Heenweg sloom , terug weg druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Heenweg sloom , terug weg druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:18

Hee bokkers!

Na een tijdje een moeilijke periode hebben gehad met Joy (luchtwegen, aan de zware medicatie etc) ben ik het weer aan het opbouwen. Maar elke keer als ik naar buiten ga is ze op de heen weg heel sloom en vervelend, elke keer willen omkeren,
niet op het pad willen lopen , niet door lopen etc. Maar zodra ik om keer gaat ze als een speer en moet je haar inhouden!
De terugweg houd ik dr nog wel dus dat vind ik goed , als ze maar door loopt, maar de heenweg is zo vervelend. Hoe kan ik dit
er het beste uit krijgen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

SarahLynn

Re: Heenweg sloom , terug weg druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:19

Bij de heenweg zou ik niet veel weten, behalve niet te veel aan je teugels trekken en veel drijven.
Misschien een zweepje meenemen en dan tegen haar hals doen?

Op de terugweg is het waarschijnlijk belangrijk dat je niet blijft trekken!
Maar steeds korte ophoudingen maakt als ze wil gaan rennen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:22

Kun je d'r niet een keer voor de gek houden? Dus terug gaan, en dan toch nog even een weggetje inslaan dat de andere kant op gaat. En dat volhouden tot ze normaal doet?
Is het enigste wat ik kan bedenken...

Ik snap trouwens wel wat je bedoelt. Ik heb het ook. Is opeens mijn remweg van draf naar stap langer. Ik los het op door van zijn mond af te blijven, op mijn zit te rijden, en veel mijn stem te gebruiken. (Ik lijk soms de kerstman wel, maar ach wat...)
En zelf relaxt blijven, zingen eventueel ter ontspanning.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:34

Ik reed aan de over kant van de weg heb je langs het fietspad in de berm een zelfgevormd ruiterpaadje. Met de heenweg ging ze er elke keer af en sloom, als je eenmaal in draf zit loopt ze wel. Maar ze is zo vervelend. En met de terugweg moest ik elke keer als ze weer te hard ging dan gewoon inhouden. Ik trek niet heel de tijd. Knijp wel met me benen maar niet meer.
De terugweg is ook geen probleem. Dat kan ik nog wel aan. Alleen de heenweg weet ik echt niet of ik dan echt gewoon een tik met de zweep moet geven of een andere manier. Liefst zo min mogelijk met geweld. ;)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:45

Leer haar goed reageren op je been: hou de druk met je benen net zolang vast tot ze op het tempo zit wat jij wilt, en laat dan je benen los hangen. Dus niet veel drijven of schopjes geven.
Reageert ze niet op je been na een tijd druk (21,22,23,24,25), dan een tik erbij, die best goed ferm mag zijn! Hou dit consequent vol, ook met rijden in de bak! Dat je voor galop een andere hulp geeft, oke, maar doorstappen of gaan draven moet ze harder gaan als jij druk geeft met je benen! Voorkom dat je schopjes gaat geven, dat voelen ze na een tijd niet meer.

Voor de terugweg: als zij harder gaat dan je wilt, rondje draaien!
En als ze in dat rondje geen vaart mindert, doe je er desnoods 20 achter elkaar als het moet, als ze maar langzamer gaat.
En stap of draaf je daarna weer verder en ze gaat weer te hard? Rondje draaien...
Kijken wie er het meeste geduld heeft, ze raakt het echt na een tijdje wel zat!
Succes!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:53

Misschien haar afleiden met oefeningen. Veel in tempo wisselen (moet je wel even strikt in zijn dan). Blijft wel lastig. Mijn paard heeft het heen met mindere mate, maar die terugweg gaat ook altijd als een spéér. Goed laten merken dat je de baas bent, zowel in tempo opvoeren als omlaag bregen. Succes.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:15

Oke bedankt ik zal het proberen!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:18

Ik had hier ook last van. Mijn oplossing;
Ik ging op de heenweg vlot rijden. Overgangen, slalommen, enz. En op de terugweg alleen maar stappen. Na 2 keer kon ik mijn paard op de terugweg aan een los teugeltje rijden(stappen). Toen ben ik begonnen met af en toe een drafje (2,3 passen en dan weer stap). Dit hielp mij heel erg.

Nu is mijn paard goed buiten te rijden. Wil ze toch te snel naar huis, dan rijden we nog even door (niet de inrit ingaan naar stal).

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:23

Oke nou dat overgangen enzo ga ik sowieso proberen.
Maar de terugweg is opzich het probleem niet, ik kan als ik ga stappen wel met een lang teugeltje rijden, het is niet dat ze er dan vandoor schiet. Maar als haar laat aandraven, draaft ze gelijk heel vlot en moet je dr zelfs inhouden. Maar de heenweg is dus echt het probleem. Hoop dat het gaat lukken met het slalommen, overgangen etc!

KIMMM___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:43

dit probleem ken ik!
na jullie tips te hebben gelezen ga ik het ook zeker uitproberen!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:47

volgens mij geeft ze duidelijk aan dat ze niet weg wil, en is dat iets om naar te kijken en aan te werken? is ze nog niet helemaal fit? doet ze ook zo als andere paarden met d'r mee gaan?

ik heb ook zoeentje, maar die's niet helemaal fit en heeft niet altijd zin om weg te gaan. dus snap ik dat heel goed :j

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:45

Nou ze is wel fit genoeg, het is al als ik op stap op stal, toen ik dacht dat ze niet rad liep ging ik eerst heen proberen te draven op het erf, ging met moeite, met de terugweg ook keihard, terwijl ze nog op stal is. Dus denk eerder dat ze geen zin heeft om weg te gaan.. Maar ze is nergens bang voor dat is het niet. Het is denk gewoon geen zin hebben om te rijden of terug naar de wei willen. (Als ik ga rijden is het s'avonds, dus staat ze al op stal )

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:14

Dit probleem heb ik met mijn verzorgpaard ook. Ik probeer om in het begin te draven, zodat ze actiever wordt. Meestal helpt dit wel, goed been eraan houden. En wissel eens van route, misschien helpt dat ook. Het hielp bij mij in ieder geval wel.
Succes ermee!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:16

Hmm, dit is voor het eerst dat ik weer eens daar reed. Dus daar ligt het niet aan, het begint al bij het opstappen. Dus het is niet echt de route..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:17

Probeer dan de heenweg om haar actief te maken, en de terug weg om haar rustig te houden en desnoods het rondje nog een keer te rijden of niet richting stal te rijden.
Als ze het wel goed doet, dan belonen en naar huis rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:21

sakvis schreef:
Ik had hier ook last van. Mijn oplossing;
Ik ging op de heenweg vlot rijden. Overgangen, slalommen, enz. En op de terugweg alleen maar stappen. Na 2 keer kon ik mijn paard op de terugweg aan een los teugeltje rijden(stappen). Toen ben ik begonnen met af en toe een drafje (2,3 passen en dan weer stap). Dit hielp mij heel erg.

Nu is mijn paard goed buiten te rijden. Wil ze toch te snel naar huis, dan rijden we nog even door (niet de inrit ingaan naar stal).

Dit is een goede tip! Mijn paard is hier ook erg goed in, heen niet vooruit te branden maar terug is ze niet te stuiten. Weet zeker dat ik jouw tip ook ga proberen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:36

oké geen zin hebben is voor mij een reden dus om verder te kijken dan alleen dat, want ik twijfel of dat gedrag an sich in het plaatje van een paard past.

geen zin in mensenland is; geen motivatie, lui zijn, geen energie. dit komt ook ergens vandaan, heeft ook een reden. geldt voor paarden dan ook toch? het is niet normaal paardengedrag. :)

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:47

mijn pony doet dat ook altijd, ik ga op de heenweg gewoon doorrijden. en op de terugweg ga ik draven, maar als ze gaat trekken of versnellen moet ze stappen. ( mijn pony vind stappen maar niks want dat gaat haar veel te langzaam )

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:22

Ja maar wat zou die reden dan kunnen zijn.. Ik zou niet weten hoe ik daarachter moet komen..

kyrox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:01

Ik heb dit ook met een paardje en dat is nu sterk verminderd sinds ik ongeveer 1 keer in de week met iemand anders gaan rijden. Mijn paard is daardoor op de heenweg wat actiever, de terugweg is soms nog wel pittig maar af en toe gaat het al wat beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:22

xkimmx schreef:
Ja maar wat zou die reden dan kunnen zijn.. Ik zou niet weten hoe ik daarachter moet komen..

Ik denk dat veel paarden hun thuisbasis gewoon als veilig zien en zich buiten, van hun vriendjes verwijderd, zich niet zo heel erg op hun gemak voelen.

Mijn merrie doet het naar mijn idee omdat ze dan niet alles in de gaten kan houden op stal. Stel je voor dat je net iets heel belangrijks mist :+

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:53

Ik had vorig jaar een verzorgFjord die ook zo voorwaarts was op de terugweg.
Ik heb haar 1 keer laten galopperen,en op het moment dat ze niet meer wil nog ff doorzetten.
Even over de grens heengaan zeg maar.
Dat vondt ze niet leuk,maar het drammerige was daarna wel verdwenen!
Het is nooit meer zo geweest dat ik kontinu moest inhouden.
Je moet dan natuurlijk wel de ruimte hebben voor zo'n galop.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 04:37

Heenweg heel actief rijden, tempowisselingen, oefeningen, terugweg rijd ik bewust passief; lange teugel, geen galopjes, een Keer de route omdraaien. Ik rij veel buiten, soms gaat beter dan andere keer, soms heb ik en mederuiter het samen met onze paarden. We hadden 1 pad waar we of terug naar huis kunnen(voor een kort ronde) of dus het lange rondje. Wat denkje waar de paarden standaard voor kiezen...en wij maar denken dat we ze een plezier doen om buiten de bak te hobbelen....