probleem met opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindaxhx

probleem met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:03

De titel zegt het al.
Ik heb sinds een jaar een verzorgfries van 22 jaar.
Er is vroeger nooit op gereden, ( alleen voor de kar gelopen)
tot ongeveer een jaar terug een vriendin van mij er 2x op heeft gereden.
Ze had weinig tijd en toen ben ik dus begonnen met haar te rijden,
het eerste half jaar zonder zadel.
Bijna altijd moeilijk doen omdat ze weg liep bij het hek,baal of krukje omdat ze waarschijnlijk geen zin had om te rijden.
1x in de week (ongeveer) deed ze niet zo moeilijk en kon ik er gewoon op komen via hek of baal.
Na een half jaar begonnen om een zadel erop te leggen.
Ze deed nergens moeilijk over, alleen het opstijgen was een probleem.
De eerste tijd viel het wel mee, en liep 1 of 2 passen weg als ik ging opstijgen.
(in die tijd heb ik niet altijd met zadel gereden, maar ook gewoon zonder.
Dus als ze zin had kon ik er gewoon opgaan, maar zo niet dan loopt ze steeds weg als er geen zadel op ligt)
Maar laatst begon ze steeds moeilijker te doen, ook met aansingelen begon ze weg te lopen.
Ik had dus het idee dat het zadel misschien niet goed past.
Dus de eigenaar heeft een nieuw zadel gekocht, maar als nog doet ze moeilijk.
Kan het zo zijn dat het vorige zadel haar pijn heeft gedaan en dat ze het nu met een goed zadel nog eng vind en dat ik opnieuw moet beginnen met zadelmak maken?
De DA heeft haar nog geen 2 maanden terug gecontroleerd, en er was niks mis met haar.
Iemand enig idee wat er kan zijn, en hoe ik het kan verhelpen?
De eigenaar heeft haar meer als hobbypaardje, en doet er helemaal niks mee,
allemaal prima als iemand er op wilt rijden, maar het moet allemaal niet teveel geld kosten. en aangezien ze dus een nieuw zadel heeft en morgen ook nog naar de hoefsmid gaat word het geld dus een probleem.

LiVetime

Re: probleem met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:10

Waarom is het vorige zadel niet gewoon opgevuld en aangepast naar het paard? Een nieuw zadel kopen wil niet bij voorbaat zeggen dat t zadel dan gelijk goed ligt.
Is het zadel gecontroleerd of dit goed ligt door een zadelmaker/maakster? Dat zou ik even laten doen.
En inderdaad, paarden kunnen slechte ervaringen mee nemen, ook op het gebied van slechte zadels. Mijn paard heeft echt een hele tijd een fout zadel gehad. Toen was t nog niet mijn paard trouwens. Maar het heeft heel lang geduurd voordat (nu) mijn paard zijn rug durfde los te laten en door had dat hij geen pijn meer had.

lindaxhx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:28

Dit zadel past geloof ik wel goed.
Ik ken een ander meisje en die doet een opleiding hiervoor en volgens haar ligt het zadel goed.
Er hebben nog een paar mensen gekeken, maar volgens hun lag het zadel ook goed ( niet dat hun er superveel verstand van hebben maar toch..
En zelf vind ik het zadel er ook prima opliggen,
Er is door dat meisje ook al 1x met dat zadel gereden en volgens haar had ze geen problemen tijdens het rijden.
(ze is er via de baal opgeklommen)
Ze doet alleen moeilijk met opstijgen,
volgens haar heeft ze met rijden heeft ze nergens last van.
Ik ga denk ik dinsdag even proberen of ik haar kan rijden, en kijken of ik nog iets opmerk.
Maar ik denk dat ze of eerder last heeft gehad van het zadel, en het nu eng vind.
Of dat haar evenwicht niet goed is.
En dat laatste zou denk ik ook wel kunnen aangezien ik geen dressuur rijd, maar gewoon even een rondje in haar weiland en daarna nog een klein buitenritje.
En dat vind ze superleuk
En ik ga haar ook geen dingen bijleren op haar leeftijd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:31

Waarom denk je dat je een paard op deze leeftijd niks meer zou kunnen leren, natuurlijk kan dat nog.
Maar het paard heeft waarschijnlijk ook nooit geleerd te blijven stilstaan tijdens het opstijgen, dit is ook iets dat echt geleerd moet worden, en als je daar een beetje werk van maakt lukt dat meestal al binnen het trainingsuur, maar uiteraard moet het dan nadien nog een beetje bevestigt worden de volgende dagen.

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:36

Ik zou met veel geduld en liefde haar laten merken dat opstijgen ercht niet eng is.
Daarnaast moet je slimmer zijn dan zij. Als zij erg loopt, zet haar dan in de hoek met dr hoofd naar de muur, en stijg snel maar rustig op zodat jij er al op zit voor ze weg kan lopen.

Bloem0002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:42

Wij hebben ook zon paard gehad.
Het paardje dat jij hebt heeft waarschijnlijk singeldwang (met aansingelen)
Waarschijnlijk doe je met aansingelen 2 gaatjes hoger of meer klopt dat???(het geeft opzich niet als je dat doet maar dat kan de oorzaak zijn liever dat je het eerlijk zegt wandt dan heb je al een ding waar je aan kunt werken)

2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:44

Misschien een optie om iemand haar vast te laten houden bij het opstijgen? Misschien begrijpt ze gewoon niet dat ze moet stilstaan. Anders tegen het hek / muur aanzetten zodat ze niet vooruit weg kan lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:53

je zegt dat ze van jou ook in het begin ook rustig twee stappen mocht doen, dan ben je dus niet konsequent geweest, laat iemand haar vasthouden bij het opstappen en ho is ho, ze leren dit snel genoeg of ze nou 3 of 23 zijn, wel belonen als ze netjes blijft staan .

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:00

Als je zeker weet dat dit zadel goed past, kunnen we dat al uitsluiten.
Ik denk dat je 2 dingen kunt doen, welke het beste is moet je zelf maar kijken.

1) Gewoon rustig met liefde en geduld je paard behandelen, eerst nog een betere relatie opbouwen, door bijv. grondwerk te doen, lekker te wandelen of longeren, knuffelen enz. En daarna het nog een keer proberen, dan heel consuquent
2) Meteen consequent zijn en zeggen dat je van het gedrag niet gediend bent.
Stilstaan = Stilstaan.

Je kunt 'm bijvoorbeeld bij VD of Grondwerk leren op commando stil te staan, en als hij het door en door goed kent doet hij dit ook bij het opzadelen :j!
Misschien is het handig om een keer met VD met de clicker te beginnen! (via pb kan ik je een ernorm goed boek aanraden)
Dat helpt bij mijn paard & mij ook erg goed voor onze band, maar ook respect en gehoorzaamheid!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:31

"Dit zadel past geloof ik wel goed.
Ik ken een ander meisje en die doet een opleiding hiervoor en volgens haar ligt het zadel goed."

Uhh, je moet niet geloven dat het zadel wel goed ligt, maar het zeker weten! Meisje dat opleiding doet is in opleiding, dus nog niet ervaren genoeg. Die ervaring krijg je in de loop der jaren pas.

"En ik ga haar ook geen dingen bijleren op haar leeftijd."

Waarom zou je haar niet nog iets bijleren op haar leeftijd? Geen enkel paard is te oud om iets te leren
Dus: goede zadelmaker erbij halen, je paard wordt nu bereden en zal daardoor ook veranderen qua spieropbouw, en kan je zadel opeens toch anders liggen dan in het begin, consequent zijn m.b.t. het opstijgen, tips heb je hier ondertussen genoeg gehad, en lekker genieten saampjes!

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:19

mijn paard was eerst ook zo en ik dacht ach dr gewoon weer stilzetten en dan opnieuw proberen maar na een tijdje ging ze meer proberen toen ben ik het harder aan gaan pakken,
elkekeer dat ze ging lopen en ik wou het niet gaf ik dr gewoon een tik met de zweep, hoe hard het ook kan klinke maar je kan een paard nooit zo hard een tik geven als dat paarden elkaar een trap geven
dit moet je gewoon aan blijven houden het is moeilijk en misschien denken mensen: aach ze slaat dat paard blabla
maar nu hoef ik alleen maar UH te zeggen en ze staat stil

dit geld ook voor opstappen elkekeer als ik al omhoog ging en mn been eroverheen wou doen ging ze lopen dan er gewoon snel af springen en dr een tik geven, nou geloof me na 3 dagen doet ze dit niet meer ;)

lindaxhx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 20:53

Als ik aansingel zet ik hem gewoon op het eerste gaatje,, als hij te makkelijk 2 gaatjes hoger kan doe ik dat ook wel.
en als het wat moeilijker gaat gewoon 1 voor 1,,
dus ze kan er in principe geen last van hebben.
Ik had in het begin inderdaad wat consequenter moeten zijn, maar als ik net in die beugel stap en af zet van de grond om er op te komen zette ze 1 of heel af en toe 2 stappen duis dacht dat het aan haar evenwicht lag.
Met een zweep kan ik helemaal niet werken.
Het is een paard die heel eenkennig is.
Een ander meisje en ik zijn de enige die echt wat met haar kunnen.
Het paard vertrouwd me ook met alles, kan alles wel doen.
Dat is dus ook de reden waarom ik niet weet wat ik er mee aan moet. als ze vervelend doet kan ik haar inderdaad wel straffen, maar misschien heeft het haar eerder wel pijn gedaan, dat ze het nu wil ontwijken, en ga ik haar dus niet straffen.
De laatste keer dat ik het probeerde begon ze al rondjes te lopen toen ik alleen me been al in de lucht deed, terwijl er daarvoor niks aan de hand was.
Toen het niet lukte heb ik het zadel dus ook af gedaan, en ben op een krukje gaan staan en beetje over haar heen liggen/hangen,
was allemaal prima, maar als ze in de gaten had dat ik op haar wilde klimmen loopt ze weg met haar achterkant, en gaat met haar hoofd naar mij toe staan.
Grondwerk en knuffelen poetsen doe ik genoeg, zelfs een maand achter elkaar zonder te rijden, maar dat veranderd niks aan de angst van het zadel.
Dus ik laat haar wel langzaam weer aan het zadel wennen, op een positieve manier, en hopen dat het langzaam beter gaat.

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:12

is het niet gewoon een deel van de opvoeding, die van mij stond ook nooit stil, ook de fysio dr bij gehad, zadelmaker, van alles, maar gewoon streng zijn en elke keer weer terug zetten als er een pas verkeerd werd gedaan hielp meer.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:16

SanVic schreef:
is het niet gewoon een deel van de opvoeding, die van mij stond ook nooit stil, ook de fysio dr bij gehad, zadelmaker, van alles, maar gewoon streng zijn en elke keer weer terug zetten als er een pas verkeerd werd gedaan hielp meer.

mee eens, en goed belonen als ze wel stil staat

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:16

Als ik het zo lees is het gewoon een kwestie van opvoeding.
Hou hem vast als je na singelt, loopt hij weg zet hem dan stil en achteruit. Bij het opstappen pak je je binnenteugel naar het zadel toe totdat hij kort is, zodat hij als hij lopen wil alleen maar kleine rondjes kan lopen, en niet kan gaan bokken of steigeren.
Dan moet het lukken, en natuurlijk veel geduld hebben en alle tijd ervoor nemen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:08

Wij hebben bijna 2 jaar gedaan om normaal op te kunnen stappen bij ons paard, maar met al het geduld van de wereld kan het nu wel gewoon.
We kunnen nog niet meteen been aanleggen en we moeten hem de eerste 3 minuten goed in de gaten houden, anders kwam hij flink van de grond.

Mijn tip, laat iemand haar vasthouden en heb veel geduld.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:22

lindaxhx schreef:
De laatste keer dat ik het probeerde begon ze al rondjes te lopen toen ik alleen me been al in de lucht deed, terwijl er daarvoor niks aan de hand was.

Herkenbaar. Ik heb mijn paard nu een half jaar en ze staat eigenlijk alleen stil als iemand haar vasthoudt. Eigenlijk moet ik zeggen: stond, want nu gaat het dus wel goed.
Ik heb een aantal tips gekregen van mensen maar die hielpen niet of tijdelijk.
En ook bij mij was het zo dat zodra ik mijn been optilde om mijn voet in de stijgbeugel te zetten, ze achteruit liep. Nu heb ik een nieuwe instructrice en toen ze het zag gebeuren zei ze me mee te lopen met het paard zodra ze wegliep. Ik moest dus eigenlijk met mijn buik bijna tegen haar aan staan, deed zij een stapje opzij of achteruit dan moest ik meelopen. Na twee dagen was het over en stond ze gewoon stil met opstappen. Ik was stomverbaasd, na bijna 5 maanden prutsen was het hele probleem in twee dagen voorbij. Misschien werkt dit bij jou ook, 't is in ieder geval de moeite waard om het te proberen. Succes.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:36

Ik heb met een pony (die nog niet lang onder het zadel liep) gewoon altijd op en af gestapt terwijl de pony vaststond aan haar halster en een touw. Misschien niet de meest veilige manier maar ze had toen al snel door dat ze van zodra ik opstapte toch niet vooruit of achteruit kon en dat opstappen niet eng is. Als ze dan netjes stilstond belonen en weer afstappen. Zo heb ik dat een aantal keer gedaan en toen kon ik in de piste ook normaal opstappen zonder dat de pony in galop weg liep.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:25

Paarden kunnen om meerdere redenen weglopen tijdens het opstappen.
Ze kunnen het eng vinden, de plotselinge druk kunnen ze beter verdragen als ze lopen, ze zijn het er nog niet helemaal mee eens dat je er opstapt of ze hebben gewoon nooit begrepen dat het gewenst is dat ze stil staan.

Hoe dan ook het komt dus neer op dat het paard er nog niet rustig is bij het idee dat jij op zijn rug stapt, of het nog nooit geleerd heeft.
Ik vraag mijn paard altijd toestemming om erop te mogen, doe ik dat, dan kan ik zo klunzig als ik wil erop kruipen blijft ze stilstaan, doe ik dat niet, dan loopt ze bij het geringste al weg.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt in grondwerk en de signalen die paarden uitzenden, maar daar zou dit veel bij kunnen helpen!
Verder moet je ze niet corrigeren als ze lopen, maar als ze het bedenken of in de startblokken staan. Voorkomen is beter dan genezen. Zorg er dus voor dat je paard in ruststand staat voordat je op wilt stappen.

Verdiep je dus eens in de signalen die paarden uitzenden en kijk wat jouw paard tegen jou zegt als je op wilt stappen, dan kun je uitzoeken waarom hij wegloopt bij het opstappen.

Sowieso erg fijn om te weten dat je paard het ook goed vindt dat je er op stapt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:56

Een heleboel mensen gaan ervan uit dat een nieuw zadel gelijk goed ligt op de rug van het paard. Dat is misschien wel zo bij een boomloos zadel, maar een boomzadel niet. Altijd eerst inrijden, ik rijd een nieuw zadel zeker twee tot vier weken niet gewoon zittend, maar in de verlichte zit / op de voorboom zittend. Op die manier kan de voorboom wat zakkenen komt het zadel beter te liggen. Vaak zie je op een wedstrijd allemaal paarden met een zadel dat zeker 5 cm boven de schoft uitkomt, die zijn meestal niet goed ingereden. Slecht voor de rug van het paard, en ook niet goed voor het zadel.

Verder ben ik het met je eens dat het paard ook wel eens bang kan zijn voor pijn als hij jou aan ziet komen met een zadel. Hij weet natuurlijk niet dat jij niet dat zadel gebruikt dat hem die pijn geeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:34

óf het zadel ligt niet goed ( voor de zekerheid een zadelmaker laten komen)

óf je bent niet consequent geweest. die 1 of 2 stappen wat je zegt worden steeds meer en steeds eerder lopen. in dit geval met aansingelen al. dat kan je oplossen door iedere keer als het paard 1 pasje zet weer af te stappen, terug te zetten op de plaats waar hij stond, en weer opnieuw op te stappen net zo lang tot hij stil staat.

maar ik zou eerst eens een zadelmaker het zadel laten controleren ;)

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:53

je zal heel veel gedult moeten hebben
doe het met iemand die je helpt en probeer niet boos te worden als hij weg loopt maar beloon hem als hij het goed doet
sucses met opstappen