rijden drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

rijden drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:38

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen:
Hoe lang voor de verwachte geboortedatum kun je een merrie nog rijden?
Hoe lang kun je nog blijven longeren?
Wanneer kun je weer beginnen met rijden/ longeren na de geboorte?

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:40

Hey,

Het is ontzettend verschillend per merrie.
Mijn fries kon ik nog een uur mee lessen, 5 weken voor het veulen kwam. 2 dagen na het veulen zat ik er weer op.

Onze kwpn-er kon ik voor de tijd 4 maanden niet rijden! En dat heeft na de tijd ook even geduurd.
Je kunt het best naar je paard kijken. Die geeft zelf echt wel aan wat wel en niet kan.

Amber_Touchi

Re: rijden drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:10

De meeste paarden geven zelf wel aan wanneer ze niet meer kunnen. Dat wil niet zeggen dat als ze ook maar iets langzamer gaat lopen dat je moet stoppen. Zolang het paardje er plezier in heeft gaat het meestal wel goed. Daarnaast is er een verschil in rijden, is het hard trainen en springen (wat ik vanaf 5 mndn dracht al niet meer zou doen) of een buitenrit met vooral stap?

Drie dagen na de bevalling kan je meestal weer rustig aan beginnen met er even tioen minuutjes op zitten en zo langzaam opbouwen. Maar ook dit is per paard verschillend, en het hangt ook van de conditie van het veulen af.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:42

Vaak merk je wel aan je merrie of ze het nog trekt of niet, je kan zelf plannen "tot 1 maand voor de geboorte blijven we werken", maar het kan ook zijn dat je lekker tot aan de geboorte kan blijven doorwerken, dus lekker veel stapwerk en een drafje. Mijn merrie was heel duidelijk wat dat betreft, ik had de donderdag daarvoor besloten dat het genoeg was, ze was wat kribbiger dan normaal en had duidelijk geen lol meer in 't werken (zowel longeren als zadel), en ze lekker rustig aan mocht doen, maandag daarop was het veulen er (2 wk. te vroeg)..

Na de bevalling rustig de boel weer oppakken, wordt de merrie erg onrustig zonder veulen (of omgekeerd) kan je het veulen lekker mee laten lopen terwijl jij in stap met de merrie werkt in de bak.