Amber @ Work thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Amber @ Work thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:13

Dit is de eerste keer dat ik foto's plaats hier, dus hoop dat het goed staat zo ;)

Amber is mijn 4 jarige merrie, Gribaldi x Jazz. Ze is momenteel zo'n 2 maanden onder het zadel. Dit omdat ze vorig jaar zo iel en jeugdig was en in haar hoofd er nog niet klaar voor was. Dus dan maar wachten.
Ik heb haar een maand weg gebracht om door te pakken zodat ik er meteen op kon en weg kon rijden. We zijn momenteel vooral bezig dat ze rond is, af en toe gaat ze te diep en moet ik ook dit oplossen, te diep is ook niet goed. De overgangen en buiging zijn ook punten waar we mee bezig zijn. En het voorwaarts houden, met name in overgangen terug en de overgang naar galop.
We hebben nu 3 lessen gehad en ik merk al verbetering. Ik rijd haar maximaal 4 keer per week een half uurtje, dan is ze echt op. Mijn eigen probleem is mijn linkerhand, deze pak ik snel te vast en vind ik moeilijk te ontspannen. Het gaat al wel beter, maar toch is het niet optimaal.
Gisteren was mijn zusje zo lief om mee te gaan om te helpen met opstijgen en zo kon ze gelijk foto's maken :D

Afbeelding
Voorbereiding op de overgang naar draf

Afbeelding
Volte in draf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Galop

Afbeelding

Afbeelding
Dit is naar het eind toe en dan zakt ze helemaal makkelijk te diep.

Afbeelding

Afbeelding
De rechtergalop is moeilijker, kost ook iets meer moeite met aanspringen.

Letizia

Re: Amber @ Work thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:22

Gaaf paard Chris, probeer wel op je benen te letten.
Ze heeft idd de neiging om achter de loodlijn te lopen, je eerste galop foto is een mooi moment!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:24

Leuk dier zeg!

Ik heb laatst geleerd dat het niet erg is als een jong paard achter de teugel loopt. Als paard dat even nodig heeft, dan moet het maar. Voorwaarde is wel dat paard aan de teugel blijft, dus niet de verbinding verbreekt en erachter kruipt. Zolang dat niet gebeurd: is achter de ll zo erg niet.

Veel succes met paardje!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:25

Verbinding houden doe ik wel inderdaad, ze kruipt er niet achter om de druk te ontwijken.

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:31

Leuk dier.
Zelf zou ik minder richten op de hoofdhouding van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:41

Leuk typje heb je daar onder het zadel zeg!
Wat mij betreft mag de nadruk qua rijden echt even liggen op het neusje eruit kunnen rijden, hand gaan volgen. Als je 'm wat ontspannener kunt krijgen in de bovenlijn dan zal je buiging ook wat makkelijker gaan.
Aan je eigen houding is ook nog wat winst te behalen, mogelijk gaat je paard daar ook makkelijker van lopen. Knie mooi naar beneden houden en zelf niet teveel spanning opbouwen in je schouderpartij, want adhv je foto's vermoed ik dat je daar zelf wat spanning hebt zitten.

Ben erg benieuwd naar jullie foto's over weer een paar maanden! :P

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:11

Leuk paardje! Volgens mij pakt ze het allemaal erg goed op!
Probeer alleen wel je benen lang te houden. Die trek je af en toe op.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:36

Leuk paardje!
let op je benen en zelf niet te veel naar beneden kijken. ;)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:39

leuk paard alleen je moet je hakken uitdrukken en naar achteren gaan zitten ipv naar voren te duiken

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:32

Ziet er al super uit voor zo kort onder het zadel.Voor het neusje er uit rijden heeft ze gewoon nog niet genoeg 'spier'kracht.Komt vanzelf goed,ze gebruikt haar rug goed en ziet er lekker los uit.Probeer inderdaad op je benen te letten en minder met je hak te drijven zodat ze goed aan het been blijft.Mooi paard hoor!
Succes

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:31

Ziet er goed uit Christianne :j

Nu nog jezelf mooi lang maken, en dat zal denk ik een hoop schelen in de balans van jou en Amber.

Wat betreft het opkrullen, ga aan de slag met het volgen van de hand met behoud van aanleuning en je kan haar steeds beter uitleggen naar beneden, maar ook naar voren toe. Is wel iets waar je echt aandacht aan moet geven, anders blijft dit de comfort houding en kom je er niet meer eenvoudig uit.
Aan de andere kant, paard is nog niet lang onder het zadel en vind dit er super uit zien :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 08:43

Bedankt voor alle reacties!
Het is nog aftasten, maar het heeft wat tijd nodig. Ik heb goede begeleiding, dus dat moet wel goedkomen!

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:38

je hjebt hem lekker ontspanne lopen ;)
let wel een beetje op je benen

Verder loopt hij soms iets te veel met zn neusje naar binnen, geeft opgepropt gezicht terwijl dat niet zo is ;)
Als je hem net iets meer met zn neusje eruit laat lopen, dan oogt dat veel ontspannender ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 06:45

Een jong paard exact op de goede plaats hebben is niet altijd even simpel. Vergeet niet dat ze nog maar 2 maanden onder het zadel is he?!

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 07:49

Nee dat snap ik maar ik zie sowieso jonge paarden nog niet zo, maar ieder zijn eigen mening natuurlijk :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 08:23

Nee een jong paard moet lekker de rug wegdrukken en van de hand aflopen en al dat soort dingen.... Nee dat is goed?!
Amber is heel zacht in de mond. Ze hangt niet in mijn hand, ze is alleen aan het zoeken en loopt dan graag te diep. Ook ik ben dan hierin aan het zoeken om het op te lossen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:28

Ziet er goed uit, wat jij zegt heb ik ook met mijn haarlem merrie.
De meeste Kwpn`ners hebben op 3-jarige leeftijd nog zoiets van ik ben een veulen, ik ben haar wel al aan het rijden nu is ze ook zo`n 2 maanden onder het zadel, maar moet zeggen dat de jouwe het duidelijk een stuk beter doet, mijne heeft nog moeite met de galop met een ruiter erop.
Stappen aan de teugel doet ze wel al geweldig.
P.s. Springt ie niet weg?
Alle Jazz die ik ken springen weg om de kleinste dingentjes

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:45

leuk paard

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:48

HAKKEN NAAR BENEDEN :D

en je handen meer gaan dragen
je beugels mogen ook wat langer

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:54

Hahaah, ze durft dat wel ja. Maar dat ben ik gewend van mijn NRPS'ertjes ook. Dus ik weet niet of dat dan typisch Jazz of Gribaldi gedrag is wegspringen. Ik weet wel dat ze veel op mijn pony's lijkt :D

@ _Daniella, ik heb mijn beugels bewust een gaatje korter gemaakt op haar in het begin, dan heb ik iets meer houvast in mijn zadel.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:57

Het is typisch Jazz gedrag om weg te springen
Maar van Gribaldi is daar niks over bekend zover ik weet.
Gribaldi s zijn een van de beste afstammelingen die je kan hebben voor een dressuurpaard kwa karakter & kunnen

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:05

Oké dat wist ik niet.
Het enige wat ik weet is dat als ik haar afstamming vertel dat iedereen meteen vraagt of ze wel braaf is :D
Nu is zij dat wel, dus heb voor mezelf maar naar de wiskunde gekeken dat daarbij 2x negatief ook positief wordt, dus is dat bij haar ook zo :D

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:08

Echt wat een prachtig paard! Ze loopt er goed en mooi!
Ik zou wel een beetje om je zit denken, dan ook vooral in de galop. Verder vooruit kijken. Maar het gaat zo heus goed komen! succes verder :D

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:16

shannaaaa schreef:
Leuk paardje!
let op je benen en zelf niet te veel naar beneden kijken. ;)

Mee eens,
ik kan het niet geod zien, maar ik geloof dat je ook een beetje piano handjes hebt...
( mag er niet te veel over klagen want zelf doe ik het ook hoor...)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:32

Dat met dat hoofd komt goed hoor. Is niet zo gek inderdaad dat ze nog zoekt en uitprobeerd. Die van mij deed dat ook een hele tijd. Te diep te kort, te laag, steeds weer wat anders, maar altijd zonder spanning of druk. Inmiddels heeft ie zijn houding een beetje gevonden en loopt ie precies op de goede plek. Geen zorgen dus, alleen maar goed om het hem zelf te laten doen!!