Enkel vertrouwen ernaast maar niet erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Enkel vertrouwen ernaast maar niet erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:25

Ik heb de allerbraafste pony van het hele land... tot ik erop ga zitten..
Weet niet goed meer wat te doen..

Toen ik haar pas had, ging ik vaak op buitenrit met een vriendin en had nooit noemenswaardige problemen. Toen m'n vriendin op pensionstal ging (ver weg) stond ik er alleen voor en durfde ik de baan niet meer op dus ging gewoon vaak met haar wandelen aan de hand om haar verkeersmak te houden.

Ben toen zelf een tijdje op pensionstal gegaan om eens een reeks rijlessen te kunnen nemen. Ik reed tussendoor wel op manege maar wou die samenwerking met m'n eigen pony versterken.

In de piste ging het goed maar enkel als er iemand aan de zijlijn stond. Reed ik alleen dan schrikte ze van werkelijk ALLES. Ze is toen terug aan huis gekomen en heb haar een hele tijd bijna niet meer bereden (enkel als ik mederuiters vond en dan gaat alles goed). Ging wel terug vaak wandelen aan de hand. Sinds vorige week met m'n dochter erop die nu ook al een jaar rijlessen volgt. Ik liep er gewoon naast en ze was zo mak als een lammetje.

Dus.... dacht ik gisteren, ik ga een ritje maken... Zelfde route als iedere dag maar dan erop. Hadden ze nu net het graan afgereden en lagen er enkele dode muizen/ratten langs het pad.. Niet meer vooruit te krijgen, omdraaien tot je erbij neervalt... of tot ik afstap tenminste..
En zo gaat het dus altijd als ik dan al eens het lef krijg om alleen met haar op stap te gaan.

Hoe krijg ik nu meer vertrouwen OP haar rug en niet enkel aan haar zijde??

Lieke_M

Re: Enkel vertrouwen ernaast maar niet erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:43

O ik zie net dat er al een gelijkaardig topic loopt. Zal daar eens gaan meelezen..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:11

Dit probleem ken ik wel. Mijn paard had ook altijd de ongein om te schrikken van alles en niets terwijl ze echt niet bang was!! Door, helaas, vaak mee te maken dat ze schrok merkte ik wel dat ik zijn geintjes uit kon zitten. Als je dan op een gegeven moment weer iets meer vertrouwen hebt, durf je weer wat boos te worden. Dit kan soms schelen. Daarnaast als jij niet bang bent met anderen langs de zijlijn, merkt hij dat jij het wel bent zonder iemand langs de zijlijn. Dus probeer eens zekerder te zijn als je alleen bent en rij net zo als er iemand langs de kant staat. Misschien werkt het.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:29

Zeker op de pony gaan zitten
Ga BV schriktraining doen!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:53

Ik heb het zelfde probleem gehad
Doordat ik van mijn vorige haflinger ben afgevallen en mijn bekken brak durfde ik op geen 1 pony meer te rijden (juni 2008)
Ik heb zelfs mijn haflinger verkocht omdat hij inmiddels al 2 maanden stil stond
Ik kwam toen de haf tegen die ik nu nog heb (sinds 14 feb 2009)
Het is een bomproef paardje die mij het vertrouwen weer terug heeft gegeven
Als ik er dan eenmaal opzit zakt mun gevoel wel maar het zit er nog steeds.
Vandaag bijv toen ik aan het rijden was in de buitenbak
De zon stond laag en onze schaduw was te zien
Dat vond hij best eng want er loopt ineens iets terwijl hij het zelf is
Dan gaat hij toch een beetje zenuwachtig lopen doen en probeerd weg te schieten
Maar door dan mijn knop om te zetten en een beetje boos te worden en hem te laten weten dat ik dat gedrag niet pik gaat het beter
Mijn hart is dan wel aan het bonken maar toch, ik wil niet weer de schijtbroek uit hangen en mun paard verkopen
Dus bij mij is het gewoon de knop omzetten en laten weten dat je het gedrag niet tollereerd.
En geloof me het valt niet mee om die knop om te zetten
Succes en ik hoop dat het goed komt voor je
Kus Bianca

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:23

Ik denk dat jij onbewust jou spanning doorgeeft aan je paard. Want zodra er iemand bij is is ze wel braaf. Je bent toch wat angstig, en dat voelt je paard.
Lessen kunnen je helpen! :) Succes ermee!

Jeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:35

Hoi,

Ik ben er zeker van dat jij je spanningen (onbewust) doorgeeft aan je paard. Ik heb net hetzelfde probleem. Als er iets is waarvan ik denk: oh, daar gaat hij van schrikken... wees maar zeker dat hij dan schrikt. Ik probeer nu gewoon, als ik zo'n situatie kom, om zelf aan iets anders te denken en te doen alsof er niets aan de hand is. Voor jezelf visualiseren dat je vlot doorheen zo'n probleem rijdt helpt echt.
't Is natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan...
Succes !!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:45

probeer je echt te ontspannen als je gaat rijden, kijk maar naar de vogeltjes(als je in de bak rijd natuurlijk)en niet denken aan wat er KAN gebeuren.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:28

Nou ik weet zeker dat het in de eerste instantie niet aan mij ligt.
Toen ik deze week met een buur ging rijden, hadden we er een zalige 2u op zitten, dus ik was HEEEEL ontspannen. Op het eind kwamen we eerst voorbij zijn huis dus ik zeg: je hoeft niet mee te gaan hoor, ik kom er wel. En net als ik vlotjes wil wegrijden, ziet m'n pony dat de ander niet meer is en blokkeert ze volledig.

Ze wil niet met mij ALLEEN zijn :-).

Ik heb echt heel wat moeten doen om haar te doen stoppen met draaien en haar uiteindelijk toch vooruit te krijgen. Is me ook wel gelukt maar nog een minuut langer en ik was afgestapt.

Dus ZIJ begint met flippen en ja, als ik haar er na enkele pogingen niet doorkrijg, drijf ik het niet tot het uiterste maar stap ik af.

Dus ja ik beng wel bang, maar zeker niet op het moment dat we starten. Vorige week na de ritjes met mijn dochter ging ik er ook dan ook van uit dat ik zomaar met haar zou wegrijden. Dus was ook heel ontspannen... maar niet te doen hoor!

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:06

Lieke_M schreef:
Nou ik weet zeker dat het in de eerste instantie niet aan mij ligt.
Toen ik deze week met een buur ging rijden, hadden we er een zalige 2u op zitten, dus ik was HEEEEL ontspannen. Op het eind kwamen we eerst voorbij zijn huis dus ik zeg: je hoeft niet mee te gaan hoor, ik kom er wel. En net als ik vlotjes wil wegrijden, ziet m'n pony dat de ander niet meer is en blokkeert ze volledig.

Ze wil niet met mij ALLEEN zijn :-).

Ik heb echt heel wat moeten doen om haar te doen stoppen met draaien en haar uiteindelijk toch vooruit te krijgen. Is me ook wel gelukt maar nog een minuut langer en ik was afgestapt.

Dus ZIJ begint met flippen en ja, als ik haar er na enkele pogingen niet doorkrijg, drijf ik het niet tot het uiterste maar stap ik af.

Dus ja ik beng wel bang, maar zeker niet op het moment dat we starten. Vorige week na de ritjes met mijn dochter ging ik er ook dan ook van uit dat ik zomaar met haar zou wegrijden. Dus was ook heel ontspannen... maar niet te doen hoor!

En toch denk ik dat het aan jou ligt :D
(en das niet banketstaaf bedoeld hoor)

hahah maar als ik zo lees is het vrij simpel...je pony heeft geen vertrouwen in jou en jij niet in je pony.
Je zegt zelf dat je angst heb als je erop zit en niet als je ernaast loopt.
Dit heeft als gevolg dat jij je zelfvertrouwen pas geeft als je naast je pony loopt....door af te stappen op moment dat er erop zitten niet meer gaat heeft je pony dit in de gaten.
Die za'l in de gaten hebben dat als jij afstapt meer durft en kan zeggen over je pony.
Dat is eigenlijk een heel verkeerde neerwaartse spiraal en zal je alleen kunnen veranderen door OP je pony te blijven zitten en geduld hebben....tel voor mij part tot 300 en ga dan vanaf stap 1 verder.
Je pony en jij zijn duidelijk uit balans en je kan dit alleen terugvinden door je vertrouwen op de pony terug te vinden.

Geloof me..ik spreek uit ervaring :D

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 09:50

Ok ik geloof je :-)

Niet dat ik het geduld heb om tot 300 te tellen op een stilstaande pony, maar je hebt gelijk, ik moet het maar eens gaan proberen. Ik geloof ook wel dat ze het beu wordt na een tijdje.

Enkel als ze toertjes blijft draaien en gek gaat doen, zal ik vermoedelijk toch blijven afstappen want dan knijp ik hem echt wel hoor..

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:17

haha snap ik...en het is ook niet erg als je hem dan knijpt..maar probeer wel te blijven zitten.
Klinkt heel stom en achterlijk maar ga dan eens hardop een liedje zingen en probeer je pony of rustig te laten stappen op en neer...(hoeft niet persé de richting in de zijn waar jij heen wil) maar probeer dan eens jezelf af te leiden en stap eens een hele andere kant op.
Ik denk dat je voor jezelf truucjes moet bedenken om voor jezelf zo snel mogelijk je vertrouwen terug te winnen!

:D Geloof me..ik heb jaren op mijn paard niet durven galopperen (ik zat huilend op mijn paard en stapte maar af want ik durfde en kon het toch niet) maar puur door oefenen oefenen oefenen en geduld cross ik nu hartstikke lekker door de bossen, berm, strand zonder angst. :9

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:48

Super! Galopperen vind ik ook nog steeds vrij eng. Vorige week met m'n buurman galoppeerde ik achter hem aan (was heel lang geleden) en genoot er echt van.

Enkele galop-sessies later voelde ik dat ik haar niet meer in de hand had en dat ze slechts meedraafde achter het andere paard, toen vond ik het niet meer zo leuk. Zat bijna in m'n buurman z'n nek, zo dicht galoppeerde ze er achteraan! Ben wel blijven zitten (afstappen in galop lijkt me ook niet dat :-)) maar was blij dat ze remde als m'n buurman stopte.

Droom er ook van om ooit zonder schrik over 't strad te kunnen gaan galopperen!!