Venice @ concours Zevenaar 01-08-2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Venice @ concours Zevenaar 01-08-2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:12

Venice is een 7 jarige merrie (Jonggor’s Ajonc x Haarlem x Lucky Boy). Ik ben een aantal keren met haar gestart op B-niveau. We hebben nu 9 winstpunten in de B. Tijdens concours heb ik zelf erg veel last van spanning. Het losrijden gaat meestal goed, maar het rijden tijdens de proef niet. Doordat ik klem en voorover zit komt Venice te veel terug in tempo en is niet voorwaarts genoeg meer.

Een aantal van onze problemen zijn:

- Mijn houding
- Paard wordt kort in de bewegingen en is niet voorwaarts door mijn spanning
- Galop te weinig sprong
- Soms onrustig in de aanleuning

Tijdens de les zijn we aan het werk om haar meer over de rug te laten lopen, met lengtebuiging en uiteraard met mijn houding en zit.

De eerste proef had ik 184 punten en de tweede proef 168.

Eerste proef:

Tweede proef:

EllyC

Re: Venice @ concours Zevenaar 01-08-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:18

Jammer dat je op het verkeerde been lichtrijdt in je 2e proef, kost je toch een punt per onderdeel.
Zijn je stijgbeugels niet aan de lange kant?
Op zich vind ik het geen verkeerde proeven, probeer hem nog rechter te richten (loopt af en toe scheef).

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:23

jury schreef:
Jammer dat je op het verkeerde been lichtrijdt in je 2e proef, kost je toch een punt per onderdeel.
Zijn je stijgbeugels niet aan de lange kant?
Op zich vind ik het geen verkeerde proeven, probeer hem nog rechter te richten (loopt af en toe scheef).

Klopt helemaal van het lichtrijden en ik kreeg daar inderdaad ook terecht punten aftrek voor :o Met het rechtrichten zijn we ook bezig in de training. 6 Maanden geleden toen ik haar kocht kon ze niet meer rechtsom lopen en kwam in verzet, ze is nu gelukkig al een stuk rechter geworden maar er valt nog veel meer resultaat te behalen met het rechtrichten. Ik denk meer dat ik mij benen optrek door het klemmen. Wanneer ik mijn beugels korter maak kom ik met mijn knie over het zadel heen. Tijdens het trainen druk ik mijn hakken beter uit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:34

Volgens mij kom je met je knie niet hoger als je je beugels korter doet als je dan ook maar niet je hak optrekt.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:36

jury schreef:
Volgens mij kom je met je knie niet hoger als je je beugels korter doet als je dan ook maar niet je hak optrekt.

Ik zal het morgen eens proberen, heb dan weer les en kan mijn instructrice even mee kijken.

tezza15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:16

ik ga mee met jury ,
verder wel netjes gereden ! succes

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:37

Misschien moet je eens wat zitlessen gaan nemen. Dus paard aan de longeerlijn (evt. bijzetten) en dan alleen je houding gaan corrigeren. Benen lang en ontspannen houden, je bovenlichaam terug, schouders en armen ontspannen (waardoor je hand ook stiller wordt). En natuurlijk goed blijven adem halen met je buik. Ik denk als je dat voor elkaar krijgt, dat er bij het paard ook wat minder spanning is. Je hebt een leuk beestje.
Als ik de galop zo zie op het filmpje, zou ik ook proberen om iets meer voorwaarts te galoperen. Hier verlies je namelijk wat sprong. Verder idd rechter richten en goede been. Probeer tijdens de proef niet te denken aan 'wedstrijd', maar stel je voor dat je thuis bent en gewoon lekker voor je zelf aan het rijden bent. Dat heeft mij erg geholpen om ontspannen te blijven! Succes!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:49

Ik ben het eens met Leeuwke. Ik zie ook dat je je handen helemaal vastzet. Houd ze ontspannen. :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:30

Bedankt voor de reacties! Ik zet mijn schouders en armen inderdaad te vast en de galop moet veel voorwaartser. Ik hoop dat de spanning steeds minder gaat worden en dat ik Venice eerdaags op concours net zo aan het lopen krijg als thuis.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:16

misschien moet je een borrel nemen voordat je je proef in gaat dat helpt bij mij ook heel goed

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:23

maar zonder gekheid
ik vind hem het er best wel gespannen en kriebelig uitzien.
Mijn paard is precies hetzelfde die bouwt ook heel veel spanning op en word dan heel kort in dr bewegingen en is niet meer vooruit te branden!

Hoe rijd je haar met losrijden?
goed naar voren of hou je haar juist in?

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:25

Inderdaad ook de rechtrichting, vooral met hand veranderen zie je dat je paard nog wat onstabiel is, en haar aanleuning mist.
Ik vind je handen ook een heel groot stoorpunt, ze zijn constant in beweging.

Ook komt je paard een keer tegen de hand met handveranderen, en zo te zien komt dat echt door jou handen.
Omdat jij je handen vast zet, komt zij tegen er tegen in.

Verder wel heel leuk beestje

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:40

mischalla__ schreef:
Inderdaad ook de rechtrichting, vooral met hand veranderen zie je dat je paard nog wat onstabiel is, en haar aanleuning mist.
Ik vind je handen ook een heel groot stoorpunt, ze zijn constant in beweging.

Ook komt je paard een keer tegen de hand met handveranderen, en zo te zien komt dat echt door jou handen.
Omdat jij je handen vast zet, komt zij tegen er tegen in.

Verder wel heel leuk beestje

Het tegen de hand komen tijdens het hand veranderen komt omdat ik mijn beugel bijna verlies en daardoor mijn evenwicht aan het kwijtraken ben. Maar ik zal de laatste zijn die zegt dat ik er netjes op zit en dat mijn handhouding correct is.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:26

orienta schreef:
maar zonder gekheid
Mijn paard is precies hetzelfde die bouwt ook heel veel spanning op en word dan heel kort in dr bewegingen en is niet meer vooruit te branden!

Tijdens het losrijden rij ik haar juist zoveel mogelijk voorwaarts, maar zodra ik de ring in ga gaat er een knop om.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:27

weetergeen schreef:
orienta schreef:
maar zonder gekheid

Tijdens het losrijden rij ik haar juist zoveel mogelijk voorwaarts, maar zodra ik de ring in ga gaat er een knop om.

ja dat heb ik dus ook!
maar als ik haar wat rustiger losrijd bouwt ze wat minder spanning op en is ze in de proef ook veel voorwaartser.
Mijn paard is gewoon niet vooruit te branden door de spanning,zou bij jouw paard ook goed kunnen zijn.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:38

jury schreef:

Bedankt voor de supertip!!! Het werkt fantastisch!