Anne @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Anne @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 22:55

Hallo bokkers,

Ik was van plan woensdag 29juli wat foto's te maken van anne een manegepony waar ik op rijd todat mijn eigen pony er is.
Ik wou vragen of ik een keertje vrij mocht rijden op haar, dat mocht en ik mocht zelfs anne wel een poosje rijden omdat er toch niemand op haar rijd in de vakantie
en het enige wat ze doet is eten :P.
Dus ik zadel en hoofdstel gepakt en lekker gereden.
Ik had niet verwacht te gaan rijden dus ik had niet de juiste kleren aan, schoenen gleden steeds door de beugels in galop.

Even wat informatie over anne.

Anne is een nogal dikke haflinger van ongeveer 10jaar? oud. Ze heeft een poos bij een boer op het weiland gestaan. Ze is normaal in de lessen 'onbestuurbaar' en nogal moeilijk in galop te krijgen, meestal is ze ook lui in stap, maar ze kan wel een snelle draf neerzetten.
Ik vind haar echt een schatje en volgens mijn instructrice ben ik de enige die goed op haar kan rijden,
voel me zeer vereerd :$.

Ik ben dus 'vrij' gaan rijden in de buitenbak en ik zag duidelijke verandering in anne :D, ze heefd maar 1 keertje geprotesteerd en ging gelijk goed in galop zodra ik dat vroeg, ook was ze erg actief, dit alles doet
ze normaal nooit in een groepsles.
Een vriendin was zo aardig geweest om foto's te maken en ik was verbaasd over wat ik zag, ik dacht: dit is anne niet !,
Toen ik de draf foto's zag. Ze heeft op die foto's echt heel goed achterbeen gebruik, waar ik zeer blij om ben.

Comentaar en tips zijn graag welkom maar hou het wel netjes.
Eigencomentaar:
* Knik in elebogen (ik had mijn armen vooral gestrekd zodat ze wat kon veruimen en dus goed haar achterbeen gebruikte)
* Hakken uitdrukken.
* Niet te strenge hand. (dit is soms wel nodig bij anne).

Genoeg gepraat hier de foto's.

Meet Anne.
Afbeelding

Dikke haf.
Afbeelding

Stappen.
Afbeelding

Nu de mooie draf foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paar mooie galopjes (dit is echt heel knap van anne, dat ze zo'n mooie galop heefd, ze vind dit namelijk nogal moeilijk).
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil haar vrijdag gaan longeren, iemand nog een tip daarvoor om haar actief te houden.

Groetjes.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:02

Leuk paardje!

Alleen mogen jou beugels wel 1/2 gaatjes langer, dans is je houding gelijk wat netter.
Op sommige foto's vind ik ook dat je je teugels wat kort hebt!

janou3

Re: Anne @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:34

leuke pony!

blijf in de galop er goed om denken dat je je tenen naar binnen gedraaid houdt.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:49

Probeer een knik in je ellebogen te houden, je steekt nu je armen helemaal naar voren. ;)
Verder vind ik je ook wat streng in je handen, maar dat gaf je zelf al aan.
Ik vind sommige foto's er ook een beetje 'gejaagd' uitzien zegmaar.

Lekker verder rijden, komt vanzelf allemaal wel goed! :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 08:37

@ Nell_: ik weet dan mijn beugels langer mogen, maar ik had ze op springmaat omdat ik nog ging springen.

@janou3: Ja ik weet het, maar gaat lastig met deze schoenen.

@Surface: graag even topic doorlezen dan weet je waarom ik m'n armen naar voren steek ;).
Het is een sterke haf die nogal eens wil protesteren en ik dan moet ik soms ook wel streng zijn.

bedankt allemaal

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:34

Omdat je zegt dat je haar vrijdag wil longeren,
zou k haar eens een keertje met bijzet proberen te longeren (weet niet of je dit al doet?)
Zodat er miss wat meer buiging in komt.
Succes!

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:34

het ziet er goed uit!!
alleen soms moet je je handen ietsje meer dragen, maar ik heb genoeg problemen met mezelf dus ik vind het heeeel goed :D

lieve pony ook :D

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:40

je armen naar voren steken helpt niet om achter meer activiteit te krijgen...
achteraan stop je de activiteit erin welke je van voren moet opvangen, dus moet je contact op de teugels houden en niet je armen strekken!
nu beweegt ze haar achterbenen misschien wel, maar ze loopt nog steeds op de voorhand. hierdoor ziet het er dus gejaagd uit.
probeer ook iets meer controle in de galop te houden door rechtop te blijven zitten en ook weer je armen erbij te houden ;)
leuke pony verder ;)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:35

Ik vind dit er een beetje rennerig uit zien, let alleen al eens goed op je houding dan zul je zien dat je paard al makkelijker begint te lopen, want zo breng je hem in onbalans. ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:20

Het verbaast me dat je met je gympen en trainingsbroek op een manegepony aan het rijden bent. Je geeft zelf ook meteen al aan wat het gevaar van deze schoenen zijn. Mocht je eraf vallen, dan is de kans groot dat je achter je paard aangesleept gaat worden.
De pony ziet er heel erg leuk uit! Je kunt inderdaad wel zien dat de galop nog moeilijk is, probeer dit dan ook veel te oefenen.
Ik vind dat je je teugels te kort hebt, daardoor zitten je handen bijna bij de oren. Het is makkelijker om een keer met je handen toe te staan als je de teugels wat langer laat en je handen dichter bij je hebt.
Ook moet je bij het verruimen natuurlijk wel contact hebben met de mond van het paard. Doe je dit niet, dan gaat het paard alleen maar harder en nog meer op de voorhand. Als je haar echt op de achterhand wil plaatsen moet je contact houden. Maak veel overgangen, ook terug in tempo, galopeer vaak een klein stukje aan en dan komt dat vanzelf goed.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:12

Annetje schreef:
Het verbaast me dat je met je gympen en trainingsbroek op een manegepony aan het rijden bent. Je geeft zelf ook meteen al aan wat het gevaar van deze schoenen zijn. Mocht je eraf vallen, dan is de kans groot dat je achter je paard aangesleept gaat worden.
De pony ziet er heel erg leuk uit! Je kunt inderdaad wel zien dat de galop nog moeilijk is, probeer dit dan ook veel te oefenen.
Ik vind dat je je teugels te kort hebt, daardoor zitten je handen bijna bij de oren. Het is makkelijker om een keer met je handen toe te staan als je de teugels wat langer laat en je handen dichter bij je hebt.
Ook moet je bij het verruimen natuurlijk wel contact hebben met de mond van het paard. Doe je dit niet, dan gaat het paard alleen maar harder en nog meer op de voorhand. Als je haar echt op de achterhand wil plaatsen moet je contact houden. Maak veel overgangen, ook terug in tempo, galopeer vaak een klein stukje aan en dan komt dat vanzelf goed.

ja ik weet wat het gevaar is van gymschoenen, maar ik vertrouw dit paard heel erg en ze zal echt nooit gaan bokken ofzow, (denk ik) ik zal vanmiddag (als ik weer ga rijden) letten op m'n houding je je advies opvolgen. Misschien maak ik daar ook wel even een foto van.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:16

Anne ziet eruit als een leuke pony die best voor je wilt werken. Iets té misschien want voor mij oogt het een beetje gehaast, probeer haar iets meer te verzamelen misschien dat haar hoofd-halshouding dan ook beter wordt. Probeer verder te teugels iets langer te doen en je handen rechterop bij het zadel te houden (niet met de bocht meesturen als dat je op de fiets doet).Verder inderdaad de beugels wat langer en dan weer lekker doorgaan met oefenen :-)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:37

oke bedankt allemaal ik zal er zeker aan werken.

puckypuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:42

Longeerzweep met lange slag gebruiken.
Kun je haar aantikken om door te lopen en wakker maken door een zwiep door de lucht te geven

Lekkere pony
Jammer van de donkere foto's

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 11:58

bedankt
voor alle tips.

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:17

wat een leuk eigenwijs koppie :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:22

Toch nog even over de gympen: zelfs het braafste paard kan ervandoor gaan waardoor jij eraf valt, ik vertrouw mijn eigen paard ook bijna 100% maar zou er echt nooit op gaan zitten als ik gympen aan had, ook hij kan ineens een rare sprong maken. Dat je de pony blind vertrouwt zegt dus niks.

Wat het rijden betreft heb ik net als theeglas het idee dat ze erg gehaast is. Ik zou proberen er meer rust in te brengen door bijvoorbeeld haar te proberen op je zit terug te rijden in tempo of door haar van voor meer ruimte te geven, een goede oefening hiervoor is halsstrekken op de volte. Verder zou ik proberen om haar meer bij elkaar te rijden, dus idd verzamelen ze is nu nl erg lang in haar lijf.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:38

oke, verzamelen heb ik al gedaan en hielp ook wel, en ook halsstrekken ging ook goed.
Over de gympen, in draf en stap had in m'n voeten wel stevig zitten dus ze konden niet zomaar naar voren glijden. In galop waren mijn voeten in het begin wat aan het glijden in de beugels (ziefoto's) later heb ik dus in galop mijn voeten uit de beugels gehaald.
En ik ga ook niet vaker met gympen rijden, en ik ben er nog dus.. :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:58

Ik vind het er niet goed uitzien. Ik zie constant een gehaasde pony die eigelijk aan het rennen is, rug wegdrukt, niks ontspant en onderr jou uit wilt rennen.
Probeer haar met bijzet passoa of iets in die richting te longeren hierdoor zal ze fijner gaan worden in haar rug. Denk dat hij compleet vast zit als ik haar zo zie gaan.

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:27

Ik verbaas me over dat de manege jou in die schoenen liet rijden? Wij moesten verplicht rijlaarzen of rijschoenen + chaps aan.. :o Maar goed genoeg daar over ik heb vroeger zelf ook genoeg gekke dingen gedaan die ik ook niet altijd even veilig waren :=

Probeer ontspanning in de pony te brengen, en met passoa longeren zou heel goed kunnen helpen bij deze pony :)

Ik weet niet door welke ruiters ze normaal gereden wordt? Maar ik zou gaan werken aan tempo (ga veel overgangen rijden) en ontspanning.. (voorwaarts neerwaarts rijden). Verder ga ik mee met de rest van het commentaar! :) Je houding verbeteren helpt vaak ook heel erg veel ;) (zie tips hierboven)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 10:49

houding heb ik verbederd de afgelopen tijd, en ze ging daardoor uit zichzelf aan de teugel lopen, steeds met kleine beetjes. Het ging echt heel goed.
Normaal wordt ze door 3 ruiters ofzow gereden maar in de vakantie alleen door mij.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:00

Mooi zo! Ga zo door! ;)

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:37

Goed zo , let er alleen op dat je in de galop je tenen naar binnen draait.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:04

Reacties en tips zijn niet meer nodig.
Ze is verkocht :'( :| :|
Omdat ze niet in de manege les te gebruiken was, want ze was te eigenwijs. Alleen ik kon haar best wel goed berijden.