Oefeningen om Houding te verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Oefeningen om Houding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 14:33

Nou de titel spreekt voor zich, zijn er oefeningen om je houding te verbeteren?
Ik heb namelijk de neiging te ver naar voren te gaan zitten, en mijn tenen naar buiten te draaien. Ook heb ik problemen om een rechte verbinding te vormen tussen mijn armen en de paardenmond.
Dus als er mensen zijn die goede oefeningen weten om dit te verbeteren. Laat maar horen!

Sodea66

Re: Oefeningen om Houding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:50

Als je je hakken uitdrukt, ga je meestal vanzelf al een stuk rechter op zitten. Ik weet niet of je je hakken goed uit drukt, maar dit zou al een stuk kunnen helpen.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:57

zitles aan de longeerlijn en dan verschillende oefeningen doen waardoor je een onafhankelijke zit krijgt. en elke keer als je je tenen naar buiten draait of wanneer je te ver naar voren gaat zitten, je instructrise dit laten zeggen, zodat je er wel steeds op MOET letten.

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:11

Zitles ben ik het helemaal mee eens!! Daar leer je echt veel van!

Ook proberen je bekken te kantelen en je schouders naar achter te duwen (je schouder bladen naar elkaar toe)

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:24

Nou zelf was mijn houding ook niet al te goed..
Maar wat ik doen was er een spelletje van maken. Klinkt heel kinderachtig maar het werkte wel...
Mijn tenen stond ook naar buiten en ik ging dan zeg maar mijn tenen expres ver naar binnen doen en dat proberen te houden zo en uit eindelijk als ik ze dan iets terug draaide zodat ze goed zaten hield ik ze zo, want dat zat toch wel ff wat lekkerde dan zover mogelijk naar binnen :D.

En voor mij houding... ik ging met kapsones rijden (ook al heb ik dat helemaaaal niet!!!).. Kin omhoog.. borst naar voren.. en dan een uur vol houden elke keer weer.. op gegeven moment gaat het wel beter!! ;)

Suc6!!!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:27

Er zijn wat opties voor verbeteren van je houding, die je meteen kunt vertalen naar paardrijden:

Alexander techniek
Feldenkrais
Mensendieck en Cesar overigens ook

Even googlen en je vindt zo een lijst met mensen in je omgeving waar je terecht kunt. En geloof me, die investering loont zich absoluut!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:28

ik zit nu ook aan de longeerlijn voor een betere zit en het gaat al stukken beter dus je kan vragen aan je instructise of je paard aan de longeerlijn kan zetten en dan hoef jij eigelijk alleen maar op je houding te letten enzo ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:02

probeer maar eens in een verlichte zit te rijden

9 van de 10 kunnen dit niet :o

Lautje_adria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:11

Bij mij helpt een peptalk meestal of eens afkijken van iemand die een hoger niveau rijd.
Als ik naar iemand kijkt die les heeft leer ik er veel van en ga ik dat dan zelf ook proberen.
Een van de dingen die ik altijd onhouden heb van zitles is heel grappig..

Mijn instructeur zij tegen mij als ik weer eens te veel bezig was met naar me paard te kijken:
Doe maar net alsof je op het puntje van de Titanic staat en je ogen dichtdoen en VOELEN in plaats van kijken!

Over het algemeen ga je automatisch rechter zitten als je iets (verwaand) op je paard zit.
En dat met je ogen dicht werkt echt, al is het eerst best spannend.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:40

Zitles aan de longe is echt de beste methode hiervoor. Laat je instructeur je maar zoveel mogelijk coirigeren. Is heel vermoeiend en ook zeker heel lastig, maar dit is wel de beste oplossing.

Succes!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:57

Vio schreef:
Zitles aan de longe is echt de beste methode hiervoor. Laat je instructeur je maar zoveel mogelijk coirigeren. Is heel vermoeiend en ook zeker heel lastig, maar dit is wel de beste oplossing.

Succes!

Ben ik het mee eens. En wat ook kan helpen, althans dat heeft het bij mij gedaan, je beugels uit doen, hierdoor wordt je vanzelf in de goede houding "gedrukt".

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:48

mischien kun je is oevenen zonder zadel dan moet je namelijk wel naar agteren zitten of een keer met zadel zonder beugels

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 14:11

ringo94 schreef:
mischien kun je is oevenen zonder zadel dan moet je namelijk wel naar agteren zitten of een keer met zadel zonder beugels

zonder zadel gaat niet op mijn paard ( alleen in stap gaat een beetje). Hij heeft namelijk een scherpe schoft en ja dat is niet echt aangenaam zonder zadel. En zonder beugels helpt ook niet, hij zit heel hard en dan ga ik alleen maar harder botsen en hij spant zich dan en dan is het nog erger.

xMaanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:08

zitles is inderdaad de beste oplossing.
lukt dit niet, dan zou ik proberen onder het rijden constant te denken aan de dingen waar je op moet letten, bijvoorbeeld tenen naar binnen en je mag best is arrogant rijden (dus kin omhoog, rug recht en dan mag arrogant kijken ook best wel hoor ;) )
werkt ook goed voor je zelfvertouwen.
het is wel jammer dat je niet zonder beugels kunt rijden vanwege het stoeken, want dit werkt wel heel erg goed voor je zit. Misschien het proberen waard?
veel succes ermee!