een paar dagen geleden was ik van plan om een buitenrit te maken. ik heb sinds een maandje een nieuwe pony, ben al wel een paar keer over de weg met hem geweest en dat ging prima! nu zou ik dan voor het eerst "los" zonder dat iemand er naast loopt. mijn zusje op haar shet en ik op Tibo.
Elke x kon het niet, of het onweerde, ik moest werken, ik had een feest. dus een paar dagen niet gereden. (van maandag tot donderdag)
Donderdag avond zou ik dus even lekker een buitenritje gaan maken samen met mijn zusje. Het begon al wat te regenen. ik d8 boeienddd gewoon gaan ik benniet van suiker. ik was best zenuwachtig want ja stel dat er iets gebeurd ik alleen met mijn zusje op de weg ! maar toch ben ik door gegaan. eerst even losrijden in de wei en dat ging goed en hij was heel braaf.
toen zijn we naar buiten gegaan.Opeens vond hij ALLES eng ! een stukje papier wat door de lucht vloog etc. naja ik gewoon door gereden want ja ik moest en zal toch naar buiten gaan. toen begon het toch echt heeeel hard te waaien. ik had gezegd als het gaat onweren keren we terug naar huis.
na een paar keer schrikken had ik er ook geen vertrouwen meer in, ik had een punt n me gedachten en dan gaan we weer naar huis. en nu komt het.
we liepen over een fietspad met daarnaast een weiland met koeien, daarnaast stond een prullenbak en een bankje.hij vond het helemaal eng! en zonder dat hij er bij na dacht liep het zo het prikkeldraad in. ik er met mijn reflex meteen agfgestapt en er naast gelopen (2x er langs) en toen naar huis gegaan.
ik voel me nu heel erg schuldig omdat ik zo eigenwijs en "dapper" was om toch te gaan. Ik ben echt niet snel bang maar als tibo geen vertrouwen in mij heeft heb ik het niet in hem.
vandaag heb ik les op de manege en moet ik weer over de weg.. dit keer gaat er weer iemand mee zodat ik me fijner voel.
Ik vind het allereerst al niet zo slim om naar buiten te gaan als hij eerst al 4 dagen stil heeft gestaan. En dan daarnaast ook nog met alleen je zusje. Je had toch op zijn minst iemand op de fiets mee kunnen vragen en waarschijnlijk was jij onbewust al erg onzeker waardoor hij overal van schrok. Ik zou de volgende keer de dagen van te voren gewoon goed rijden en desnoods voor je naar buiten gaat ook nog even werken. Verder zou ik iemand op de fiets meevragen zodat diegene jou kan begeleiden eventueel.
laura1986
Geplaatst: 31-07-09 12:35
Kun je hem aan de hand meenemen naar de manege? Ik zou er iig niet op gaan zitten, jullie hebben nog te weinig vertrouwen in elkaar en dat maakt het gevaarlijk. Iemand die alsnog meeloopt is altijd een goed idee (geeft je meer zekerheid, waardoor je zekerder op je pony overkomt die je daardoor weer meer gaat vertrouwen )
Schuur_
Geplaatst: 31-07-09 12:35
En niet bij slecht weer voor de eerste keer alleen gaan Paarden zijn dan meestal wat frisser en zeker als ze amper gelopen hebben
Veel succes nog
Pashon
Geplaatst: 31-07-09 12:37
vind het op zijn zachtst gezegt niet slim om met een pony die je nog niet goed kent 4 dagen stil te laten staan en vervolgens alleen naar buiten te gaan met je zusje, voor het zelfde geld was er iets veels erger gebeurd.
om je zin door te drijven van tot dat punt en niet verder terwijl alles in je al zegt van gebruik je verstand en keer om, nee sorry heb er geen net woord voor.
garuudaatje
Geplaatst: 31-07-09 12:44
Ik zou met slecht weer zowiezo niet gaan. Aangezien je paard veel dingen nog spannend/eng vind zou ik zeker nog iemand meenemen die bijvoorbeeld op die fiets mee kan gaan Deze persoon kan je paard langs de enge dingen lijden.
Jij moet eerst vertrouwen hebben in hem voor hij vertrouwen kan hebben in jou! Dat is het eerste!!!
Verder heb je idd de omstandigheden gewoon niet zo goed uitgekozen Jullie kennen elkaar nauwelijks, je was zelf al zenuwachtig, hij had stilgestaan, slecht weer...
Kies de volgende keer een beter moment en neem een paard mee die heel bomproof is?
er naast lopen heeft denk ik niet veel nut. Hij is erg sterk!
ik heb het bij mijn vorige pony ook veel gedaan en toen had ze het door. ze wou me der elke x eerst af hebben en dan pas er langs. dus bij elk "eng" dingetje moet ik persé afstappen.
Ik zou hem gewoon eerst aan het werk zetten en dan als er iemand op de fiets meegaat ofzo dan buiten uitstappen. Dan zijn ze meestal al veel relaxter en het op die manier een beetje opbouwen.
Neem iemand meenemen die niet onzeker is tegenover paarden en al helemaal niet tegenover een geschrokken paard is dat al niet handig, wordt je paardje ook onzeker.. Dus ook voor je zelf.. kies gewoon zonnige(n) zomerdag(en), zorg dat je vertrouwen in je paard heb! Want paarden voelen alles aan, als jij onzeker ben.. gaat je paard klieren of wordt zelf ook onzeker!
Train dan bijv. dat je paard aan de halstertouw wordt meegenomen, al moet die gene die jou helpt, alleen wandelen en moet jij alleen stappen, vervolgens als ’t goed gaat een drafje.. Langzaam bij beetje zorg je ervoor dat die gene na een tijdje desnoods alleen maar hoef mee te fietsen.. tot jij zelf heb van nu ga ik ’t alleen proberen, met een paard die wel verkeersmak is.
En misschien dat je kan gaan trainen met iets van een schrik-parcour.. Gewoon verschillende onderdelen, bijv. een zijl, paraplu open en dicht klappen, een voetbal en dat soort dingen en gewoon blijven oefen tot hij 't niet meer eng vindt!
Als je 't volgende keer niet vertrouw stap je desnoods van je paard.. en loop je aan de hand met hem/haar verder! En laat je paard kennis maken met de dingen waar hij/zij van geschrokken is of bang.. Laat ook zien dat 't niet eng is!
Kelly_14
Geplaatst: 02-08-09 20:40
je kan ook een keer gewoon er lang lopen met je pony, maar dan niet op hem zitten. vaak went het na een tijdje ook wel weer. verzorg pony van mij was altijd bang voor de witte strepen op de weg. vaak genoeg erlangs geweest, nu geen last meer van =D
Je zegt zelf al dat het niet slim van je was, dus dat heb je al in de gaten.. Vier dagen een nieuwe pony stil laten staan, jij bent zenuwachtig, dat kan niet goed gaan. De pony wil op jou vertrouwen, maar voelt jouw onzekerheid waardoor het dier bevestigd word in zijn angsten.
Als ik me onzeker voel, en ik heb mijn fjord al 10 jaar, ga ik niet naar buiten met haar. Dat terwijl je naast haar een bom kan afschieten. Als ik onzeker ben, vraag ik om problemen als ik naar buiten zou gaan.