Impuls?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Impuls?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:33

Al een jaar ben ik fanatiek aan het trainen met mijn paardje en sinds een aantal maanden start ik ook dressuur wedstrijden.
Inmiddels heb ik (pas) een winstpunt in de dressuur gereden. En loop ik elke keer tegen dezelfde problemen en dito punten aantallen op. Momenteel heb ik besloten de eerst komende maand geen wedstrijd meer te starten.
Het moet gewoon beter en hier worden paard en ruiter echt niet blijer van.

Veel voorkomend probleem is namelijk de impuls. En een voorwaarts paard. Dat heb ik helaas niet.
Wat ik ook doe mijn paard heeft er simpel weg geen zin in.
Al een jaar rijd ik heel constant op mijn benen en een tikje erbij als ze niet reageert maar ze lijkt het maar niet te kunnen/willen op pakken. Dit is ook de reden waarom ik steeds lage punten rijd.
Ik weet echt niet meer wat ik er mee aan moet. Paard krijgt bij zware inspanning 3 kilo krachtvoer per dag waarvan biks en granen.
Paard wordt gereden met een (klein) spoortje. Overgangen ed allemaal al geprobeerd het werkt gewoon niet. In het springen loopt ze ook niet door. Maar ze is wel actief bv tijdens het poetsen ed (alert, schrikachtig etc)

Graag hoor ik van andere mensen ervaringen en tips. Dit kan en mag van alles zijn; voeding, huisvesting, training ed

En voordat de nodige discussies losbarsten nog even een kleine voet noot; Ja, ik heb een instructrice 2u per week zelfs. Maar ik wil gewoon graag ook de visie van ander horen.

Sodeletuut

Re: Impuls?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:35

Je weet zeker dat het zadel goed past en dat je paard nergens last van heeft? (Rug, benen ed.).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:35

Hoe vaak rij je per week en hoe zien je trainingen er uit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:37

Op welke momenten rijd je? Ik vind 3 kilo aardig wat eigenlijk. (bij de juiste brok kan dat zeker een kg minder) Als dat niet goed gedoseerd wordt gegeven kan een paard ook last hebben van een 'volle' maag. Dat rijdt bij een paard ook niet echt lekker.

Je geeft aan dat je les hebt. Wat zegt zij ervan?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:40

Hé had jij vandaag geen voorlezer?

Hoe is ze met vrijspringen of losgooien? Misschien heeft ze er gewoon even geen zin meer in en moet je dr even een tijdje vakantie geven?

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:44

Mijn paard is 3 maanden geleden nog helemaal gechecked door de dierenarts rug nek ed kreupelheid.
En is goed bevonden dus daar niks aan de hand.
Alhoewel er in 3 maanden wel wat kan veranderen maar voor ik naar de dierenarts ging liep ze hetzelfde als nu.

Hoe zien mijn trainingen eruit?
Op maandag heb ik altijd een uur dressuurles, op dinsdag train ik een uur a 3 kwartier met bv caveletti of een buiten rit (iets anders in elk geval, woensdag een uur springles, donderdag rijd ik meestal een half uur dressuur, vrijdag vrij, zaterdag 3 kwartier dressuur, zondag wedstrijd of buitenrit of longeren( iets anders) .
Dit varieert natuurlijk per week soms is ze ook op donderdag vrij het wisselt. Soms ook 2 dagen vrij.

Wat de volle buik betreft dat snap ik. Maar ze krijgt sochtends altijd een kilo en na de training thuis een kilo. Als ik les heb gehad krijgt ze s avonds 2 kilo.
Ik voer het voer van PAVO. Winners all sports bix en muesli. Half om half. Iemand advisseerde mij de meusli erbij te gaan voeren ipv alleen bix omdat ze daar ook veel uithalen.

@loizy ja ik had geen voorlezer idd. Maar kan jou even niet voor de geest halen! Een tijdje vrij geven lijkt me wat overdreven gezien het feit ze pas een half jaar in de sport loopt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:48

Degene die jou gelezen heeft was van onze aanhang, daar stond ik later, toen je vroeg of het er netjes uitzag, ook bij ;)

Zoals hij dan ook zei, om je punten hoger te krijgen kan je ook echt preciezer op de letters gaan rijden, maar dat veranderd natuurlijk niks aan het impuls.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:53

Ja weet ik 8-) Maar als ik het vergelijk...
Er stond 1x op mn protocol dat ik te vroeg was afgewend verder stond er alleen maar impuls en niet voorwaarts bij. :(
Maar wat ik al zij ik weet het gewoon echt niet meer

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:03

Drie kilo winners all sport.. Dat is écht veel hoor! In die brok zit enorm veel! Dat verteren ze sommige niet eens. Dat krijgen ze Z2> paarden op de stal nog niet eens. (dat is wel sportbrok/biks)

Ik zou eens kijken of je daar wat mee kan wisselen. Ik geef liever muesli dan brok. Omdat ik dan zie wat ze krijgen. (en het verteren schijnt iets makkelijker te zijn)

Als je het verder 'niet weet' wat het kan zijn kan het geen kwaad om je voerschema eens onder de loep te nemen.

Het is een Jazz merrie, begrijp ik. Nou die staan niet bekend om lui te zijn :=

De motor zit van achteren, het kan zijn ze gewoon veel moeite heeft met die achterhand er onder en dan buigen van voor. Die achterhand is het belangrijkste, veel oefenen met wegrijden. Subtiele overgangen. Je geeft aan dat je dat al doet.
Wat ook helpt is heuvels op-af rijden (moeten ze er wel zijn).

Misschien kan afwisselen ook veel doen. Ga eens springen, buitenrijden, grondwerk, enz.

Probeer eens een les te volgen bij een ander.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:30

Ze krijgt niet dagelijks 3 kilo sportbrok hoor.
Alleen 2x per week als ik les heb gehad. Ze wordt er niet dikker van ofzo dus blijkbaar heeft ze het wel nodig.
Ik merk qua energie niet veel verschil.
Wat afwisseling betreft ik heb ook een keer per week springles en ik rijd zeker een keer per week buiten soms ook naar strand ed.
Ik rijd ook wel is in de wei ipv in de bak om het wat te veranderen. Maar heb ook niet het gevoel dat het probleem daar ligt.
Heuvels oprijden wordt inderdaad een beetje moeilijk. Veel overgangen rijden doe ik al.
Ik heb soms ook het gevoel dat ze gewoon een loopje met me neemt want mijn spring instructeur is er een paar weken geleden opgestapt en die heeft haar voor mijn gevoel wat harder aangepakt en toen liep ze wel door. Toen ik er daarna weer opging voelde ze ook heel anders. Veel scherper.
Dat is eigenlijk de enige keer dat ik haar anders heb zien doen dan normaal.

Dat van die achterhand kan wel kloppen daar heeft ze inderdaad moeite mee. Als ik veel overgangen rijd zweet ze ook altijd op dr achterhand.
Hoe kun je dit nog beter trainen?
En je voert muesli omdat je het dan kunt zien? Hoe bedoel je?

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:34

Misschien zelf ook eens wat harder aanpakken, zoals je instructeur toen gedaan heeft.. kan zijn dat je nét ietsje te lief voor haar bent..

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:35

Daar dacht ik ook al aan. Maar ik heb het gevoel dat ik zelf al erg streng ben. Ik geef haar een tik achter de kuit zodra ze niet op been reageert en dat kan soms wel 10x per uur zijn. Dat voelt echt niet prettig. Teminste ik voel me dan zo'n boe man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:39

Hoe is het met je eigen zit? En dan voornamelijk je beenligging?
Als je bijvoorbeeld klapperbenen hebt die bij elke pas even tegen je paard aankomen dan kan het onduidelijk zijn of je een hulp naar voren geeft of dat je zelf wiebelt.
Zit je netjes recht, pas je lekker in je zadel, zit je onafhankelijk?
Kortom, misschien een beetje naar gezegd, heeft je paard geen last van hoe je zit?

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:46

Daar had ik ook al aangedacht en ook dat ik haar misschien tegen hield met de teugels onbewust.
Maar ik rijd nu al een paar weken bewust heel anders en sta meer toe in mijn hand maar dit helpt ook niet.
Wat mijn beenligging betreft die vond mijn instructrice wel goed maar omdat zij niet voorwaarts is drijf ik soms teveel ook als ze wel naar voren komt. Maar zodra ik me dat realisseer laat ik mijn benen zonder te drijven weer netjes hangen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:56

Mijn merrie loopt ook liever niet dan wel.
Ik moet heel consequent zijn, maar dan loopt ze wel.
Het begint al met opstappen, dan wil ze wel eens wegstappen terwijl ik nog niet goed zit.
Wegstappen ok, maar als ik het zeg, dus dat moet ik gelijk corrigeren.
Als ik dan wegstap zou zij het liefst slingerend en slenterend weg gaan, dus op dat moment pak ik ze gelijk aan.
Ik begin dan gelijk met heel veel druk van m'n been en bij geen reactie een tik met de zweep, meestal gaat ze dan dribbelen.
Ik laat dat heel even gaan, laat ze weer stappen en begin gelijk weer met naar voren rijden.
Bovenstaande gebeurt in de eerste 40 meter dat ik er op zit, maar dan wordt ze wel wakker genoeg om aan te pakken.
Als ik ze die eerste meters maar laat doen, kan ik er de rest van de tijd ook niet veel mee.
Ik moet er best veel aanzitten, zeker in het begin, maar als ik haar met iets kleins laat wegkomen (bijv. niet voldoende reactie op been) dan neemt ze het er gelijk van.

Ik weet niet hoe jij met die van jou begint?

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:01

Als ik dit lees herken ik wel veel van mijn paard. Het klinkt misschien stom maar de mensen die ooit een Jazz gereden hebben weten hoe slim deze beesten zijn. Af en toe heb ik ook wel is het gevoel dat ze me in de maling neemt en misschien ook omdat ik dan net niet snel en consequent genoeg ben.
Hoe lang zou je een paard trouwens consequent aan het been moeten rijden voordat die ook werkelijk aan het been wordt? Dit verschilt natuurlijk per paard maar ik zou daar wel een idee van willen hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:06

Lady_Daniels schreef:
Hoe lang zou je een paard trouwens consequent aan het been moeten rijden voordat die ook werkelijk aan het been wordt? Dit verschilt natuurlijk per paard maar ik zou daar wel een idee van willen hebben.

In het geval van die van mij altijd.
Maar ik denk dat consequent zijn altijd moet, bij elk paard.
Alleen bij het ene paard zijn de gevolgen niet zo dramatisch als bij het andere paard.
En het zit hem in kleine dingen, als ik tegen die van mij tijdens het rijden zeg 'ach moet je zo hard werken' dan kan ik het wel vergeten, dan gaat de handrem er op en dan moet ik echt flink aanpakken voor die er weer af gaat.
Ze loopt dan nog wel, maar impuls is ver te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:06

Als je pas een paar weken met minder hand rijd kan het zijn dat je daar nog wat later écht iets van merkt. Sommige paarden kunnen zo het vertrouwen in de hand kwijt zijn (ook als je eerst niet heel verkeerd reed) dat het wat langer duurt voor dat vertrouwen terug komt.

Iets anders dat je zou kunnen proberen, een keer in de proef goed aanpakken (niet boos worden oid, maar wel écht consequent zijn, ook al verpest je misschien je proef ermee). Als hij weet dat hij er in de proef mee wegkomt om te traag te reageren kan dat ook veel uitmaken.

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:05

Het paard dat ik rij heeft ook een impuls probleem, het is lastig op te lossen maar het lukt wel.

Bij mijn paard ligt het probleem ook bij zijn achterhand maar ook bij het niet goed genoeg reageren op mijn been.

Inmiddels ben ik er even mee bezig en het gaat echt stukken en stukken beter. Één keer aandrijven en dan moet je meteen reactie verwachten doet hij/zij dit niet dan spoor je hem/haar nog een keer aan zodat je paard door die bak heen vliegt. Dan neem je weer terug en vraag je precies het zelfde. Krijg je dan wel reactie dan rij je door, krijg je nog geen reactie dan doe je het opnieuw!! Zodra jij maar één keer drijft moet je paard gelijk reactie geven.

Let ook op dat je niet te veel drijft. Één keer drijven is dus vooruit en doet je paard dit dan ga je niet gelijk weer drijven pas als je paard weer terug gaat in tempo. Ik dreef altijd veel te veel waardoor mijn hulpen niet goed meer door kwamen.

Nu ik consequent ben en het steeds weer opnieuw doet indien weer nodig dan ga je heel snel vooruit!

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:09

Lady_Daniels schreef:

Altijd natuurlijk!! Je paard wordt als het goed is steeds beter voor je been, maar wanneer hij weer een keer niet reageert moet jij hier direct op reageren. Negeer je het wordt het weer steeds erger en ben je zo terug bij af.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:40

Ik snap dat dat altijd moet maar ik bedoel meer hoe lang heeft een paard nodig om het te begrijpen.
Zodat je minder je zweep hoeft te gebruiken en die meer aan je been is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:44

Ik neem aan dat ze heus wel weet dat been lopen betekent, dus begrijpen doet ze het al.

Je moet er nu voor zorgen dat ze begrijpt dat ze er niet meer mee weg komt en hoe lang dat duurt is afhankelijk van het karakter.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:46

Die voorkant even laten zoals t is, watmeer lengte geven en echt alleen bezig zijn met het voorwaarts rijden, niet met die voorkant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:54

Lady_Daniels schreef:
Dat van die achterhand kan wel kloppen daar heeft ze inderdaad moeite mee. Als ik veel overgangen rijd zweet ze ook altijd op dr achterhand.
Hoe kun je dit nog beter trainen?
En je voert muesli omdat je het dan kunt zien? Hoe bedoel je?

Dat ik kan zien wát er in zit. Dus de graantjes, stukje wortel, mais enz enz :D In brok is dit allemaal geperste ''zooi"

Achterhand trainen is deels gewoon 'aanleg', maar natuurlijk kun je dit wel verbeteren. Overgangen, maar ook draf-stap-halthouden-achterwaarts-voorwaarts in draf en veel heuvels rijden (liefst op :j)

Been geven en consequent zijn zul je bij de meeste paarden gewoon altijd moeten zijn. Dat is een van de basisdingen (en gelijk ook best lastig). Been is been, subtiel knijpen --> geen reactie, harder knijpen/schopje --> geen reactie tik met je zweep of spoor. Ook hierin moet je constant in zijn. Hulpen moeten elkaar snel en duidelijk opvolgen. Dus geen hele zijde er overdoen. Als je bij B been geeft en geen reactie hebt, moet je al vóór de volgende letter de tweede maal been (en zweep) hebben gegeven. En er zijn paarden waarbij je elke keer dat je gaat rijden dit weer opnieuw moet 'leren'. Been is voorwaarts. En let er dan ook op dat je tijdens de hulpen je been stil hebt. Je kan niet van een paard verwachten dat ie consequent moet zijn als je het zelf ook niet ben.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:12

Ik sluit me aan bij wat hierboven staat, maar heb nog wel een aanvulling:
Het subtiel knijpen bij been geven, moet je aanhouden en niet loslaten voordat je harder gaat.
Bij constant drijven krijg je een schopjes effect, en dáár worden die paarden dood van.
De drijvende hulp dus aan blijven houden tot je paard in het tempo zit wat jij wilt, en dan pas loslaten.
Je begint subtiel, geen reactie, harder knijpen, geen reactie, tik.
En geen banketstaaf klapje, maar gewoon echt een ferme slag. Je paard moet weten dat het moet reageren op je been, en ook weten dat de consequentie van het niet-reageren toch echt een stuk vervelender is dan maar gewoon te luisteren.
Succes!