Ongewenste trainingsmethoden, wel resultaat. Willen we dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Ongewenste trainingsmethoden, wel resultaat. Willen we dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 02:06

Het valt me op dat sommige ruiters op de hogere niveaus bij de training methoden gebruiken die niet toegestaan/niet gewenst zijn volgens de meeste dressuurboekjes.
Pas geleden was ik bij een dressuurwedstrijd bij de Z aan het kijken. Een van de deelnemers viel me op bij het losrijden. Jammergenoeg was ik net te laat met het nemen van een foto, anders had ik hem even geplaatst. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Het paard liep met stelling naar binnen, en zij hield haar binnenhand ongeveer tussen haar borsten (niet overdreven), flink op spanning. Even later pakte ze die binnenteugel (in galop) zelfs in haar buitenhand, paard werd op deze manier nog steeds in die binnenstelling getrokken. Zo reed ze een tijdje rond.
Later, in de proef kwam het paard behoorlijk in verzet en heeft ze de proef vrijwillig beeindigd. Volgens haar deed hij altijd zo "lastig" als ze in die bak een proef moest rijden.
Het losrijden op deze manier lijkt in dit geval dus niet te werken, maar ze heeft al wel een lange weg afgelegd naar de Z en dan ben ik toch verbaasd over zulk soort methoden.

Ook zie ik regelmatig pony's en paarden die tijdens de training met touwtjes (of een slof) in een houdinkje gereden worden. Tijdens de proef gaan deze er wel af maar zo'n beestje blijft dan die 6 min. ook nog wel in die houding lopen. Dit heb ik o.a. gezien bij kinderen die zelf echt nog niet nageeflijk kunnen rijden, dus het lijkt wel te werken.

Wat ik ook heel vaak zie is een paard dat stil staat en waarbij het bit even een paar keer links-rechts-links door de mond gehaald wordt waarop hij een beetje dieper afbuigt. Dit laatste zie ik zo vaak en op alle niveaus dat het bijna normaal is geworden, maar ik denk dat het nergens in de dressuurboekjes omschreven staat. (en ik heb het tijdens mijn instructeursopleiding niet geleerd)
Ik zag er vanavond nog ééntje, en die was niet eens zo heel ruw. Ik denk niet dat ze het paard zeer deed maar het is niet "van het been naar de hand toe rijden".

Maar wat ik me dan afvraag: willen we dit? En wil ik dit?
Gezien de resultaten lijkt het wel te werken. In mijn ogen een te makkelijke weg naar succes, en niet correct.
Ik heb altijd geleerd dat je op deze manier niet het juiste resultaat kunt bereiken. De gangen worden slechter, een paard wordt niet correct op de buitenteugel gereden. Maar blijkbaar is het toch goed genoeg voor winstpunten tot en met de Z.

Als dit de manier is om te scoren in de dressuursport weet ik niet of dit nog wel de sport is waar ik me altijd met veel plezier en passie mee bezig heb gehouden. Ik probeer zelf altijd "correct" te rijden. Hierdoor heb ik wel een paard afgericht dat volledig op de zit te rijden is, maar in de dressuur(wedstrijd)sport gaan we maar langzaam vooruit.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik ben vooral geinteresseerd in de meningen van juryleden en ruiters die zelf op een wat hoger niveau rijden.

Anoniem

Re: Ongewenste trainingsmethoden, wel resultaat. Willen we dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:47

Een foto plaatsen van zo iemand was net zo incorrect geweest........

Nee, natuurlijk moeten we dit niet willen. Er zou meer controle moeten zijn op het losrijden, maar je moet er ook elkaar op gaan aanspreken.
Mensen komen ermee weg, en als je er nog punten voor krijgt ook...... dan loont het de moeite (wat dan wel iets zegt over hoe zo iemand is, en dat iets is niet bepaald vleiend).
Als ze erop aangesproken worden door andere ruiters, zal het uiteindelijk de moeite niet meer lonen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:43

Ik ben er erg voor om een jurylid toezicht te laten houden op het loswerkterrein. Iemand die zeer incorrect aan de slag gaat, zou daar al moeten worden uitgesloten...

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:56

Nickas schreef:
Ik ben er erg voor om een jurylid toezicht te laten houden op het loswerkterrein. Iemand die zeer incorrect aan de slag gaat, zou daar al moeten worden uitgesloten...

Daar ben ik het ook mee eens! Zo gaat dat op reiningshows ook, als iemand zijn paard incorrect rijdt kan hij/zij weggestuurd worden. En volgens mij in het ergste geval ook nog geschorst.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:59

Je mag niet eens inrijden met slof.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:00

Hangt ook af van welke organisatie bij reining hoor...

Sja... ikzelf ben nog steeds voor eerlijk en correct trainen (maar dit kan natuurlijk wel op kordate wijze), en hoef niet zo nodig de punten voor het Z. Deze discussie zal nog heel lang bestaan, je ziet immers niet hoe mensen thuis trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:08

poes schreef:
Hangt ook af van welke organisatie bij reining hoor...

Sja... ikzelf ben nog steeds voor eerlijk en correct trainen (maar dit kan natuurlijk wel op kordate wijze), en hoef niet zo nodig de punten voor het Z. Deze discussie zal nog heel lang bestaan, je ziet immers niet hoe mensen thuis trainen.

Dit lijkt mij ook. Je kunt nog zo streng controleren op wedstrijden, maar wat er thuis gebeurd zie je niet...
Uiteraard pleit ik ook voor een vriendelijkere sport hoor en pleit ik ook voor meer toezicht tijdens inrijden, maar ik denk niet dat je daar de kern van het probleem mee weghaalt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:26

Nickas schreef:

Helemaal mee eens. Hier in de kring rijden 2 dames die tijdens het losrijden de paarden wle zo gruwelijk lopen te treiteren.
Ze rijden beide niet hoger dan l2 maar doen alsof ze grand prix ruiter zijn.

Volgensmij vinden beide het stoer om te doen alsof de paarden gevaarlijk zijn.
Maar vreemd genoeg doen andere paarden precies hetzelfde bij hun...

Op losrijterrein word dan ook vaak gezegd, oh dat doet ze zelf , niets van aantrekken.

In de proef zijn ze ineens wel braaf. Ik kan kotsen van zulke aandachtstrekkers...

Maar wat mij betrefd dus een jury op het losrijterrein die zulke lui gewoon uitsluit en wegstuurt +:)+

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:42

Ik ben er ook een voorstander van dat er een jury bij het inrijden toezicht houdt.
_/-\o_

Zo voorkom je iniedergeval op een wedstrijd paardenleed en wat er thuis gebeurd dat kan je toch niet voorkomen.....

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:47

Ik was laatst een keertje aan het kijken bij een dressuur wedstrijd van mijn zusje. Ben maar naar de kantine gelopen om een glas drinken te kopen, want ik ergerde me echt blauw aan de manier van (los)rijden van sommige ruiters. :n

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:07

jammer dat sommige mensen op die manier een gewenst resultaat willen krijgen.

een jurylid wat toezicht houdt op het loswerk terrein vind ik een goede, want dit is al bijna een nieuwe sport :\

ik vind het echt al helemaal jammer dat dat gepluk aan alle kanten nog beloont wordt met punten waardoor ze er dr goed mee af komen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:15

Ik heb vroeger wedstrijden gereden en heb een paard zonder spectaculaire bewegingen, die wel braaf zijn oefeningen liep, niks meer niks minder.

kreeg ik het advies van een omstander:"Zorg maar dat je hem goed opjut, zodat het lijkt of je hem net kan houden, dan krijg je veel betere punten"

Nee dank u, als het zo moet, dan doe ik er maar langer over. Ik probeer via wederzijds respect het verste te komen voor mijn gevoel, niet noodzakelijk hoge punten of lintjes.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:20

K snap eerlijk gezegt niet hoe iemand die zo rijd de Z in komt?!
Net wat je zelf zegt, de buiging klopt niet , De gangen gaan zwaar achteruit en waarschijnlijk krijgen ze nog tactfouten ook, en ga zo maar door.
Zijn al die jury's zo blind geweest bij deze mevrouw in kwestie ??

Iemand op een losrij terrein is inderdaad een heel goed idee, Maar dan krijg je weer de grens?
Waar trek je die? Paard1 loopt te klieren en vervelend te doen , steigert en de ruiter geeft hem een knal tussen zn oren, Paard2 (of ruiter2) loopt alleenmaar te raggen en te doen.
Let op, Iemand die toezicht hou kan niet alles zien, ziet bv alleen het moment dat paard1 een zweep tussen ze oren krijgt en nog even door gaat met klieren en bij 2 ziet die alleen op dat moment een strenge hand, Zou je dan paard1 dr uit gooien terwijl het paard van zichzelf gewoon een heetkop is ?!
Snappen jullie wat ik bedoel?

K vind dat ze trouwens ook mogen letten bij losrijden met dan afsnijden wat sommige ruiters elke keer doen.. :+

K heb zelf me paard van de B tot het Z1 gereden, binnen 3/4 jaar ongeveer, ben nu 19 4 jaar geleden 15, En ik ga niet ontkennen dat ik op me 15de perse wou dat mn paard netjes liep en toen heb ik ook best vaak " grof " gereden. Denk dat veel jongeren meiden dat wel hebben gedaan, Maar zoals eerder is beschreven hoe hoger je komt hoe slechter het word op die manier, ben op die manier ook echt niet ver gekomen, Denk dat ik een half jaar in de B ben blijven hangen en toen was door had wat de fout was en de fout was is :+

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:42

hoe meer je zo traint en werkt, hoe meer kans je loopt dat je de verkeerde spiergroepen van het paard aanspreekt en het paard psychologisch breekt. Ik ben er van overtuigd dat mensen die zo trainen zichzelf uiteindelijk tegenkomen als ze écht de top willen bereiken. Voorbeelden hiervan zie ik regelmatig voorbij komen.

Wat me wel echt stoort is dat dit soort mensen helaas aanbeden wordt door mensen die minder verstand van welzijn en paarden in het algemeen hebben en daardoor gaan denken dat het "normaal" is om zo met paarden om te gaan en ze zo te trainen. Die mensen zien alleen de (vaak) snelle resultaten die ze behalen en nemen daarom de trainingsmethoden over.
Dát vindt ik vele malen erger.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:27

@joolien
De kern is dat veel (proef) rijders resultaat verslaafd of resultaat afhankelijk zijn.
Elk punt ongestraft gescoord is een voorwaartse stimulans om de trainingsweg voor paard en ruiter nog korter en agressiever te maken.
Maar je kunt de verbetering van je/een paard nooit gelijk optrekken met verhoging van jou assertiviteit.
Wie die verantwoordelijkheid van splitsing nog niet aan kan, zou al in het beginstadium door een instructeur teruggehouden moeten worden.
Maar ook van hen gaan vaak omwille van hun brood veel liver niet het gevecht aan van continu tevreden klanten en waarlijk leren rijden.

zoals in het normale leven
-:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:29

"
De kern is dat veel (proef) rijders resultaat verslaafd of resultaat afhankelijk zijn"

:j als je presteert maak je een stofje aan, Endorfine, enne dat kan ook best verslavend/motiverend werken

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:38

Tja, wat is hoog rijden. Z is nog niet echt hoog en zegt niets over de kunde van de ruiter. Althans, niet persé. Er zijn hele fijne ruiters die Z rijden. Echt het aankijken waard. Maar ik ken ook enkele L2-ruiters die echt super harmonieus kunnen rondrijden alsof ze een super GP-paard aan het rijden zijn. Voor dergelijke mensen heb ik veel respect en ik streef erna elke dag dit te benaderen in mijn eigen training, wetend dat ik er nog lang niet ben ook al rij ik subtop. Dat is 1.
Verder vind ik daarmee dat dergelijke rijderij veel hoger beloond moet worden door jury's, oftewel, geef eens wat meer 10-en voor een perfect gereden overgang oid als je echt werkelijk niets op de manier van bewegen van het paard en rijden van de ruiter hebt aan te merken. Mensen in het Z waar de paarden telgangen in de stap, hobbelen in de draf (niet gedragen, takfouten etc), en 4-taktgalop waar je pijn van in je ogen krijgt moeten vaker een 3 of 2 krijgen voor een zelfde oefening ook al loopt het paard met de hals omhoog en de neus perfect stil aan de loodlijn, maar voor geen meter echt door hun lijf en losgelaten. Dat is 2.
Dat dit dus niet gebeurd, is volgens mij de reden dat veel mensen in de "hogere" klasse Z terecht komen terwijl de rijderij daar niet mee strookt.
En tja, als je het op een goeie manier probeert te doen, ik zeg bewust probeer, dan ga je langzaam vooruit. Dat klopt. Maar als je er dan eenmaal bent, dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar.
Veel mensen vergeten trouwens, dat, als je probeert goed paard te rijden, dan dan het plaatje verder in de proef natuurlijk dan ook wel moet kloppen. Met proberen alleen ben je er niet. Je paard moet even goed met oprichting gaan lopen (maar dan met gebruik van het lichaam) en met impuls en regelmaat en de oefeningen perfect uitvoeren. Dat dit erg moeilijk is, zie je om je heen op de wedstrijden. Als dat allemaal nog niet zo lukt, mag je de jury niet kwalijk nemen dat een goed proberende ruiter net zo veel of weinig punten krijgt als het proeftechnisch nog niet goed is. Wel vind ik dat je het een jury kwalijk mag nemen dat een in elkaar getrokken paard, waar de gangen van kapot gereden zijn, maar proeftechnisch wel alles uitvoert op de letter dan toch wintpunten rijdt. Maar ja, hoe je dat kunt veranderen zie ik zo ook niet 1, 2, 3. Ik weet ook niet of dat masterplan van nu daarbij zal helpen. Het ligt toch ook aan het oog van de jury en die zal gewoon voor enkele juryleden veel beter geschoold moeten gaan worden.
Maar, dat is mijn mening en daarbij hoop ik maar dat ik niemand voor het hoofd stoot. ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 12:53

Bedankt voor jullie reacties!

Nickas schreef:

Er is al toezicht op het losrijterrein, door de toezichthouder, (voorzitter van de) jury en/of Federatievertegenwoordiger. Dat helpt in de praktijk dus niet genoeg.

Wat ik me vooral afvraag, en dit zou ik zo graag eens van een jury weten:
Hoe kan het nou dat deze mensen resultaten halen? En het lijkt nog sneller te gaan ook. En toch leren we dat dit niet tot resultaat leidt.

Yamcha schreef:
Als ze erop aangesproken worden door andere ruiters, zal het uiteindelijk de moeite niet meer lonen.

Bij een ruiter die zijn paard teveel slaat zou ik er wel wat van zeggen. Maar zeggen: “Hee, zit eens niet zo aan die binnenteugel!” dat zou ik toch niet zo gauw doen. :-) En zeker niet tegen iemand die op hoger niveau rijdt.
Maar zolang het punten en prijzen oplevert blijft het lonen.

SamSter schreef:
K snap eerlijk gezegt niet hoe iemand die zo rijd de Z in komt?!
Net wat je zelf zegt, de buiging klopt niet , De gangen gaan zwaar achteruit en waarschijnlijk krijgen ze nog tactfouten ook, en ga zo maar door.
Zijn al die jury's zo blind geweest bij deze mevrouw in kwestie ??

Ja, en het is echt geen uitzondering. Op een andere wedstrijd kwam tijdens een Z-proef een paard enorm in het verzet. Stak zijn hoofd omhoog en wou geen stap meer zetten. Werd met grof geweld naar beneden gezaagd en vervolgde vervolgens zijn proef alsof er niets gebeurd was. Stond er met verbazing naar te kijken. “O, moet dat zo?!” ;-)

woods schreef:
hoe meer je zo traint en werkt, hoe meer kans je loopt dat je de verkeerde spiergroepen van het paard aanspreekt en het paard psychologisch breekt. Ik ben er van overtuigd dat mensen die zo trainen zichzelf uiteindelijk tegenkomen als ze écht de top willen bereiken.

Ja, dit vraag ik me dus ook af. Blijkbaar ligt die top dus nog veel hoger en is de Z wel op deze manier bereikbaar.

woods schreef:
Wat me wel echt stoort is dat dit soort mensen helaas aanbeden wordt door mensen die minder verstand van welzijn en paarden in het algemeen hebben en daardoor gaan denken dat het "normaal" is om zo met paarden om te gaan en ze zo te trainen. Die mensen zien alleen de (vaak) snelle resultaten die ze behalen en nemen daarom de trainingsmethoden over.
Dát vindt ik vele malen erger.

Dit maakt me dus gewoon echt bang, vooral vanwege de kinderen. Ik probeer als instructeur ruiters ook correct te leren rijden. Maar als ze om zich heen mensen meer resultaat zien halen met ruw gedrag en hulpteugels, tja dan kan ik wel tegen de bomen gaan praten. (zoiezo geen slecht idee :D )

Yamcha schreef:
Een foto plaatsen van zo iemand was net zo incorrect geweest........

Ik zou haar onherkenbaar gemaakt hebben. Zit hier niet om mensen persoonlijk aan te vallen, het gaat me echt om dit probleem.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:23

suus_ schreef:
"

:j als je presteert maak je een stofje aan, Endorfine, enne dat kan ook best verslavend/motiverend werken

Klopt, maar dan wordt ook al aangemaakt bij inspanning zelf.

Het gaat hier om door kracht en/of mechanica een valse egostreling te bewerkstelligen.
En een jury door hier (onbewust) punten aan toe te kennen er een blijvend positieve ervaring van te maken.

Voor de ruiter dan :+

Lijkt op de stelling:
"Je mag een brood stelen als je honger hebt."

Wie bepaald jou honger?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:33

Ik ben net terug van een paar dagen werken op jumping beervelde.
Tijdens de rustige uurtjes kon ik af en toe eens gaan kijken naar het losrijterrein.

Ik ben niet lang gebleven :n Verschrikkelijk gewoon.
- slofteugel strakker dan gewone teugel
- combinaties van scherpe hackemore en bit
- bitten met ribbels
- dmv slof paard naar beneden trekken, en dan ook echt trekken.
- paard wil niet onmiddelijk stoppen, dan gaan we maar achterover aan de teugels hangen en links rechts trekken
- slofteugels strak, en dan maar links en rechts trekken in de galop (teugels tegen de buik) De tong van dit arme dier hing der helemaal uit en hij was continu aan het kreunen.

en niet alleen de jongere generatie. Ook de grotere namen, mensen waarvan ik vroeger dacht 'wauw' moeten nu 10 m van mijn paard blijven.

het verwonderde mij helemaal niet dat deze paarden nauwelijks bleven stilstaan bij het opstijgen
Laatst bijgewerkt door Hananas op 01-08-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:34

Endorfine maak je alleen aan als je zelf echt tot het gaatje gaat, van inrijden en een proef rijden echt niet.
Het zal misschien de adrenaline kick zijn en het geilen op aanzien of prestatiedrang koste wat kost.

Ik vind het ook not done, ben ook zeker voor jurytoezicht bij het inrijden!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:38

ik ben van mening dat de mensen die incorrect trainen zichzelf uiteindelijk gaan tegenkomen en door de mand vallen
en maar goed ook natuurlijk :j

overigens ben ik dus wel een type wat haar mond niet kan houden, er op af stapt en daar eens wat van zegt
vandaar dat ik dus niet meer echt vaak op wedstrijden ga kijken, ik zou continu ruzie hebben :o

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:43

Dorienn schreef:
Ik ben net terug van een paar dagen werken op jumping beervelde.
Tijdens de rustige uurtjes kon ik af en toe eens gaan kijken naar het losrijterrein.

Ik ben niet lang gebleven :n Verschrikkelijk gewoon.
- slofteugel strakker dan gewone teugel
- combinaties van scherpe hackemore en bit
- bitten met ribbels
- dmv slof paard naar beneden trekken, en dan ook echt trekken.
- paard wil niet onmiddelijk stoppen, dan gaan we maar achterover aan de teugels hangen en links rechts trekken
- slofteugels strak, en dan maar links en rechts trekken in de galop (teugels tegen de buik) De tong van dit arme dier hing der helemaal uit en hij was continu aan het kreunen.

en niet alleen de jongere generatie. Ook de grotere namen, mensen waarvan ik vroeger dacht 'wauw' moeten nu 10 m van mijn paard blijven.

het verwonderde mij helemaal niet dat deze paarden nauwelijks bleven stilstaan bij het opstijgen

wat walgelijk zeg! dat dat paard kreunt snap ik best, die krijg wrs gewoon geen lucht meer. hyperflexie noemen ze dat toch ook wel?
vooral mee doordaan, dat arme dier word gewoon in puin gereden op die manier.

walgelijk dat sommige ruiters zelfs ten koste van hun dier willen winnen. bah! :(

frutsel33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:47

Bagger hoe sommige ruiters met hun paard bezig zijn,en dit is uiteraard niet alleen op wedstrijdterrein.Maar als ze zich al zo gedragen op wedstrijden,hoe is t dan wel niet als ze thuis rijden.Oke oke een standje is soms best wel eens nodig,en ik buig mijn paard ook wel in.en soms gebruik ik mijn spoor ook meer dan de bedoeling is,maar waar eindigd dit,controle bij een losrijbak is idd een optie,maar t valt helaas denk niet altijd goed in de gaten te houden...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:58

Motje11 schreef:
Gezien de resultaten lijkt het wel te werken. In mijn ogen een te makkelijke weg naar succes, en niet correct.
Ik heb altijd geleerd dat je op deze manier niet het juiste resultaat kunt bereiken. De gangen worden slechter, een paard wordt niet correct op de buitenteugel gereden. Maar blijkbaar is het toch goed genoeg voor winstpunten tot en met de Z.

Je geeft zelf al aan de de paarden vast zitten, staken en daardoor de proef moeten beeindigen, gangen die minder worden enz enz.
Hoezo is het dan een makkelijke weg naar succes? Welk succes? Een winstpuntje hier en daar bij elkaar sprokkelen?
Deze ruiters zullen het nooit winnen van de correct gereden paarden die daardoor spectaculair door de baan gaan.