'Sterke pony, welk bit?!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

'Sterke pony, welk bit?!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:38

Dat soort topics kom ik opeens om de haverklap tegen..!

'Ja, mijn pony is heel sterk, ik wil een scherper bit, welke moet ik nemen?'

En dan komen er ook nog redelijk veel reacties op, van welk bit de TS dan moet nemen 'omdat die scherper in werkt.'

Kijk, ik ben echt geen paardenwonder, maar ik weet wel dat je rijtechnische problemen NIET oplost met een scherper/strenger bit..

Valt dit jullie nou ook op of ligt dit aan mij..?

chrisje_83

Re: 'Sterke pony, welk bit?!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:06

Het is mij nog niet opgevallen.
Wel weet ik uit ervaring en vanuit mijn omgeving dat er snel naar een ander, "scherper" bit wordt gegrepen.
Dit is ook absoluut niet mijn manier en zou pas een laatste middel zijn wat ik zou veranderen....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:09

Mijn pony was sterk in de mond, heb dit opgelost met een zachter bit.
Ze was namelijk sterk in de mond omdat het enkelgebroken trensje in haar verhemelte prikte.
Nu met een dubbelgebroken dingetje is ze weer heerlijk te rijden met bit.

Maar nu wist ik wel dat het bij haar niet ging om het 'niet willen luisteren', omdat ze bitloos ook keurig stuurde, stopte etc.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:09

het is mij ook al opgevallen inderdaad..deze mensen denken dat je met een scherper bit(dus een bit wat meer pijn kan veroorzaken) de problemen kan oplossen..ik zou graag zien dat mensen de fout bij zichzelf zouden zoeken en het rijtechnisch zouden oplossen zonder dat het paard/pony daar onder hoeft te lijden..
helaas gebeurd dit te weinig en ligt de fout vaan bij het paard/pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:14

Niet per definitie met een scherper bit maar soms wel met een ander bit. Teveel paarden lopen met een bit welke niet bij de anatomie van hun mond past. Daar geven ze logisch veel verzet op door achter de teugel te kruipen of sterk te worden. Door van bit te veranderen en daar kritisch naar te kijken kan dat probleem worden opgelost. Het hoeft niet per definitie een rijtechnisch probleem te zijn.

Wel jammer dat men vraagt naar een scherper bit ipv naar een passend bit. Jammer genoeg is een passend bit nog niet zo logisch als een passend zadel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 16:22

Bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad waar dat mensen het zoeken bij de pony. 'De pony luisterd niet, dus een scherper bit' - Dus meer pijn.. :\

Juliette: Dat is een heeel ander verhaal. Jammergenoeg zijn er ook te weinig mensen die er op letten dat een bit écht goed in de mond ligt en niet telkens ergens tegenaan klappert, of te dik of is bijvoorbeeld.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:55

het valt mij juist bij die topics op dat er weinig scherpere bitten aangeraden worden,maar meer advies voor lessen en grondwerk ed.

ik ben het er ook wel mee eens dat je niet alles zomaar oplost met een scherper bit,maar soms kan het voor een bepaalde periode wel een hulpmiddel zijn.
bij mijn fjord heb ik een periode een pessoabit gebruikt,maar we zijn,na aardig wat oefening,weer terug op een gewone enkelgebroken bustrens,en dat gaat super.
de pessoa was niet geschikt voor lange tijd,maar heeft ons wel even door een lastigere periode geholpen.

het hangt meestal van de persoonlijke situatie af,al willen mensen vaak wel uit gemakzucht naar een heftiger bit grijpen.

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:06

Mijn zusje haar pony ( waar ik ook vaak op rij, mischien wel vaker dan haar) is ontiegelijk sterk, als hij niet wil dan wil hij niet en gaat gewoon de andere kant op. Echt niet tegen te houden dat kleine ding! ( i Love Him ) dus nu rijden we hem met bit + kinketting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:11

iLoveThemX schreef:
is ontiegelijk sterk

Met andere woorden, hij heeft nooit geleerd hoe hij wel hoort te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:14

Het valt mij inderdaad ook op :j
Ik adviseer dan inderdaad om het rijtechnisch op te lossen of een ander bit te proberen. Een bit wat bij het ene paard fijn is, vind de ander vervelend. Dus je hoeft niet naar scherper om toch een hele verandering te krijgen (bijvoorbeeld een keer wisselen tussen enkelgebroken/dubbelgebroken/ongebroken)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:24

klopt, is mij ook opgevallen.
helaas word er snel gegrepen naar een scherper bit, overal kom ik dit tegen, niet alleen hier.
Bij een enkeling heeft het t gewenste effect, de andere blijven door sukkelen en de fout bij het paard zoeken.
dit is erg jammer, door t steeds scherper gaan rijden worden paarden vaak bang in de mond en worden nog moeilijker te rijden, met als gevolg dat ze er een keer genoeg van hebben en in protest komen. En dan is het paard schuld, word er een andere ruiter opgezet die m weer rechtzet (lees: vertrouwd maakt met de hand) om vervolgens weer terug te gaan naar de eigenaar en weer verknald word. (dit is niet bij iedereen zo natuurlijk maar ik maak het vaak mee)
Ik vind het en prima idee om er een gevorderde ruiter op te zetten die het probleem oplost, ik vind het een minder goed idee om vervolgens weer op de oude voet verder te gaan.
Als de eigenaar nou eens wat aan zou nemen van de ruiter die m weer vertrouwd maakt met de hand en dan samen werken aan de samenwerking tussen ruiter en dier DAN zou het probleem opgelost zijn. En negen van de tien keer, je raadt t nooit... rijden ruiter en paard weer gewoon op t oude vertrouwde bitje... goh wat een wonder.. :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:28

HI HI...ik las dit en zag dat het topic door jou geopend was.....
Dacht...MMMMMMM????? Dit boktlid wil een scherper bit??
Klopt hier iets niet!
Na het lezen van je topic begreep ik hem pas!
Ben het met je eens dat een scherper bit niet gaat helpen....... betere instructie????

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:36

Ik hoor inderdaad ook wel vaak dat mensen naar een scherper bit grijpen als het even niet lukt. Niet alleen bitten maar ook naar andere ditjes en datjes waardoor het voor de ruiter allemaal 'makkelijker' wordt gemaakt en voor het paard gewoon bijna pijnlijk. Ik hou daar echt niet van. En geloof ook nooit dat het voor je paard beter is. Ik denk dat elk paard op normale bus, d of watertrens gereden zou moeten kunnen worden. Of je moet echt weten wat je doet( ik zal namelijk ander mans manieren niet afkraken blabla, het is alleen mijn ding niet) en anders moet je van die scherpe bitten afblijven. Wanneer mensen zulke vragen stellen op een forum lijkt het mij niet dat die personen echt weten wat ze doen. Die mensen moeten goede instructie krijgen. Die vertellen je dan wel wat je het best kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:28

Wat mij vooral opvalt is dat een hele hoop Bokkers geen flauw benul hebben van wat 'scherper' is. Er is vaak helemaal geen 'scherper' bit nodig, maar elk paard heeft zo z'n voorkeur of behoefte aan een bepaald mondstuk.
Persoonlijk vind ik die 'dubbelgebroken-verheerlijking' van een hoop Bokkers bepaald niets. Onrustige, knijpende snertbitten vind ik het. Maar dat zijn misschien wel de verschillen in inzicht die een forum juist leuk en leerzaam kunnen maken. MITS mensen ook uit kunnen leggen WAAROM ze iets vinden, en daar ontbreekt het hier nogal eens aan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:35

Mij is juist het tegenovergestelde opgevallen. Als er maar gevraagd wordt naar mogelijkheden van bitten, dan begint meteen half bokt over grondwerken, rijtechnisch oplossen (en nog liever bitloos rijden).

Je kan tegenwoordig niet meer gewoon een vraag stellen over welk bit het beste voor je zou zijn, want het antwoord lijkt wel altijd grondwerken.

Ik denk dat verschillende bitten (en bitloos) op verschillende momenten goed zijn. Mijn instructeur heeft me altijd geleerd om te kijken naar de reactie van het paard op een bit. En niet naar wat de theorieboekjes zeggen dat een 'zacht' bit is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:45

ik begrijp ook dat bitgedoe allemaal niet. Ik zoek eerst naar een bit dat het paard graag heeft en dat blijft zijn bit.
Sterk is maar hoe sterk jezelf bent.
Vaak schort het gewoon aan eigen kennis en ervaring. Een goede basis inrijden bij een paard is moeilijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:19

Anoeska schreef:
Je kan tegenwoordig niet meer gewoon een vraag stellen over welk bit het beste voor je zou zijn, want het antwoord lijkt wel altijd grondwerken.

En als je dan vraagt wat ze daaronder verstaan dan geeft niemand thuis ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:58

Juliette86 schreef:
Anoeska schreef:

En als je dan vraagt wat ze daaronder verstaan dan geeft niemand thuis ;)

Hier ben ik het ook met beide van jullie eens.
Een bitkeuze is belangrijk en staat los van grondwerk.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:01

bulck schreef:
ik begrijp ook dat bitgedoe allemaal niet. Ik zoek eerst naar een bit dat het paard graag heeft en dat blijft zijn bit.
Sterk is maar hoe sterk jezelf bent.
Vaak schort het gewoon aan eigen kennis en ervaring. Een goede basis inrijden bij een paard is moeilijk...

helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:20

Ik begrijp wel dat het fenomeen scherper bit reacties uitlokt bij mensen, maar ik vind het idd vaak wat overdreven reacties zoals Anoeska zegt.

Helaas wordt voornamelijk in de springsport het verkeerde beeld gegeven (vind ik). Hier wordt af en toe met zulk scherp materiaal gereden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:38

Joolien schreef:
Ik begrijp wel dat het fenomeen scherper bit reacties uitlokt bij mensen, maar ik vind het idd vaak wat overdreven reacties zoals Anoeska zegt.

Helaas wordt voornamelijk in de springsport het verkeerde beeld gegeven (vind ik). Hier wordt af en toe met zulk scherp materiaal gereden.

Ook helemaal waar. Als springruiter was ik echt slecht. Ja ook ik heb gezondigd. Als ik kijk wat ik vroeger(en dan spreek ik toch maar over een jaar of 5 terug) allemaal in die beesten hun mond had hangen, dan schaam ik me diep.

Vaak in springsport heb je toch wat 'modegrillen' op dat gebied...

Maar als je echt jezelf wil verbeteren dan kan dat, maar dan moet je werken aan jezelf en niet heil zoeken in marteltuigen voor je dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:42

Ja bijvoorbeeld zo'n bit met een touwtje aan de bovenkant en onderkant. In hun mond is de stang ook niet rond maar plat, voor een scherpere inwerking...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:45

Joolien schreef:
Ja bijvoorbeeld zo'n bit met een touwtje aan de bovenkant en onderkant. In hun mond is de stang ook niet rond maar plat, voor een scherpere inwerking...

Ken het allemaal. Stang met daarin dan nog rolletjes, Hackamor gecombineerd met ophaaltrens.. manman als ik er aan terugdenk....

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:49

Logisch toch, zo scherp mogelijk bit er in, flink zagen en trekken totdat de pony met de kin op de borst loopt. Dat willen we toch allemaal?
Zolang je pony maar aan de teugel loopt is alles best. :(:)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:52

Puissance schreef:
Logisch toch, zo scherp mogelijk bit er in, flink zagen en trekken totdat de pony met de kin op de borst loopt. Dat willen we toch allemaal?
Zolang je pony maar aan de teugel loopt is alles best. :(:)

Idd maar zo wordt het er wel ingepeperd e.

Het heeft me 2 jaar gekost om oude gewoontes af te leren en gewoon de fout bij mij te zoeken, te erkennen en te veranderen.
Maar dat vraagt tijd, doorzetting en vooral bloed zweet en tranen.