postbit voor mennen, welk bit voor gewoon rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

postbit voor mennen, welk bit voor gewoon rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:52

Mijn paardje van 6 jaar oud heeft ruim 1/2 jaar lang mond-/tongproblemen gehad a.g.v. een kieswortelontsteking in de bovenkaak. De ontsteking is inmiddels gelukkig helemaal genezen maar hij heeft zich in die periode aangewend om tijdens het rijden zijn mond geregeld even te openen en dan zijn tong even buitenboord te steken. En niet een klein stukje, nee...echt een hele lange lap. Hij doet dit eigenlijk alleen als er contact met de teugel gemaakt wordt en vooral in (wat kortere) wendingen. Rechtuit en aan de lange teugel doet hij het vrijwel niet/zelden.
Sinds kort is hij ook betuigd en daar zagen we dezelfde problemen. Er is een heel geschikt bit voor hem gevonden, op een zgn. postbit met tongpoort ( zie afbeelding) loopt hij prima en houdt hij ook zijn tong constant binnenboord.
Met welk bit zou ik hem nu het beste kunnen gaan rijden onder het zadel? Ik reed tot nu toe met een dubbelgebroken Sprenger watertrens. Ik heb een enkelgebroken bit geprobeerd maar daar gaat hij van sterrenkijken. Ook een tonglepelbit lijkt niet de oplossing omdat hij zijn tong vnl. uitsteekt en niet echt over het bit gooit.
Zou voor hem een correctiebit ( watertrens met losse ringen) of een scholingsbit (bustrens met vast mondstuk) een idee zijn??? Het postbit heeft ook een vast mondstuk.
Wie wil hier even met mij meedenken?
NB: Ik rijd met hem vnl. recreatief dressuur, springen, buitenritten, enz, alles op B nivo. ( heb vroeger zelf wel hoger gereden en ben vrij rustig in mijn handen).

foto van Sprenger postbit ( van website 't Peerdewinkeltje):
Afbeelding

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:57

Gezien jou foto zat ik ook aan een scholingsbit of corectiebit te denken.
Is een scholingsbit niet vriendelijker.
Daar staat me namelijk iets van bij.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:00

En myler ?
Afbeelding

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 18:42

Ik heb met geen van al deze bitten ervaring. Die Myler ziet er aardig dun uit lijkt mij nogal scherp? Bovendien heeft dit bit ook draaibare ringen aan het mondstuk zitten.
Zelf denk ik inderdaad ook het meeste aan het scholingsbit vanwege de soortgelijke tongvrijheid en vast mondstuk.
Met de losse ringen van een correctiebit gaat hij misschien teveel "spelen" en alsnog met zijn tong lopen vervelen?
Wie heeft ervaring met een scholingsbit? Ik zag dat het deel bij de ringen wat naar voren gebogen is. Wat is daarvan de functie?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:43

Ik heb met alle bitten ook geen ervaring.
Wel met een myler, maar dan zonder tongboog.

Dun hoeft niet scherp te zijn.
Dat ligt aan de hoeveelheid plaats in de mond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:47

Zoek een trens die qua vorm mondstuk en bevestiging trensringen aan het mondstuk het dichtste bij het stangetje komt waar hij zo goed op loopt.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 18:50

tamary schreef:
Zoek een trens die qua vorm mondstuk en bevestiging trensringen aan het mondstuk het dichtste bij het stangetje komt waar hij zo goed op loopt.

Tot nu toe lijkt mij dat een scholingsbit, maar ik weet niet of iemand anders nog andere bitten kennen die erop lijken?

troi

Re: postbit voor mennen, welk bit voor gewoon rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:58

Binnen de westernhoek worden de mylerbitjes erg veel gebruikt omdat ze juist ontzettend vriendelijk zijn. Vormgegeven naar de vorm van de paardenmond. Via google is er erg veel over te vinden (en andes hier op de westernhoek wel).

robin_hood

Re: postbit voor mennen, welk bit voor gewoon rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:45

Bedankt, ik ga daar dan even rondkijken.
Maar helpen die Mylerbitten ook specifiek tegen tongproblemen? ( af en toe tong uit de mond steken, dus niet uit de mond laten hangen).
En aan welk type zou ik dan het beste kunnen denken? Myler level 2 met D ringen?