Contragalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlijn20

Contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:08

Sindskort rij ik een merrie op de manege,
deze heeft internationaal gesprongen en is toen in de stop gereden. Heel jammer,
Langzaam aan hebben we dressuurmatig wat opgebouwd en ook qua springen gaat het elke week beter.

In de galop kan ik nu heel fijn verzameld rijden en voor de variatie wilde ik afgelopen maandag proberen om een stukje contragalop te rijden vanuit een keertwending, ik had de keertwending al ruim ingezet zodat de hoek niet te scherp wordt,
Maar ze, moet en zal dan toch changeren. Het eerste stuk van de keertwending gaat heel goed maar zodra ze door de "normale" hoek van de bak moet springt ze voor de hoek over.
Ze blijft dan net zolang op de plaats galopperen totdat ze omspringt en dan gaat ze weer voorwaarts,

Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ze omspringt?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:10

contragallop aanspringen en eerst dat onder de knie krijgen op recht stukken, later ook in bochten, korte zijdes. (Binnenbeen erbij!!!)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:12

Hoe is haar dressuurbasis? Als ze vooral internationaal gesprongen heeft en verder geen dressuur is gestart dan is de kans groot dat ze zo gewend is te changeren dat contragalop gewoon niet in haar woordenboek voorkomt.

Wat je kunt doen is eerst kleine gebroken lijntjes rijden zodat je toch wat contra meepakt. Dan misschien vanuit galop van hand veranderen, bocht door en daarna gelijk weer terug van hand veranderen.
Goed blijven bewaken met je been en stelling zodat ze niet het idee krijgt dat ze om moet springen.

Edit: wat linz zegt is ook een goede oefening, contra aanspringen en alleen rechte lijnen nemen :-)

marlijn20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:09

Dressuurmatig is er weinig meegedaan,
De eerste keer dat ik er in mij opzat zaten er behalve stap, draf en een galop (met een veel te hoog tempo) erg weinig knopjes op.
De zijgangen blijven nu lastig, maar qua tempo kan ze nu mooi actief vanuit de achterhand rijden
Het probleem zit met name dat in de galop als je langer blijft galopperen het tempo steeds hoger wordt, dus dan is variatie zeer welkom! :)

Ik zal eens een gebroken lijn proberen idd! Aanspringen in contragalop wordt lastig ben ik bang, maar ook dat ga ik zeker proberen.. alleen denk ik dat ze uit zichzelf in de "goede" galop aanspringt.. :(

Ik denk idd niet dat contragalop in haar woordenboek voorkomt, changeren wel, en dat vindt ze ook heel erg leuk.. :)

X_Linz_X

Re: Contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:33

ik ben ook nog maar pas begonnen met de contragallop.. changeren kunnen wij al wel. heeft mij 1 weekje geduurd om de contra er goed op te krijgen. ik heb veel op de binnenhoefslag gereden , verzamelde draf zodat ie wel goed bij de les is en niet gaat rennen als ik aan wil springen. en dan ietwat stelling naar buiten vragen, nu dus andersom> binnenteugel spanning houden en buitenteugel iets ontspannen. binnenbeen achter de singel.
springt ie nog in de goeden gallop ipv de contra. meteen terug pakken en weer terug verzamelen in draf. Je moet echt nog niet in de hoeken de contra gaan rijden. dit is voor een paard heel moeilijk. gewoon een lange zijde (als hij dat goed doet) en dan terug pakken. volgende lange zijde een keertje goede gallop en dan óók weer terug pakken.

lukt dit echt niet??

ga op de x staan op de BE lijn. spring aan in een gallop. ( bijvoorbeeld de rechtste , zodat je normaal de volte naar rechts neemt. nu rijd je rechtdoor (dus niet vanaf de x alvast de volte pakken!) bij de bakrand (e of B ) ga je ietsjes naar rechts zitten zodat ie niet overspringt, rechterteugel spanning en dan met je rechtvoet drukken dat ie naar links gaat. onthouden dat je je rechterbeen niet naar achter gooit want dan springt ie over. Het beste kun je in het begin je linker been ietsjes achter de singel houden zodat ie de achter hand goed op de hoefslag krijgt.
en dan in de hoek weer terug pakken..

beetje lange uitleg maar hoop dat je er wat aan hebt..

ps. (ik wilde de vorge keer al zoiets schrijven alleen toen had ik heel erg haast dus dat was de verkorte vorm van dit;)

marlijn20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:31

Super bedankt voor de tips en de uitgebreide uitleg!

Ga ze proberen in de praktijk te brengen! :)
Ben benieuwd of het nu beter gaat!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:49

Volg ik even mee, ik loop zo een beetje tegen hetzelfde probleem aan. Mijn paard heeft voor ze bij ons kwam een paar jaar gesprongen (denken we en dan enkele jaren recreatief rondgehobbeld) en ik rij er enkel dressuur mee. In de bocht kom ik hetzelfde probleem als de TS tegen. Mijn instructrice geeft me wel altijd de tip als ze wisselt dit zeker niet af te straffen. Moment dat wissels aan de beurt komen, kunnen er anders problemen ontstaan.
Contra aanspringen op de rechte lijn is denk ik zeer nuttig. De tip van de gebroken lijn ga ik zeker eens uitproberen.

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:33

Ik sluit aan bij Apple. Waarschijnlijk heeft de merrie enkel leren wisselen om te dienen in de springsport.

Bij het verstevigen van de contragalop bij mijn ruin zijn wij ook begonnen met het rijden van gebroken lijnen in galop.

Eens dat dit goed werkte, dus zonder in draf te vallen of om te springen zijn we verder gegaan met contragalop via het van hand veranderen. Goed de buitenstelling erbij, gewicht op de buitenbil en binnenbeen achter singel en buitenbeen drijvend.
Indien er dan in de boch toch een wissel kwam of hij viel in draf, probeer ik gewoon vanuit de draf in contra aan te springen.

Succes!

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:13

@ TS, Heb je als iets geprobeerd, en hoe ging het?

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:29

Is de merrie wel genoeg aan het been en let ze op jou?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:37

Hoi,

Ik heb met mijn paard ook al vroeg de wissels geleerd, dit is in het parcour gewoon makkelijker.. Zeker als de lijnen wat moeilijker worden in het M bijvoorbeeld is het toch wel fijn als je in de juiste galop door kan naar de hindernis.

Wat ik bij mijn paard heb gedaan is veel lange lijnen gereden en op de lange lijnen aanspringen in de contra. Nog niet direct hoeken rijden,maar als het waren een beetje afsnijden om het minder scherp te maken. Hier kan je later wat meer op door gaan trainen de hoeken steeds iets scherper maken.
Succes ermee

marlijn20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:39

Hoi!
De merrie is zeer goed aan het been, iets te soms zelf, dus dat is niet het probleem!
Vandaag korte gebroken lijnen gemaakt en dat ging heel goed! :) Dus ik denk dat ik voorlopig op deze hand door ga met oefenen..
Op een rechte lijn contra aanspringen lukte niet, daar snapt ze werkelijk helemaal niets van! :D

Ik denk dat het voorlopig veel oefenen wordt!
Bedankt voor de goede tips!