hoevaak per week springen met 10-jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

hoevaak per week springen met 10-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:28

ik heb echt goed rondgekeken maar kon er geen andere topics over vinden spijtig als ik er overheen heb gekeken :o maar nu de vraag hoevaak per week kan ik springen met mijn 10-jarige ? ik twijfel echt erg, want van de ene hoor ik dat 3/4 keer per week best kan & de ander vind dat weer teveel! ook heb ik een rijschema gemaakt waar ik graag jullie mening over wilde:

MA: rust (lekker de weide/paddock op, spelen met zn vriendje & wat knuffelen, op zn hoogst wat poetsen
DI: klein half uurtje dressuuren (lekker met lang teugeltje veel overgangen, spieren moeten nog beetje groeien zo hier en daar ;) )
WO: standaard 3 kwartier dressuurles (soms sla ik eens over)
DO: standaard 3 kwartier springles (absoluut niet veel, zijn met meerdere, 1 a 2 keer klein parcourtje en wat in en uitjes enz.)
VR: rust of wandelen, longeren of bosritje
ZA: klein half uurtje dressuuren
ZO: intensief springen

wat vinden jullie ? :D
gr nicolehorses

edit: zo nu en dan heb ik ook nog een prive dressuurlesje maar das heel verschillend! :)

Snoevie

Re: hoevaak per week springen met 10-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:17

ik vind eigenlijk dat jij best wel een rustig schema voor je paard hebt,zo op dit moment.

wil je de sport in,of is het alleen voor recreatie?

dat maakt nog wel verschil.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:19

nou jou paard heeft niets te klagen hoor!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:23

Ik snap nooit zo goed waarom mensen een schema maken.. als mijn paard niet lekker loopt met de dressuur en ik wou die dag gaan springen, haal ik het niet in mijn hoofd om er mee te gaan springen, gezien ik altijd nog de dressuur belangrijk vind, ook al vind ik springen veel leuker.

Verder vind ik niet dat jouw paard iets te klagen heeft, maar ik zou niet teveel gaan springen, tenzij je er de sport mee in wil.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:26

ik maak ook nooit schema's en bekijk bij de dag, als ik op stal kom en ik heb geen zin, ga ik het bos in, en zo komt het wel eens voor dat ik een maand lang geen zin heb in rijden (dressuur) en heerlijk een maand lang door het bos cross. Ook weet ik nooit hoe lang ik er van te voren op zit. Soms gaat het zo goed, ben ik met 20 minuten klaar. Maar soms gaat het klote, dan kan ik er wel een uur op zitten, wil hem dan toch goed afsluiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:34

Nu spring je twee keer per week, ik zou eerlijk gezegd niet meer springen, maar dat is meer gevoelsmatig dan met bewijs onderbouwt.
Verder zou ik juist de dressuur wat uitbouwen, nu heb je één keer les en voor de rest rijd je rustig. Ik vind een klein half uurtje dressuur rijden aan een lange teugel eigenlijk een rustdag ;) Ik ken je paard niet, maar met een gemiddeld paard zou ik toch wat intensiever met de dressuur aan de gang gaan. Bijvoorbeeld één van de twee keer dat je rustig dressuur rijd wat meer oppakken.

Even een ideetje
Citaat:
MA: rust (lekker de weide/paddock op, spelen met zn vriendje & wat knuffelen, op zn hoogst wat poetsen
DI: klein half uurtje dressuuren (lekker met lang teugeltje veel overgangen, spieren moeten nog beetje groeien zo hier en daar )
WO: standaard 3 kwartier dressuurles (soms sla ik eens over)
DO: standaard 3 kwartier springles (absoluut niet veel, zijn met meerdere, 1 a 2 keer klein parcourtje en wat in en uitjes enz.)
VR: wandelen, longeren of bosritje (niet alleen op de wei zodat je de "sportspieren" toch even aan de gang houd)
ZA: dressuur rijden, wat intesiever dan op dinsdag
ZO: intensief springen

En dat uiteraard variëren als je paard zich beter of minder voelt op een dag, schema is een mooie indicatie van wat je doet in een week maar om het stug vol te houden als je paard een slechte dag heeft is niet zo slim.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:22

Ja tuurlijk :) komt ook niet precies met de dag, tis meer wat ik zo doe per week, :) het ging me er dus echt om; ik wel eigenlijk echt de spring kant met hem op dat vinden wij beide het echt helemaal het einde!!! :) dus wil graag de sport in (ook wat dressuur uiteraard) maar springen vinden wij leuker, spannender en boeiender, ookal is dressuur toch de basis en vind ik belangrijk dat hij dit ook goed beheerst :j
hoevaak springen max. in de week denken jullie :D
al thnx voor de reacties! :)

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:25

Ik zou het ook bij max 2 x springen per week houden.
En als je in t weekend wedstrijd heb doordeweeks 1 x les, en dan 't weekend je wedstrijd.
Anders wordt het erg veel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:26

1 tot 2 keer in de week.
Meer niet
De rest is toch je paard dressuurmatig op orde hebben wil je fijn kunnen springen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:36

Ik ben maar een leek wat schema's etc betreft maar vind dat jouw paard een heerlijk relaxed leventje heeft zo :-D.
Misschien kan je op de dag dat je rustig dressuur traint ook een paar rustige sprongetjes meenemen? Dus niet te hoog en te intensief maar gewoon een half uurtje dressuren en dan nog een kwartier - half uurtje wat springen?

Verder vind ik dat als je (zoals je nu doet) voor afwisseling zorgt dat 1 rustdag in de week prima is.. Ik zou hem niet de dag na je lessen (Dus de donderdag) stil laten staan maar dan zeker even met hem aan de gang gaan, kan me voorstellen dat je met een lesje wat intensiever rijdt (is bij mij iig altijd het geval) en je wilt natuurlijk spierpijn voorkomen dus lekker een stuk stevig wandelen, een bosritje of longeren... Verder kan je hem op de dinsdag/in het weekend best dressuurmatig wat meer oppakken of wat langer rijden.. een half uurtje is niet heel veel, zeker alsje in dat half uurtje ook nog in- en uitstapt?
Voel gewoon aan heo je paard loopt en reageer daar op dmv de duur en intensiviteit waarop je bezig gaat...
2 a 3x per week springen vind ik prima, ik zou daarbij dan 2x wat intensiever doen (les en goed trainen) en de andere dag combineren met dressuur, beiden lekker bezig maar iets minder intensief...

Succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:37

hangt ook af van wat je juist springt. Je kan perfect na een uur dressuren nog enkele lage sprongetjes nemen, of kleine sprongetjes gebruiken om hem sterker te maken en dressuurmatige oefeningen te ondersteunen (verruimen/verkorten van de galopsprong) maar hiervoor hoeven de sprongetjes niet hoger dan 45cm te zijn.
Voor het "echte springwerk" (1m of hoger en "moelijkere combinaties) zou ik niet meer dan 1-2x/week tijd uittrekken. Je hoort vaak dat een paard maar een beperkt aantal (hoge) sprongen in zich heeft. Bovendien zijn de landingen heel belastend voor de benen van je paard (kogel kan zelfs de grond raken). Je kan misschien ook een galoptraining in het bos inbouwen, dan kan jij je uithoudingsvermogen voor verlichte zit trainen en je paard z'n conditie.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:16

Je moet vooral zien wat het beste is voor je paard.
Sommige paarden hebben genoeg aan 1 keer per week enkele sprongen,andere paarden moet je elke dag springen.
Alles hangt natuurlijk af van je verwachtingen.
Als je parcoursjes van 1m gaat rijden is je training natuurlijk helemaal anders dan dat je 1.40m gaat starten.

Je kan bv 1 keer per week in-uitjes en lijntjes oefenen om en nog 1 keer enkele dagen later parcours rijden oefenen.
Als je paard al ervaring heeft is het niet nodig om door de week enkele losse sprongen van 40-50cm gaan te springen,dat gaat zijn techniek over het algemeen niet ten goede komen omdat een paard geen echte sprong maakt op die hoogte...
Dan kan je beter op de in-uitjes trainen voor meer soepelheid en lossigheid in z'n lijf,ook super voor de bespiering van de bovenlijn!

Gewoon een beetje aanvoelen dus...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:42

wij springen nooit thuis, alleen op wedstrijd.
en ik hoor jullie nu al roepen: maar dat kan toch niet? dan kan je zeker niet springen?
maar dat is absoluut niet waar
het is belangrijk om je pony/paard dressuurmatig voor elkaar te hebben
als je je pony tussen je benen op de plek en manier kan krijgen waar jij wil, op elk moment, dan is zo'n sprong geen enkel probleem meer.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:03

Ik vind dat je een perfect rooster voor je paard hebt ingeplant. :D
Veel afwisseling, en niet eens al te zwaar.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:13

Ik vind het er goed uitzien, mooi rustig. Jou paardje heeft geluk met jou;)

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:14

ik denk dat mijn paardje jaloers is!

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:51

Ik denk di evan mij ook haha, heel erg relaxed schema! Ligt er helemala aan wat je met je paard wil. Maar van een 10 jarige kun je heel wat vragen hoor

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:52

Ik zou niet meer dan 1 keer per week springen. Als je springles hebt, is dit al intensief genoeg. De profs rijden ook maar 1 keer per week een aantal hogere hindernissen in de vorm van een spring training. Verder kun je inderdaad cavaletti's gebruiken in de dressuur!