Te zachte hand en tegelijkertijd te harde hand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Te zachte hand en tegelijkertijd te harde hand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:21

Wie snapt 'm?

Uitleg: Ik ben altijd bang dat ik een paard in de bek zit te rukken, dus probeer op een zo licht mogelijk teugeltje te rijden. En echt streng aan de voorkant ben ik niet, durf vaak net niet genoeg door te pakken. Maar tegelijkertijd zet ik wel ongelooflijk mijn schouders vast (niet alleen met rijden, dat doe ik altijd. Mijn schouders zitten ook muurvast) waardoor ik dus zoals mijn instructrice het zegt gelijktijdig veel te lief en te zacht in de hand ben, maar toch een harde hand heb.

Bekend probleem voor mensen? En vooral: Wat doen jullie eraan? Ik doe wel oefeningen om mijn schouders te ontspannen maar dat gaat bepaald niet van harte. Merk wel dat ALS ik mijn schouders een keer los kan laten dat mijn paard meteen ook ontspant en loslaat.

Zitlessen volg ik nu eens per 2 weken trouwens. Dat kan zowiezo nooit kwaad vind ik. En het helpt ook wel iets, omdat je op niets anders hoeft te letten. Maar een half uurtje per 2 weken specifiek aandacht ervoor is niet bepaald genoeg en thuis betrap ik mezelf er ook regelmatig op dat ik mijn schouders weer eens gruwelijk vast heb gezet... Ontspanningsoefeningen probeer ik ook al.

Ir111

Re: Te zachte hand en tegelijkertijd te harde hand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:24

Neem eens een kijkje op: www.equilibritas.nl.

Het leuke is dat de lessen deels verzorgt worden door iemand die ceasar(!?)therapeut is. Zij weet dus echt hoe je lijf werkt en kan je hele goede oefeningen meegeven. Das toch anders dan als iemand tegen je zegt; ontspan je schouders. :D

Ik heb een aantal mensen zien lessen bij haar en dat zag er heel goed uit. :j Een vriendin lest bij haar en die is echt razend enthousiast. En over anderhalve maand hebben we op stal een workshop van een dag van hen. Weet niet of je in de buurt van Utrecht zit maar je bent welkom om te komen kijken hoor. :j

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:27

voor je zelf zou ik naar fysio gaan, hie rkrijg je oefeningen om je schouders weer ontspannen te krijgen, en word je waarschijnlijk los gemasseerd of zelfs gekraakt.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:37

Ik heb precies hetzelfde probleem. Vreselijk frustrerend is het! Bij mij gaat het al heel veel beter. Bij mij was de oorzaak dat ik te fanatiek was en daardoor mezelf verschrikkelijk in de weg zat. En ook nog heel onzeker over mijn rijden. En ook in het dagelijks leven met spanning rondlopen in mijn schouders. Ik heb 2 dingen gedaan: al mijn dressuurdoelen onderschikt gemaakt aan het doel om te ontspannen. Dus als ik redelijk ontspannen er op zat en hij liep met zijn neus recht naar voren: toch tevreden zijn. Dus de lat lager leggen voor jezelf. En wat ook heel erg geholpen heeft is Centered Riding les. Dat gaat erg over je zit en ook over voelen wat je paard onder je doet. Het is ook veel meer gericht op samenwerken met je paard in plaats van de veel voorkomende benadering van: dat beest doet het niet. Dus het paard veel meer als partner dan als tegenstander zal ik maar zeggen. En ze hebben ook gerichte oefeningen waar je mee aan de gang kunt. Voor mij was het echt een uitkomst, want met 'normaal' lessen kwam ik niet verder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:42

Je kent je probleem, en je wil er iets aan doen, das dus het goede begin.
Je neemt al af en toe zitles das dus goed, maar zoals hier al door anderen aangegeven, probeer ook eens af en toe zelfs al is het maar 1 keer eens een zitles te nemen bij mensen die daar hun specifieke, specialiteit in hebben gemaakt, das soms een heel andere wereld die voor je opengaat.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 00:11

Ik ben niet ultiem dressuurmatig bezig, ik heb een recreatiepaardje waarmee ik af en toe dressuurmatig rij in de bak (lees: wanneer de omstandigheden zo zijn dat we niet veilig naar buiten kunnen). Ik heb geen wedstrijdambities dus van mij mag die neus zowiezo wel zitten waar ze hem hebben wil vooralsnog, en dat is vrij laag. Ze treed wel goed onder inmiddels (zegt iedereen tenminste) en loopt redelijk dragend voor een Fjord en dat vind ik op het moment voldoende en bovendien krijg ik er nu toch niet meer uit, hoe graag ik ook wil. Ik ben me bewust van waar het probleem ligt, doe mijn best daaraan te werken en geef zeker niet mijn paard de schuld, dat heb ik trouwens nooit gedaan.

Toen ik haar kreeg liep ze volledig uit elkaar, had een conditie van nul, kon totaal niet buigen en liep sterren te kijken. Bovendien was ze ongelooflijk dik. Dat is er uit en de singel kan 7 gaatjes strakker dan 2 jaar terug terwijl we het voer niet veranderd hebben, hooguit iets vermeerderd. Natuurlijk wil ik dressuurmatig wel redelijk rijden, maar dat is vooral omdat ik erg gek ben met mijn dame en zo lang mogelijk van haar wil genieten.

Wat ik een probleem vind is dat vaak de schouders van de ruiter "vergeten" worden door lesgevers, terwijl die zo belangrijk zijn. Als je netjes op je kont zit, je tenen zonder forceren netjes naar voren kan houden en je beentjes stil liggen is het vaal al goed genoeg en dat is het in de praktijk dus gewoon niet. Bij mij zit het probleem echt in mijn bovenlijf en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben daarmee.

Ik ga zeker eens informeren naar specifieke les voor dit probleem, lijkt me wel heel interessant.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:00

Regelmatig je paard even belonen door op de hals te aaien haalt de spanning uit je bovenarm en schouder weg. Ik doe het vaak zodat ik mijn binnehand niet vasthoud en het werkt voor mijn echt heel goed. Misschien voor jou ook een idee?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 02:02

Vandaag lukte het! Ik reed zonder zadel en iemand die toevallig langs kwam rijden (buitenrijles blijkbaar) bleef zelfs staan om aan de lesklant/ ruiter te laten zien hoe het moest! Maar ik had voor het eerst in eeuwen een constante aanleuning en een paard dat geweldig liep.

Maargoed, dat is een keer. Eens kijken hoe het de volgende keer onder zadel gaat (en wanneer dat is hangt ook van het weer af).

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:42

Mahitri schreef:
Regelmatig je paard even belonen door op de hals te aaien haalt de spanning uit je bovenarm en schouder weg. Ik doe het vaak zodat ik mijn binnehand niet vasthoud en het werkt voor mijn echt heel goed. Misschien voor jou ook een idee?

Goede tip +:)+
Dat ga ik ook eens proberen.
Heb hetzelfde probleem.
Ben vaak te lief met mijn hand, maar omdat ik mijn schouder (vooral rechts) vastzet zet ik mijn hand vaak ook vast.
Erg lastig voor mijn pony, maar ook voor mij, want stap met spierpijn af.
Instructrice heeft me hier bij geholpen, maar het is nog niet afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:50

mick75 schreef:
Ik ben niet ultiem dressuurmatig bezig, ik heb een recreatiepaardje waarmee ik af en toe dressuurmatig rij in de bak (lees: wanneer de omstandigheden zo zijn dat we niet veilig naar buiten kunnen). Ik heb geen wedstrijdambities dus van mij mag die neus zowiezo wel zitten waar ze hem hebben wil vooralsnog, en dat is vrij laag. Ze treed wel goed onder inmiddels (zegt iedereen tenminste) en loopt redelijk dragend voor een Fjord en dat vind ik op het moment voldoende en bovendien krijg ik er nu toch niet meer uit, hoe graag ik ook wil. Ik ben me bewust van waar het probleem ligt, doe mijn best daaraan te werken en geef zeker niet mijn paard de schuld, dat heb ik trouwens nooit gedaan.

Toen ik haar kreeg liep ze volledig uit elkaar, had een conditie van nul, kon totaal niet buigen en liep sterren te kijken. Bovendien was ze ongelooflijk dik. Dat is er uit en de singel kan 7 gaatjes strakker dan 2 jaar terug terwijl we het voer niet veranderd hebben, hooguit iets vermeerderd. Natuurlijk wil ik dressuurmatig wel redelijk rijden, maar dat is vooral omdat ik erg gek ben met mijn dame en zo lang mogelijk van haar wil genieten.

Wat ik een probleem vind is dat vaak de schouders van de ruiter "vergeten" worden door lesgevers, terwijl die zo belangrijk zijn. Als je netjes op je kont zit, je tenen zonder forceren netjes naar voren kan houden en je beentjes stil liggen is het vaal al goed genoeg en dat is het in de praktijk dus gewoon niet. Bij mij zit het probleem echt in mijn bovenlijf en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben daarmee.
Ik ga zeker eens informeren naar specifieke les voor dit probleem, lijkt me wel heel interessant.

Zoooo herkenbaar.......
Ik begrijp je probleem precies, hier ben ik ook een tijd tegenaan gelopen. Fysiotherapie en fitness (en dan krachttraining, hoe raar het ook klinkt) hebben mij hier heel erg bij geholpen. Bij de fitness móet je je schouders en armen namelijk wel goed plaatsen, anders werk je in no time je hele lijf vast.
Fysiotherapie om te ontspannen, en opeens klikte het, en begreep mijn lichaam het.......

De tip die je van Ir111 kreeg kan ik ook helemaal achter staan, ik geloof dat dat heel goed zou kunnen werken.

Je hebt gelijk als je zegt dat de meeste lesmethoden op dit punt echt tekort schieten, en niet alleen wat betreft het bovenlijf, maar ook de plaatsing van de heupen en het bekken. Je kunt onmogelijk je tenen naar binnen doen, als je been in de eerste plaats niet goed ligt. Als je je rug hol trekt, waar veel dames een handje van hebben, blokkeer je je eigen rug, en dus je schouders, maar ook de rug van het paard.
Dat is echt de voornaamste oorzaak van al die weggedrukte ruggen. Het geheim van rechtop zitten en de handen rechtop, ontspannen, en soepel meeverende polsen en vingers, zit hem wederom in de rug en het bekken. Dat verklaart ook, waarom je paard opeens veel fijner liep, toen je je schouders losliet ;)

Veel instructeur begrijpen de biomechanica van een mens (en die van het paard) niet goed, en verdiepen zich ook niet in het verschil in anatomie tussen man en vrouw. Het gevolg is dat je te horen krijgt dat je je hakken moet uitdrukken, tenen naar binnen, handen rechtop, schouders moet ontspannen, maar niemand vertelt je hoe. En dus krijg je een heel geforceerde zit, waarin de ruiter heel gespannen die tenen steeds maar weer naar binnen duwt, vreselijke spierpijn krijgt in bovenbeen en kuit, last krijgt van de rug en de schouders, en zich wanhopig afvraagt, waarom dat paard nu niet wil nageven en de rug los wil laten....... en waarom het niet vóórwaarts wil...... slof en sporen zijn bijna al de volgende stap, en in dit voorbeeld niets dan symptoombestrijding (ze kunnen uiteraard wel heel nuttig zijn, het is onzinnig om hulpmiddelen als zodanig af te wijzen).

Als ik het zo beschrijf lijken oorzaak en gevolg heel logisch en vanzelfsprekend. Toch wordt hier in de praktijk heel weinig aandacht aan besteed, en komt men wat betreft de hulpen niet verder dan de handen en de kuiten, terwijl bekken, schouders en rug in wezen veel belangrijker zijn. Beheers je en begrijp je het effect van de zit- en gewichtshulpen, kun je niet alleen veel onzichtbaarder, maar ook veel subtieler rijden, en dat is toch in wezen waar we naartoe werken..... Om dat te leren, moet je idd een instructeur hebben die zowel de anatomie van het paard als die van de mens begrijpt, en de wisselwerking tussen de twee. Je hebt al een heel goede link gekregen, succes ermee!!!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:17

Als ik teveel wil gaan doen en daardoor ook krampachtig ga zitten zegt mijn lesgever: Hou het makkelijk, hou het simpel!

Het is nu mijn nieuwe 'mantra' geworden bij wijze van spreken. Als ik merk dat ik weer te krampachtig bezig ben zeg ik tegen mezelf 'hou het makkelijk, hou het simpel' en dan zit ik meteen een stuk meer ontspannen en ontspant het paard zich ook meer.

Het is misschien stom maar voor mij werkt het best wel.
Inderdaad vaak een kwestie van als je zelf ontspant, dan ontspant je paard en hoef je ook niet meer zo je schouders/armen vast te zetten.

Merk ook dat ik het meer met links heb dan met rechts. Op de een of andere manier ben ik links toch 'lomper' en minder behendig met mijn arm (wat niet wilt zeggen sterker of minder sterk!). Dit is zowel bij een paard dat links 'sterk' is als bij een die rechts 'sterk' is. Zijn er nog die dat hebben?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:42

Het bekken is wel oke, ik krijg regelmatig de vraag of ik mensen kan helpen met hun zit omdat ik blijkbaar redelijk correct zit. Bekken staat goed, knietjes liggen ontspannen tegen de wrongen en de teentjes ook in complete ontspanning naar voren en de hakjes naar beneden en lijfje rechtop. Het probleem is echt, helemaal en alleen mijn bovenlichaam en die enkele keer (zoals van de week) lukt het allemaal en gaat het prima, de volgende keer zet ik toch mijn hele bovenlijf weer vast.

Blondies, het probleem is dus dat ik mezelf niet goed kan ontspannen, althans, mijn bovenlijf niet. Heb ik nooit goed gekund, bij elk beetje stress hoe klein ook, gaat het meteen in mijn schouders zitten.

Voor mijn onderlijf heeft het kopen van een zitbal wel heel goed gewerkt, dan maak je onbewust toch je spieren losser. Maar daar was voor mij achteraf gezien de ideale oplossing even een tijd stoppen met paardrijden (door omstandigheden) en toen ik daarna, na jaren, weer eens op een paard stapte zat ik meteen goed. Vraag me niet hoe dat kan.

Inderdaad, dat lesgeven is vaak een ramp. Goed leren paardrijden komt zoveel bij kijken, en veel instructeurs kijken alleen maar naar het totaalplaatje en geven geforceerde instant-trucjes waardoor het paard lekker in de krul loopt en de ruiter er als een plank op gaat zitten. Of ze weten keiveel van het paard af, maar niets van de mens die erop zit.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:40

Heb je eigenlijk bij meerdere dingen last van spanning in de schouders of enkel bij het paardrijden?
Lukt het je wel je schouders te ontspannen met een lange teugel of bijvoorbeeld aan de longe zonder teugel?
En is het met bijvoorbeeld een ontspannen buitenritje (mits die met jouw paard ontspannen zijn ;) ) beter?

Spanning in de schouders kan ook voortkomen uit 'problemen' in de rug, het staat tenslotte allemaal in verbinding met elkaar. Misschien heb ik eroverheen gelezen maar ben je al eens langs een fysio geweest? Vaak ontstaat er bv door een verkeerd aangeleerde houding een disbalans tussen de verschillende spieren wat aanleiding kan geven tot....
Als deze je bewust kan maken van wat er mis is met je houding kun je er ook bewust iets aan doen (ook in het dagelijks leven).
Verder kan het uiteraard nog 2618726387 redenen hebben (waaronder bijvoorbeeld het verkrampen door stress) maar zou er zeker eens naar laten kijken.

Verder denk ik dat het feit dat je je er bewust van bent al positief is. Dat betekent dat je er iets aan kunt doen! Misschien steeds een stapje terug nemen als je merkt dat het weer gespannen wordt, ontspannen en van daaruit verder?

Vind het een interessant topic, aangezien er volgens mij veel mensen rondrijden met in meer of mindere mate dit probleem en er weinig aan gedaan wordt (onder het mom van paard loopt in de krul en ruiter zit als een plank, perfect toch? :P).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:48

Dat is het ideaalplaatje, hè?
Hoe het correct te bereiken is van later zorg, blijkbaar :(:)

Mick, ik snap je probleem denk ik....... ik zou idd ook een fysio raadplegen, en je regelmatig los laten werken. Is voor een paard nodig, maar voor een mens net zo goed, hoor :(:)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:27

Tja, fysio zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten... Slechte ervaringen mee zegmaar. Er moet heeeeeeeel veel gebeuren voordat een vreemde aan me mag zitten.

Het probleem zit bij mij echt in de schouders en mijn bovenrug. Mijn onderlijf kan ik gek genoeg wel goed ontspannen, ook als ik zonder zadel rij of andere sporten doe, het plaatje is zelfs zo "mooi" dat ik wel eens gevraagd word om te laten zien hoe je nou op een paard moet zitten... Ik kajak ook veel, goed voor het bovenlijf en dan vooral het doseren van de spanning. Als je dat in een kajak verkeerd doet lig je hopeloos verkeerd in het water (en ik draai dus regelmatig mooie pirouetjes in het water), maar dat helpt wel wat. Maar er hoeft maar het minste of geringste beetje stress te komen en voila: Alles zit weer muurvast. En stress kan je nou eenmaal niet altijd voorkomen helaas.

Het is in elk geval wel fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik doe op mijn manier echt wel mijn uiterste best er wat aan te doen, ik wil mijn paard gewoon zo goed mogelijk rijden maar dat lijkt me logisch. Met het paard is niets meer mis, het probleem zit dus bij mij. Simpel. Helaas is de oplossing voor mij een stuk gecompliceerder.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:56

Gezien de gedachte aan fysiotherapie alleen al een paniekreactie van hier tot Tokio uitlokte was het vandaag dus helemaal prut van mijn kant, en mijn lieve paardje maar proberen er chocola van te maken wat haar geweldig lukte. Al mijn onbeholpen hulpen pakte ze prima op, en ze leek mijn gedachten te kunnen lezen... Ondanks dat ze een dweil van een ruiter/ baasje heeft doet ze toch zo ongelooflijk hard haar best... Als ik haar was geweest had ik mezelf er bij de eerste wending al vanaf gekieperd zo strak zat ik... Al ging het gaandeweg wel iets beter en gaf ze zelfs de laatste 10 minuten keurig na... Aan mij heeft dat zeker niet gelegen. Wat zijn paarden toch ongelooflijk vriendelijke en goedmoedige dieren! En wat hebben ze toch veel over voor hun baasjes! En wat ben ik toch dol op dat beestje!

p.s. redenen voor die paniekreacties per PB.

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:01

Voor mij heeft het erg geholpen om een andere sport erbij te doen waarbij ik dan mijn schouders en armen train, hierdoor heb ik ook minder last van stress en spanning die gaat vastzitten in mijn rug!

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:21

ik moet ook even van voor af aan beginnen en zat met hetzelfde probleem, weet nog niet goed hoe op te lossen.