Heidi(haflinger) @ springwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Heidi(haflinger) @ springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:50

Hoi,

Ik heb weer een springwedstrijd gehad in Haren. Nou ben ik eigenlijk opzoek naar tips voor het beter onder controle houden van mijn Haflinger. Ze maakt zich namelijk heel erg sterk aan de voorkant zodat ze gaat hangen en op de voorhand gaat lopen en zo komen we niet goed uit op de sprong en valt ze er een beetje in.

Op het filmpje zie je ook dat ik moeite heb om haar te houden maar eigenlijk gaat ze niet zo snel. Maar ik durf haar niet harder te laten lopen omdat ik haar dan kwijt ben.

Thuis is ze goed te rijden en kan ook op L hoogte trainen zonder problemen. Dan luisterd ze goed en wacht zonder veel moeite.

Informatie:
Naam pony: Heidi
Leefdtijd: 15
Vader: Mendel
Ras: Haflinger
Klasse: B tussen de paarden

Nu de filmpjes:

Eerste parcours:
http://www.youtube.com/watch?v=Hhsg4e5H2_0

tweede parcours:
http://www.youtube.com/watch?v=Hhfkokotfb8

Biskwie

Re: Heidi(haflinger) @ springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:06

Ik vind het er al heel netjes uit zien... helemaal voor een B parcours.

Als tips heb ik voor je, probeer thuis, heel veel dressuur tussen de hindernissen te rijden. Daarbij leert je paardje dat ze, ook tijdens hindernissen, op jou moet letten, en niet op de hindernis, die misschien wel of niet komen gaat. Dit kun je het beste samen met je intstructeur doen. Bouw in de training, langzaam het aantal hindernissen en de hoogte op. Door de dressuurtraining, zal je controle beter worden, je samenwerking en rust met het paard ook. Zorg eerst dat je techniek in orde is, daarna komen de hoogtes en snelheid vanzelf wel!
Jullie izjn een leuke combinatie! Ga ervoor!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:29

Gaat goed hoor ! Blijft toch knap he, met Koudbloedje tussen paarden :)).

Ik heb zelfde probleem als jou. Mijn Fjord (ook tussen B Paarden) trekt ook zo ontzettend aan.
Maar hoe meer ik hem bij me wilde houden, hoe rotter wij uit komen op de hindernissen.

Laat haar maar is wat meer lopen, ik vind dat je haar ook iets teveel bij je houd.
Als ze dan wat rot uit komt, lijkt het net of ze boven hindernis wat blijft hangen zeg maar.
Vind dat je in 2de filmpje goed begon, tempo tussen hindernis 1 en 2. :D

Meer gang erin werkte bij mij en Fjordy ideaal ! Nu wij wat meer tempo erin hebben, heeft hij zoveel meer kracht om af te zetten. Dat merk je ook echt, als we dan niet uitkomen gaan we altijd vroeger af zodat hij nog zo ruim erover kan. Als hij te dicht komt, neemt hij de balk of mee of het ziet er niet uit. :o

Heel veel succes ! En probeer het is, meer laten gaan.. Het is in begin wat eng,
Maar ik merkte al snel dat we toen echt op 1 lijn zaten !

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:53

zie ik het nu goed? rijd je met een dressuurzadel? ik vind het er opzich best aardig uitzien. ik doe het je nieit na haha. probeer inderdaad wat meer op je houding te letten

mariekie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:59

Hej Amanda,

Ik zie ineens dat jij het bent met Heidi, wat leuk!
De filmpjes zien er goed uit, jullie zijn dus nog steeds druk bezig met springen. Verder alles goed?
Groetjes Marieke.

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:05

Ziet er goed uit, alleen zou ik haar van voor iets meer ruimte geven zodat ze mooi op tempo door kan galloperen. Als je aan het tempo probeert te komen komen de meeste paarden/pony's veel beter uit. Niet te veel gaan prutsen gewoon lekker het parcours door!

Heb je vandaag nog zien springen in Haren, was er zelf ook met mijn eigen. Ik vond het er erg goed uitzien, en het was ook leuk om weer eens een haflinger te zien tussen al die kwpners ;)

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 07:57

hoi allemaal.

dank jullie wel voor alle reacties en tips.

ik rijd nog met een veelzijdigheidszadel richting dressuur. ik ben nog opzoek naar een springzadel.

diegenen die zeggen dat ik haar mee ruimte moet geven en dat ze dan beter uit zal komen heb ik hierboven uitgelegd dat ze dan juist op de voorhand door de hindernis gaat vallen. dan let ze dus niet meer op en doet ze maar wat. Dat is dus mijn probleem. Dan ga ze vreselijk hangen en dan lopen we door de hindernis heen. wil haar graag op een hogere tempo maar wel op het achterbeen laten lopen. iemand daar tips voor?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:51

Ik zou meer gaan werken aan de galop. Zorg dat de galop verbeterd zodat ze fijner door loopt. Ik krijg nu het idee dat ze er elk moment uit kan vallen. Veel schakelen in de galop en zorgen dat je ook in de wendingen blijft rijden. Verder mogen je beugels wel een stuk korter zodat je wat lichter kunt zitten. Vind namelijk dat je nogal zwaar zit, wat waarschijnlijk komt door de lange beugels. Verder vind ik het er netjes uitzien en erg knap om zo tussen de paarden te springen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:09

Biskwie schreef:
Ik vind het er al heel netjes uit zien... helemaal voor een B parcours.

Als tips heb ik voor je, probeer thuis, heel veel dressuur tussen de hindernissen te rijden. Daarbij leert je paardje dat ze, ook tijdens hindernissen, op jou moet letten, en niet op de hindernis, die misschien wel of niet komen gaat. Dit kun je het beste samen met je intstructeur doen. Bouw in de training, langzaam het aantal hindernissen en de hoogte op. Door de dressuurtraining, zal je controle beter worden, je samenwerking en rust met het paard ook. Zorg eerst dat je techniek in orde is, daarna komen de hoogtes en snelheid vanzelf wel!
Jullie izjn een leuke combinatie! Ga ervoor!

mee eens

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:10

Ik vind het heel knap van je dat je met jouw Haf tussen de paarden rijdt!

Als ik de filmpjes zo zie denk ik dat jij vooral veel moet gaan oefenen om dressuurmatige oefeningen in de galop onder de knie te krijgen. Veel schakelen, voltes, gebroken lijnen, enz enz. Probeer haar daarbij op je zit te leren rijden. Jij zegt ze maak zich sterk van voren. Zorg dan dat die voorkant minder belangrijk wordt bij het schakelen en dat ze meer op je zit gaat lopen. Heel veel oefenen met de reactie van haar op je zit dus!

Verder heel veel succes, ik vind het er al netjes uitzien hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:23

Haar galop is niet haar sterkste punt. Aan het einde van het tweede filmpje gaat ze zelfs overkruist en doet ook niet een poging om weer goed om te springen. Zoals hierboven al aangegeven veel galopperen. Dat hoeft niet alleen in de bak en via dressuur. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar het allerbeste is om buiten op lange brede bospaden simpelweg km te maken. Zodra ze daar netjes in een constant basistempo kan lopen kan je gaan schakelen. Niet alleen vanuit een basis tempo vertragen maar ook af en toe wat passen flink naar voren durven rijden. Groot voordeel is dat je niet constant een bochtje hoeft te maken en je dus volledig op tempo controle kan concentreren.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:43

Wat mij ook vooral veel opvalt is dat ze soms veel terug komt op de sprong, dus zeg maar terug valt in tempo en dan moeilijk over de hindernis heen komt en er soms een balk vanaf tikt.
Ze zou eigenlijk gewoon netjes door moeten blijven galoperen.
En ook belangrijk voor jou dat je door blijft rijden tot de sprong.

Inderdaad ook veel oefeningen in galop doen en haar vanuit een lage sprong leren om in de galop meer door te springen.

En wat betreft het sterk worden voor een hindernis, bijvoorbeeld met oefenen een hindernis in een volte lijn zetten en haar daar op een goed grondtempo overheen laten galoperen.
Als je op de hindernis afgaat en ze te sterk word, haar er gewoon langs sturen net zo lang totdat ze netjes bij je blijft.
En gewoon vanuit een lage sprong eerst oefenen en op de hindernis af rijden en haar een paard meter voor de sprong terug laten komen en laten halthouden, dit leert haar ook dat ze op jou moet wachten :j
Ze leert dan namelijk ook goed op je ophouding en zit te letten, en als ze nou netjes terug komt zet je haar niet meer stil maar galopeer je op de hindernis af en luisterd ze weer niet zet je haar weer stil.
Dit doe je net zo lang totdat ze netjes er over heen gaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
En veel succes verder en ben benieuwd naar je volgende topic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:07

Mijn pony was een tijdje geleden ook nogal sterk en heftig in een lijntje als ze een andere hindernis zag. Hier aan hebben we veel gewerkt door 2 galop balkjes, tussen in stil zetten, de ene keer 6 galopsprongen maken, de andere keer 5. Schakelingen tussendoor om der beter op de achterbenen te krijgen. Waarom ze zo heftig werd was waarschijnlijk omdat ik der zelf onbewust op zat te fokken. Ik ging der terugrijden, zat niet stil.. En dat zie ik bij jou ook een beetje terug. Je probeert hem teveel terug te rijden en je houdt hem vast. 1 ophouding is prima, maar je moet hem daar niet vast houden. Als je land dus 1x een ophouding maken, stil zitten en door gaan. Dan lopen ze maar iets harder naar de sprong, als ze door de hindernis gaan gaan ze heus wel 1x hun benen optillen..
Probeer hem ook in de goede galop te laten landen en te blijven kijken naar de volgende hindernis, dan blijf jij ook wat stiller zitten. Dus niet naar de vorige hindernis kijken omdat je een balk hoort.. Hiermee maak je je paard uit balans.
Je kan hem het beste maar wat laten rennen volgens jouw gevoel, je pony zoekt de afstanden enz zelf wel uit. Dat terug rijden wat je wilt (iig wat ik kan zien van je filmpjes) is nu nog niet nodig. Laat hem maar in een lekkere galop rond lopen..

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 07:44

__Marloes schreef:
Mijn pony was een tijdje geleden ook nogal sterk en heftig in een lijntje als ze een andere hindernis zag. Hier aan hebben we veel gewerkt door 2 galop balkjes, tussen in stil zetten, de ene keer 6 galopsprongen maken, de andere keer 5. Schakelingen tussendoor om der beter op de achterbenen te krijgen. Waarom ze zo heftig werd was waarschijnlijk omdat ik der zelf onbewust op zat te fokken. Ik ging der terugrijden, zat niet stil.. En dat zie ik bij jou ook een beetje terug. Je probeert hem teveel terug te rijden en je houdt hem vast. 1 ophouding is prima, maar je moet hem daar niet vast houden. Als je land dus 1x een ophouding maken, stil zitten en door gaan. Dan lopen ze maar iets harder naar de sprong, als ze door de hindernis gaan gaan ze heus wel 1x hun benen optillen..
Probeer hem ook in de goede galop te laten landen en te blijven kijken naar de volgende hindernis, dan blijf jij ook wat stiller zitten. Dus niet naar de vorige hindernis kijken omdat je een balk hoort.. Hiermee maak je je paard uit balans.
Je kan hem het beste maar wat laten rennen volgens jouw gevoel, je pony zoekt de afstanden enz zelf wel uit. Dat terug rijden wat je wilt (iig wat ik kan zien van je filmpjes) is nu nog niet nodig. Laat hem maar in een lekkere galop rond lopen..

Dank jullie wel voor alle reacties
Het laatste wat je zegt gaat bijmij helaas niet op want ze zoekt de afstanden niet zelf op. Dat kan ze niet want met vrijspringen zie je het ook of ze zit er te dicht bij of te ver af. Ik weet ook niet hoe ik haar dat moet leren. Maar onder het zadel thuis trainen enzo gaat het meestal gewoon goed.

Het terug nemen komt denk ik vooral omdat ik tussen de pony's al L en even M ben geweest. (vrijwillig terug laten plaatsten omdat de techniek te veel was)

Ik zal wat gaan oefenen met de galop en op mijn zit rijden. Ook zal ik wat gaan oefen met op de volte wel of geen hindernis rijden.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:22

Ik zou je beugels ook iig een gaatje korter doen ! :j

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:34

Ik heb eigenlijk alleen je 1ste filmpje gekeken, maar wat me daar direct opvalt is het ritme gebrek. Je begint het parcours zonder ritme, je haf trekt netjes aan op de sprong waardoor die genoeg ritme pakt om er (zeer) netjes overheen te komen, na die sprong neem je hem zeer veel terug waardoor het ritme weer verdwijnt en daardoor kom je niet mooi uit op hindernis 2. Daarna moet je DoorGaloperen naar 3 maar jij houd aan de voorkant alleen maar vast waardoor die niet in zijn eigen ritme blijft. Zo zie ik dat bij elke sprong waarbij die raar springt of een balk heeft(ook raar springt dus:P) je hafje geen ritme heeft. Je haf heeft het ritme wel in zich maar jij houd hem aan de voorkant zo vast dat hij zijn eigen ritme en tempo niet kan lopen. Verder vind ik grotendeels dit tempo wel erg netjes en gecontroleerd, maar laat hem ook eens los van voren, vooral voor de sprong! Dan redt je paardje zich makkelijk!!! Hij springt heel netjes erover en heeft zicht genoeg op de sprong. Ook vind ik dat jij er heel netjes op zit, boven de sprong maar ook tussen de hindernissen, maar blijf letten op het vasthouden aan de voorkant!
Al met al erg leuk om te zien dat je het zo netjes doet tussen de paarden!

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:51

M_Vainqueur schreef:
Ik heb eigenlijk alleen je 1ste filmpje gekeken, maar wat me daar direct opvalt is het ritme gebrek. Je begint het parcours zonder ritme, je haf trekt netjes aan op de sprong waardoor die genoeg ritme pakt om er (zeer) netjes overheen te komen, na die sprong neem je hem zeer veel terug waardoor het ritme weer verdwijnt en daardoor kom je niet mooi uit op hindernis 2. Daarna moet je DoorGaloperen naar 3 maar jij houd aan de voorkant alleen maar vast waardoor die niet in zijn eigen ritme blijft. Zo zie ik dat bij elke sprong waarbij die raar springt of een balk heeft(ook raar springt dus:P) je hafje geen ritme heeft. Je haf heeft het ritme wel in zich maar jij houd hem aan de voorkant zo vast dat hij zijn eigen ritme en tempo niet kan lopen. Verder vind ik grotendeels dit tempo wel erg netjes en gecontroleerd, maar laat hem ook eens los van voren, vooral voor de sprong! Dan redt je paardje zich makkelijk!!! Hij springt heel netjes erover en heeft zicht genoeg op de sprong. Ook vind ik dat jij er heel netjes op zit, boven de sprong maar ook tussen de hindernissen, maar blijf letten op het vasthouden aan de voorkant!

dank je men springhouding is beter als van de dressuur :P

Ik wil haar wel loslaten voor de sprong maar dan blijf ik alleen nog met het probleem zitten dat ze veel op de voorhand valt voor de sprong. Weet je ook hoe ik dat kan oplossen? Misschien met veel ophoudingen van voor ofzo?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:36

mandje schreef:
M_Vainqueur schreef:

dank je men springhouding is beter als van de dressuur :P

Ik wil haar wel loslaten voor de sprong maar dan blijf ik alleen nog met het probleem zitten dat ze veel op de voorhand valt voor de sprong. Weet je ook hoe ik dat kan oplossen? Misschien met veel ophoudingen van voor ofzo?

in 3 galoppassen(voor de sprong) komt die niet zo snel op de voorhand. Maar je kan het thuis oefenen met een galopbalk voor de sprong, probeer ook iets dichter op de sprong te rijden, hiermee zal die het eerst moeilijk hebben omdat die omhoog moet springen. Maar na oefening zal die(als het goed is) meer op de achterhand komen voor de sprong. Verder kan je natuurlijk ophoudingen maken, maar als je dat doet ontspan dan ook, als die in jouw handen hangt kan die namelijk ook nooit op de achterhand komen. Maar ik zou als ik jou was eens overleggen met je instructie over het spelen in afstanden, dus de ene keer iets dichter op de sprong komen en de andere keer wat dichter, hierdoor gaat je haf meer nadenken over zijn sprong waardoor die niet als een speer naar de hindernis wil.
Verder veel dressuurmatig werken zodat die daar in galop op de achterhand komt zonder je handen daar bij te gebruiken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:11

Wat mij vooral opvalt is dat jezelf constant aan de teugels ''hangst'', dit komt waarschijnlijk doordat jij het gevoel hebt geen contole te hebben maar zoals jezelf al aangeeft gaa je niet te hard.
Je gaat zelf eerder in een te laag grondtempo waardoor ze zo gaat stormen.
Je gallopeert constant onder het tempo waardoor en niet genoeg galop is en dan krijg je dus ook die krabbeltjes voor de hindernis.
Rij zelf eens niet zoveel terug voor de hindernis maar juist meer voorruit, en als ze dan foutjes maakt door vlak te worden dan leert ze vanzelf meer van de voorhand af te komen en terug te springen.
Groot afzetten kunnen ze alleen als ze voldoende tempo hebben en daar komt bij dat zolang jij zelf aan de teugels blijft hangen zijn niet van de voorhand afkomt.
Juist die galop is zo belangerijk, je springt met een pony tussen de paarden en dan is het heel belangerijk dat je die galop voorwaarts en ruim kunt rijden, dan gaat ze ook beter springen.
Zodra ze een hindernis ziet wil ze erheen, gebruik dat dan ook en laat haar de fouten maken om te kunnen leren.

Het 2de parcours rijd je veel meer voorwaarts en gaat het ook veel beter, ze springt mooier, kijkt mee en gallopeert beter als je haar wat meer loslaat.
De galop ''sprong'' is best ondrontwikkeld als je haar zoveel terug neemt, dan is de takt eruit en gaat ze een drafgalopje maken en word ze denk ik ook erg sterk, daar moet je aan gaan werken.

Verder is een wedstrijd springen anders dan thuis, het is spannend voor ruiter en paard, en dat er ook voor zorgen dat ze op concours minder goed te rijden is, dat is gewoon een kwestie van veel wedstrijden rijden en ervaring opdoen dan word dat vanzelf beter.

De rest is dressuurmatig zoals al uitgelegd is, voor de rest vind ik het er goed uitzien.
Je mag al trots zijn op het feit dt je zo'n goed springende haflinger hebt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:52

mandje schreef:
__Marloes schreef:

Dank jullie wel voor alle reacties
Het laatste wat je zegt gaat bijmij helaas niet op want ze zoekt de afstanden niet zelf op. Dat kan ze niet want met vrijspringen zie je het ook of ze zit er te dicht bij of te ver af. Ik weet ook niet hoe ik haar dat moet leren. Maar onder het zadel thuis trainen enzo gaat het meestal gewoon goed.

Het terug nemen komt denk ik vooral omdat ik tussen de pony's al L en even M ben geweest. (vrijwillig terug laten plaatsten omdat de techniek te veel was)

Ik zal wat gaan oefenen met de galop en op mijn zit rijden. Ook zal ik wat gaan oefen met op de volte wel of geen hindernis rijden.

Zelf de afstanden opzoeken moet een pony ook leren... Mijn pony keek ook niet mee in het begin, die sprong wel eens toen ze nog makkelijk 1 galopsprong kon maken (en dat ook in een B pacour.. soms zelfs nog in de barrage) maar sinds kort is ze meer mee gaan kijken en maakt ze nooit meer van dat soort sprongen.. Ze komt nu van der zelf dicht op de sprong, zodat ze hoog kan gaan springen. Dat is ook gewoon oefenen. Jij moet niet het pacour rijden, dat doet je pony wel. Eerst moet je in een goed tempo rond kunnen komen, lekker voorwaarts en waarbij jij eigenlijk bijna alleen maar hoeft te sturen.

Ze hadden nog een paar keer tegen mij gezegt dat het gevaarlijk is zoals ze soms sprong en dat het misschien niet beter was om ermee te stoppen.. En zoiets wordt niet snel tegen iemand gezegt.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:31

Ik vind het er best netjes uitzien hoor. Erg knap, zo met een Haflinger. Haflingers hebben vaak moeite met de galop. Ik rij zelf een Haflinger dressuurmatig en de galop wat sluiten kost hem vreselijk veel moeite. Hij heeft een zwakke achterhand. Ik zou het zoeken in een combinatie van wat al gezegd is hier. Dus de galop verbeteren, en met name tempowisselingen in galop. Je kunt bv 2 balken op 20 meter van elkaar leggen op de grond, en dan in galop eroverheen rijden. Waarschijnlijk zal hij 6 galopsprongen maken. Probeer dan ook eens om er 7 van te maken. Dan moet hij kleiner galopperen en dus meer op de achterhand komen. Verder ook leren terugkomen op je zit, oefeningen rijden om de achterhand te versterken door dressuuroefeningen, of bv in-uitjes. En ook thuis een sprongetje maken en dan weer dressuur rijden tot hij weer netjes aan de hulpen is. Het commentaar over het ritme zou ik zeker meenemen.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:57

Het ziet er al best netjes uit.
Ik denk dat jij zelf te onrustig zit. Als je klaar bent met de overgang naar de stap ben je ook erg onrustig in je zit en in je handhouding.
Leuk trouwens om te zien dat nog een nakomeling van Mendel kan springen, ik heb er ook een nakomeling van en die houdt ook ontzettend van springen (tussen de pony's nog 1 seizoen B gesprongen).

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:12

Dank jullie voor al jullie reacties en tips ik ben er druk mee bezig en ik ga in sept weer proberen om een springwedstrijd te starten.
Uiterraad gaat mijn vriend het weer filmen en zet ik de filmpjes weer op bokt.
Ik hoop dat het dan weer beter gaat.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:44

Leuk! :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:23

Ziet er erg goed uit! Best knap voor een hafje tussen de paarden. Wat mij opviel: als je op de hindernis toegaat hou je haar in, maar dat doe je eigenlijk net te lang. Iets eerder loslaten en benen bij geven. Zo blijf je in een mooi vast tempo doorrijden, en zal je pony beter uitkomen voor de sprong. Zoals al gezegd valt ze voor de sprong wat terug, dat moet je nog oplossen en dan is het helemaal goed!