oud pas beginnen met springen--> Niet te hoog gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronsroos

oud pas beginnen met springen--> Niet te hoog gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:10

Sorry als dit fout staat! maarja wist niet waar ik het het beste kon plaatsen... :o

Nu ja ik heb een vraagje,,
Ik ben 1 jaar begonnen met het verzorgen van mijn verzorgpaardje,
Toen de basis dressuur erin zat ben ik aan stilletjes begonnen met balkes draven, en kleine sprongetjes 7cm ong :P
nu 1 jaar later zitten we aan de 1 m (nog maar 1 keer gesprongen hoor :) ) meestal houden we het bij sprongetjes van 50-60 cm ofzo XD

Toen ik dit zei tegen het baasje dat hij 1 meter had gesprongen zei hei dat omdat hij vroeger nooit heeft gesprongen ( heeft altijd voor de kar gestaan) en hij nu 15 is het niet goed is dat ik wat hoger spring en ik niet te veel mag springen.
En dat hij geen plezier meer gaat hebben in het rijden.

Nu ik doe dit voor afwisseling en omdat we het beiden leuk vinden.
Aaron heeft er echt plezier in, Zodra hij de sprong ziet is het oortjes naar voor en gaan als hij mag :D

Nu vroeg ik mij af of het echt zo is als je pas begint te springen met een paard als het 15 is het slecht is om zo hoog te springen...

Wietsje92

Re: oud pas beginnen met springen--> Niet te hoog gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:12

Volgens mij kan het niet zo heel veel kwaad hoor, zolang je ze maar niet overbelast maar dat geldt voor ieder paard. De meeste paarden/pony's vinden springen juist een leuke afwisseling!

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:47

kan volgens mij ook niet veel kwaad. zoals witse al zei moet je wel een beetje in de gaten houden wat hij nog aankan(de ene 15 jarige is de andere niet) en zolang je het voor de afwisseling doet kan het volgens mij geen kwaad

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:51

Ik neem wel aan dat je het niet meer doet als de eigenaar dat ook liever niet hebt? En verder is het ene paard ouder in lichaam dan het ander, geen enkel paard is hetzelfde en je hebt best kans dat dit paard wat meer zorgen heeft in het lichaam, en dat de eigenaar dit (gelukkig) weet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:19

Als de pony niet aangeeft dat hij het niet aankan, zie ik geen problemen. Je moet alleen niet té enthousiast worden, en vaak hoog gaan springen. Af en toe kan het geen kwaad, en dan niet te lang achter elkaar.
Misschien wel even met de eigenaar overleggen of hij het een probleem vind.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:57

gewoon niet te hoog gaan en veel afwisseling in je rijden houden, beetje dressuur, springen, buitenritten enz , zolang je pony er maar plezier in heeft.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:02

als de eigenaar zegt dat je niet teveel mag springen doe je het ook niet.
Of de pony het nu aan kan of niet

2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:38

De eigenaar is natuurlijk wel de baas over zijn eigen paard, dus luister wel naar wat hij zegt. Je kan natuurlijk ook vragen of hij een keer komt kijken of waarom hij denkt dat het paard hier geen plezier in zal hebben. Hij kent het paard natuurlijk beter dan jij, dus overleg in ieder geval met hem hoe hoog hij vindt dat je kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:54

Als het paard gewoon gezond is, en jij er gewoon verstandig mee omgaat, dan zal e.e.a. geen probleem zijn. Echter, de eigenaar bepaald wat er wel of niet gebeurt, wat zijn reden ook is...

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:38

Suuzert schreef:
Ik neem wel aan dat je het niet meer doet als de eigenaar dat ook liever niet hebt? En verder is het ene paard ouder in lichaam dan het ander, geen enkel paard is hetzelfde en je hebt best kans dat dit paard wat meer zorgen heeft in het lichaam, en dat de eigenaar dit (gelukkig) weet.

Hij weet waar we bezig mee zijn hoor :)
Hij vindt het wel goed dat we springen maar hij bedoelt gewoon dat we moetten oppassen met hoever we gaan ;) Maar ik denk dat je daar sowiso al rekening mee houdt :)

En natuurlijk hou ik rekening met wat de eigenaar zegt hoor! :)
Laatst bijgewerkt door Aaronsroos op 05-08-09 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:46

Nell_ schreef:
Als de pony niet aangeeft dat hij het niet aankan, zie ik geen problemen. Je moet alleen niet té enthousiast worden, en vaak hoog gaan springen. Af en toe kan het geen kwaad, en dan niet te lang achter elkaar.
Misschien wel even met de eigenaar overleggen of hij het een probleem vind.

Tuurlijk niet ;)
ik spring soms zo eens een sprongetje van 50 cm maar meestal ga ik niet hoger dan dat :)
Zo 1 keer om de 2 maand ofzo gaan we eens wat hoger meestal is dit ook maar tot de 80 cm hoor en dat kan hij makkelijk. die 1 m was werkelijk een uitzondering :)

Ik zal het nog eens met hem bespreken :)
Laatst bijgewerkt door Aaronsroos op 05-08-09 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:48

tessyke schreef:
als de eigenaar zegt dat je niet teveel mag springen doe je het ook niet.
Of de pony het nu aan kan of niet

Natuurlijk niet!
Ik vroeg het me gewoon af hoor! :)

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:53

2009 schreef:
De eigenaar is natuurlijk wel de baas over zijn eigen paard, dus luister wel naar wat hij zegt. Je kan natuurlijk ook vragen of hij een keer komt kijken of waarom hij denkt dat het paard hier geen plezier in zal hebben. Hij kent het paard natuurlijk beter dan jij, dus overleg in ieder geval met hem hoe hoog hij vindt dat je kan gaan.

Zijn zoon (is volwassen)
wou graag eens komen kijken omdat hij het tof vond dat Aaron dit deed(springen), en ons eens bezig wou zien omdat ik zei dat het goed ging :)
Hij heeft ook al filmpjes gezien :) en kom het niet geloven dat hij zo goed sprong :D
Als hij eens tijd had ging hij zeker eens meegaan :)

xLittleHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:56

ik heb ook een verzorgpaardje sinds een jaar, hij is 19. en hij had al 10 jaar niet meer gesprongen, maar ik had de basisdressuur ook al gehad en ik vond het wel tijd worden voor een hindernisje. dus ik ben ook begonnen met balkjes draven, en dan balkjes waarbij een kant iets omhoog ligt.. dat ging zo goed. dat ik nu een paar weken later ook al 1 meter 10 spring. volgens mij kan het helemaal niet zoveel kwaad als je maar goed oplet op je paard en niet over zijn grenzen gaat, en hem teveel belast..