Lichrij problemen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Lichrij problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:07

Hoi :)
Gister heb ik dit topic geopent http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1149344 en ik kreeg reacties dat mijn beugels te kort waren. Voor mijn gevoel reed ik al met dressuur beugels maar het lijk iderdaad alsof ik ga springen :P ( Als ik echt ga springen heb ik ze nog twee korter :P )
Maar goed, vandaag heb ik de beugels twee gaten langer gedaan... Wat een ramp... Ik kwam mijn zadel geeneens meer uit om te lichrijden! Knieen aanknijpen lukte geeneens want mijn knieen zaten geeneens op de kniewrongen...
Toen maar weer een gaatje korter gedaan... Ging beter alleen ik ga op mijn tenen staan tijdens het lichtrijden... Als ik er heel erg op ga letten heb ik wel mijn hakken laag maar mijn voeten naar voeren en tenen enorm naar buiten... Ik rij trouwens ook veek te hoog licht.
Maar het lukt me gewoon niet!
Tips???

ilse_orient

Re: Lichrij problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:31

je moet je beugels gewoon lang laten..probeer eerst in stap veel op je houding te letten.laat je paard maar even met lange teugel lopen..een spiegel in de bak helpt ook vaak omdat je dan zelf kan zien hoe je zit en jezelf kan corrigeren.mss is het ook handig om les te nemen zodat iemand vanaf de grond elke x kan zeggen hakken laag ed. en je kan helpen met de juiste houding en zit ..heb je trouwens een dressuur zadel of een veelzeidigheid? met een veelzeidigheidszadel kan je vaak alle kanten op met je benen (ik wel) ik rijd zelf met een dressuur met brede kniewrongen me knieen kunnen niet voorbij of van het zadel af komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:49

Je beugels zijn in dat topic niet te kort, het zadel dwingt je in een stoelzit. Je gat is verder naar achter dan je voeten, zeg maar. Probeer eens om te draven met je bovenlichaam wat meer naar voren, dan zijn je schouders boven je beugels, kun je de bewegingen makkelijker volgen en heb je ook niet meer van die oncharmante sta-momenten. Is allemaal voor het paard ook prettiger, want ik durf te wedden dat je nu steeds in dat zadel klapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:34

Jouw beugels zijn niet te kort. Je knie ligt op de juiste plek tegen het zadel. Dit zadel dwingt jou echter in stoelzit, zoals hestejente ook al aangeeft.
Daar komt bij dat je veel te hoog opstaat in je lichtrijden. Probeer het paard het werk te laten doen, en breng zelf slechts je bekken naar voren ipv omhoog,en ga weer zachtjes zitten. Da's eigenlijk het belangrijkste voor over ik zie aan je foto's.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:37

Nog een opmerking over de foto's: trek je onderrug niet zo hol. Wanneer je lichtrijdt moet je niet gaan staan, je moet je laten opgooien door het paard, wat Sonja ook al zegt. En je kunt de opwaartse beweging makkelijker volgen als je rug niet zo hol is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:41

:) Probeer maar eens kleine stukjes zonder beugels licht te rijden. Dan merk je pas hoe weinig je maar van je zadel af hoeft te komen. Kleine stukjes, maximaal een meter of 10 omdat je anders het gevaar loopt dat je gaat klemmen met je benen en dat moet ook nou net weer niet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:42

Ook ik heb het idee dat je beugels niet te lang zijn. Je rijdt echter te gespannen licht. Lichtrijden hoort geen moeite te kosten, je moet geen moeite doen om je zadel uit te komen. Kom 5 cm je zadel uit, dat is voldoende. Rug ontspannen, benen ontspannen af laten hangen en het paard je als het ware omhoog laten gooien. Hou je bewegingen klein.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:42

De eerste keer dat mijn instructeur mijn gaatjes ook 2 langer had gemaakt ( de perfecte maat dus ) had ik vooral het gevoel dat ik bijna niet uit het zadel kwam. Nu rij ik zo toch al een paar maand en ik voel echt wel het verschil. Ik zou zeker met lange beugels blijven rijden en misschien zitlessen volgen.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:32

Jouw beugels zijn niet tekort op die foto's.. Ik denk dat ik zelfs ook zo 'kort' zit maar ik houd m'n benen anders niet stil -.- En ik zit ook niet opgekropt maar als ik ze lang houd, bengelen m'n benen heen en weer en wordt mijn houding weer bagger..

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:56

Met 1 keer rijden met langere beugels weet je nog niet of het lukt. Dit moet je een langere tijd volhouden. Veel oefenen. Paardrijden kan je niet in een dag.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:57

Ga eens eerst een half uurtje zonder beugels rijden en daarna met beugels op lange maat, dan heb je meestal opeens het gevoel dat ze toch niet zo kort zijn :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:04

Voor dit zadel zaten je beugels niet te kort ,en je hoort je knie niet aan te knijpen,sterker nog dat is juist niet goed .
je beugels moet je aan je voet kunnen schuiven als je je beugels uit doet en dan alleen je tenen optrekken en je voet in de beugel doen.als je je been op gaat tillen zijn ze te kort.
ook helpt het als je niet je hakken uitdrukt maar in je enkel gaat veren en de beugel niet onder je tenen maar echt onder de bal van je voet.