aeolusnr1 schreef:Wat "Anne " hiervoor al zei , is zeker een goede tip.
cirkelwerk in galop, verder ook bij het lostappen, al binnenstelling vragen , dan buitenstelling, en dit dan ook in de draf gaan doen, zeker elke training ook een paar keer achterwaarts.
steeds ook grondwerk aan de hand.
En af en toe een flinke buitenrit.
in de piste is idd 45min zeker voldoende, maar dan moet er wel getraind worden niet zomaar wat stappen he.
een flinke buitenrit, mag best een tochtje zijn van een uur of 2 tot 2,5uur en dit dan zo na een paar weken opbouwen naar meer.
Voor je paard op conditie komt ben je toch al dadelijk een maand of 4 tot 6 verder hoor, maar dan moet hij dus wel een buitentocht van 50km zonder problemen aankunnen, en de dag erna gewoon weer verder trainen, maar das dan wel alleen als zijn opbouw goed gelukt is, zijn gezondheid ook helemaal in orde is, en ......
hou zijn bespiering in de gaten, zijn voeding, of niet begint te vermageren, zijn ademhaling, zijn hartritme, en zijn recuperatietijd.
Dit is toch echt geen trainingsschema voor het paard dat de TS beschrijft, hoor. 45 minuten aan één stuk door trainen doe ik enkel met een paard dat in goede conditie is, maar die krijgt ook regelmatig 2 of 3 minuutjes om uit te puffen. En achterwaarts zou ik ook nog even achterwege laten.
@TS: Anne_GTI heeft goede tips gegeven. Ik zou er nog bij zeggen dat je zéker goed moet instappen zodat de spieren voldoende zijn opgewarmd. Begin ontspannen aan een lange teugel en doe dan lekker wat rek- en strekwerk: een beetje zigzaggen door de bak, een paar voltes/slangevoltes meepakken en hier en daar wat zijdes stelling vragen. Daar wordt je pony lekker los van en warmen haar spieren mooi op zodat ze minder snel iets beschadigd. Verder zou ik bij het draven en evt. galopperen gewoon heel goed haar ademhaling in het oog houden. En tussendoor natuurlijk even wat tijd geven om op adem te komen.