Jong paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikduss

Jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 17:42

Hallo,

Ik heb een jong paard, die alleen stap, draf en galop kent. Hij is nu een half jaartje ohz. Hij zoekt je hand ook aardig op en loopt redelijk veel nagefelijk.
Ik rijd hem goed en lang los. Eerst met lang teugeltje, dan iets korter (dan zoekt ie mn hand vanzelf op) en dan pak ik hem op.
Als ik dan wil aanspringen in galop, springt ie de eerste keer gewoon goed aan. Dan rijd ik hem lekker naar voren gewoon rondjes over de hoefslag.
Maar wanneer ik dan weer ga draven en stappen en dan wil aangaloperen, galopeerd hij gewoon niet goed aan. Je kan hem naar binnen laten kijken, naar buiten, niks met de teugels en alleen de hulpen, maar op NIETS reageerd ie goed.
Het is geen gemenigheid. Het is een eerlijk paard. Maar het lukt hem gewoon niet en voor zover ik weet, doe ik niets verkeerd. Ik heb ook al les genomen maar zelfs toen lukte het maar 1 keer. Ik rijd niet met sporen en ben niet van plan het te gaan gebruiken aangezien het nog een jong paard is. En ik rijd ook niet met zweep. Maar mijn vraag was dus: heeft iemand nog andere tips om hem goed aan te laten springen?

Bedankt

Iris_Z

Re: Jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:18

Ik denk dat hij zefl aangeeft dat het genoeg is, dus ik zou gewoon wachten totdat hij hetzelf aan geeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:23

les blijven nemen...
springt je paard bij de eerste keer altijd in de goede galop (dus zowel links als rechts aan? )
of heeft hij/zij een voorkeur?

Naar boven kijken tijdens het aanspringen is meestal de oplossing..

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:38

@ Alane: ja les heb ik nog steeds 2 keer in de week. Rechts is de moeilijke kant. links gaat super makkelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:40

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:02

@ Amanda: Oke bedankt, ik zal even kijken! Bij mij is het ook het probleem dat hij wel keurig aanspringt, maar niet in de goede galop... Vandaag heb ik gelongeerd en het ging al een stuk beter. De eerste keer aanspringen ging weer verkeerd, maar daarna ging het weer goed. Ben daarna meteen gestopt met die kant galop zodat het goed is afgesloten. Hij moet meer balans krijgen, maar er zit al vooruitgang in!!!

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:30

Ik rij een paard dat zowat hetzelfde probleem heeft, maar ze is nu 6 jaar.
Rechts springt ze perfect aan, links af en toe verkeerd.
Hou je rustig, probeer opnieuw. Als ze 2x fout aanspringt links, spring ik aan op rechts en probeer ik opnieuw op links. Het zal zeker niet in één keer gaan, maar les nemen kan zeker geen kwaad.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:37

Ga eens op het verkeerde been lichtrijden (op het binnenvoorbeen dus) en geef dr eens een kleine tik met je binnenbeen als de buitenschouder naar voren gaat.. omdat draf een 2-takt beweging is gaat het buiten voorbeen tegelijk met het binnen achterbeen naar voren.. dus dan geef je em net die overdreven beenhulp op het goeie moment (dat het binnen achterbeen naar voren gaat)..
Verder nog even niet teveel teugelhulpen geven.. eerst in galop, daarna die verbinding herstellen..

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:15

@horsesgekje : oke goede tip! Ik ben ook een keer eerst weer naar de andere hand gegaan, en daarna er weer naartoe, maar dat holp eigenlijk niets, maar ik ga het gewoon nog een keer proberen ;) Bedankt!

@femmefatale1: Bedankt! Dat ga ik volgende keer proberen! Hoop dat het lukt. Ik ben ook bezig met op mn benen rijden en zo weinig mogelijk met mn handen te doen. Hij gaat vanzelf mn hand opzoeken. Ik houd de teugels wel in contact. Bedankt voor de tip!!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:25

Ik zou toch een zweepje erbij pakken, en dan alleen gebruiken als hij op dat ene moment niet verder wil.
Ik rij mij paard ook met zweepje voor de momenten dat ze het even niet meer snapt.
Niet om haar te straffen, maar om mijn hulp iets duidelijker door te laten komen en dat gaat heel goed.

Dat hij aangeeft dat het genoeg is..dat kan, maar als hij het doorheeft, kan hij daar ook misbruik van gaan maken.
Dus daar zou ik niet te snel aan toegeven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:32

Whoopi1 schreef:
Ik zou toch een zweepje erbij pakken, en dan alleen gebruiken als hij op dat ene moment niet verder wil.
Ik rij mij paard ook met zweepje voor de momenten dat ze het even niet meer snapt.
Niet om haar te straffen, maar om mijn hulp iets duidelijker door te laten komen en dat gaat heel goed.

Dat hij aangeeft dat het genoeg is..dat kan, maar als hij het doorheeft, kan hij daar ook misbruik van gaan maken.
Dus daar zou ik niet te snel aan toegeven.

Dit probleem heeft niks te maken met niet snappen, maar dit geeft alleen heel duidelijk aan dat het paard zelf in onbalans is.
Jonge paarden ontwikkelen heel snel spieren, en de ene keer is het bv meer de rechterkant, de andere keer meer de linkerkant..
Maar doordat niet alle spieren even sterk zijn, kost het ze soms veel moeite om goed aan te springen..

Juist door dit soort 'truckjes' kan je ze er net even doorheen helpen.. en waarschijnlijk is het met een paar dagen opgelost..

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:41

Hij heeft inderdaad nog niet zoveel balans en ik weet ook zeker dat het geen rottigheid is. Bijtikken kan ik best doen, maar aangezien het de onbalansheid is (waarschijnlijk) heb ik dan nog niets op gelost, hij vind het moeilijk en daar wil ik aan werken met mn been. Als het nodig word, pak ik er natuurlijk wel een zweepje bij! Maar ik zie vooruitgang!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:44

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:47

Ik zeg ook dat ik mijn paard (net paar weken ohz) met een zweepje rij omdat ze soms iets moeilijk vind en dat het zweepje dan net iets meer effect heeft waardoor ze het wel snapt.
Daarmee zeg ik niet dat dir paard het niet snapt, maar dat het wel duidelijk voor hem wordt. ;)

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 07:35

@Whoopi1: Ik heb er ook helemaal niets op tegen hoor! Stel dat het niet meer goed gaat, pak ik er wel een zweepje bij. Om de hulp te verduidelijken dus ;) Maar ik probeer het liever eerst zo, maar ik heb respect voor je dat je de zweep op die manier gebruikt hoor! Daar kunnen een aantal mensen een voorbeeld aan nemen!

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 07:38

@ Lianne: Dat is ook een goed idee! Dan ga ik hem eerst laten wennen aan drafbalken draven, en dan zal ik het van de week een keer proberen :)

Paardengeakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:30

Als mijn pony verkeerd aan springt, Zet ik hem meestal in een volte van 5m ongv.
En dan spring ik meestal wel goed aan, zoniet, Terug nemen in draf, en dan weer opnieuw proberen. / hem in een hoek aan springen..
Maar dat gaat niet altijd goed. /3.
Maar, zijn er niet nog meer manieren?..

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:27

dat van op een volte draaien zou ik net niet doen met een jong paard (kleine volte hé) jonge paarden hebben iets meer ruimte nodig, vooral omdat het hier gaat om onbalans
ik zou zeggen, veel oefeningen rijden op het gebied van hand veranderen, slangevoltes, cirkels groter en kleiner,
gewoon eerst zorgen dat hij zijn balans vindt en een ondersteuning geven met je buitenteugel
probeer regelmatig in galop aan te springen, lukt het niet geen nood, nog meer oefening op het buigen en zijn correcte balans vinden, dat kan soms een tijdje duren (reden is al gegeven in topic: ontwikkeling spieren)
ik zou de oefening met de grondbalk zeker eens uittesten, is een goed idee dat aangehaald is
bij ons was er ook een jong paard dat problemen had met 1 kant, maar deed het goed aan de longe en momenteel wordt die galop dus geoefend aan de longe (met ruiter op en licht contact), mss ook een probeersel ;)

Paardengeakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:46

Dat is waar.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:49

dat van dat balkje klopt wij doen dat heel veel met de paarden die niet goed aanspringen of er moeite mee hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:52

Oud topic, dames.. Ik neem aan dat TS haar paard inmiddels wel kan laten aanspringen.. :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:54

ikduss schreef:
Hallo,

Ik heb een jong paard, die alleen stap, draf en galop kent. Hij is nu een half jaartje ohz. Hij zoekt je hand ook aardig op en loopt redelijk veel nagefelijk.
Ik rijd hem goed en lang los. Eerst met lang teugeltje, dan iets korter (dan zoekt ie mn hand vanzelf op) en dan pak ik hem op.
Als ik dan wil aanspringen in galop, springt ie de eerste keer gewoon goed aan. Dan rijd ik hem lekker naar voren gewoon rondjes over de hoefslag.
Maar wanneer ik dan weer ga draven en stappen en dan wil aangaloperen, galopeerd hij gewoon niet goed aan. Je kan hem naar binnen laten kijken, naar buiten, niks met de teugels en alleen de hulpen, maar op NIETS reageerd ie goed.
Het is geen gemenigheid. Het is een eerlijk paard. Maar het lukt hem gewoon niet en voor zover ik weet, doe ik niets verkeerd. Ik heb ook al les genomen maar zelfs toen lukte het maar 1 keer. Ik rijd niet met sporen en ben niet van plan het te gaan gebruiken aangezien het nog een jong paard is. En ik rijd ook niet met zweep. Maar mijn vraag was dus: heeft iemand nog andere tips om hem goed aan te laten springen?

Bedankt

Ik denk juist dat je toch een hoop verkeerd doet , het is een dier dat nog maar een half jaar onder het zadel is, wat verwacht je dan, waarom denk je dat hij niet aan wil galopperen? Juist hij kan het niet omdat hij geen voldoende balans heeft omdat met jou op de rug te doen, hoe is jou balans?
Als het in de les ook niet lukte neem dan gelijk een andere instructrice want zij moet zien dat dit dier daar moeite mee heeft en jou vertellen juist de galop even niet te doen , ja miss op een buiten rit in verlichte zit , maar niet op een volte met waarschijnlijk veel te veel druk op de buitenteugel.
Welke basis kennen jullie al, wat doe je zoal aan het longeren en dat is niet zomaar rondjes laten rennen , maar echt technisch goed longeren en dan niet aan het bit want dat is geen longeren.

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:20

doet hij het tijdens het longeren ook?

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:22

Waarschijnlijk gewoon een balans probleem. Probeer het galopperen echt tot het einde uit te stellen en pest hem er niet onnodig mee. Heb je de schouders er wel goed in? Als ze de buiten schouder eruit hebben willen ze ook vaak verkeerd aanspringen.

Geef hem nog even de tijd tot hij wat sterker is :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:12

Moderatoropmerking:
Dit is een topic uit 2009 dus het paard van de TS is inmiddels redelijk doorgereden denk ik zo :D . Ik laat het wel open, er worden nuttige opmerkingen geplaatst. Wellicht is TS nog actief op Bokt en kan plaatsen hoe het uiteindelijk is opgelost.