Eigenwijze Bels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mechelfan

Eigenwijze Bels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 08:01

Sinds een maand of twee rij ik twee keer per week op een Bels. Deze dame heeft de afgelopen twee jaar alleen maar in de bak gestaan, er is verder niet mee gereden.
Nu kom ik in de problemen met haar karakter. Als ik links wil, wil zij rechts en andersom...
het hele arsenaal trucs wordt uit de kast gehaald. Als ik op wil stijgen, snel wegdraven. af en toe aan de hand losrukken en naar stal racen. Bit vastpakken en richting hek rennen, etc.
Nu ben ik geen onervaren ruiter, maar zo eigenwijs heb ik het nog nooit meegemaakt.
Ergens begrijp ik het wel. Paard heeft behoorlijk last van mok, staat zich al twee jaar (samen met nog twee paarden) te vervelen en doet al heel lang waar ze zelf zin in heeft.
Ik ben me nu aan het afvragen of het wel zin heeft om hiermee door te gaan. Ik heb echt niet genoeg tijd om vaker dan twee keer per week te gaan, en de eigenaar doet er verder echt niks mee.
Misschien zou het helpen als ik naar buiten zou gaan. Misschein is in de bak te saai voor d'r, maar dit durf ik met zulk gedrag niet zo goed aan.
Ook mennen wil ik graag, maar dezelfde redenen om het nog niet te doen.

Iemand die hier nog een goed idee heeft?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:57

hmmm....wat is een Bels? (is dit een hele domme vraag :? )
Maar goed wat voor paard het ook is....ik zou een goede instructeur inschakelen om eens met je mee te kijken. Maar naar buiten gaan omdat ie in de bak te dwars is zou ik niet aan beginnen in je eentje....straks krijg je ongelukken. De tip van hier is dus: begeleiding zoeken.

Succes en groetjes!

Bellarose

Re: Eigenwijze Bels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:59

Belgisch Trekpaard neem ik aan?

NIET naar buiten gaan voordat je hem onder controle hebt! Ze klettert er zo met je vandoor, en dan ben je veel verder van huis.
Misschien beginnen met trainen aan de hand en longe? Als ze zo soms voor je uit 'stuift' luistert ze aan de hand al niet naar je, terwijl dat toch de basis is.. Succes!

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:59

Da's juist het aparte. Het is een mak lammetje tot je een fractie van een seconde je aandacht ergens anders hebt. Onder het zadel hetzelfde.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:24

Mechelfan schreef:
Ergens begrijp ik het wel. Paard heeft behoorlijk last van mok, staat zich al twee jaar (samen met nog twee paarden) te vervelen en doet al heel lang waar ze zelf zin in heeft.

Hoe wordt die mok (die waarschijnlijk mijt is!!) behandeld? Uit ervaring weet ik dat trekpaarden HEEL veel pijn kunnen hebben van oedeembenen icm mijt. En het zijn keiharde paarden, ze laten niet snel merken dat ze pijn hebben. Als jij zelf al noemt dat ze last van haar benen heeft, zou ik daar beginnen! Keihard aanpakken die mijten, dan worden de dikke benen vanzelf minder. Als ze pijnvrije benen heeft, zou ik helemaal bij het begin gaan beginnen. Wandelen, grondwerken, longeren enz enz. En dan voorzichtig weer eens opstappen. Kom je er niet uit, zoek dan hulp! 800 kilo dat aan de kletter gaat, is niet prettig.... Toen ik mijn eigen paard kocht, heb ik ook eerst een cursusje trekpaard-opvoeden gehad. Erg nuttig en ik kan alles met hem doen (al is de gebruiksaanwijzing alsnog vrij ingewikkeld)
Persoonlijk sta ik vrijwel niets toe, zelfs een pasje zetten op de poetsplaats mag hij niet. Hij weet het precies, gelukkig. Als ik hem 1 vinger geef, neemt hij meteen de hele hand. Nou is dat ook gewoon zijn individuele karakter, maar als ik zo verhalen van andere trekpaardeigenaren hoor, sta ik hierin niet alleen.
Succes!

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 12:45

Ik ben daar ook een beetje bang voor, dat het ten eerste van de mok komt. De eigenaar zegt alles al geprobeerd te hebben, maar krijgt het niet onder controle.
de eerste keer dat ik het zag schrok ik me ook echt kapot. Ze staan te stampen met de achterbenen. Ik kan de achterbenen ook niet poetsen, voeten geven al helemaal niet.

De ondeugden zijn altijd geaccepteerd door de eigenaar, daardoor sta ik nu voor een behoorlijk probleem.
Ik accepteer in principe ook weinig en ben erg duidelijk in wat wel en niet mag, maar het gedrag blijft hetzelfde.

Misschien idd. eerst eens goed met de eigenaar over het mok-probleem praten....

dacht ik even leuk te kunnen rijden!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:00

Pijnlijke en gevoelige benen zijn meestal wel de reden dat ze geen voeten geven. De meeste paarden gaan wel voeten geven als de benen minder dik zijn en minder pijn doen.
Dat stampen is puur tegen de jeuk, is ongeveer het enige dat ze kunnen doen voor verlichting. Zo te lezen heeft jullie paard het heel ernstig. Vraag je DA om Cydectin pour on, dat werkt het allerbeste en je hoeft er geen benen voor te scheren of te wassen.
http://www.trekpaarden.eu/forum?func=vi ... 23&id=1381
Op dit trekpaardenforum kan je er veel over lezen! Ik hoop dat jullie het goed aan gaan pakken! Succes!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:55

BKR > RT-P

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:17

Sebacil (schrijf je dat zo?) heeft bij Tobias ook geholpen tegen mijt, maar als het echt erg is kan je idd beter Cydectin bij de DA vragen, dat werkt sneller. Houd je ons op de hoogte? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:32

Uit heel je verhaal kan ik opmaken dat jij niet de eigenaar bent, da je een paard zocht om wat mee bezig te zijn, en waar je dan ook af en toe op zou kunnen rijden.
Jouw rijervaring ken ik niet, maar je kennis om paarden op te voeden, te trainen is alvast heel beperkt, en das wat nu eerst moet gaan gebeuren.
Eerst grondwerken, vertrouwen opbouwen, grenzen stellen, en leren gehoorzamen op jouw hulpen (stem, houding, zweepje, .....)
Je moet je paard leren voorwaarts te gaan op jouw vraag, hij moet stoppen op jouw vraag, een halve stap verder is een hele stap te veel, je paard moet wijken voor druk, laterale buiging (links - rechts), nageeflijkheid.
Eigenlijk is dit alles best een hele opgave om dit klaar te krijgen, maar tegelijkertijd is het ook waanzinnig leuk om dit werk te doen, en als het nadien dan ook lukt wel een dikke zoen van de juf hééééé.
Maar ik hoor jou heel de tijd zeggen , de eigenaar doet er niks mee, tis allemaal zijn fout, nee jij stelde die vraag en je krijgt nu de mogelijkheid het te proberen, bewijs je zelf , laat zien da je het klaar krijgt, begin er zelf aan of zeg gewoon eerlijk dit soort werk zie ik niet zitten en ik zoek een ander paardje, maar wijs niet naar een ander die dan zogezegt fout zou zijn.
Je mag me steeds contacteren , ik doe dit soort werk al heel wat jaartjes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:49

Snapt het dier de hulpen wel?
Zou ook met los en grondwerk beginnen en vanaf de grond wat knopjes erop zetten , is wel zo veilig,
Met 2 x in de week kun je ook heel veel bereiken, als je het maar met rust en geduld doet.
Ik zou zeker niet naar buiten gaan als er nog geen stuur of rem op zit,

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 08:03

aeolusnr1 schreef:
Uit heel je verhaal kan ik opmaken dat jij niet de eigenaar bent, da je een paard zocht om wat mee bezig te zijn, en waar je dan ook af en toe op zou kunnen rijden.
Jouw rijervaring ken ik niet, maar je kennis om paarden op te voeden, te trainen is alvast heel beperkt, en das wat nu eerst moet gaan gebeuren.
Eerst grondwerken, vertrouwen opbouwen, grenzen stellen, en leren gehoorzamen op jouw hulpen (stem, houding, zweepje, .....)
Je moet je paard leren voorwaarts te gaan op jouw vraag, hij moet stoppen op jouw vraag, een halve stap verder is een hele stap te veel, je paard moet wijken voor druk, laterale buiging (links - rechts), nageeflijkheid.
Eigenlijk is dit alles best een hele opgave om dit klaar te krijgen, maar tegelijkertijd is het ook waanzinnig leuk om dit werk te doen, en als het nadien dan ook lukt wel een dikke zoen van de juf hééééé.
Maar ik hoor jou heel de tijd zeggen , de eigenaar doet er niks mee, tis allemaal zijn fout, nee jij stelde die vraag en je krijgt nu de mogelijkheid het te proberen, bewijs je zelf , laat zien da je het klaar krijgt, begin er zelf aan of zeg gewoon eerlijk dit soort werk zie ik niet zitten en ik zoek een ander paardje, maar wijs niet naar een ander die dan zogezegt fout zou zijn.
Je mag me steeds contacteren , ik doe dit soort werk al heel wat jaartjes.

Ter aanvulling dan:
Ik heb M2 dressuur gereden, ZZ mennen, Z vaardigheid. Heb 16 jaar een Fries gehad, zelf beleerd. Een Arabier gehad, werd verkocht omdat 'ie niet te rijden was, opnieuw beleerd, geen probleem.
Heb les gegeven en cursus koetsiersbewijs, dus helemaal onervaren ben ik niet.
Ik ben wel op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Ik heb best wel paarden gezien die zich niet gedragen, maar is meestal uit angst of pijn o.i.d..
Heb nog niet meegemaakt dat een paard zo zoekt om ergens onderuit te komen.
In stap weinig problemen. Stelling buiging, actief aan de hulpen etc. Zodra je aandraaft rechtsom gaat het redelijk, linksom niet.
Als je bijv. een volte rijdt, gaat ze in de tweede helft in verzet, pakt het bit vast en gaat gewoon linksaf. Als ik hier tegen in ga, dus de kans niet geef, rent ze gewoon tegen het hek aan.
En dit gaat nu al weken zo, zonder verbetering.
Ik heb echt wel eens gehad dat een paard iets echt niet wilde, dan zoek ik een andere weg. Ik heb nog nooit een probleem gehad waar gewoon totaal geen verbetering in kwam.
Ik geef niemand de schuld hiervan, behalve misschien de omstandigheden. Ik zoek wel naar hulp en doe dat eerst via deze weg. Lessen nemen op een paard waar ik in principe geen dressuur mee hoef te rijden vindt ik nogal duur. als er een stuur op zit en ze gewoon naar de hulpen luistert is het wat mij betreft prima.
Ze staan niet op een manege of pensionstal, ik heb dus weinig mensen om hier eens mee te overleggen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:30

Klinkt mij alsof dit paard inmiddels weet dat hij sterk is. En als ze dat eenmaal weten is dat moeilijk weer te verleggen. Sterker zul jij niet worden, maar je moet toch op één of andere manier uitstralen naar het paard dat jij dat wel bent.

Niet dat ik er erg in thuis ben, maar beginnen met grondwerk lijkt me hier wel goed. Het begint al met de achterbenen waar het paard leidt (kan inderdaad gevolg van zere benen zijn). Zo te horne aan de hand ook, laat staan als je er op zit.

Je kunt al heel wat ervaring hebben, maar dit is toch wel een specifiek geval denk ik. Succes in ieder geval.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 08:42

Ik denk dat je dat goed gezien hebt.
Paard weet precies dat wij maar kleine nietige wezentjes zijn en zij veel sterker.
Ik heb weinig goede ideeen over....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:27

Je hebt dan al heel wat ervaring, maar weinig met paarden die weten dat ze sterk zijn denk ik. Je zult stapje voor stapje het evenwicht moeten verleggen.

Begint met de omgang, verder aan de hand en later onder het zadel.

Nu weet ik niet hoe dressuurmatig je dit paard rijdt. Maar je hebt het over stelling/ buiging enz. Maar misschien gewoon even wat recreatiever beginnen? Kan het niet zijn dat je zelf in je doen en laten met paarden juist al veel te ver bezig bent met dit paard.

Gewoon op eigen benen en lange lijnen & overgangen maken. En stoppen als het goed is. Hou het simpel en laat de dingen die beslist niet goed gaan nog even achterwege. Elke keer dat je een volte probeert en hij schiet weg ben je verder van huis. Gebruik je stem verder ook als leidraad.

En eerlijk is eerlijk, 2x in de weke rijden is leuk voor je. Dat is het gevoel een beetje vasthouden, maar echt vooruitgang willen boeken wordt wel erg moeilijk voor jezelf (met een paard dat voorlopig nog niet erg meewerkend is)

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:47

Ik rij niet erg dressuurmatig. Vraag eigenlijk niets. Paard zoekt eigenlijk zelf (in stap) m'n hand op. Gaat uit zichzelf lang laag, als ik een wending maak, doe ik alleen m'n hand iets van de hals, m'n buitenbeen naar achter en dan doet 'ie de rest eigenlijk zelf.
Ik rij alleen simpele figuren, eigenlijk alleen volte's.
De laatste keer heb ik alleen overgangen gereden, stap, halt en draf. Daarbij gebruik ik eigenlijk vooral m'n stem en zit, dat gaat prima.
misschien moet ik dan rechtsom ook maar even achterwege laten?
Dus alleen linksom, overgangen en volte's?
Ik denk dat ik het nog een paar weken aankijk, maar denk dat twee keer per week idd. te weinig is om veel te bereiken.

Eerlijk gezegd zal het me ook een worst zijn wat 'ie in de bak doet, ik wil eigenlijk alleen buiten rijden.
maarja, dat durf ik echt niet aan als 'ie zich zo gedraagt....