te hard in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

te hard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:26

als ik wil aanspringen in galop dan gaat mijn pony gelijk heel hard.....ik heb het al vanuit stap geprobeerd en dat gaat redelijk, maar vanuit draf vliegt ie er vandoor.....
het is een ontzettende heethoofd ( zit arabisch in }> ) en als je eenmaal probeert te galloperen dan is ie daarna helemaal zo heet als het maar zijn kan.....Dan zelfs in draf probeert ie onder je uit te lopen...
voorwaarts/neerwaarts rijden gaat super , zolang ik de galop niet meepak.... en als ik hem oppak word ie al pittig en begint flink heet te worden...

hoe kan ik hem het beste aanleren om rustig in galop aan te springen en dat tempo ook aan te houden?

alvast bedankt ;)

ps : ik rij alleen met zweep, verder zonder hulpteugels e.d. en daar wil ik ook niet aan beginnen....

Alicia2u

Re: te hard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:33

Zorg ervoor dat je je paard eerst in draf helemaal onder controle hebt. Een goede manier om het tempo terug te rijden is het rijden van een volte: hoe kleiner de volte, hoe langzamer je paard moet gaan.
Gaat de volte goed, rij je er even uit. Als het weer mis gaat en je paard gaat te hard zet je weer een volte in enz.

Vaak gaan paarden hard omdat ze niet in balans kunnen lopen. Het rijden van voltes en met name ook veel overgangen maakt je paard sterker. Van overgangen kan je paard echter ook heet worden, dus rijdt de overgangen en tempowisselingen eerst op de volte voordat je ze op de rechte lijn probeert.

Als laatste: goede begeleiding is ontzettend belangrijk. Als jij niet meer weet wat je moet doen, dan heeft je instructeur vast wel een goede strategie.

kyrox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:08

Veel het paard verzamelen kan helpen. Voor de tijd dat je aanspringt halve ophouding geven en dan rustig gaan zitten..

Wat ook helpt is het paard bezighouden als hij/zij zo druk is. Zoals voltes, door s van hand veranderen alle figuren die je maar kan bedenken! Laat jezelf ook niet gek maken, probeer rustig te blijven, halve ophoudingen, goed zitten tellen in je hoofd of een rustig liedje zingen

wijken, wending om de voor of achterhand helpen ook altijd,

Ik hoop dat je er wat aan hebt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:34

Ik wil me aansluiten bij bovenstaande reacties.
Zelf zou ik, omdat ik het idee hebt dat je nog niet erg ervaren bent, nog niet gaan verzamelen of wendingen om de voor of achterhand rijden. Ik zou zoals Alicia2u schrijft de volte op rijden en daarop gaan werken.

Waarom rijd je trouwens met zweep? Wat gebeurt er als je de zweep weg doet?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:17

mijn pony is ook half arabisch, toen ik hem net kreeg was ie in galop ook niet te houden:P
het eerste wat ik heb gedaan is zonder zweep erop.
vervolgens aanspringen in galop, paar passen galop en dan weer draven en veel voltes. het heeft even geduurd maar na een tijdje galopeerde ie gewoon rustig:P

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:54

weinig ervaring zou ik niet zeggen , alleen met dit probleem even minder ervaring....
ik rijd met zweep omdat hij af en toe nog niet genoeg op mijn been reageert en daarmee raak ik hem dan even aan om wat sneller reactie te krijgen....stap, draf enzo gaat prima, alleen is hij wat pittig....het is alleen de galop en daarvoor vraag ik wat ervaringen en hulp hier op bokt... ik heb ook les met hem en we werken er ook aan.... Maar daarom vraag ik dus ook naar evaringen en advies van andere mensen...
maar in ieder geval bedankt voor de reacties en ga er zeker wat mee doen!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 01:10

ik heb ook een arabier onder mijn kont zitten en ik begrijp je probleem volkomen. Bij mij is het namelijk hetzelfde verhaal.. (paard is 3 jaar verkocht geweest, hiervoor dit probleem nooit gehad)

Het is inderdaad zo dat het een questie van balans is. Omdat ze in de galop moeilijk hun balans kunnen houden gaan ze versnellen om zo beter hun balans te kunnen vinden. Bij voorkeur met het hoofd in de 'normale' houding. Bij mijn arabier werken wendingen om de voor/achterhand en wijken dus averechts. Zodra hij aan mij merkt dat ik hem meer aan het werk ga zetten komt hij in verzet en word hij heet. Idem dito met aangalopperen. Ik kan hem op de volte zetten maar dat maakt hem niet uit hoor, hij is daar iets te lenig voor. Hij kan op de volte nog even makkelijk versnellen als op heel de rijbaan, echter heb ik hem op de volte meer onder controle.

Terugzitten in zo'n soort galop is ook erg moeilijk, dus vaak word er dan terug genomen met de hand. Probeer erop te letten dat je dit niet gaat doen. Zo zet je je paard dus vast en zal hij alleen maar harder willen, omdat jij hem blokkeerd terwijl hij geen balans kan vinden (want dat is de reden waarom hij harder gaat) Laat de teugels hier en daar wat vieren, wel contact houden maar je moet ook toe staan. Laat je paard zijn balans zoeken door toe te staan en bij die van mij is het dan wel zo dat hij dan op mijn zit weer terug genomen kan worden.

Ik denk dat het bij jou paard goed gaat vanuit stap naar galop omdat hij dan zijn achterhand actief gebruikt. Omdat hij dan meer bij elkaar is en van achter naar voren gereden word heeft hij automatisch bij het aanspringen al meer balans. Als dit goed gaat en als hij zo zijn spieren opbouwd zou ik dit voorlopig even aanhouden, doe dit bijv. 2x op elke hand.

Echter moet je de draf-galop overgang niet gaan ontlopen... maar wat ik al zei, aangezien hij zijn achterhand er actief bij zet (als ik het zo hoor) vanuit stap naar galop, probeer hem wat terug te rijden in de draf voordat je aanspringt. Waarschijnlijk spring je voornamelijk in de hoek aan, rijd hem dan vanaf de B of de E al bij elkaar. Neem hem terug op je zit en laat hem zo langzaam mogelijk gaan. Als het niet helemaal lukt, versnel je weer wat en neem je hem opnieuw terug (overgangen) hier en daar kun je natuurlijk ook nog wat schijnovergangen rijden. Ik denk dat je paardje hierdoor zijn achterhand zal gaan activeren waardoor de overgang van draf-galop ook netjes zal worden, waardoor hij in de galop ook meer balans kan vinden :) echter is het allemaal een questie van oefenen.. je paard moet zijn balans leren vinden en dat is ook een questie van spieren en spieropbouw. Hoe vaker je het zal doen en oefenen, des te beter hij zijn balans zal kunnen vinden! Ga het echter niet forceren, de spieren van een paard hebben evenveel rust nodig om te herstellen als die van een mens ;)

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is een aardig verhaaltje geworden haha. Succes ermee

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:22

Ik neem aan dat je bedoelt dat hij eerst heel hard in draf gaat en dan pas in galop aanspringt??
Of bedoel je dat hij in galop veel te hard gaat??

Bij de 1e: Als hij te hard gaat in draf en dan pas aanspringt, gallopeer eerst gewoon een paar passen door. Neem hem dan terug
naar een rustige draf, dan probeer je weer aan te springen. Herhaal dit tot dat hij rustig aanspringt. Wat ik soms ook doe, als ze heel
hard gaan draven even een klein tikje geven, zo van: NU moet je galloperen, en niet harder draven. Dan gaat hij misschien wel wat harder
in galop maar dat moet je daarna terug nemen. Veder moet je gewoon een beetje uitproberen wat bij je paard werkt;)

Veel te hard in galop gaat kan je denk ik alleen voorkomen door ophoudingen blijven te maken en zorgen dat hij goed op jouw en je hulpen let.
Als het een jong paard is dan gaan ze soms te snel omdat ze hun balans niet kunnen vinden, dan moet je de galop blijven oefenen.
Steeds een stukje zachter proberen te gaan, telkens een paar passen.
Zet je hand ook nooit vast, de meeste paarden gaan daar alleen maar sneller door. Ik heb een 4jarige ruin en die heeft ook nog moeite met de galop
en als ik dan goed meega met mn handen word hij rustiger, zet ik ze vast dan racet hij de hele bak door.

Ik lees ook dat hij na de galop altijd te heet is. Misschien kan je daarna de hals laten strekken, zodat hij weer ontspant. Als dat ook niet werkt
kan je misschien na de galop gewoon even stappen todat hij afgekoeld is. Dat is alleen niet echt een oplossing, je wilt natuurlijk dat je paard
niet te heet word zonder dat je elke keer moet gaan stappen. Vooral in een proef is dat niet zo handig;)

Veder moet je les nemen, samen met je instructeur kom je er vast wel uit;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:25

Hier zelfde probleem. Ik galoppeer nu veel op de foto en zorg dat ze rustig is als ik begin met galloperen, zoals van tevoren lang en rustig stappen dan ineens gaan draven en aanspringen. Paar rondjes doen en weer hetzelde. Veel op de volte en soms een stukje rechtuit. Verder heel recht gaan zitten en zelf rustig zijn.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:31

Mijn pony is ook half arabisch en soms kan het zijn dat hij te veel eten krijgt (brokken dan), daar wordt hij heel heftig van. Dan moet je hem gewoon een 10 minuten laten galloperen aan de longe (hij mag niet in draf), dan kan hij zijn energie kwijt ;). Dan kan je natuurlijk minder voeding geven. Het kan ook zijn dat je lang niet gereden hebt, maar ik denk niet dat dat hier het geval is. Als je hem aan de longe hebt gedaan duurt het wel weer een hele tijd voor hij het weer krijgt (naja bij mij toch).

Het kan ook zijn dat je pony van zichzelf al een forse galop heeft in dat geval zijn er al tips hierboven gegeven ;).

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:07

Ten eerste zorg je er voor dat je je paard helemaal onder controle hebt, je gaat door zitten je blijft hem lekker los rijden in de draf, en je blijft gewoon netjes achterover zitten. ;)
Daarna geef je je galop hulp, en ook dan netjes blijven zitten dus niet naar voor knallen want daar zit meestal de fout. ;)

m_BeauJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:05

Ik zou ook aanspringen op een kleine volte, daarbij je paard goed begrenzen zodat hij de volte niet gelijk uit kan... en heel zwaar gaan zitten.

Hoe doet hij het aan de longeerlijn? gaat hij dan ook zo hard?

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:08

Wat ik doe is paard op een volte zetten, gaat ie nog te hard, dan de volte steeds kleiner maken.