Hoe verbeter ik mijn ritme?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Hoe verbeter ik mijn ritme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:44

Hoi,

Ik denk dat er vrij weinig mensen dit probleem zullen herkennen, maar toch is het voor mij echt heel erg aanwezig..

Ik heb inmiddels 1,5 jaar een nieuw paard, nadat ik mijn vorige paard heb moeten laten afmaken. Mijn vorige paard was een vlug en wakker dier, wat altijd flink heeft gestaakt, wat uiteindelijk heel logisch was, maar waar ik mee kon lezen en schrijven. OP haar heb ik het probleem wat ik nu heb nooit gevoeld..

Mijn huidige paard, een inmiddels 4 jarige gelderse ruin, is een lief, meewerkend en heel fijn te rijden paard. Hij probeert altijd zijn best te doen, leert snel en is heel braaf :D Hij loopt braaf door en is goed aan het been. Nu ben ik dus alleen heel snel geneigd om hem over het tempo heen te rijden, aangezien ik dan pas het idee heb dat hij door loopt :P Ik heb niet echt een idee waar het door komt, en al helemaal geen idee hoe ik het moet oplossen.

Het stomme is ook, als ik druk bezig ben in de les, dan voel ik het helemaal niet zo, dan kan ik fijn zitten enzo, maar thuis zit ik constant met het idee in mijn maag dat we niet hard genoeg gaan, terwijl dat helemaal niet zo is.

HOpelijk dat jullie me kunnen helpen?

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:08

Tja, is er verschil in schofthoogte/bouw van jouw voormalig paard en jouw nieuwe ruin? Vraag anders eens aan je instructeur hoe die er tegen aankijkt? Als die aangeeft dat het tempo goed is zou ik me er niet veel zorgen over maken, probeer in elk geval het gevoel dat je op les hebt thuis ook te krijgen, anders misschien een keer een paar privé-lesjes thuis..

Wat je zou kunnen doen voor thuis: ga tijdens je les de drafpassen tellen op de lange zijde, dus in het tempo waarin je op les rijdt (daar gaat het dus naar jouw gevoel goed), houdt dit thuis op de lange zijde in gedachten, kom je hoger uit, dan ga je idd te snel en kan je wat tempo terugnemen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:07

Ik denk dat je snelheid met impuls verward.Veel schakelen,dus ook steeds weer terug rijden en dan weer flitsend naar voren rijden.Anders rij je op den duur steeds harder en heb je nog het idee langzaam te gaan.Ter controle:been af laten hangen en kijken of je paard in hetzelfde tempo blijft lopen.

chrisje_83

Re: Hoe verbeter ik mijn ritme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:24

Waarom denk je dat je paard te langzaam gaat en in je les niet?
Probeer dat eens na te gaan. Misschien is hij net wat minder actief, probeer dan veel tempowisselingen en overgangen te maken zodat hij actiever wordt.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:37

Misschien een beetje domme tip, maar is er een liedje dat bij de normale drafpas van je paard past?
Anders moet je misschien een keer met muziek gaan tijden als je draaft, of gewoon dat liedje in je hoofd "horen", en proberen op het ritme?

Volgens mij is het wel heel moeilijk, maar je kan het proberen :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:02

Hihih, die van die muziek vind ik helemaal niet raar :P Die vind ik mega slim bedacht :) Die van het meetellen ook :D

Ik verwar op het moment dat ik thuis rijd inderdaad impuls met snelheid, en het flitsende gaat er dus een beetje vanaf :) Alleen het punt is, ik voel dus niet waarom ik dit doe...

Ik ben in ieder geval vandaag maar eens begonnen met zelf een osteopaat naar me te laten kijken, ik zit helemaal vast... Daar eerst maar eens wat aan doen :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:04

Owh, er zit ook zeker een heel verschil in paard, mijn vorige merrie was een hele bloederige en slanke merrie van Kennedy van rond de 170...

Nu heb ik een hele stoere brede ruin van 180, echt Gelders van Koss :P

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:46

Saar___ schreef:
Misschien een beetje domme tip, maar is er een liedje dat bij de normale drafpas van je paard past?
Anders moet je misschien een keer met muziek gaan tijden als je draaft, of gewoon dat liedje in je hoofd "horen", en proberen op het ritme?

Volgens mij is het wel heel moeilijk, maar je kan het proberen :)

Dat is zo slim bedacht!!

Ik denk eigenlijk dat je dit doet omdat je dat gewoon gewent bent van je oude paard? Misschien moet je nog wenen, maar je zegt dat je hem al 1,5 jaar hebt..
Veder weet ik het ook niet!

in iedergeval heel veel succes!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:58

Ik dacht inderdaad ook dat ik eerst nog moest wennen, maar nu anderhalf jaar later, heb ik het er nog steeds af en toe vreselijk moeilijk mee :P Echt heel moeilijk dit...

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:03

Benoem het probleem bij je instructeur. Wat ik zelf wel gebruik voor mensen die het moeilijk vinden om 1 tempo aan te houden is: tel mee met de drafpassen in het juiste tempo. Dus 1-2-1-2-1 enz. Op het moment dat je langzamer of sneller moet gaan meetellen is dus je tempo veranderd en dan moet je dus weer maatregelen nemen. Zo wordt je je er veel beter van bewust en krijg je er op den duur meer gevoel voor. Je moet natuurlijk wel het paard actief houden van achteruit, maar dat niet als snelheid er aan de voorkant weer weg laten lopen. Dus actief rijden maar in een gematigd tempo. Laat eventueel iemand een paar minuten meekijken om het juiste tempo te bepalen en onthoud het ritme dat daar bij hoort.