Problemen met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:44

Hee, ik heb een aantal problemen met rijden:

Ik rij nu ong 5 jaar op de manege, 1x per week les (en sinds een jaar nog 1x per week vrijrijden). Ik rij dan op een van de moeilijkste manegepaarden. Wat daar nog bij komt is dat ze heel vaak hengstig is waardoor ze nog moeilijker wordt met rijden. Het is een echte merrie met veel karakter :P
Ik ben helemaal gek op haar maar met rijden loop ik ontzettend vaak tegen problemen aan. Daarom vraag ik jullie om tips/adviezen/hulp etc.

Zo krijg ik haar bijvoorbeeld niet goed nagevelijk; ze blijft vast houden. Ik krijg haar wel naar beneden (zo lijkt het er heel goed uit te zien) maar ze blijft zwaar in de hand. En als ik niet goed op blijf letten, gaat ze weer met haar hoofd in de lucht en wordt ze onbestuurbaar.

Alle tips zijn welkom!

Maar het is en blijft een manegepaard dus ik kan niks doen qua bitten/zadels/dierenarts etc...

Alvast bedankt ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:50

Hoe rijd je haar naar beneden?

Het is een manegepaard dus wss zal het niet al te lekker gaan. Probeer haar vanaf het instappen goed naar voren te houden, lekker overgangetjes te rijden waardoor haar achterhand geactiveerd word (de moter), zelf je handen netjes ontspannen stil rechtop houden. Door het goed laten doorlopen zal ze op eigen benen gaan lopen en niet op jouw handen gaan hangen.

Een paard hoeft niet in de krul te lopen, maar moet wel lekker voorwaarts lopen en achterhand gebruiken, dat is veel beter.

Het zal je wss veel tijd kosten (ook omdat het een manegepaard is en er dus meerdere op rijden) maar oefening baart kunst, succes ermee :).

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:59

love_plaisir schreef:
Hoe rijd je haar naar beneden?

Het is een manegepaard dus wss zal het niet al te lekker gaan. Probeer haar vanaf het instappen goed naar voren te houden, lekker overgangetjes te rijden waardoor haar achterhand geactiveerd word (de moter), zelf je handen netjes ontspannen stil rechtop houden. Door het goed laten doorlopen zal ze op eigen benen gaan lopen en niet op jouw handen gaan hangen.

Een paard hoeft niet in de krul te lopen, maar moet wel lekker voorwaarts lopen en achterhand gebruiken, dat is veel beter.

Het zal je wss veel tijd kosten (ook omdat het een manegepaard is en er dus meerdere op rijden) maar oefening baart kunst, succes ermee :).

Dankje voor je reactie *D
Met handen en benen :o niet echt de vriendelijkste manier, zo krijg ik het uitgelegd maar ik wil andere manier(en) proberen die hopelijk beter werken!
Ze heeft haar achterhand er niet goed onder, ze gaat met haar kont een beetje naar binnen :P vooral in de galop (hoe krijg ik dat weer recht(er)?).

xStephanie

Re: Problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:56

Veel vooruit rijden, overgangen maken enz. Dat van die kont doet ons paard ook daar kun je niks aan doen zo zijn ze nou eenmaal;)

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:13

Mee eens, vooral die achterhand goed actieveren en goed voorwaarts rijden. Wanneer dit super gaat, kan je hem/haar een beetje opvangen maar hou het voorwaartse erin.

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:30

Na beneden rijden is niet iets wat je uit een boekje kan leren. Dat is een gevoel wat je moet krijgen, en wat per paard verschillend is. Of het op een manege paard moeilijker of makkelijker is hangt ook van het paard af. Sommige zullen makkelijker gaan omdat ze meerdere manieren kennen en dus al snel door hebben waar de ruiter poging tot doet, andere zullen door de vele ruiters juist stugger in de mond worden door alle verschullende manieren van rijden.

Dat je haar al mooi naar beneden krijgt is een goed begin, maar ik denk dat je verder toch echt in de les moet gaan vragen. Om het paard mooi actief en ontspannen te krijgen (waardoor het op zichzelf gaat lopen ipv op jouw hand) kan het idd helpen om veel overgangen en figuren te rijden.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:38

Als jij lekker voorwaarts blijft rijden en haar lekker rijdt, wordt ze wel een keer ontspannen en kan je van daaruit je paard nageeflijk rijden.

Hier is geen knopje voor, het paard moet gewoon ontspannen zijn.
Is je paard dat niet, maar loopt wel in de krul.. dan is het niet op de juiste manier.
Trekken en dwingen heeft geen zin.

Dus probeer haar voorwaarts te laten (wel gecontroleerd) en rij veel overgangen en figuren, zodra ze ontspannen is, komt ze vanzelf nageeflijk.

Dit gaat niet van de een op de andere dag, en zeker niet bij manegepaarden, gezien ze door jan en alleman gereden worden.
Wat jij er probeert in te rijden, kan een ander er in 5 minuten met een hoeraatje weer uit helpen.

Dus neem het je paard niet kwalijk als ze het niet binnen no time doet.

Succes!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:00

Whoopi1 schreef:
Hier is geen knopje voor, het paard moet gewoon ontspannen zijn.

Probleem 2; dat paard is niet erg ontspannen.. Voornamelijk als ze hengstig is, kan ze nogal driftig worden, op andere paarden letten en niet echt willen luisteren (ik vind het een beetje moeilijk te omschrijven; ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te doen ;) )
Nog tips??

Echt super dat er al zoveel reacties zijn *D
Hoe meer hoe beter!!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:06

Ik heb in de vakantie ook op een manege gereden, hier had ik een erg stijf paard. Mijn zusje heeft eerst op haar/hem gereden, maar heeft totaal geen geduld en kreeg hem dus niet naar beneden/nagefelijk. Ze word snel ongeduldig en gaat ze erg in zijn/haar mond zitten sjorren. Dus zei ik laat mij er maar op , ga jij maar op die ander. Ik heb veel voltes en overgangen gereden, bij het rijden van de voltes heb ik de teugels gewoon op druk staan niet te erg natuurlijk maar dat je graag wil dat ze zakt. Dus tegelijke druk op 2 teugels om het zomaar te zeggen. Ik hoop dat het werkt.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:40

het gaat er niet zo zeer om dat ze stijf is (ze is geen 100% manege paard, laat ik het zo maar zeggen). Ze heeft haar eigen willetje :P; paard met veel karakter hihi