trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jonneke1994

trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 21:50

hoi,
ik heb sins een paar dagen een haflinger. maar die heeft een aantal jaar niks gedaan.
dus moet ik zijn conditie weer helemaal opbouwen. weet iemand een site waar ik een trainingsschema kan vinden?
of heeft iemand er zelf één? tips zijn ook erg welkom ;)
groetjes,

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:58

Ten eerste van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. wat leuk zeg! ik zou gewoon zelf een schema maken. lekker rustig opbouwen en veel afwisseling. veel plezier nog saampjes. :D

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:59

Ik zou niet zo weten waar je een trainingsschema kan vinden.

Tip kan ik je wel geven, rustig aan beginnen, beter langer 10 a 15 minuutjes per keer dan ineens een uur laten werken.
Spieren en conditie moeten opgebouwd worden.

Zelf pak ik me merrie nu 2 a 3 keer in de week langzaam weer op.( heeft goed een jaar niks gedaan ) 10 minuten werken en dat langzaam uitbreiden naar 15 minuten en ga zo maar door.

Succes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:09

Voor zulke vragen heb je ook een instructeur neem ik aan?

Wat je in je achterhoofd moet houden is dat je goed op je pony moet blijven letten en niet vaker dan twee keer per week echt zwaarder trainen. De andere keren moet je niet meer dan 80% aanspreken om spieren de kans te geven om zich te herstellen.

Begin maar eens met een schema van 10 minuten instappen, 10 minuutjes rustig losdraven en een paar minuutjes galop. Veel volte's en figuren rijden, daar wordt ze soepel van. Daarna rustig uitstappen. Die laatste stap kan je ook rechtuit over het harde doen, goed voor pezen en afwisseling. 45 minuten is meer dan zat in het begin.

De dag erna zou je een buitenritje kunnen maken met ongeveer dezelfde invulling. Dagje longeren en dan een dag wandelen of helemaal niks, alleen weidegang.

Goede leidraad die je als geheugensteuntje kan gebruiken is de ademhaling van je pony. Na inspanning moet die binnen een kort tijdsbestek (1 a 2 minuten) weer normaal en niet pompend zijn. Duurt het langer om te herstellen heb je dus eigenlijk al teveel gedaan.

aeolusnr1

Re: trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:27

Wat "Anne " hiervoor al zei , is zeker een goede tip.
cirkelwerk in galop, verder ook bij het lostappen, al binnenstelling vragen , dan buitenstelling, en dit dan ook in de draf gaan doen, zeker elke training ook een paar keer achterwaarts.
steeds ook grondwerk aan de hand.
En af en toe een flinke buitenrit.
in de piste is idd 45min zeker voldoende, maar dan moet er wel getraind worden niet zomaar wat stappen he.
een flinke buitenrit, mag best een tochtje zijn van een uur of 2 tot 2,5uur en dit dan zo na een paar weken opbouwen naar meer.
Voor je paard op conditie komt ben je toch al dadelijk een maand of 4 tot 6 verder hoor, maar dan moet hij dus wel een buitentocht van 50km zonder problemen aankunnen, en de dag erna gewoon weer verder trainen, maar das dan wel alleen als zijn opbouw goed gelukt is, zijn gezondheid ook helemaal in orde is, en ......
hou zijn bespiering in de gaten, zijn voeding, of niet begint te vermageren, zijn ademhaling, zijn hartritme, en zijn recuperatietijd.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:52

aeolusnr1 schreef:
Wat "Anne " hiervoor al zei , is zeker een goede tip.
cirkelwerk in galop, verder ook bij het lostappen, al binnenstelling vragen , dan buitenstelling, en dit dan ook in de draf gaan doen, zeker elke training ook een paar keer achterwaarts.
steeds ook grondwerk aan de hand.
En af en toe een flinke buitenrit.
in de piste is idd 45min zeker voldoende, maar dan moet er wel getraind worden niet zomaar wat stappen he.
een flinke buitenrit, mag best een tochtje zijn van een uur of 2 tot 2,5uur en dit dan zo na een paar weken opbouwen naar meer.
Voor je paard op conditie komt ben je toch al dadelijk een maand of 4 tot 6 verder hoor, maar dan moet hij dus wel een buitentocht van 50km zonder problemen aankunnen, en de dag erna gewoon weer verder trainen, maar das dan wel alleen als zijn opbouw goed gelukt is, zijn gezondheid ook helemaal in orde is, en ......
hou zijn bespiering in de gaten, zijn voeding, of niet begint te vermageren, zijn ademhaling, zijn hartritme, en zijn recuperatietijd.

Dit is toch echt geen trainingsschema voor het paard dat de TS beschrijft, hoor. 45 minuten aan één stuk door trainen doe ik enkel met een paard dat in goede conditie is, maar die krijgt ook regelmatig 2 of 3 minuutjes om uit te puffen. En achterwaarts zou ik ook nog even achterwege laten.

@TS: Anne_GTI heeft goede tips gegeven. Ik zou er nog bij zeggen dat je zéker goed moet instappen zodat de spieren voldoende zijn opgewarmd. Begin ontspannen aan een lange teugel en doe dan lekker wat rek- en strekwerk: een beetje zigzaggen door de bak, een paar voltes/slangevoltes meepakken en hier en daar wat zijdes stelling vragen. Daar wordt je pony lekker los van en warmen haar spieren mooi op zodat ze minder snel iets beschadigd. Verder zou ik bij het draven en evt. galopperen gewoon heel goed haar ademhaling in het oog houden. En tussendoor natuurlijk even wat tijd geven om op adem te komen.

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:06

Wat Anne_GTI zegt is idd goede informatie.
45 minuten is misschien wat lang, maar dat moet je uitproberen.
Als je een keertje 20 min traint en daarna, zoals Anne_GTI zei, ademhaling controleert, kan je zien of het teveel is of niet.
Zo niet ga je wat langer, todat je een goede training kan vinden.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:24

week 1: Beginnen met elke dag 10 minutjes longeren (eerst enkel stap draf) na 3 dagen begin je met galop en bouw je op naar 15 of 20 minuten
week 2: rustig zadeltje erop en weer longeren ook de duur beginnen opbouwen.
week 3: als dit al lukt kun je er voorzichtig op proberen rijden, wel aan de longe en zorg dus dat er iemand ibj je is voor het geval er iets gebeurt. Ga dan nog nie galloperen ofzo eerst enkell in stap en dan zonder zadel verder longeren dan ga je verder met stap en draf etc, zorgen dat hij reageert op hand en been.
Bij week 4 kun je rustig beginnen met basisfiguren rijden (grote volte, gebroken lijn, veel overgangen, afwisselend van hand veranderen etc ) Zo kun je zelf opbouwen en zeker niet overhaasten.Je paard altijd geod belonen en "straffen" als hij iets goed/slechts heeft gedaan. Ook kun je gebruik maken van je stem stap / draf / galop / halt etc dat is altijd handig.
Als je ziet dat het aardig lukt (kan wel redelijk snel trainingschema zijn, je moet het zelf wat aanvoelen en aanpassen aan je paard).
Je kunt hem belonen met een snoepje, met je stem en als je erop zit kun je hem ook heel goed belonen door lange teugel te geven.

m_BeauJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:15

langzaam aan beginnen en goed kijken wat je pony aan kan..

Begin met wandelen, longeren en grondwerk.. werk aan de band tussen jullie 2 ;)

Zodra jullie elkaar wat hebben leren kennen er op gaan maar niet te lang.. 15-20 min is lang zat voor de eerst 1-2 weken
dit elke week uitbreiden met 5-10 min..

Veel plezier met je nieuwe paardje :D

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:20

Gefeliciteerd met je nieuwe pony!

Ik zou idd rustig beginnen en niet opstappen en gaan rijden en dan naar de ademhaling kijken.Als hij misschien niet snel ademt nog even doorgaan.Je moet ook aan de spieren denken die ook weer moeten wennen aan het werk.
net als wat m_beau zegt aan elkaar wennen en daarna rustig op pakken met conditie en spieropbouw.

veel plezier

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:26

Ik zou écht heel rustig opbouwen! Mijn pony heeft ook een paar maanden stilgestaan waardoor hij al heel veel conditie is verloren.

Ik ben heel simpel begonnen met eerst 15 minuten rijden, waarvan 5 instappen en 5 uitstappen...In de 5 minuten dat ik echt reed was het gewoon simpel draven, een volte, rechte stukken enz...

Zo ben ik het elke dag gaan uitbreiden, en na een week ben ik m in de galop gaan gooien een minuutje ofzo, en dat ook elke x weer opbouwen...Nu kan ie gewoon weer een uur lopen zonder problemen...

Vooral goed op je paardje letten, op de ademhaling...Alstie na 2 minuten al staat te pompen, dan zou ik toch even er doorheen prikken, maar niet meteen 45 minuten of 2,5 uur buitenrijden...dat kan haast niet goed gaan...

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:24

Gewoon rustig aan opbouwen.
Als ze wat sloom is, laat je haar net iets boven je eigen tempo lopen, en begin met 15 minuutjes, breid het met de week uit.
Veel overgangen en dan komt het wel terug.

Het valt me op dat hier vaak het advies gegeven word om les te nemen (niet alleen in dit topic hoor ;) ), maar niet iedereen kan zich dat veroorloven en voor conditie opbouwen heb je niet per se les nodig.
Ik rij mijn paard in zonder les en dat gaat super.
Al ga ik vanaf september wel weer lessen :D