Paardje van 5 jaar inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SnowY4you

Paardje van 5 jaar inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:34

Ik kon niet zo 123 een ander al open topic vinden, dus ik begin er zelf maar eentje.

Op dit moment ben ik een 5 jarige ruin aan het inrijden, vandaag voor de eerste keer erop gezeten en ff rond gestapt.
Ze wouden hem al inrijden met 3 jaar, maar nadat ze het zadel op hem hadden gelegt was er geen tijd meer. En nu ben ik er en ik heb het op me genomen en misschien ga ik hem ook nog zelf kopen aangezien het eigenlijk heel erg goed tussen ons klikt.
Zijn moeder is een kruising tussen een Nordsvensk paard en een Knapstrupper ( een springwestrijd pony ) en zijn vader is een Arabier. Hij is rond de 1.50cm en fors gebouwd.

Nu is mijn vraag als ik dadelijk goed en wel met hem zelfstandig kan rondrijden, hoe vaak, hoelang en hoeveel train ik met hem? Kijk ik weet wat te doen met een jonger/minder volgroeid paard, maar met een 5 jarige is dat misschien weer net anders.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:38

sowieso zou ik er een ervaren iemand erbij halen. zij kan je goed helpen.
wij kunen hier vanaf de computer geen trainingschemaatje opstellen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:38

Ik zou er geen 7 dagen op gaan zitten, afwisseling is ook belangrijk, buiten wandelen, longeren dan weer rijden, ik zou persoonlijk max 4dagen in de week rijden (mits hij helemaal beleerd is natuurlijk). Dan kan je het vandaaruit nog uitbouwen mocht je dat willen.

Plaisir

Re: Paardje van 5 jaar inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:40

Wat doe je met een jonger/ minder volgroeid paard?

Ik zou met een 5jarige hetzelfde doen als een 3jarige, de 5jarige zal ook zijn balans nog moeten vinden etc :).

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:48

Celiien schreef:
sowieso zou ik er een ervaren iemand erbij halen. zij kan je goed helpen.
wij kunen hier vanaf de computer geen trainingschemaatje opstellen.

Wat is dat nou voor een antwoord? Bijdehand gedoe sta ik dus echt niet op te wachten.
Heb ervaring genoeg om mijn eigen schema op te zetten. Ik vroeg me gewoon af wat anderen voor ideeen hebben. Niks verkeerds aan. Open staan voor ander mans opinie word je alleen maar wijzer van.

@Sissi87:
Ja ik was eigenlijk zelf aan het denken om gewoon te beginnen met eerst 3 keer, dan 4 keer in de week rijden. En ja lekker gezellig met hem wandelen aan de longe is ook fijn voor hem. Buiten het rijden en normaal longeren.

@love_plaisir:
Er zit toch echt verschil in. Ik ben voor de zomer voordat de meeste paarden naar de zomerwei zijn gegaan, begonnen met een 3 jarige. En die zijn toch echt anders. Zelfs tussen jonkies van een paar maanden die wij beleren voor de veulenshows, tot de 2,5 jarige die naar de traningsstal gaan en de 3 of 4 jarige die klaar gestoomd worden voor hun 3 of 4 jaars testen zit verschil in.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:02

Ik zeg ook niet dat er geen verschil in zit. Maar een 5 jarig paard kan je net zoals een 3 jarig paard niet meteen zwaar aan het werk zetten & verwachten dat ie alles foutloos kan :).

Ik zou in het begin gewoon net zo te werk gaan als met een 3 jarige, gewoon rustig aan en dan steeds meer opbouwen.

Misschien pakt de 5jarige het allemaal wat sneller op dan een 3jarige, dat is mooi meegenomen maar dat zal ook aan het karakter van het paard zelf liggen, de 1 pakt dingen sneller op dan de ander :).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:07

Ik heb de mijne met 6 jaar ingereden, en je moet inderdaad hetzelfde doen met een 3 jarige alleen kan je wat sneller opbouwen, maar je zal eerst aan de conditie en bespiering moeten werken, maar dan gaat het toch vrij snel.
Maar hou er rekening mee dat ze in hun hoofd nog vrij jong zijn dus wissel het werk veel af.
En je hoeft bij deze leeftijd niet zo snel bang te zijn dat je te veel doet, aangezien de botten aardig volgroeid zijn, alleen zal je rekening moeten houden met de conditie en bespiering zoals ik al zei, dat dus rustig aan opbouwen.
Gaat vast goed komen! Veel plezier ermee :-)

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:12

Silly1972 schreef:
Ik heb de mijne met 6 jaar ingereden, en je moet inderdaad hetzelfde doen met een 3 jarige alleen kan je wat sneller opbouwen, maar je zal eerst aan de conditie en bespiering moeten werken, maar dan gaat het toch vrij snel.
Maar hou er rekening mee dat ze in hun hoofd nog vrij jong zijn dus wissel het werk veel af.
En je hoeft bij deze leeftijd niet zo snel bang te zijn dat je te veel doet, aangezien de botten aardig volgroeid zijn, alleen zal je rekening moeten houden met de conditie en bespiering zoals ik al zei, dat dus rustig aan opbouwen.
Gaat vast goed komen! Veel plezier ermee :-)

ow spieren heeft hij al, aangezien ik in Zweden woon en de bergen hier de weien zijn :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:25

haha, kijk dat scheelt al, ik vond het juist wel prettig dat hij al wat ouder was, hij leerde snel, kon ook gelijk veel meer met hem doen, dat gaf hij zelf ook aan, zolang ik de afwisseling er maar in bleef houden, maar ja tis ook een allround paard en daar heb ik hem ook voor gekocht dus dat was prima voor mij.
En hij heeft echt even paard kunnen zijn en goed uit kunnen groeien, heb je op latere leeftijd ook minder snel last van bepaalde kwalen denk ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:32

ik denk ook dat je moet beginnen als met een 3-jarige alleen dat je iets sneller de duur en intensiteit van je trainingen kan opbouwen omdat ze over het algemeen als iets sterker zijn en "uitgegroeid" tov een 3-jarige. Hoe snel je met nieuwe oefeningen kan gaan hangt echt van de fysieke en mentale toestand van je paard af en daar kan je geen leeftijd op plakken. Verder veel afwisseling bieden.
Succes!

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:48

misschien ook informatie uit boeken halen en iemand die eerder met dit bijltje gehakt heeft? Lijkt me moeilijk om te bepalen, denk dat je gevoel goed moet zijn. Zou zelf met 15-20 minuten beginnen, zodra de aandacht weg is weet je genoeg

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:13

sorry, bedoelde het echt niet l*lig zoals jij het verklaard.

maar ik denk dat je begeleiding van iemand bij het ebleren nodig hebt.
maar ik ahd erover heen gelezen dat je dt al eerder gedaa zal hebben

sorry, kwam er beetje verekerd uit :Y)

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:17

Well iedere ''prof'' begint ergens :) En zelfs ''profs'' leren bij. Maar vind het wel fijn dat mijn gedachten een beetje op 1 lijn liggen met de meeste :) thx

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 06:43

ik vind het juist erg goed dat je met 5 jaar inrijdt.
als ik jou was,zou ik het paard als een 3 jarige behandelen.
je zal vanzelf merken of het dier het misschien wat sneller oppikt als een 3 jarige,en dat je wellicht je trainingen ietsje meer kan opbouwen,maar dat ligt ook aan het paard.
gewoon rustig aan en het dier zijn balans laten vinden,maar dat zal vast wel lukken.

succes

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 06:51

Heb zelf een paar maand geleden een 9-jarige ingereden en ben nu met een 3-jarige bezig maar de wijze is precies hetzelfde. Ik pak de paarden om de dag. Begin bij 10 min. en nu naar 4 maand rij ik de 9-jarige een (om de dag) een half uurtje.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:24

Ik vind het ook erg goed dat je nu pas met 'm gaat beginnen.
Die jonkies altijd inrijden op 3 jaar, tjaa..
Ik zou 'm inderdaad wat Snoevie zegt behandelen als een 3 jarige, met veel geduld en respect.

Ik vind 3/4 keer in de week rijden eigenlijk meteen wel veel. (voor een paard dat niks gewent is, het moet ook meteen leuk blijven hé)
Ik zou 'm 2 keertjes pakken, met daar omheen een keer longeren, veel stappen, en dingen die een band opbouwen bij jullie :)!

Als de conditie eenmaal opgebouwd is en jullie weer wat maandjes verder zijn zou je op 3/4 keer korte stukjes in de week over kunnen gaan!

Succes, het komt vast goed :)!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:30

Ik ben mijn 4 jarige aan het inrijden en die rij ik 4 keer per week max een half uur.
Dit wil ik in september wat ophogen naar iets langer of iets vaker, maar ik kijk dan aan wat ze aankan.

Ik zou gewoon doen wat je gevoel je ingeeft

Succes

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:06

Indd een instructice of instructeur erbij halen! vanaf de kant zie je vaak andere dingen....

Een jong paard waarmee je net begint.. umm ja.. ik neem aan dat je hem ook longeert.. das ook erg belangrijk.. een passoa werkt goed bij jonge.. maar ook oude paarden..
Wij trainen al onze paarden ermee..
Als ik jou was zal ik lekker rustig beginnen.. met 4 á 5 keer in de week longeren als je paard nog nooit wat heeft gedaan begin je met 1 dag en dan niets en dan weer een dag en dan weer niets en dan 2 dagen niets... en dan 2 dagen achterelkaar...
en met rijden ook zo beginnen 1 keer rijden.. 3 of 4 keer longeren 2 keer rijden 2 of 3 keer longeren.. maar ik zal iniedergeval 1 x per week longeren... hoe ver je paard ook is in de training.. ;)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 07:51

Waarom altijd een pessoa??
Ik heb zo vreselijk veel paarden ingereden, maar heb nog nooit een pessoa gebruikt en nog nooit hulpteugels gebruikt.

(dit is overigens niet aanvallend bedoeld, maar gewoon een vraag)

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 22:21

Whoopi1 schreef:
Ik heb zo vreselijk veel paarden ingereden, maar heb nog nooit een pessoa gebruikt en nog nooit hulpteugels gebruikt.

idd ik ga en wil echt geen speciale dingen gaan gebruiken. Ik heb ooit eens op een pony die pas ingereden was gereden en hij was ingereden met een slofteugel. Ik kan je zeggen dat die pony al verpest was.

Nee ik rij gewoon met een gebroken trens, niet te dik niet te dun en een westernzadel. En voor de toekomst wil ik eigenlijk met een touwhoofdstel gaan rijden die ik via een NH stand heb gekocht.

Vanaf woensdag ga ik met hem naar de stal waar de trainer werkt die alle paarden inrijd waar ik werk en hij gaat mij les geven op hem.
Hij traint alle wedstrijd springpaarden van de stal.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:25

ik ben het met Celiien eens.
Ga op zoek naar een goede instructeur die je verder kan helpen.
Het is niet mogelijk om hier op de computer een trainings schema vast te gaan stellen.
Het ene paard wil ook wat meer voor je werken dan het andere paard.

Ik zou gewoon een goede instructeur(met een URON-diploma) zoeken waar je het mee overlegt.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:19

JOS__ schreef:
ik ben het met Celiien eens.
Ga op zoek naar een goede instructeur die je verder kan helpen.
Het is niet mogelijk om hier op de computer een trainings schema vast te gaan stellen.
Het ene paard wil ook wat meer voor je werken dan het andere paard.

Ik zou gewoon een goede instructeur(met een URON-diploma) zoeken waar je het mee overlegt.

Ow god hey, je hoeft echt geen streepjes er onder te zetten. En ik heb ook nooit gezegd dat ik niks weet en jullie mij moeten helpen. Ik vroeg me alleen de view af van andere mensen, gewoon als ter info.
Jij bent zeker met het verkeerde been uit bed gestapt, jeezus

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:31

Whoopi1 schreef:

Passoa teugel is de enige (hulp)teugel die ervoor zorgt dat de achterhand betrokken word, en zorgt voor een goed ruggebruik. Maar ik zou het, zeker met jonge paarden, niet te vaak gebruiken omdat het behoorlijk zwaar is :).

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:55

Paard is in zijn koppie al wat verder dan een 3 jarige, maar qua werk nog een groentje.
Qua ontwikkeling en gehard lichaam is dit paard een stuk verder en kan het werk al meer aan.

Maar... nog steeds is alles nieuw.
Dus... rustig aan beginnen en opbouwen. Vooral kijken wat het paard qua koppie aankan. Qua lichaam mag het al veel meer dan een 3-jarige.

Dus lekker rustig beginnen en je een beetje laten leiden door het paard.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:33

hee

Ik zou als ik jou was doen wat jij denkt dat het beste is.
Als je er niet uitkomt, vraag het dan gewoon aan weet ik veel wie.
Maar sowieso niet 7 dagen in de week rijden.
Dat lijkt me niet zo handig. :P

Sucses!!

xx nieniepom25

(ik bedoel het niet alsof ik alles weet)