuiten dr bij houden.
Je paard hoeft nu nog niet aan de teugel te lopen maar wel op zn eigen benen.

Hoevaak rij je, en hoelang wat doe je allemaal als je aan het rijden bent?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:02

Dat staat toch in de OP DNIEZE?

Ik zou toch het stiek eraf halen. En zorgen dat je contact houd met de voorkant. Let ook op je handen.

Gewoon blijven lessen, dan komt het wel goed..

idd twinkducklin ;)

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:03

Bij een 4 jarig paard is het gewoon beter om zonder alle toeters en bellen te rijden omdat het dier gewoon nog erg opzoek is naar een houding hoe die moet lopen en voor hem is het ook nog nieuw met een 4 jarige leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:04

Ik heb je eerdere topic niet gezien, dus ik kan moeilijk vergelijken, maar ik vind het nog erg rommelig ogen.

Jij heb duidelijk nog moeite met basisdingen zoals contact houden met de mond, beugels onder de bal van je voet houden, je hebt je handen vaak plat. Het lijk vooral alsof je in galop nog moeite hebt met blijven zitten, en ook in draf zit je niet helemaal onafhankelijk.
Terwijl je eigenlijk zelf vooral zou moeten oefenen op onafhankelijk zitten heb je een jonge pony die al je hulp nodig heeft, en dat kan jij nog niet helemaal geven.

Als ik jou was zou ik niet alleen les nemen op deze pony, maar ook op een wat ervarener pony. Dan kan je ook aan jezelf werken en verder leren, zodat je met die ervaring je pony beter kan helpen :)
Wat ik wel heel goed vind is dat je je pony niet in de mond zit :j
En een elastiek is geen goed idee bij zo'n jonge pony.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:05

Ladygiroc schreef:

Ik zou toch het stiek eraf halen. En zorgen dat je contact houd met de voorkant. Let ook op je handen.

idd twinkducklin ;)

Ja idd dat staat in de opening.;)
Maar ik vraag me af hoezo moet dat paard nu al met hulpmiddelen leren zakken?
Zou zeggen, wil jij dat je paard nagefelijk moet lopen, neem dan les veel beter dan al die hulpmiddelen eraan. ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:05

Je wilt geen commentaar op het elastiek. Toch doe ik het even. Niet om je er mee aan te vallen, maar om je te helpen. (dus daarom doe ik het toch)
Zo'n elastiek heeft op deze manier helemaal geen zin. Een elastiek is niet duidelijk voor je pony. Het rekt namelijk mee op het moment dat je pony de weerstand van het elastiek opzoekt. Daardoor worden ze juist harder in de mond. Het begrenzen van een elastiek is onduidelijk.
Wat je beter kunt doen, is de teugels wat korter nemen en je pony voorwaarts voor je been laten lopen en zelf begrenzen met je teugels (niet trekken, dat bedoel ik niet), door je hand goed op zijn plaats te houden. Het zou goed zijn als er iemand was die je hierbij kan helpen. Want dit is best lastig, hier moet je zelf gevoel voor krijgen.
Op het moment dat de pony er dan in zakt, bied jij ontspanning aan. Daar leert hij van en zo houd je een zachte mond bij je pony.
Wat je ook kunt doen is de pony regelmatig longeren met als bijzet een touwtje. Dat is ook niet elastisch, dus erg duidelijk.
Iets wat elastisch is, kan een pony op gaan hangen en lopen veren, waardoor het vervelend inwerkt op de mond en je dus juist een hangende pony zelf creëert.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Als je nog vragen hebt, hoor ik dat graag.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:08

Waarom heeft iedereen het trouwens altijd over "stiek" en "stiekjes" (bij invlechten). Volgens mij is het gewoon elastiek...en elastiekjes...
Sorry...even een taalkundig ergernisje van me....beetje off-topic...maar ik vind het zulk raar taalgebruik!
Zal wel komen omdat ik een oude taart ben....hahahaha

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:08

hmm ik vind het er echt niet fijn uitzien, de vorige keer ook al niet.. De elastiek vind ik niet echt een goed idee. En met 3 keer per week lessen zou er toch al veel meer verbetering moeten zijn. Krijg je wel goed les?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:11

DNIEZE schreef:
Ladygiroc schreef:

idd twinkducklin ;)

Ja idd dat staat in de opening.;)
Maar ik vraag me af hoezo moet dat paard nu al met hulpmiddelen leren zakken?
Zou zeggen, wil jij dat je paard nagefelijk moet lopen, neem dan les veel beter dan al die hulpmiddelen eraan. ;)

in mijn opening staat oook dat ik al les heb

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:11

Waarom longeer je je pony niet even met een bijzet?
Dat is alles beter dan met een stiek en dan er ook nog eens op gaan zitten.
Veel jonge paarden worden bijgezet.
En geloof me de meningen verschillen ik weet het, maar misschien is het een oplossing?
Je pony kijkt ook niet echt blij trouwens :P
Heeft ze nergens last van? (zadel of iets? )
Ik zag er wat van in je openingspost staan.
Laatst bijgewerkt door Mellanii op 09-08-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:12

Bokt regels:

Het is niet de bedoeling om vooraf kenbaar te maken dat je op bepaalde dingen geen commentaar wenst te ontvangen (bijv. "graag geen commentaar op de slof'"). Door een topic op HAW te openen geef je automatisch aan dat je openstaat voor reacties. Wel kun je uitleggen waarom je gebruik maakt van bijvoorbeeld de slof, hiermee kun je veel reacties voor zijn.

;)

Ik zou ook het stiek eraf halen, lekker op eigen benen laten lopen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:13

marlinH schreef:
hmm ik vind het er echt niet fijn uitzien, de vorige keer ook al niet.. De elastiek vind ik niet echt een goed idee. En met 3 keer per week lessen zou er toch al veel meer verbetering moeten zijn. Krijg je wel goed les?

nee ik krijg helemaal verkeerd les van iemand die nog nog een pony heeft gezien nou goed ?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:13

Ja dat staat er ook maar naar mijn idee heb je dan geen goede instructriese want als je 3 dagen in de week les heb en nog weinig verschil ziet dan vraag ik me toch af of het wel goed is.