WiseGuy M (KWPN tuigpaard) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy M (KWPN tuigpaard) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:32

Weer eens een topic van mij een WiseGuy.
Wiseguy is een tuiger van net 6 jaar. Hij is nu ongeveer 1,5 jaar onder het zadel en dit gaat met ups en downs.
Ons niveau is dan ook nog geen B. Toch gaat het thuis is de bak naar mijn mening wel beter. Het eerste jaar ben ik vooral bezig geweest met rust en ontspanning. De laatste tijd probeer ik ook wat meer echt te rijden.
Meer voorwaarts, dat hij niet te veel aan mijn been plakt en een fijne aanleuning.
Hij komt hierdoor wel wat hoger in de hals.

Ik ga binnenkort een onderling wedstrijdje in het B met hem rijden en ben wil nu ook wat meer op vreemd terrein gaan oefenen. Dit is nog erg lastig, als meneer iets ziet gaat zijn typische tuiger hals erop en heb ik voor mijn gevoel erg weinig in te brengen.

Afgelopen week heb ik les gehad gewoon 'thuis' in de bak terwijl er kinderen in het zwembad zaten naast de bak. Dit ging verbazingwekkend goed. Na zo een 20 minuten los stappen kon ik hem uiteindelijk gewoon over de hoefslag naast het zwembad rijden (hier zit een paar meter tussen).
In de les werken we voornamelijk aan balans tussen 2 teugels en benen en het versoepelen van Wise.

Vandaag ben ik op een voetbalterreintje in de buurt gaan rijden. Het viel me heel erg mee hoe hij hierop reageerde. Wel was hij erg voorwaarts en had ik wat moeite in sommige bochten omdat hij wat uitzwaait. Ik heb voor het eerst met een happy mouth bit gereden en dit beviel me heel erg goed. Wise kwam fijn in mijn hand en bleef hier ook wat constant in. Hij heeft de neiging wat onder het bit te kruipen wat me met dit bit heel erg meeviel.

Werkpunten:
- galop
- aanleuning
- balans

Mijn houding:
- handen gelijk houden
- been niet te ver naar achter leggen

Nou hier de foto's van de les:

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding

6Afbeelding

7Afbeelding

8Afbeelding

9Afbeelding

10Afbeelding

11Afbeelding

12Afbeelding

13Afbeelding

Filmpjes van vandaag op vreemd terrein:
1: filmpje1
2: Hier kwam net een mevrouw met een hond langs die steeds een vreemd geluid maakte. Het leek op een denneappel die vooruit werd geschopt, zoals je kunt zien vind Wise dit erg spannend:
Filmpje2
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 08-08-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

aafjes

Re: WiseGuy M (KWPN tuigpaard) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:35

Je kunt zeker een B proefje starten, alleen moet je proberen om je benen langer te maken d.m.v. je hakken uit te drukken.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:12

Je ziet echt wel verbetering! Vind de aanleuning stuk beter al!
Inderdaad je hakken proberen wat meer uit te drukken, nu trek je je hak wat op.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:15

Ik vind het er niet lekker uit zien. Veel ste veel spanning en getrek. Hij gebruikt zijn achterhand niet en zijn kruis is gespannen.

Ga eerst eens aan de ontspanning beginnen. Lekker lang en laag zonder iets te willen.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 06:20

Een tuigpaard is moeilijker te rijden dan de 'gewone' rijpaarden! Een tuiger is niet gefokt om zijn achterhand er onder te zetten en in de krul te lopen....
Als je hiermee in de baan verschijnt heb ik respect voor je _/-\o_ want het kost nou eenmaal wat meer tijd en training om ze voorelkaar te krijgen. Ik vind dat het er voor een B proefje al leuk uitziet. Lekker doorrijden deze meneer en met een goede begeleiding kom je een eind +:)+

:wave:

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 06:55

Je bent echt al een heel eind op weg met je paardje! Daar kun je je na nog een beetje trainen echt wel mee vertonen in de dressuurring :D
Probeer wel te blijven werken naar het verkorten en verlengen van de hals. Hem je hand laten volgen, hals verlengen en weer op pakken. Daarbij veel tempo wisselingen rijden zodat hij van achter wat sterker en vlugger wordt en hij uiteindelijk ook wat fijner ronder in de rug wordt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:25

Hakke naar benejuhhh! :D
Ziet er goed uit :j
Wise loopt al behoorlijk ontspannen en actief vind ik en jij zit er ook netjes op, maar probeer niet om je schouders te laten zakken, blijf netjes rechtop zitten en niet in te zakken.
Dat wedstrijdje komt wel goed :D

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 07:29

Juangi schreef:
Ik vind het er niet lekker uit zien. Veel ste veel spanning en getrek. Hij gebruikt zijn achterhand niet en zijn kruis is gespannen.

Ga eerst eens aan de ontspanning beginnen. Lekker lang en laag zonder iets te willen.

dit ben in niet met je eens. renee16 heeft een hele zachte hand (te zacht af en toe) en trekt niet. (misschien doel je op die keer dat ie zn nek erop zette??)

ik ben degene die de filmpjes heeft gemaakt, ik ga regelmatig met ts mee en ik vond wiseguy op het grasveldje beter lopen dan thuis!

hij zakt heel moeilijk in zn hals, doet ie dat wel komt ie snel ver achter de loodlijn. dit was op het veldje niet het geval! super goed dus :D

moet ook zeggen dat wiseguy op het veldje extreem ontspannen was. hij was erg rlx.

vraagje aan jou: hoe kun je van een foto zien dat zijn kruis gespannen is??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:52

Heb je eerdere topics ook gezien en zie heel veel verbetering, paard is veel meer ontspannen in het werk je kan hem nu ook laten zakken van voor. Denk dat mensen die aangeven dat ze een gespannen beeld zien je eerdere topics niet hebben gezien. Ik vind het heel knap wat je al bereikt hebt! Lekker zo doorgaan. Je houding is ook veel verbeterd al zou je beenhouding nog iets beter kunnen, probeer je hakken goed uit te drukken en je benen ook in galop op dezelfde plek te houden.

Goed ook dat je op ander terrein gaat trainen, succes met je oefenwedstrijd!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:52

heey,
ziet er netjes uit, probeer inderdaad je hakken uit te drukken.
en ik vind dat hij iets gespierder mag bij zijn kont.. maar dat komt denk ik wel :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:03

vind julliezo leuk samen he!

B moet wel kunnen denk ik.. alleen mag hij toch echt wat ronder en wat ontspannender tonen nog ,verder keurig :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:41

Bedankt voor jullie reacties.
Hakken uit drukken is inderdaad een groot werkpunt voor mij. Kun je nagaan dat het al een heel stuk verbeterd is :o

We doen nog altijd ons best om aan de ontspanning, rond rijden en voorwaarts te rijden. Dit is niet eenvoudig met dit paard.
Bespiering in de kont (en helemaal eigenlijk) mag inderdaad meer, maar lukt helaas niet van de ene op de andere dag.

Juangi: Heb je mijn openingstekst gelezen? daar staat namelijk in dat we de eerste tijd vrijwel alleen maar bezig zijn geweest met ontspanning en nu dit steeds beter gaat, we ook wat meer aan het rijden gaan waardoor hij wel wat hoger in zijn hals weer komt.

SusanH: Bedankt voor je reactie, ben blij dat je/jullie ook verbetering zien. Aangezien het voor mij ook zo voelt. :)

Women: De tempowisselingen nemen we in de les vaak mee. Ik wil het zelf soms nog wel eens vergeten :o bedankt voor je reactie, kan het eens meenemen bij het oefenen :)

Westland: Ja het viel me nog wel flink tegen.. dacht eerst van ow, dat komt wel goed. maar wanneer meneer tuiger zijn nek erop zet heb ik niks meer te vertellen...
En de bouw ja, het is nu eenmaal geen dressuurpaard.. Ach, ben al enorm trots op hem als hij een B proefje uitloopt :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:49

Ik vind het er super uitzien, vooral dit met een tuiger (met toch een lastige halsaanzet en bouw, weinig achterhandgebruik en snel afgeleid en gespannen). Je bent goed vooruit gegaan! blijf werken aan het zakken, maar dat is al gezegd. en verder je benen, maar dat wist je ookal. ga zo door :)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:57

Hee Renee! ik rij en bezit ook vol trots een tuigpaard en vind dat je gewoon lekker je proefje moet gaan rijden! Fotos zien er top uit, en je kunt een rijpaard gewoon niet vergelijken met een tuiger!
Succes!!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:30

Vindt dat jullie samen enorm zijn vooruitgegaan Renee!
Heb je vorige topics ook steeds gevolgd en mag mag met recht trots zijn op wat jullie samen bereikt hebben!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 07:31

Bedankt voor jullie reactie :) Ben echt blij dat jullie verbetering zien. Dit voelt namelijk voor mezelf ook zo.
Ben ook echt super trots op hoe Wise het nu doet. Langs het 'enge' zwembad waar hij na een tijdje gewoon langs loopt, dan ben ik echt enorm trots op hem !

We hebben nog genoeg werkpuntjes:Altijd die ontspanning en zakken natuurlijk. Ik die met mijn hakken moet zakken. En de galop..
Maar we oefenen lekker verder :) Binnenkort weer een dagje op een vreemde stal gepland. Voor het eerst vanuit de trailer onder het zadel, spannend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:18

Ik vond jullie ook echt al super vooruit gegaan :j

Let er af en toe op dat je hem niet 'verliest' dus dat je het contact met hem kwijtraakt!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:18

renee16 schreef:
Ach, ben al enorm trots op hem als hij een B proefje uitloopt :)

Dat hoor ik graag!! Trots op het geen wat je doet is al een succes...Ik heb echt enorm veel bewondering voor je!!!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 07:55

Bedankt :) Tja, een half jaar geleden had ik al niet op een B proefje durven hopen en nu gaan we het gewoon proberen dat ik daar al enorm trots op ben :)

Tuurlijk zou ik liever een hoger doel voor ogen hebben. Maar alles op zijn tijd he :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:13

Komt helemaal goed Renee, en dat proefje ook :D
vertrouw ik heilig in!
Als ie daar ook zo loopt als toen op het veldje! stukje cake :D

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:14

Westland schreef:
renee16 schreef:
Ach, ben al enorm trots op hem als hij een B proefje uitloopt :)

Dat hoor ik graag!! Trots op het geen wat je doet is al een succes...Ik heb echt enorm veel bewondering voor je!!!

en dit is altijd leuk om te lezen he.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:21

je draagt je handen mooi, af en toe knikt hij iets te diep in
verder lijkt het alsof jij nog iets meer moet relaxen :D

waar komt hij vandaan? hij doet me aan een tuiger denken die ook zo heette die op het groenhorst in barneveld is geboren?! daar zat ik in 2005 op school en toen was hij nog niet ingereden dus zou qua leeftijd heel goed kunnen....

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:45

CindyUniek: Volgens mij heeft iemand mij deze vraag eerder gesteld ;). Maar denk niet dat het dezelfde kan zijn.
Hij is namelijk op zijn 3e beleerd (volgens mij door de fokker zelf) voor de kar . En nu dus 1,5 jaar onder zadel. Zijn vader is Roy M.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:37

renee16 schreef:
CindyUniek: Volgens mij heeft iemand mij deze vraag eerder gesteld ;). Maar denk niet dat het dezelfde kan zijn.
Hij is namelijk op zijn 3e beleerd (volgens mij door de fokker zelf) voor de kar . En nu dus 1,5 jaar onder zadel. Zijn vader is Roy M.

okee ja afstaming weet ik verder niet
weet alleen dat het toen een tuiger was, mét ramsneus en donkere vos/zweetvos
en dacht dat hij toen 1 of 2 was dus dat zou exact kloppen, maar ja als ze natuurlijk ook met letters werken is er misschien een zelfde?!
heb jij hem van de fokker zelf gekocht dan?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:43

WiseGuy is op papier zwart ;) In de zomer word hij alleen bruin haha. Ja, Kwpn-er dus word met letters gewerkt. Hij is dit jaar dus 6 geworden. Hij is niet van mij, maar de eigenaar heeft hem volgens mij direct van de fokker (EHV) gekocht. Zal toch eens navragen volgende week als hij terug is.
Ik vind de ramsneus nog best meevallen toch voor een tuiger :(:)