Voet schiet voortdurend door stijgbeugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Voet schiet voortdurend door stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:08

Ik heb voor mij zelf echt een giga probleem!
Ik kan mijn stijgbeugel niet op de bal van mijn voet houden waardoor ik steeds door mijn stijgbeugels schiet, en dat zit ongelooflijk k*t. Ik zit steeds helemaal tot aan mijn hakken toe in die stijgbeugels. Wat ik ook probeer, het lukt me niet, zelfs niet als ik gewoon me hakken naar beneden doe.

Als ik mijn hakken naar beneden doe gaan ook heel mijn voeten bungelen en ga ik steeds helemaal achterover zitten, heeft iemand hier tips voor? :o

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:10

ik heb hier ook weleens last van. dus ik lees even mee. :D

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:11

Zit je niet te kort want dan wil het ook vaak wel eens gebeuren dat je door schiet .

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:11

simpel; doe je beugels eens wat korter... En dan je been lang maken zodat je druk op de beugels houdt.

@kyraenlisa: ik had juist het idee dat ze de beugels te lang zou hebben en er daardoor geen druk op kan houden :)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:13

Nou.. nog zoiets :+ ik zit wel op de juiste maat, maar tijdens het rijden zit ik opeens weer aan de rechter kant langer :? waardoor ik m'n beugels weer een stukje korter moet doen, en dan zit ik weer gelijk. Echt heel raar.. Maar, ja ik zit wel op de juiste lengte :)

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:14

je hebt ook van die speciale dingen (weet niet hoe het heet maar wel vaak gezien) dat zijn beugels waarbij aan de voorkant een kapje zit zodat je voeten niet door de beugel heen kunnen.

je kan ook met beugelblokjes rijden die schuin aflopen.

ilse_orient

Re: Voet schiet voortdurend door stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:15

je linker stijgbeugel riem word altijd langer als je daarmee opstapt..wissel ze een x om en probeer op te stappen via een hek of een kruk enz. dan blijft je zadel ook recht liggen dat is beter voor je paard en je beugelriem word er niet langer van

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:17

het kan ook zijn dat je ene been langer is als je andere het hoef niet veel te zijn maar het kan wel...ik heb bijn mijn beugelriemen bij de ene een half gaatje bij geprikt omdat me ene been korter is ik zit nu gelijk..zonder dat gaatje zit ik ook niet gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:18

Zitles nemen. Blijkbaar hou je niet constant voldoende druk op je beugels, anders kon je voet niet doorschieten. Is hartstikke leuk om te doen.
Als symptoombestrijding werkt een korfje ook. In ieder geval veilig.
Heb je wel fijne blokjes in je beugel, met antislip?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:22

Ja ik heb wel antislip in me beugels. Ik schiet steeds mijn voet erdoorheen als ik mijn paard wil aandrijven in de draf (hij is niet zo voorwaarts) en hij moet voortdurend aangedreven worden. Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:23

Zorgen dat 'ie beter voor je been wordt. Je moet niet elke pas hoeven aandrijven, daar begint je probleem dus. Je beenhulp is niet effectief genoeg.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:25

veel overgangen rijden een keer been is weg daarna je been weer stil en belonen met je stem.reageert hij de eerste keer niet op je been geef je hem een klein tikje(niet te hard natuurlijk) gaat hij naar voren beloon je hem weer met je stem.je moet wel geduld hebben ze zijn niet binnen twee dagen opeens voorwaarts.maar je moet wel duidelijk zijn en blijven oefenen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:26

Hmm.. dat word lastig met mijn hardewijker :D Hij is door de vorige eigenaar verschrikkelijk verpest en zacht behandeld, vandaar dat hij zo sloom en klierig kan zijn (lees: vollop in de galop ervan doorgaan, opeens uit het niets) Ik ben wel veel harder met hem en laat mij niet wegpesten omdat hij denkt dat ik van hem af zal stappen als hij een speurt neemt. Hij krijgt van mij niet zijn zin of zo, en als ik hem niet aan blijf drijven gaat hij stilstaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:27

Kwestie van hardere sanctie op het juiste moment. Dat is niet rasafhankelijk ;)

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:29

daarom moet je hem met je stem veel belonen als hij wel reageert op je been.en dan ook stoppen met drijven als hij voorwaarts is.en als hij stil blijft staan mag je best wel even de baas zijn maar dan wel weer belonen als hij vooruit gaat..het is even niet leuk rijden omdat je alleen maar met het voorwaartse bezig bent maar je zal merken dat als hij het op pikt en voorwaarts is jij lekkerder zult rijden en zitten

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:31

er zijn van die speciale antislip beugels, die kun je eens proberen.
ook je paard beter aan je been krijgen kan helpen. rij je hem wel eens met een spoortje?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:34

Uiteraard ligt de fout bij de ruiter zelf, en niet bij te lange of te korte, of antislip of geen antislip in de beugels, of ...........
Zoals an door anderen aangegeven, les nemen , veeeeeeellllll les, mssn ook eens specifiek zitles.
Das iets totaal anders dan de gewone rijles, daar er hier alleen aan de houding en het gevoel via de zit op het paard wordt gewerkt.
Maar ik begrijp je probleem wel tis idd niet makelijk en dus alleen heel veel oefenen zal uiteindelijk de oplossing bieden.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:50

Ik denk dat er maar 1 antwoord op is, namelijk dat je je been teveel optrekt, waardoor de druk van je stijgbeugel af raakt en je voet erin of juist eruit kan schieten. De oplossing is niet om je hak uit te drukken maar om je benen ontspannen naar beneden te laten hangen. Dat leer je het beste door veel zonder beugels te draven, doorzitten. Hou in het begin aan het zadel vast als het nodig is en blijf op je zitbeenknobbels zitten, met links en rechts evenveel druk. Belangrijk is dat je niet gaat klemmen met je benen voor evenwicht, maar ze juist zo lang mogelijk maakt en laat bungelen. Als je niet goed weet waar je zitbeenknobbels precies zitten: trek in stap je benen zover op dat je je knieen tegen elkaar hebt voor het zadel, dus dat je bovenbenen horizontaal zijn. Blijf netjes rechtop zitten. Nu voel je je zitbeenknobbels, daar zit je nu op. Laat dan je benen weer zakken en draaf aan zonder beugels, als het goed is blijf je ze nu voelen. Als je de linker net zo goed voelt als de rechter zit je goed, als het verandert verlies je je evenwicht.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:39

Vroeger had ik hier ook last van ,nu je het zegt ,nu al een lange tijd niet meer :Y)
Ik rij nu wel 2 gaatjes langer dan vroeger, maar dat maakt volgens mij niet uit. Wat wel uitmaakt is dat je je niet vastzet op je knieën, waardoor je je benen optrekt. Laat je benen lang, zoek die steun op je stijgbeugels. Ik verloor ze vooral in de draf, bij het doorzitten : dé gang waarbij ik mij opspande.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:39

Andere soort beugels proberen?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:46

mijn dochter heeft beugelkorfjes, dit voorkomt dat je voet er doorheen schiet.voor volwassenen zijn ze er geloof ik in zwart en grijs en ze zijn van kunststof. worden vaak in de endurance sport gebruikt heb ik me laten vertellen

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:29

Als je tijdens het rijden je ene beugel langer hebt als de andere, dan zit je waarschijnlijk scheef.
Verder idd je beugels iets langer doen, maar wel dat je je hakken nog uit kan drukken.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:17

Ik heb het zelfde probleem
Mijn agillepezen zijn te kort waardoor ik mijn hak niet goed naar benede kan krijgen
In draf en galop heb ik dat het ergst en zit ik ook bijna tot aan mij hak in de beugel
ik rij met de plastice beugelkapjes en die zijn zeker handig
Ze kosten maar 12,50 dus das niet veel
Ik rij er niet altijd mee, maar als ik ze niet gebruik dan zit ik er zo weer doorheen
Dus ik zou zeggen haal de kappen dan is je probleem opgelost.
Maar miss is die zit les ook wel een idee, ik ga daar eens wat info over zoeken

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:30

Korfjes zijn wel veilig, maar het is geen oplossing van je probleem, alleen een beetje symptoombestrijding. Als je beter leert zitten zul je ook gewoon druk op je beugels kunnen houden.

Als je zonder beugels gaat oefenen let er dan goed op dat je niet gaat zitten klemmen. Dat werkt alleen maar averechts.

Als je paard slecht voor je been is ga je al snel zitten duwen waardoor je het jezelf onmogelijk maakt om goed te zitten. Anderzijds, als je beter en onafhankelijker kunt zitten en drijven kan je ook weer je paard effectiever opleiden. Die 2 dingen kan je niet geheel los van elkaar zien.

geheim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:43

Antislip beugels, of miss zijn de zolen van je schoenen ook wel te glad....