Oefeninge om achterhand spieren te trainen in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Oefeninge om achterhand spieren te trainen in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:20

Hoi,

M´n paard heeft een hoge bewegingskreupelheid, een pijnlijk bekken en SI gewricht en last van z´n linker heupgewricht. Nu heeft hij een week pijnstillers. Ik moet van de dierenarts z´n achterhand gaan trainen in stap, 2 a 3 weken. Dit kan aan de hand maar ik mag er ook op. Hijmag geen voltes lopen, alleen rechte lijnen.

Weten jullie nog goede oefeningen?

Ik doe nu gewoon wandelen, in de bak stappen (is erg mul zand), over balkjes op de grond stappen, naar het bos (heuveltjes hebben we daar namelijk)

Dus als jullie nog goede ideeën hebben hoor ik dat graag!

Lexiepexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:41

misschien aan de teugel, dan neem je veel spieren mee.

hier bedoel ik mee diep aan de teugel, wat meer overdreven.

_Eliine

Re: Oefeninge om achterhand spieren te trainen in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:53

zelf doe ik dat trainen met een pessoa dan loopt er een trouw achter de achterbenen zo naar het hoofd toe( beetje moeilijk om uit te leggen) en natuurlijk met een longeersingel, zo als het paard zijn hoofd omhoog doet komt het touw van de achterbenen ertegenaan zodat het paard meet met de achterbenen onder zijn lichaam komt en zo kan het maard ook niet heel de tijd met zn hoofd omhoog lopen dus is ook een goede training voor de rug van het paard

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:57

Ik zou gaan rechtrichten met zo'n paard, dan leert hij goed zijn achter benen onder zijn massa te zetten, echt een goeie oefening hiervoor.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:04

Eliine, ja pessoa heb ik. Maar ik mag hem niet longeren, hij mag alleen rechte lijnen stappen. Dus dat kan helaas niet.

Lady, ja iemand raadde mij dat per pb net ook aan. Je bedoelt echt volgens die methode rechtrichten? want uiteraard doe je gewoon rechtrichten altijd wel
Heb je daar ervaring mee zelf?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:08

Pivanti schreef:
M´n paard heeft een hoge bewegingskreupelheid, een pijnlijk bekken en SI gewricht en last van z´n linker heupgewricht. Nu heeft hij een week pijnstillers. Ik moet van de dierenarts z´n achterhand gaan trainen in stap, 2 a 3 weken. Dit kan aan de hand maar ik mag er ook op. Hijmag geen voltes lopen, alleen rechte lijnen.

Wat heeft de dierenarts nog meer gedaan dan die constatering en de pijnstillers voorschrijven? Hebben ze enige idee waardoor het komt?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:15

De dierenarts heeft verder er niets aan gedaan. Hem gewoon onderzocht op de rug en bewegelijkheid van die gewrichten in de achterhand, gekeken of naar z'n hoeven (omdat z'n ijzers er net een week af zijn) maar daar was hij niet extreem gevoelig op, en locomotie op het harde (rechte lijn) in stap en draf. Maar hij wilde amper draven en liep ook erg beroerd.

Ik ben paar maanden geleden met hem gevallen. Hij schrok van de trein, en draaide 180 graden om en ging er in volle galop vandoor, maar paar meter verderop moest hij een bocht door van 90 graden en in volle galop met voorijzers op het asfalt, is hij dus onderuit gegaan in die bocht. En is toen op links gevallen. Maar had er toen niets zichtbaar aan overgehouden, behalve een schaafwond naast z'n heup. Hij liep verder ook prima.
En daarbij is 2 weken terug de zadelmaker geweest, en mn zadel bleek van voren bij de schoft te drukken. Dit heeft ook natuurlijk geen positieve invloed gehad, want daardoor kon hij moeilijker de achterhand er goed onderzetten (want wanneer de achterhand er onder gezet wordt, worden de spieren naast de schoft bol, en daar drukte het zadel)
Volgende zadelmaker is hij daarom wat arm bespierd.
Dus dat heeft ook niet meegeholpen natuurlijk.

En volgende de dierenarts hoefde ik er ook niet nu een fysio of osteo naar te laten kijken. Moest eerst 2 a 3 weken stappen en die achterhand trainen en dan bellen hoe het gaat.

Verder heeft de dierenarts zelf niet specifiek gezegd waardoor het gekomen kan zijn. Ik heb hem wel alles vertelt over de val, zadelmaker, vorige week ijzers eraf.

Maar ik denk zelf dus dat het toch door die val gekomen is, omdat hij op links gevallen is en het dus ook z'n linkerheup gewricht is waar hij oa last van heeft. En dat het dus al langer speelt maar hij niet overduidelijk laat merken dat hij pijn heeft. Achteraf gezien kan ik wel wat dingen opnoemen hoe hij het probeerde te uiten maar voor die punten waren op dat moment ook wel andere redenen te noemen, waardoor ik er verder niets achter zocht. En anderen is het ook niet opgevallen (instructrice, stal eigenaar waar ik nu op stal sta, met heel veel kennis van zaken, die me twee keer met t longeren heeft geholpen, andere stalgenoten niet... )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:29

Er zijn dus geen foto's gemaakt?
Ik zou er zeker wel een osteopaat of fysio bij halen. Die kunnen even kijken waar het precies vast zit. Je kan nu wel onduidelijke oefeningen gaan doen en pijnbestridjing geven maar als er wat echt vast zit lost dat het probleem niet op. Een fysio of osteopaat kan je trouwens ook goede gerichte oefeningen geven voor de opbouw na de behandeling.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:31

Je kan eventueel je passoateugel ook gebruiken op rechte stukken hoor :) maakt haar bewust van de achterhand door het bontje achter haar benen langs.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:44

Fransje, nee er zijn geen foto's gemaakt. Nee ik vond dat ook een beetje apart, dus heb nog een keer specifiek gevraagd of ik nu nog een osteo of fysio moest laten komen maar dat hoefde volgens hem niet, moest eerst 2 a 3 wk aankijken. Maar ja die pijnstillers zijn over 5 dagen op, en dan vraag ik me af hoe hij t dan doet. Nu ja loopt hij er wel weer alerter bij en heeft geen pijn als hij moet stappen/oefeningen doen. Maar als die pijnstillers op zijn, lijkt mij dat hij dan toch weer pijn krijgt, want ja na 6 dagen beetje wandelen en balkjes lopen is niet opeens bijna alles over dat hij daarna gewoon weer verder kan lopen zonder pijn te hebben... Tenminste dat vond ik ook apart persoonlijk
Want is toch niet niets waar hij allemaal last van heeft volgens de dierenarts. En ik dacht inderdaad ook, als een fysio of osteo misschien iets los kan maken oid dat scheelt voor hem misschien wel pijn en kun je daaruit verder trainen was mijn gedachte ook wel...
Ik moet ook de uitslag nog even vertellen aan m'n staleigenaar (die weet heel veel) en met hem het er ook even over hebben wat hij er van vind.
Maar ja als ik dat doe, zal ik dan de fysio/osteo laten komen op het moment dat hij nog pijnstillers heeft, of juist daarna zodat die goed kunnen zien hoe hij reageert. Want met pijnstillers reageert hij natuurlijk minder op de plaatsen die pijn doen.

Evelli, ja dat zou wel kunnen ja opzich :)