Paard luisterd niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard luisterd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:04

Hooi Bokkers ! :)
Ik zal het proberen kort te houden !
Ik heb een draver merrie van 8 jaar jong!
Niet geheel eigen, maar mag beschouwen als eigen !
Ik weet niet of ze gekoerst heeft ;)!
Zoals ik begrepen heb, hebben haar vorige eigenaren niet veel met haar gedaan.
Dus ze kent alleen de basis.
Het rijden ging altijd wel goed.
Ik heb een aantal maanden prive les gehad.
In de lessen waren we bezig met haar tempo, was namelijk erg snel, het rechtstellen en de stelling.
Dit ging allemaal zonder problemen.
Ik heb in februari mijn laatste les gehad en heb 3 maanden niet kunnen rijden ( i.v.m. operatie)
In die tijd heeft een vriendin van mij [***] ( het paard ) gereden , maar het klikte niet tussen hen.
[***] begon vervelend te doen, steigeren en ze begon weer keihard te draven.
Ook wou ze niet meer ontspannen.
Ik heb het zadel na laten kijken, maar dit was niet het probleem.
Het zadel is ook op maat gemaakt dus het kon haast het zadel niet zijn.
Toen ik weer kon rijden, ging het bij ons ook niet meer zoals het was.
[***] wou niet meer ontspannen.
Ik rijd sindsdien met martingaal, omdat ze zich erg lang maakte en totaal uitelkaar viel.
Zo had ik ook meer controle over haar.
De laatste tijd gaat het helemaal niet goed meer.
Voor de galop draaft ze rustig , maar na de galop is het een ramp.
Ze pakt het bit vast en dan gaat ze er vandoor.
Ik stuur haar dan meteen op de volte en maak een ophouding.
Daarna (probeer) ik rustig te draven..
Maar dan draaft ze de hele tijd erg snel.
Ik probeer haar op te vangen maar het lukt me gewoon niet.
Ze wil ook niet ontspannen, en soms bokt ze ook nog.
Ik denk er over na helemaal overnieuw te beginnen met haar.
Ik zou graag weer les willen, maar dat is erg lastig hier.
Wat zouden jullie doen?
Doorrijden.. of opnieuw beginnen?
Want zo zie ik het even niet meer zitten |(

edit ; Ik rijd veel overgangen en tempo wisselingen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:06

Heb je haar rug al laten nakijken? Daar kan iets vastzitten waar je paard last van heeft.
En aan de longe ontspant ze dan wel?

Wat ik je afraad is om met een martigaal te rijden... dan los je je probleem niet op.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:09

kan je een rechtrichter vinden in de buurt van jou?
want ik denk dat als er niks medische aan de hand is , dan is het echt een rij technische probleem.
een matingaal meid haal die maar weg, vreselijk!
kijk even bij de site paardenrecht.nl en zo heb je er nog meer!
dan snap je wat ik met rechtrichten bedoel!
succes meid! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:09

sakvis
Jaa met longeren ontspant ze wel, ook met buitenritten.
Ik ben ook met haar op kamp geweest, toen ontspannde ze wel.. ze wou alleen niet nageven.
Zonder martingaal valt ze helemaal uit elkaar en steekt ze haar hoofd heel hoog de lucht in ..

brennie75
Nee ik denk het niet.
Medisch is er niks aan de hand,
dat is namelijk nagekeken.
Na mijn idee, ben ik niet consequent genoeg.
Ik heb er namelijk ook een ruiter op laten rijden( om even door te pakken )
en dan ontspant ze wel.
Maar daarvoor bokt/steigert ze wel veel.
maar als ze dan doorgepakt is , ontspant ze wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:12

brennie75 schreef:
kan je een rechtrichter vinden in de buurt van jou?
want ik denk dat als er niks medische aan de hand is , dan is het echt een rij technische probleem.
een matingaal meid haal die maar weg, vreselijk!
kijk even bij de site paardenrecht.nl en zo heb je er nog meer!
dan snap je wat ik met rechtrichten bedoel!
succes meid! ;)

Ik denk dat dit een goede raad is. Maar haal die martigaal alsjeblieft weg. Rij een tijdje heel ontspannen... Veel stappen en figuren rijden, en heeel af en toe een drafje. En laat er iemand naarkijken (rechtrichten of dergelijke)

Succes!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:13

nageven doen paarden alleen op een natuurlijke manier als ze recht zijn , om hem in de krul te trekken is gewoon echt slecht!
ik geef je echt het advies om even goed de site te lezen ik hoop dat je mijn advies wilt aannemen!
groetjes!

Anoniem

Re: Paard luisterd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:15

salvis
Dat is het probleem, ik krijg haar echt niet ontspannen.
Ik stap veel :)
en ik rijd veel voltes, en stel haar veel om enzo ( 8jes enzo)

Brennie75
Ik trek haar zeker niet in krul.
Ik zit er juist niet veel aan van voren.
Ik wil je advies zeker opvolgen :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:16

Ik denk dat er of iets niet goed is gegaan in de tijd dat je vriendin je paard reed of dat er inderdaad iets met je paard is wat niet helemaal lekker zit.
Ik heb ook een draver merrie, 6 jaar inmiddels, heeft kort gekoerst maar bleek al snel te langzaam en is toen met 4.5 jaar ingereden. Heb haar zelf doorgereden, ging allemaal super, galop ging ook in een mooi tempo op een gegeven moment.
Toen van het ene op het andere moment liep ze niet lekker meer, galop was drie keer niks, haperend en met een hoop bokken. Ik heb haar toen na laten kijken door een osteopaat en er bleek iets niet goed te zitten in haar rug. Na twee behandelingen en een maand rustig stappen en longeren gaat alles weer prima, nog beter dan eerst zelfs!
misschien is het een optie om je paard na te laten kijken door een osteo of fysiotherapeut als je zeker weet dat het het zadel niet is en als je dan ook niks kan vinden weer met de basis van voor af aan beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:23

Delaja
Galop is bij ons eigenlijk altijd wel een probleem geweest.
Ze was in het begin erg snel en vlak.
maar dat is nu eigenlijk 1 van de dingen wat erg goed gaat.
Ze krijgt al meer sprong en de snelheid is eruit.
(als ik zelf aangalopeer)
en dat bokken doet ze eigenlijk alleen in draf.
en met aangaloperen.
Misschien vreugde bokjes /vliegen?
Mij lijkt het eigenlijk zelf wel verstandig op met de basis weer van voor af aan te beginnen,
want ook met het spelen in de bak en vrijspringen is ze erg dominant naar mij toe!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:30

Tja of het vreugde bokjes zijn kan ik vanaf hier lastig beoordelen natuurlijk. Voor hetzelfde geld kunnen het ook protest bokken zijn omdat er iets pijn doet... Of omdat ze het erg moeilijk vindt... Dat ken ik van de mijne ook, op buitenrit springt ze 9 van de 10 keer in de linkergalop aan en als ik rechtergalop van haar vraag dan komt dat wel maar met een bok eerst, dat vindt ze gewoon erg moeilijk terwijl ik daar in de bak niks van merk...
Maar bij de basis beginnen kan sowieso weinig kwaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:35

Delaja
Op buitenrit is ze eigenlijk harstikke braaf..
Dan doet ze echt niks!
( wel in een groep)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:45

Dat ze in de groep wel wat doet is voor mij ook o zo herkenbaar... _-:( gekke paarden toch, als ik voorop rijd houdt ze in tot ze een paard voor dr neus heeft en als er een voor me rijdt gaat ze bokken in de galop omdat het weer niet snel genoeg gaat... Gelukkig rij ik sowieso graag alleen buiten en is ze dan een engel dus vermaak ik me prima! edit: of bedoelde je juist dat je altijd in groep gaat en dat het dan goed gaat? (kom er weer niet uit met mijn ingewikkelde denkwijze)

Als jouw paard nu na die drie maanden met buitenrijden ook niks doet dan kan het toch zijn dat er iets is gebeurt in de tijd dat je vriendin haar reed en dat dat niet goed is aangepakt waardoor ze dat nu doet om onder het werk uit te komen of wat voor reden dan ook... En ook dan is opnieuw bij de basis beginnen en weer rustig aan opbouwen alleen maar goed om te doen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:48

delaja
haha ja ik bedoelde dat het in een groep wel goed gaat.
Alleen niet, dan gaat ze achteruit lopen en omdraaien enzo.
Opnieuw beginnen..
Klinkt makkelijk..
Maar hoe eigenlijk ?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:51

Tja, ik weet niet hoe je met haar begonnen bent toen je haar kreeg... Ik zou beginnen bij grondwerk, zeker als je zegt dat ze dan ook maar weinig respect voor je heeft. Eventueel met begeleiding als je dat fijner vindt. Veel grondwerk tot je merkt dat jullie elkaar echt vertrouwen en dat ze respect voor je heeft.
Ben geen expert op dat gebied dus wellicht kan je hulp vragen aan iemand die daar meer ervaring mee heeft!

Als het vertrouwen en respect eenmaal goed is dan zal je op een gegeven moment trouwens ook wel alleen met haar naar buiten kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:56

Ik ben begonnen met Longeren en borstelen :+
Ik ga me best doen :D
want , het klikt wel gewoon tussen ons :)

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:36

Het gaat dus niet zo goed lindi?
Voor de duidelijkheid.. ik ben degene die op demi reed toen lindi het niet kon.
Het het klikte idd niet zo goed, iig niet onder het zadel. Ik heb demi van voren zoveel mogelijk los gelaten en actief proberen te laten lopen maar het liefst ging ze er 'vandoor' . Ik rijd altijd heel veel slangevoltes en probeer ook daarmee het paard recht te richten en ik rijd zoveel mogelijk op de binnenhoefslag bv. Maar met demi en mij ging het niet veel beter. Toen ik iets strenger van voor werd merkte ik wel dat ze daar wel op reageert, maar ik ben gewend een paard eerst vw-nw etc. te rijden of iig daarna toe te werken, dmv lekker de achterhand activeren alleen heeft demi een overactieve achterhand en ik had iig niet het idee dat ik het zomaar ging oplossen met een maandje rijden. Ik denk toch dat demi met heel wat druk van voren is gereden, en dat ze daarom niet goed op zachtere hulpen reageert al is ze heel makkelijk een volte op te sturen en buigt op zich wel goed in haar lichaam.. Ik vond iig ook dat ze totaal niet op zit reageerde. Nouja als ik lindi was was ik wel opnieuw begonnen, veel longeren en demi lang en laag laten lopen. Nouja ik kan hier wel neerzetten van lekker rijden vanuit de achterkant, en de voorkant volgt vanzelf maar ik weet hoe moeilijk demi bij mij deed. Het voelde voor mij toch ook wel alsof ze 'weg liep van de ruiter'.
Demi volgt ook als ze ' aan de teugel' is niet de hand, dus ze is ook niet nageeflijk eigenlijk . (met de hand volgen bedoel ik de hals willen strekken. of lukt dat inmiddels al beter?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:43

Nee het gaat echt niet goed.
This een ramp de laatste tijd.
Maargoed, we blijven lekker doorgaan.
[***] krijgt mij niet zo snel klein en ik haar niet haha !
Jij hebt het echt niet verkeerd gedaan , jij reed haar beter als mij.
maar de klik was er jammer genoeg niet (onder het zadel)
Halstrekken gaat idd nog helemaal niet goed, maar ze wil sowieso niet ontspannen.