Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:22

Ik heb 1x een clinic gezien over de AdB methode, vind de methode zelf echt 3x niets.. Het gene wat hij op moet lossen zijn stukken die je mist in de basis van het paard en ruiter... De basis moet al vanaf het begin goed aangeleerd worden... Een paard kan ontspannen, rond, nagefelijk, recht en ook nog over de rug lopen, mits de basis goed is. En dat moet een paard al aangeleerd zijn als hij ingereden word, en een ruiter wanneer die begint met de eerste stapjes van het echte rijden. En je hebt maar weinig instructeurs/instructrices die dat zien, die dat iemand kunnen leren of die dat een paard kunnen leren, maar dat kan prima op de "normale" dressuurmethode. Dus met contact maar dat je paard (en de ruiter ook) los laat ipv je teugels los te gooien en dat een paard dan vanzelf los laat
Met die clinic kreeg ik het idee dat je je teugels los moet laten en scheef op de hoefslag moet gaan trekken en daarbij een paard over zijn tempo laat lopen. Daarom ben ik er eigenlijk tegen. Dan gaat volgens mij een paard juist alleen maar op de voorhand lopen en scheef worden. Maargoed, ik heb verder geen ervaring met de AdB methode, ik kreeg tijdens die clinic alleen een idee dat het nergens op sloeg. Misschien als ik zelf 1x een les van hem (of op zijn manier) krijg dat het dan anders is als het leek tijdens die clinic :Y)
Dit is trouwens niet aanvallend oid bedoeld, alleen ik geef mijn mening dat ik het eigenlijk onzin vind.. Kan goed zijn dat jij het een goede manier vind hoor en daar heb ik niets tegen..

Even ontopic; leuk paard heb je! Loopt lekker ruim zeg. Probeer zelf aan je eigen houding te werken, dan komt dat helemaal goed :)

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:42

Op een paar foto's heb je op je binnenteugel meer druk dan op de buitenteugel. Snap dat je stelling vraagt, maar dan nog mag nog je binnenteugel niet strakker zijn dan de buitenteugel.

Zoals de 1e foto lijkt het alsof het paard al op de voorhand loopt, maar dat kan een momentopname zijn.

Verder geeft het een ontspannen beeld en wens ik jullie nog veel succes samen!

RukaroJarig
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:54

Vind het resulaat voor een eerste les erg goed! Rijtechnisch heb ik je nog weinig te melden. Ik vind het beeld harmonieus en ontspannen. Fijn dat de les je zo goed bevallen is!

Marloes: Je moet niet vergeten dat bij een heel groot aantal paarden en ruiters die basis niet hebben. Zoals Driebergen ook al zegt, AdB leert je nadenken en redeneren. Nadenken over de lichamelijke mogelijkheden en beperkingen van je paard, dat is voor mij een stuk basis van de ruiter. Het streven is ook om een paard ontspannen, nagevelijk en over de rug op twee teugels de baan door te sturen. Alleen zijn paarden nou eenmaal niet recht van zichzelf en deze scheefheid kan verergeren door rijden (met rijtecnische en medische problemen tot gevolg). AdB gaat er van uit dat rechtrichten de basis is van het eerder genoemde streven.
Dat een paard zich wat lang maakt en op de voorhand valt is in het begin geen probleem, uiteraard is het het latere doel dat het paard meer gaat verzamelen, dragen en het gewicht naar achter verplaatst. Zie deze foto's als het begin van de basis. Een driejarige hoeft toch ook niet meteen gedragen en verzameld te lopen?
Dat het je tegen staat snap ik als je de clinic zo ervaren hebt. Misschien geeft geschreven theorie wat meer duidelijkheid? Dat kan je vinden op www.hoefkatrol.nl en www.paardenrecht.org

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:46

Nessah schreef:
Op een paar foto's heb je op je binnenteugel meer druk dan op de buitenteugel. Snap dat je stelling vraagt, maar dan nog mag nog je binnenteugel niet strakker zijn dan de buitenteugel.


Lees even terug in het topic. Het loslaten van mijn buitenteugel en het aannemen van mijn binnenteugel was juist de bedoeling.

@Marloes: kom ik nog op terug. Moet nu eten :)

Naomi_Star

Berichten: 964
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:57

Wat leuk dat je ook bij Mireille lest! Ik vind het er voor een eerste keer al heel netjes uit zien. Het is behoorlijk lastig om de theorie ook daadwerkelijk toe te passen en het oude rijden los te laten. Denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie, al is het wel lastig dat je ene paard links en de ander rechts gebogens is! Succes ermee!

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:56

ey het broertje van Ivano ;)

Ziet er mooi ontspannen uit en een constantere verbinding, das gewoon oefenen.

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:03

Fijne plaatjes om naar te kijken! Idd een blij paard dat lekker aan het lopen is!
Ik les ook sinds een tijdje via deze manier, en bevalt goed. Mijn paard is een stuk vrolijker en ook een stuk losser geworden. Ga zo door!!

cmatthijssen
Berichten: 195
Geregistreerd: 05-08-09

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:28

heel mooi om te zien!!!

echt een super mooi paardje en lekker vrolijk om te zien tijdens het rijden.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:49

Technisch ga ik er niet teveel van zeggen, ik vind wel uit je omschrijving dat je echt erbarmelijk les hebt gehad tot nu toe, erg jammer is dat. Hopelijk krijg je het een beetje te pakken, ik hoop eigenlijk vooral dat je gaat nadenken over het hoe en waarom van het rijden, dat is vaak al een hele stap vooruit. Hopelijk zijn de lichamelijke dingen van je paard nu verleden tijd en kan je lekker doorrijden.

De opmerking om met een crossbeschermer te gaan rijden vind ik een beetje vreemd. Je lost je probleem in je polsen niet op door ze maar in de juiste houding vast te zetten. Je moet juist leren om je balans goed te vinden zodat je je armen gewoon los kunt aanspannen en gebruiken. Als je ze nu met een polsbeschermer in de juiste houding gaat trekken zet je ze nog steeds vast.

Wat ik bij (ex-)AdB leerlingen veel tegen kom is dat ze hun handen ahw "actief" c.q. geforceerd omhoog blijven tillen (omdat ze letterlijk het paard proberen op te tillen aan de voorkant) waarbij ze dus hun polsen en ellebogen op slot zetten en meestal hun schouders gaan optrekken. Blijf er dus op letten dat je goed blijft zitten en je schouders ontspannen af laat hangen.

Je balans haal je vanuit je "core" (je bekken/torso regio). Als je dat goed kunt kan je je armen ontspannen af laten hangen. Je kunt ook voelen of je het goed doet: als je correct rijdt gebruik je met name de spieren aan de achterkant van je arm, als je je arm fixeert gebruik je de spieren aan de voorkant van je arm.

Veel succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:56

@Equimotion, de houding van armen/schouders/handen daar let Mireille héél erg goed op(ik hoor het wekelijks ;) ) , juist dat je niet geforceerd je hand raar alle kanten op gaat doen enz
net zoals op heel je houding, maar om zowel paard als ruiter meteen alles goed te laten doen valt niet mee, maar Mireille is daar echt super in :)
Ook is ze heel duidelijk in waarom je iets moet doen, dus ook het nadenken over wát je eigenlijk doet en waarom dat leer je bij haar :D

Ik ben erg benieuwd naar je volgende les Yvonne!

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:59

Ik verbaas me elke keer dat mensen de AdB methode een eye-opener kunnen vinden, maar als ik dan lees hoe TS eerder moest rijden verbaast het me niet zoveel meer. Dus ik hoop dat ze nu meer plezier in het rijden krijgt dan eerder.

De opmerking over polsbeschermers slaat gewoon kant noch wal dus daar wilde ik wel graag op reageren. Aandacht hebben voor of op een juiste manier aanpakken zijn ook nog eens 2 verschillende dingen he ;)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:00

Je kan zeggen wat je wilt van AdB maar ik vind het er altijd heel 'lekker' uitzien.

RukaroJarig
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:02

Hoezo verbaast je dat Equimotion? Hoe kom jij dan aan je inzichten?

Oliseh
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:07

wat een geweldig paard! sluit me verder aan bij al het eerder gezegte..

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:08

allereerst vind het een erg mooi paard, die lekker ruim loopt.

Verder lijkt het mij niet echt een correcte manier van rijden om maar de ene kant van de teugels los te gooien en de ander lekker het bit door de mond heen te trekken want dat is wat je doet als je een kant helemaal los gooid.

verder zeg je dat het paard echt vanachter begint te lopen, zie echter op het merendeel van de foto's dat het paard op de voorhand loopt dat getuigd niet echt van op de achterhand lopen.

Je houding is een erg storende factor. om je polsen recht te leren houden met skeelerpolsbeschermers vind ik eerlijk gezegt klink klare onzin. als je jezelf dwingt in een houding te zitten kan je nooit goed ontspannen.

De methode ken ik niet, en elke methode heeft zijn voor en nadelen.

RukaroJarig
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:11

Dat een paard van achteruit begint te lopen betekent niet dat een paard 'op de achterhand' loopt :)

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:14

Rukaro schreef:
Hoezo verbaast je dat Equimotion? Hoe kom jij dan aan je inzichten?


Ik denk dat ik blijkbaar "geluk" :? heb gehad met goede trainers. (hoewel ik die wel vrij bewust heb opgezocht)
Wat TS omschrijft als "gewoon paardrijden" is voor mij helemaal niet de normale aanpak, als ik dat lees vind ik het geen wonder dat ze problemen heeft gehad.

Ik ben het inhoudelijk totaal niet eens met wat AdB en z'n aanhang doet, maar het lijkt me niet zo leuk voor TS om die discussie hier op te starten. Ik zie niet een paard dat totaal de prak in wordt gereden zegmaar. Ik denk wel dat je je niet altijd moet verkijken op groot gaan en ruimte in de beweging, en dat zoals het paard hier wordt gereden geen lange termijn doel is. Maar ik vind dit bijv. minder vervelend om te zien dan een paard dat onder het mom van "klassieke dressuur" door allerlei oefening gedrukt wordt waar hij fysiek niet toe in staat is, of een paard dat al dan niet met behulp van een slof totaal in elkaar getrokken wordt.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 09-08-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

verraa
Berichten: 54
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:15

Heeeeel leuk paardje (ik hou van schimmels!)
Let op je handen en hou contact met je teugels en je teugels mogen wel wat korter!
Netjes hoor!! *D

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:17

Equimotion schreef:
Ik verbaas me elke keer dat mensen de AdB methode een eye-opener kunnen vinden, maar als ik dan lees hoe TS eerder moest rijden verbaast het me niet zoveel meer. Dus ik hoop dat ze nu meer plezier in het rijden krijgt dan eerder.

De opmerking over polsbeschermers slaat gewoon kant noch wal dus daar wilde ik wel graag op reageren. Aandacht hebben voor of op een juiste manier aanpakken zijn ook nog eens 2 verschillende dingen he ;)



Jij baseert je mening op 1 serie foto's en 1 opmerking die er bij staat, ik les al een hele tijd bij Mireille(waar TS les van kreeg) en ik weet uit ervaring dat Mireille alles súpergoed uitlegt.
ik kreeg voorheen prima les, incl rechtrichten en alles, maar sinds ik bij Mireille les gaat het 10x makkelijker en 10x vriendelijker en is alles veel logischer :)


En als iemand zn polsen inknikt heb ik al vaker polsbeschermers gezien, en nee niet van een AdB instructeur maar van iemand die 'gewoon' rijdt en daarmee Prix St george niveau mee haalde ;)
Die had overigens nog heel wat meer trucs om je houding te 'verbeteren' dus dat heeft echt niets met de AdB manier te maken ;)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:18

Equimotion; wat betreft je verbazing over dat mensen AdB een eye-opener vinden: Ik kan daar wel in meegaan; op zich is AdB ook gewoon op de klassieke rijkunst gebaseerd. Helaas is de moderne dressuur een beetje afgedwaald...

Trouwens wat die polsen betreft; volgens mij gooi je het kind met het badwater weg, als je skeelerpolsbeschermers omdoet. het doel van een correcte hand/polshouding is nl. dat hij dan optimaal beweeglijk is, zodat hij de mond kan volgen en correct ophoudingen kan geven of na kan geven.
Met beschermers zet je alles vast en een starre hand is een harde hand.

RukaroJarig
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:45

Equimotion schreef:
Rukaro schreef:
Hoezo verbaast je dat Equimotion? Hoe kom jij dan aan je inzichten?


Ik denk dat ik blijkbaar "geluk" :? heb gehad met goede trainers. (hoewel ik die wel vrij bewust heb opgezocht)
Wat TS omschrijft als "gewoon paardrijden" is voor mij helemaal niet de normale aanpak, als ik dat lees vind ik het geen wonder dat ze problemen heeft gehad.

Ik ben het inhoudelijk totaal niet eens met wat AdB en z'n aanhang doet, maar het lijkt me niet zo leuk voor TS om die discussie hier op te starten. Ik zie niet een paard dat totaal de prak in wordt gereden zegmaar. Ik denk wel dat je je niet altijd moet verkijken op groot gaan en ruimte in de beweging, en dat zoals het paard hier wordt gereden geen lange termijn doel is. Maar ik vind dit bijv. minder vervelend om te zien dan een paard dat onder het mom van "klassieke dressuur" door allerlei oefening gedrukt wordt waar hij fysiek niet toe in staat is, of een paard dat al dan niet met behulp van een slof totaal in elkaar getrokken wordt.


Denk inderdaad dat je je daarmee gelukkig mag prijzen :) Het is af en toe echt een speld in een hooiberg, het vinden van goede trainers. Vandaar ook dat dat 'gewone paardrijden' voor het gros van de ruiters geldt.
Die discussie is hier inderdaad niet op z'n plaats maar wat voor mij geldt dat de methode AdB inderdaad heel belangrijk is geweest. Juist voor het bediscusieren van de rijkunst (inc. AdB), het kijken en luisteren naar mijn paard (rijtechnisch en lichamelijk) en het afzetten van de spreekwoordelijke oogkleppen. Dus ook verder kijken dan de methode AdB, en gebruiken wat bij je past. En volgens mij geldt dat voor heel veel AdB 'aanhangers' (De 's zijn met opzet uiteraard ;) ).

Barrym
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:44

Prachtig paard alleen je teugels zijn vrij lang.. Ik denk dat je dat bewust doet.?

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:24

beantsje schreef:
Equimotion; wat betreft je verbazing over dat mensen AdB een eye-opener vinden: Ik kan daar wel in meegaan; op zich is AdB ook gewoon op de klassieke rijkunst gebaseerd.


Dit idd, al heb ik de mazzel gehad dat mijn instructeur op de manege oorspronkelijk klassiek opgeleid is (is wel wat verwaterd maar in sommige lessen komt dat echt weer overduidelijk naar voren).

Plus, ik denk dat je met kritisch nadenken zelf ook al een eind komt. Nu is dat heel erg lastig, destemeer omdat je de neiging hebt blindelings op je instructeur te vertrouwen (hij/zij is er voor opgeleid dus zal het wel het beste weten). Op mijn middelbare school is kritisch zijn er echt enorm ingestampt en daar ben ik wel blij mee, daarom is AdB voor mij ook niet echt een eye opener.

Maar dingen als "het gewicht dat ik in mijn handen heb heeft het paard in zijn mond" en dergelijke zijn eigenlijk puur logische gedachten die vaak door onkundige instructeurs/trainers ondergesneeuwd worden (da's mijn ervaring tenminste)

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:41

Ben niet bekend met deze manier, maar zorg er wel voor dat je activiteit hou. Het ziet er super netjes en ontspannen uit, maar af en toe lijkt het wel alsof ze heel erg terugvalt.

Succes!

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:55

ziet er netjes uit! leuk paardje.
ben het zelf alleen niet helemaal eens met de methode, maar dat is natuurlijk ieder voor zich ;)