Verzamelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Verzamelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:44

Even een vraagje want ik kan het in de wiki niet vinden,
wat zijn precies de hulpen voor het verzamelen?
Ik wil hier graag aan gaan werken, in de les en bij mijn verzorgpaard.
En heeft nog iemand tips als je net begint?
Alvast bedankt :D

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:17

Imo bestaan er geen specifieke hulpen voor het verzamelen van het paard. Het voornaamste is dat de ruiter het paard goed moet kunnen aanvoelen en hierop kan reageren. Mijn manier van verzamelen, maar dit zal iedereen wel anders doen, is het opwekken van energie en deze opvangen. Energie wek je op met beenhulpen. Je moet aan je paard duidelijk weten te maken dat hij deze energie niet om moet zetten in vorwaarts, maar in verzameling. Dit doe je, naar mijn mening, niet met sterke handhulpen, maar vooral je zit is hierbij belangrijk. Wat dieper zitten, je moet als het ware terugwerken met je lichaam. Met je handen kun je je zithulp verduidelijken door een lichte halve ophouding te maken als, en alleen als, dit nodig is, om het paard te doen begrijpen wat je bedoelt. Wat ik heel belangrijk vind, in het algemeen maar ook zeker bij verzameling, is dat een paard goed aan de hulpen is. Beendruk is vooruit, druk op het bit is achteruit (in tempo). Hij moet begrijpen wat je bedoelt en hij moet hiernaar willen luisteren. Vooral dat laatste is heel belangrijk, je moet niet hoeven schoppen of trekken om het paard voorwaarts of achterwaarts te krijgen, een kleine hulp moet genoeg zijn. Als het paard naar je wilt luisteren is het verzamelen piece of cake.

Om even een stuk te quoten dat ik al eerder heb geschreven, wat ook over aanleuning, nageeflijkheid en verzameling gaat:
'Ikzelf ben niet zo van het 'spelen' of 'kneepjes'. Ik rij allereerst en het meest met mijn been en vang de opgewekte kracht op met mijn hand. Dit hoeft echter niet met veel druk, een ophouding hoeft imo niet te bestaan uit het naar achter halen van de handen, het sluiten van je hand moet genoeg zijn. Een paard moet niet terug op kracht, het moet terug omdat hij begrijpt dat jij hem terug wilt: hij moet je begrijpen en naar je willen luisteren. Daarom is een goede en vooral stille aanleuning belangrijk, zodat het paard gevoelig blijft voor elke beweging van de hand en deze genoeg gaat vertrouwen om zich in de door de ruiter gevraagde houding te onstpannen. Hij moet ten alle tijde de hand willen volgen, hij moet zelf de aanleuning willen behouden. En dan ben je weer teug bij het been, want het been wekt deze wil tot aanleuning op. 'Kneepjes' zijn imo niet goed omdat dit mij geen fijn gevoel lijkt voor het paard en deze dus in feite om pijn naar beneden gaat, dit lijkt mij niet de goede manier. Het paard moet zelf willen, en het is enkel aan de ruiter deze wil op te wekken.'

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ^^

Loesje_FB

Re: Verzamelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:52

Ik geef eerst vaak been, zodat mijn paard zijn benen blijft optillen, dan vang ik hem op met. Vooral met mijn zit en ook een ophouding aan de teugels.

naooom22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:29

je vraagt het paard eerst in de verzameling en zodra hij terugvalt spoor je aan, als hij nageeft ontspan je

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:28

Je kan je paard niet verzamelijk voordat die volledig nagevelijk is, dus wat jij zegt naooom22 klopt niet..

Ik verzamel altijd dmv mn zithulpen.. mijn paarden moeten voorwaards denken, dus altijd actief voorwaards blijven tenzij ik ze terug neem.. De energie waar over gesproken is, is er dus al waardoor ik niet iedere pas hoef te drijven (ben een luie ruiter :+).. Als die voorwaardse drang goed actief is en mn paard volledig over zn rug naar mn hand toe, kantel ik mn bekken iets terug terwijl ik mn been eraan hou, dit kan je idd verduidelijken door een kleine ophouding te maken met je handen.. zo komt die terug op het achterbeen en gaat die zitten! door de voorwaardse drang blijft die zitten als die vertrekt, de kunst is dan om dit zo genuanceerd mogelijk te doen waardoor ze niet terug op het voorbeen vallen...

je begint met kleine stukjes en probeerd dit iedere week een paar passen langer vol te houden en hem zo sterker te maken..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:20

Op welk niveau ben je bezig en ik denk dat je dit beter IN de les MET je instructeur kan doen.

Voor de uitleg met betrekking tot verzamelen sluit ik me bij Romyv aan.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:37

Dankjewel alvast, hier heb ik veel aan.
Ik heb niet echt een niveau, op de manege doe ik soms f proefjes.
En met mijn verzorgpony doe ik geen wedstrijden.
Ik kan hem wel goed nagevelijk rijden.