Nadiem springt - verbeterpunten gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Nadiem springt - verbeterpunten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:42

Gisteren heeft Nadiem z'n 1e 100 cm en 110 cm oefenparcour gesprongen.
Dit is de 3e keer dat hij op op vreemd terrein springt.

100 cm:

110 cm:

Graag tips/verbeterpunten/(complimenten voor ruiter en/of paard zijn ook welkom :o )

(gelieve het commentaar opbouwend te brengen, dat vind ik wel zo prettig)
Laatst bijgewerkt door whoopylover op 07-08-09 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:48

Ik vind de amazone erg onrustig rijden..zodra ze de hindernis ziet begint ze te jagen..probeer gewoon rustig te blijven rijden!

Mungbean

Re: Nadiem springt - verbeterpunten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:53

Amazone komt te ver achter in het zadel waardoor het paard de rug blokkeert en daarom fouten maakt die het niet hoeft te maken.

kareltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:30

Paard springt best maar heeft wel goede begeleiding nodig, en dat mis ik aan de huidige ruiter. En waarom 100 of 110 springen zorg eerst dat je voldoende ervaring heb in een lagere klasse.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:33

Misschien wat beter meegaan. Meer scharnieren en als ie gaat springen dus wat meer naar voren..

Wel een erg mooi paard die duidelijk enthousiast is.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:35

De 100 cm ronde geeft echt geen fijn beeld, maar de 110cm gaat al wat beter. Ik neem aan dat het paard toen al wat rustiger was omdat hij de sprongen al had gezien?
Laat je paard mss eerst wennen aan het vreemd terrein door nog een tijdje lagere proeven mee te rijden? Zo kan de amazone het paard ook beter leren kennen en wat meer synchronisatie vinden met het paard, want nu heb ik de indruk dat ze hun ronde elk op hun eigen manier rijden.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:37

Ruiter moet oefenen op lage hindernisjes en dan afstanden zien, ik zie dat dat een groot probleem is zodra de ruiter de afstanden kan zien is de aanrijlijn beter en rustiger zodat het beeld ook mooier word. het paard kan het makkelijk af!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:43

Ik zie hetzelfde als mijn voorgangers. In beide filmpjes zie ik wat onzekerheid in de ruiter, die zich uit door op een bepaalde manier wat te 'braaf' te rijden (in zake controle/opsluiten tussen handen en benen/doorpakken bij protest), aan de andere kant door gewoon te gaan jagen.
Ook springhouding vind ik niet geweldig, beugels zijn een pak te lang om deftige verlichte zit aan te nemen (wat dus ook niet gebeurd, ruiter gaat wat omhoog maar zeker niet mee naar voren), ruiter gaat niet voldoende mee met de handen en komt vanachter in het zadel.

Wat ik wel zie is een heel tof paard dat er echt zijn plezier wel in heeft, paard kan het makkelijk af. Mijn tip? Ga een stapje terug en ga naar lagere parcours om het zekerheid van de ruiter en de controle (in tempo en in afstandregeling!)op te bouwen. Ga ook zeker werken aan je zit, beugels zeker twee gaten korter, en beginnen in de algemene gangen (stap/draf/galop): rij die volledig in de verlichte zit op trainingen, laat er iemand op toezien dat die correct is. Als die daar goed zit, gaat die boven de sprong ook meteen veel beter zijn.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:02

Ik heb het niet afgekeken. Ik vond het namelijk niet echt prettig om naar te kijken. Ik vind de ruiter erg onrustig (oa door te lange beugels) Verder lijkt het alsof ze het paard in de wendingen omtrekt. Ze komt mijn inziens veels te ruig in.

Ik denk zeker dat deze combi wel toekomst heeft, maar op dit moment komt het er niet uit. Ik zou oefenparcoursen gaan rijden op een iets lager niveau. Op die manier kun je beter werken aan houding, zit en de te rijden lijnen. Paard is enthousiast genoeg. De hoogte komt dan vanzelf. Heel veel succes!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:06

Ik zie een paard wat ontzettend onzeker is. Zet daar een veel te onrustige ruiter op, en dan gaat het er zo uitzien. Ze ' jaagt' hem als het ware het parcour heen, komt niet lekker mee boven de hindernissen, en geeft hem weinig vertrouwen.

Geef is een klopje, of roep is BRAAF als hij een hindernis goed gesprongen heeft. Ik denk dat er best nog wel wat uit te halen is, want het paardje heeft een mooie techniek. :j

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:10

Ook ik heb het niet afgekeken, De ruiter lijkt een super harde hand te hebben en komt niet mee met de beweging van het paard..
Tips? Zoals mijn voorgangers al zeiden: Begin met de lagere klasse.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:18

Hier nog 1 die het niet heeft afgekeken! Controle is ver te zoeken en het algemene beeld is erg onrustig. Waarom meteen zo hoog? Wat is er mis met een parcours 50/60 cm?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:34

Tja, ik vond het er dus ook niet fijn uit zien. Snap dat 1.00 m parcours al niet (ruiter en paard zijn er niet aan toe), laat staan het 1.10 m parcours. Je houding op de sprongen is slecht, je hindert hierdoor het paard waardoor het vertrouwen weg is. Tussen de sprongen wordt er aardig wat getrokken, m.i. omdat de basis ontbreekt. Terug naar af zou ik zeggen onder begeleiding van een goede instructeur.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:48

Jeetje wat een onrust zeg! Zo gehaast en super snel en druk! Vind het leuk dat hij er over springt maar ik zou nog wel wat doen aan het hele geheel.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:51

Ja ik ga mee met wat de rest zegt ik zou je paard meer aandrijven voor de sprong bij 1 sprong is het erg duidelijk te zien dat het paard gewoon niet genoeg snelheid maakt.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:21

Het paard is erg onzeker in het parcours, houdt de achterhand ontzettend vast en maakt de sprong niet af. Komt bij dat de ruiter hem alleen maar op de sprong af jaagt in plaats van te begeleiden. Kijk erg uit als het zo gaat dat je paard niet het vertrouwen kwijt raakt en in de stop raakt (al hangt het wel een beetje van het karakter af).
Ik raad deze combinatie aan eerst lagere parcoursen te rijden. Zowel paard al ruiter lijken erg onervaren. Kilometers maken en zodoende ervaring op doen. Als je het paard actiever en in een constant ritme laat galopperen kom je met het netjes rijden van een parcours al een heel eind en zal je zien dat je afstanden automatisch ook beter worden. Het paard zal dan ook zekerder worden en waarschijnlijk zelf iets op de sprong aantrekken, waardoor je niet zo streng in hoeft te komen met je hulpen en beter aan je houding kan werken. Sowieso kan je makkelijker meekomen als je paard zijn rug gebruikt en achter meer loslaat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:35

Quartusje schreef:
Ja ik ga mee met wat de rest zegt ik zou je paard meer aandrijven voor de sprong bij 1 sprong is het erg duidelijk te zien dat het paard gewoon niet genoeg snelheid maakt.

Dan heb je het filmpje dus niet goed bekeken! Niks meer aandrijven..rust in het geheel, ritme houden, paard loopt veel te hoog in het tempo, moet juist terug en meer verzameld gereden worden..en zal doen ook veel netter zijn sprong afmaken..paard wordt nu op de hindernis gejaagd waardoor die de afstand dichtloopt en er te dicht onder komt.

Ga eens oefenen op galopbalkjes/in-uitjes..leer schakelen vooruit en weer terug voor je een parcour in gaat..dit is gewoon op goed geluk rond springen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:46

Moest je nodig naar de wc ofzo ??? Man, Man, Man wat een verschrikkelijk hoog tempo heb je er in zitten , ik heb altijd geleerd met rust en controle te rijden, en ook dat getrek en geschop als hij weigert! Altijd kalm blijven en het paard rustig er op aan rijden zodat hij er vertrouwen in krijgt, en niet denkt dat hij achter na wordt gezeten door de duivel !

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:59

probeer je paard er wat meer "onder" te rijden.
de "fout" die jij maakt deed ik ook altijd...mijn pony redde zicht nog wel in de B en het L en sommige parcoursen M maar finale's M en Z parcoursen werd ik toch met mijn neus op de feiten gedrukt...ik ging ook altijd de laatste meters jagen en meedrukken....fout!
blijf stiller zitten voor de sprong.

ik heb het geleerd dmv caveletti's (of hoe je het schrijft) neer te zetten of lage hindernisjes...je moet jezelf leren (evt met hulp van instructie wat ik dus wel deed) dat je stil blijft zitten en wel contact houdt.

je zal zien dat je paardje dan ook wat minder zn rug wegdrukt boven de sprong,minder balken gooit en beter kan uitkomen.
Verder is het misschien een idee een beetje te leren plaatsen zodat je je paard helpt uit te komen.

als je dat lastig vindt train dan met 2 balken op de grond,galopeer erover en tel je galopsprongen...een paar rondjes later probeer je eens een gelopsprong meer of minder ertussen te doen.
je kan ze gewoon op een willekeurige afstand van elkaar leggen of je kan ze van te voren uitmeten.
geloof me je paardje vindt het in het begin misschien moeilijk maar de variatie vinden ze altijd leuk!
O en probeer iets meer mee te gaan boven de sprong (al komt dat wel goed met deze training)
ik weet er het fijne niet van maar dit is waar ik mijn Z parcoursen met succes heb afgerond in mijn ponytijd ;) hopelijk kan je er iets mee ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:08

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.