Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Een vriendin lest bij haar en die is echt razend enthousiast. En over anderhalve maand hebben we op stal een workshop van een dag van hen. Weet niet of je in de buurt van Utrecht zit maar je bent welkom om te komen kijken hoor.
Mahitri schreef:Regelmatig je paard even belonen door op de hals te aaien haalt de spanning uit je bovenarm en schouder weg. Ik doe het vaak zodat ik mijn binnehand niet vasthoud en het werkt voor mijn echt heel goed. Misschien voor jou ook een idee?
mick75 schreef:Ik ben niet ultiem dressuurmatig bezig, ik heb een recreatiepaardje waarmee ik af en toe dressuurmatig rij in de bak (lees: wanneer de omstandigheden zo zijn dat we niet veilig naar buiten kunnen). Ik heb geen wedstrijdambities dus van mij mag die neus zowiezo wel zitten waar ze hem hebben wil vooralsnog, en dat is vrij laag. Ze treed wel goed onder inmiddels (zegt iedereen tenminste) en loopt redelijk dragend voor een Fjord en dat vind ik op het moment voldoende en bovendien krijg ik er nu toch niet meer uit, hoe graag ik ook wil. Ik ben me bewust van waar het probleem ligt, doe mijn best daaraan te werken en geef zeker niet mijn paard de schuld, dat heb ik trouwens nooit gedaan.
Toen ik haar kreeg liep ze volledig uit elkaar, had een conditie van nul, kon totaal niet buigen en liep sterren te kijken. Bovendien was ze ongelooflijk dik. Dat is er uit en de singel kan 7 gaatjes strakker dan 2 jaar terug terwijl we het voer niet veranderd hebben, hooguit iets vermeerderd. Natuurlijk wil ik dressuurmatig wel redelijk rijden, maar dat is vooral omdat ik erg gek ben met mijn dame en zo lang mogelijk van haar wil genieten.
Wat ik een probleem vind is dat vaak de schouders van de ruiter "vergeten" worden door lesgevers, terwijl die zo belangrijk zijn. Als je netjes op je kont zit, je tenen zonder forceren netjes naar voren kan houden en je beentjes stil liggen is het vaal al goed genoeg en dat is het in de praktijk dus gewoon niet. Bij mij zit het probleem echt in mijn bovenlijf en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben daarmee.
Ik ga zeker eens informeren naar specifieke les voor dit probleem, lijkt me wel heel interessant.

) beter?
).